PDA

View Full Version : Lus - forholdsregler?

Trine
20-08-09, 22:50
Så har vi haft familiens lusedebut - Helena klagede i dag over kløe i håret, og der var også et skilt i fritten, så jeg kæmmede hende her til aften, og der var gevinst :phbbbt:.

Jeg bruger bug buster, så hun skal kæmmes igen på 5., 9. og 13 dagen, og vi andre skal sfl også (har kæmmet mig selv, der var intet - det var for sent på aftenen til at kæmme Sille, det gruer jeg virkelig for. Det er først den seneste 1½ måned at hun ikke bliver hys bare af at man børster hende :skriiig:).

Helenas sidekammerat + de veninder, hun har leget med i går og i dag har fået besked (eller deres forældre har). Veninden fra i dag er kæmmet og der var ikke noget :whew:.

Hendes sengetøj er i vaskemaskinen.

Er der andet, jeg skal gøre/tænke på? Kan de spredes ved at man bruger samme hårbørste?

Malene Bak
20-08-09, 22:54
Ej hvor træls!! Hendes tøjdyr - og andet "lodent" - skal pakkes væk i 48 timer, for at du kan være sikker på, at lusene er døde. Og så skal I ikke dele kam/børste, da de kan sidde på de hårstrå, der naturligt falder af, når man børster håret...

EEMs
20-08-09, 23:33
Give besked til klasselærern om at i har lus så de andre forældre i klassen kan være opmærksomme på deres egne børn-

Metchen
20-08-09, 23:44
Ej hvor træls!! Hendes tøjdyr - og andet "lodent" - skal pakkes væk i 48 timer, for at du kan være sikker på, at lusene er døde. Og så skal I ikke dele kam/børste, da de kan sidde på de hårstrå, der naturligt falder af, når man børster håret...

Jeg har hørt fra en sundhedsplejerske at det ikke er nødvendigt at pakke ting væk, skifte sengetøj etc. Ved ikke om det passer, men hun virker meget troværdig på andre områder, så ...
Jeg skolder hårbørsterne for en sikkerhedsskyld.

Vi har også lige haft lus, det er et helvede, 2 piger der skal kæmmes hver 2. dag, og det tager ca. 3 timer :tantrum: (Drengen bliver klippet skaldet, og det tror jeg ski også pigerne gør næste gang :heehee:)

Trine
21-08-09, 08:58
Give besked til klasselærern om at i har lus så de andre forældre i klassen kan være opmærksomme på deres egne børn-

Det har jeg bedt Emil om at gøre, når han afleverer hende.

Trine
21-08-09, 09:03
Jeg har hørt fra en sundhedsplejerske at det ikke er nødvendigt at pakke ting væk, skifte sengetøj etc. Ved ikke om det passer, men hun virker meget troværdig på andre områder, så ...
Jeg skolder hårbørsterne for en sikkerhedsskyld.

Vi har også lige haft lus, det er et helvede, 2 piger der skal kæmmes hver 2. dag, og det tager ca. 3 timer :tantrum: (Drengen bliver klippet skaldet, og det tror jeg ski også pigerne gør næste gang :heehee:)

Der stod også i dette her Bug Buster, at lus på hovedpuden ville dø efter 1-2 dage - men i mellemtiden kan de da nå at kravle tilbage i håret, tænker jeg? :think:

Her skal man i øvrigt "kun" kæmme hver 4. dag, til gengæld 4 gange i alt. Det tog ikke sååå lang tid (hun har temmelig tyndt hår ligesom sin mor, og jeg startede med at klippe spidser, for det trængte alligevel :wink:). Jeg gruer til genggæld for at kæmme Sille :skriiig:.
Kæmmede mig selv i går, og der var ikke noget :whew:

p1nille
21-08-09, 09:20
Jeg holdt mig ikke til hver 4. dag, men har de tre gange Veronika har haft lus kæmmet hver 2. dag (også med Bug Buster). hvis Sille nu er uden lus, så behøver du ikke at kæmme hende helt så ofte (jeg ville nok kæmme hver 4. dag der).

Rikkerar
21-08-09, 09:51
Jeg har investeret i en Robi Comb og den er ALLE pengene værd. Det tager 5 min at kæmme håret.
Vi har prøvet alle produkterne på markedet og det her ser ud som det virker....

gitte3g
21-08-09, 09:59
Vi prøvede Hedrin uden nogen som helst effekt:phbbbt:. Så købte vi en RobiComb efter mittekats anbefalinger, og må sige den er guld værd:jubel:. Selv i Annikas lange hår (næsten ned til lænden) går det tjept, så de varmeste anbefalinger herfra:).

p1nille
21-08-09, 10:09
Vi prøvede Hedrin uden nogen som helst effekt:phbbbt:. Så købte vi en RobiComb efter mittekats anbefalinger, og må sige den er guld værd:jubel:. Selv i Annikas lange hår (næsten ned til lænden) går det tjept, så de varmeste anbefalinger herfra:).

Jeg ser jer alle skrive at det går tjept med den robocomb (jeg har også købt en). Men er der nogen der faktisk er sluppet af med en ordentlig omgang hovedlus ved at bruge den?
Jeg spørger fordi vi heldigvis ikke har haft lus siden vi købte den. :cross:

Måske kunne man bruge Bug Buster hver 4. dag og så Robocomb alle dagene der imellem. :think:

gitte3g
21-08-09, 10:15
Jeg ser jer alle skrive at det går tjept med den robocomb (jeg har også købt en). Men er der nogen der faktisk er sluppet af med en ordentlig omgang hovedlus ved at bruge den?
Jeg spørger fordi vi heldigvis ikke har haft lus siden vi købte den. :cross:

Måske kunne man bruge Bug Buster hver 4. dag og så Robocomb alle dagene der imellem. :think:
Ja både Annika og jeg havde en ordentlig omgang, og blev dem kvit med RoboComb'en. Det eneste minus ved den ifølge min mand, er at man ikke kan høre dem blive grillet:lol:

Trine
21-08-09, 10:35
Jeg vil skaffe mig sådan en kam :Tak: at supplere med - og ville i øvrigt under ingen omstændigheder bruge kemi.

Tigermor
21-08-09, 11:11
Er der nogen af Jer der ved om man kan købe en RobiComp i en alm. butik?

Hedrin er ikke et godkendt legemiddel - lusemidler skal sjovt nok ikke gennem et grundigt tjek som lægemidler skal. Derfor vides ingenting om de sundhedsskadelige konsekvenser af silikonestofferne som børn indånder når Hedrin bruges (men man ved at stofferne opkoncentreres i kroppen og nedbrydes meget langsomt derinde).

Skræmmende læsning :(
Tak for informationen. Nu bliver resten af det hedrin vi har stående i hvert fald ikke brugt :phbbbt:

Trine
21-08-09, 11:16
Kan man købe den på apoteket eller hvor?

Tigermor
21-08-09, 11:18
Coop har Robien på nettorvet:
http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=704&pf_id=6071653

Tak, så smutter jeg ind og bestiller :)

Trine
21-08-09, 11:47
Tak, så smutter jeg ind og bestiller :)

Nå, apoteket havde den ikke, så nu har jeg også bestilt på nettorvet....ville ellers helst have haft den med i dag.

Katia Høst
21-08-09, 12:00
Jeg vil ikke begynde at skrive om lusemidler, for det er vist dækket ind i tråden her, men jeg vil anbefale at I forebygger luseangreb ved hjælp af kort hår eller Lotte Heise-frisurer. :cool:
Lus kan hverken hoppe eller flyve. De kommer rundt i verden ved at kravle fra hår til hår, så hvis man - som jeg selv og min datter - har langt hår der rører ved andres hår under leg/ved knus, bliver man let smittet.
Denne smitte kan dog i mange tilfælde undgåes ved altid at sørge for at lave hestehale eller fletning.
Min datter får ikke lov til at gå i børnehave med løst hår, og da jeg selv var lærer stoppede mine luseangreb i samme øjeblik, som jeg begyndte at arbejde med Lotte Heise-lok. :stortgrin:

Imma
21-08-09, 12:05
I nævner to forskellige slags elektriske kamme - hvad er forskellen?? Har altid kæmmet med alm. lusekam fra apoteket (Lusi), og den virker jo, men Naomi græder ind imellem, fordi hun synes, det gør ondt.

Trine
21-08-09, 13:12
Jeg vil ikke begynde at skrive om lusemidler, for det er vist dækket ind i tråden her, men jeg vil anbefale at I forebygger luseangreb ved hjælp af kort hår eller Lotte Heise-frisurer. :cool:
Lus kan hverken hoppe eller flyve. De kommer rundt i verden ved at kravle fra hår til hår, så hvis man - som jeg selv og min datter - har langt hår der rører ved andres hår under leg/ved knus, bliver man let smittet.
Denne smitte kan dog i mange tilfælde undgåes ved altid at sørge for at lave hestehale eller fletning.
Min datter får ikke lov til at gå i børnehave med løst hår, og da jeg selv var lærer stoppede mine luseangreb i samme øjeblik, som jeg begyndte at arbejde med Lotte Heise-lok. :stortgrin:

Så vil jeg være mere konsekvent med at gøre noget ved Helenas hår - hestehale eller fletning :Tak:. Vi andre har for kort hår til at sætte det op (men for langt til at det er kort, hvis du forstår :lol:). Er spændt på om Sille har det....det bliver det rene horrorshow at skulle kæmme hende. Kan først få robicomben om en uge :waiting:

gitte3g
21-08-09, 14:09
Tja Annika har aldrig været afsted uden at håret er sat op, netop pga. lus. Men ok det er 1. gang i hendes 6-årige liv hun så har fået lus. Hvis bare alle de andre så også havde sat håret:wink:.

Imma
21-08-09, 14:14
Jeg kender kun Robi Comb :think:

Nårh, hvad er bug buster så? Jeg har nok bare taget fejl, tror jeg .. :doh:

Trine
21-08-09, 14:48
Nårh, hvad er bug buster så? Jeg har nok bare taget fejl, tror jeg .. :doh:

Det er et kæmmesæt med flere forskellige kamme og meget grundig vejledning :). Meget begyndervenligt.

Katia Høst
22-08-09, 00:06
Tja Annika har aldrig været afsted uden at håret er sat op, netop pga. lus. Men ok det er 1. gang i hendes 6-årige liv hun så har fået lus. Hvis bare alle de andre så også havde sat håret:wink:.

Ja, det ville være skønt hvis alle var lige konsekvente på luseområdet. :)
Ingen af mine 3 drenge har nogensinde haft lus, og Smilla Marie har kun haft lus én eneste gang, på trods af at der nærmest konstant er lus i børnehaven. Jeg er sikker på, at det skyldes hendes opsatte hår. Antallet af luseangreb hos 'fe-hår-veninderne' :heehee: er nemlig langt større end hos drengene, og de piger som enten er korthårede eller har håret samlet...

EllaLiv
22-08-09, 00:20
Det er ikke længere nødvendigt at pakke ting væk. Alt hvor der er hår på, huer, børster, håndklæder olign. kan smitte.
Lus kan ikke leve andre steder end i hår, så den der med at alt skal væk er vist yt nu.
Vi har døjet meget med lus. Alle pigerne i klassen, pisse træls. De deler alt, huer, cykelhjelme, børster. Men kæmme kæmme kæmme er redskabet, og jeg forstår ikke der ikke står du skal kæmme de næste par dage dagligt. I denne her lusetid der er lige nu, er jeg nødt til at kæmme min datter hver dag.
og IKKE alt lusemiddel dræber dem alle. Skod træls at stå med levende lus efter en kur.

Ikke for at være sippet, men problemet er ofte i skolen og inst. der altid er nogle der ikke sørger for deres børn er lusefri.

Mouritzen
29-08-09, 12:59
Coop har Robien på nettorvet:
http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=704&pf_id=6071653

Robi Comb Pro - Elektrisk lusekam
Nu er det blevet legende let og ubesværet at behandle mod lus. Ikke flere langvarige vådkæmninger. Robi Comb Pro:

bruges i tørt hår
en behandling tager kun ca. 5-10 minutter
smertefri kæmning
finder og dræber lus og nymfer uden brug af kemikalier
uafhængig af vandtilgang og øvrige produkter
er nem at rengøre
udskiftelige tænder
kan bruges af hele familien igen og igen
besparende lusekæmning – økonomisk og tidsmæssigt
dokumenteret både klinisk og på laboratorier
Robi Comb Pro er en effektiv, hurtig, nem, uskadelig og miljøvenlig bekæmpelse af hovedlus. Et sikkert, ikke-giftigt alternativ til produkter med kemikalier og pesticider. Er utrolig nem at arbejde med og større børn kan hurtigt behandle sig selv. Robi Comb Pro afgiver en tone under brug, der stopper når en lus eller nymfe dræbes. Det elektriske stød kan ikke mærkes af brugeren. Strømmen bliver leveret af et almindeligt AA-batteri.

"Zapper" den også æggene??
De har nemlig lus i vuggestuen og synes det er "nemt nok" at kæmme min datter. Og indtil videre er vi ikke ramt. Men frygter den dag vi finder lus og skal behandle, for kan slet ikke se hende sidde stille med diverse kemikalier i håret (hun er kun 16 mdr). Så Robi Comb lyder godt nok smart, hvis den tager både lus og æg.

xina
29-08-09, 19:51
"Zapper" den også æggene??
De har nemlig lus i vuggestuen og synes det er "nemt nok" at kæmme min datter. Og indtil videre er vi ikke ramt. Men frygter den dag vi finder lus og skal behandle, for kan slet ikke se hende sidde stille med diverse kemikalier i håret (hun er kun 16 mdr). Så Robi Comb lyder godt nok smart, hvis den tager både lus og æg.

Du behøver ikke slå æggene ihjel - bare du får kæmmet ofte nok til at de nyudklækkede lus ikke når at lægge æg. Det gælder både hvis du bruger en manuel og en elektrisk kam ;).

Rikkerar
29-08-09, 20:43
Jeg har selv en Robi Comb og er virkelig godt tilfreds.

Igår i Netto så jeg en efterligning til 99 kroner, den er måske værd at tjekke ud???

ama
30-08-09, 00:48
Jeg forstår heller ikke hvorfor I ikke reder håret hver dag, hvis Jeres barn har haft lus?

Barnet kan jo sagtens nå at få en ny lus i håret i skolen dagen efter i har kæmmet håret og dermed smitte videre på 3-dagen før barnet får redt håret igen.

Jeg har mest brugt en alm. tættekam til mig og tøsen, hvor der bliver redt hver dag, hvis der er lus i BH.
Jeg kan ikke huske at have brugt lusemiddel til tøsen (måske har jeg 1 gang ?) for hvis jeg har fanget alle lusene så er der ingen grund til at give lusemiddel til hende. Dog brugte vi luseshampoo og andre stærke midler dengang vi fik fuglemider :( det var ikke sjovt :(