curlingbørn - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-01-18, 22:54   #16
Caroline
Caroline ammer :lurve:
Jeg betaler husleje her!

Carolines avatar

Tilmeldingsdato: 19/04-07
Geografisk placering: Kbh SV
Tak givet gange: 10,870
Takket 3,738 gange i 2,086 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Jeg skulle ikke hjælpe med ret meget hjemme. Eller jeg havde ikke pligter, men hjalp netop sammen med mine forældre. Så vi tog opvasken sammen, men jeg vaske de aldrig tøj selv eller gjorde badeværelse rent
Min mand modsat. Begge dele har klart haft fordele og ulemper. Mine forældre talte meget mere med mig og lyttede mere. Min mand er mere selvstændig end mig

Jeg er for doven til at lave husarbejde for mine børn. De skal ligge deres tøj til vask og deres rene tøj på plads fordi jeg ikke gider. Og det siger jeg til dem. Så gør vi det jo sammen. Jeg lægger det sammen fra tørrestativet og de får en bunke af gangen og går ind med (bluse, sokker, under bukser).

Den store er efterhånden god til at tømme opvaskemaskinen, men den mellemste er bedre til at hjælpe med madlavning. Efterhånden kan den mellemste også dække bord, men det er først inden fordesidsteuger. Vi tager helt klart udgangspunkt i de opgaver de synes er mindst kedelige og laver ting sammen
Begge drenge er bedre til at rydde babylegetøj sammen og op i kasser, end til at rydde op på lego
Ulæste 11-01-18, 08:59   #17
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,819
Takket 3,660 gange i 1,822 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mango Vis indlæg
Jeg tror at det at være klar til at møde verden og være robust og selvstændig er noget helt andet end at kunne vaske sit tøj eller skifte sengelinned eller whatever. Jeg skulle det hele selv (jeg stod for en del af madlavning til 6 personer da jeg var 12 år, og skulle vaske mit eget tøj og tjente min egen lommepenge ved at vaske biler osv) meget tidligt derhjemme, mest fordi jeg var den yngste af 4 i en sammenbragt flok. Men da jeg flyttede hjemmefra var jeg helt lost og traf rigtig dårlige beslutninger fordi jeg ikke var følelsesmæssig klar eller robust. Hvis bare mine forældre havde brugt ligeså meget tid på at tale med mig om verdenen og de valg jeg ville skulle træffe, eller bare vist lidt interesse i mit indre liv, så var mit begyndelse på voksen tilværelset blevet meget mere vellykket. Jeg var SÅ umoden, selv om jeg kunne stryge skjorter og alt mulig andet.
Der synes jeg netop program 2 går lidt mere efter (fælles) ansvar frem for bare "det du kan selv, skal du selv" men helt klart hverken det praktiske el psykiske (el hvad vi nu skal kalde det) kan stå alene.
Ulæste 11-01-18, 10:09   #18
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen
Mit IRL er skiftet ud med en URL

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,519
Takket 2,929 gange i 1,116 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Nå - jeg havde ikke set programmerne. Men synes egentlig at mine børn er robuste. Jeg vil gerne forklare hvordan vi holder familiemøde.
Hver mandag eftermiddag sidder vi sammen en halv time hvor jeg har nogle punkter vi snakker om. Vi har haft ret meget fokus på at snakke pænt til hinanden, og tage ansvar for god tone hjemme - at vurdere indbyrdes konflikter ud fra parametrene “lille problem, mellem problem eller stort problem”.

Jeg gik ned med stress i sensommeren 2017 og børnene var selv meget opmærksomme på at hjælpe mere til hjemme.
Så - de vælger en opgave de skal varetage i en uge.
Det er opgaver jeg stiller op.
Det kan fx være
•tømme opvaskemaskine
•tage ud af bordet
•gå ud med skraldespand
•lægge vasketøj sammen og på plads.

Det er mest fordi jeg gerne vil at børnene har været introduceret til de forskellige opgaver.

De synes mærkeligt nok at det er fedt at man kan vælge noget, og ikke bliver pålagt noget - og har ikke rigtigt fanget at jeg pålægger dem at vælge .

Nåmen vi har sådan en tavle, hvor der står, hvem der gør hvad.

De synes det er hyggeligt

Desuden er det der med konflikthåndteringen ret effektivt.

Sidst redigeret af supermom; 11-01-18 kl. 10:14
supermom er offline   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to supermom For This Useful Post:
lonelainen (11-01-18), Magritte (11-01-18), Maki (12-01-18), Salling (11-01-18), sarabambara (12-01-18), sommerregn (12-01-18), Vardemor (14-01-18)
Ulæste 11-01-18, 10:34   #19
Manama
Manama har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Manamas avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-07
Geografisk placering: Ballerup
Tak givet gange: 135
Takket 234 gange i 137 indlæg
Hos os hjælper alle alle.Der ligger ikke andre dybere filosofier bag, andet end at hjemmet skal være rart for os alle.
I praksis betyder det at børnene er stjerne gode til at hjælpe til.

Helt konkret har vi 15 minutters fælles oprydning hver dag. Så når vi har spist aftensmad og før lektierne, så sætter vi et æggeur til 15 minutter. Tænder en playliste på youtube, og så arbejdes der effektivt de 15 minutter.
Der er ingen krav om hvad man skal ordne, man tager det man har lyst til den dag. Jeg kommer gerne med idéer og forslag, og nogle skal hjælpes mere på vej end andre. Det betyder at det ofte er mig der fjerne rod (og ja også skoletasker!) fra gulvet :D mens en hænger vasketøj til tørre, en sætter en maskine over og en svinger støvsugeren :D

Vi har kørt den model et par år, og det betyder at det er godt og rart, det er faktisk hyggeligt for alle. Man har efterhånden fundet ud af at det nemmeste er at hænge tøj på plads når man kommer hjem, og tømme madkasser. Dét er nemlig en skodtjans flere timer senere

I weekenden holder vi fri, men man tager selvfølgelig ud efter sig selv, fylder i opvaskemaskine og alle de der standard ting som jo skal gøres. Det er rutine, så ikke noget man tænker over
Jeg møder ofte forundring over at mine børn kan så mange praktiske ting, og gør det uden brok, men jeg har bare ikke lige overvejet at det kunne være anderledes. De kan, de vokser af ansvar, det er så godt
The Following 8 Users Say Thank You to Manama For This Useful Post:
Caroline (11-01-18), dragongirl (11-01-18), Koby (13-01-18), Magritte (11-01-18), Maki (12-01-18), Salling (11-01-18), sarabambara (12-01-18), Vardemor (14-01-18)
Ulæste 12-01-18, 09:08   #20
slyngelise
slyngelise har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Tilmeldingsdato: 04/04-07
Tak givet gange: 859
Takket 893 gange i 525 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Mine børn vil flytte hjem til deres far, fordi jeg behandler dem som slaver, og de skal "arbejde" som i gamle dage
Og det er ellers virkelig minimalt, hvad jeg har fået indført at opgaver til dem.
Ulæste 12-01-18, 17:02   #21
mormai
mormai er rykket længere ud på tallerknen...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

mormais avatar

Tilmeldingsdato: 29/06-09
Geografisk placering: Ebeltoft
Tak givet gange: 7,580
Takket 5,494 gange i 1,562 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Med mellemrum laver jeg sedler, som jeg hænger på køleskabet, og så glemmer vi lykkeligt, hvad der står på dem.

Med mellemrum stamper jeg eller faderen i gulvet, og så lister alle lidt forskrækkede rundt.

Langt det meste af tiden løser vi opgaver ad hoc, hvilket vil sige, at vi har en klar forventning om, at når vi beder om noget, så bliver det gjort. Alt fra at tømme opvasker, lave mad, vaske tøj, støvsuge, følge den mindste til bussen, rydde op, lufte hunden, handle ind osv.

På trods af mine forsøgsvise sedler på køleskabet, så tror jeg ikke på det, og derfor virker det ikke hos os. Faderen tror da slet ikke på det og forsøger heller aldrig. Til gengæld tror vi på samtalen, på fællesskabet, på at finde frem til rimelighed sammen. Vores liv er fælles, og vi skal være fælles om at få det til at gå op, så de voksne ikke bliver servicestationer. Og jeg synes faktisk, vores unger er søde til at hjælpe til, og de er bestemt til at tale med.

Og så hader jeg begrebet curlingbørn. Og curlingforældre. Når nu dialogen og relationerne er mit udgangspunkt for at forstå opdragelse eller opvækst, så synes jeg, at curling-begreber starter med at lave skyttegrave. Det er imo “godtebegreber”, hvor hvor man kan godte sig over nogen, man finder håbløse. (Fuldstændig på linje med Dovne-Robert’er om kontanthjælpemodtagere). Det gør det muligt, at sige, at børn ikke er robuste, og forældre er forkerte. Hvilket i begge tilfælde ikke passer - siger læreren, der møder børn og forældre hver dag Men det var en sidebemærkning til den egentlige debat. Sorry.

All that is solid melts into air...
mormai er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to mormai For This Useful Post:
aeblekinder (19-01-18), Caroline (12-01-18), Linda80 (12-01-18), meyervip (12-01-18), Salling (12-01-18), Thyra (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 17:17   #22
Schmetterling
Schmetterling Er gået i teen mode!
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-12
Tak givet gange: 2,101
Takket 8,326 gange i 2,819 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg synes der er stor forskel på opgaver man SKAL udføre alene og opgaver man hat ANSVARET for. Det er IMO ikke specielt gavnligt, hvis det udelukkende er af praktiske grunde. Det hvor jeg tror det virker, er når man kan lære en masse med voksen vejledning. Det er jo en super måde at være sammen på i en travl hverdag
Min mand havde engang en elev der selv skulle smøre sine madpakker. Med det resultat at han næsten hverdag kom i skole med to stykker rugbrød uden noget. Ikke fordi der ikke bar pålæg, men fordi han åbentbart ikke magtede opgaven. Så går det jo ikke.

Jeg tror også at det handler meget om det enkle barn. Vores den ene har behov for at behovene sænkes i perioder, hvor noget som at tage overtøj på kan påvirke rigtigt meget. Så gør vi det selvfølgeligt. I andres øjne er vi helt sikkert curlingforældre, når vi giver vores store barn sko på. De har jo bare ikke muligheden for se hvad der ligger bag.
Ulæste 12-01-18, 19:28   #23
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,471
Takket 3,289 gange i 1,643 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af slyngelise Vis indlæg
Mine børn vil flytte hjem til deres far, fordi jeg behandler dem som slaver, og de skal "arbejde" som i gamle dage
Og det er ellers virkelig minimalt, hvad jeg har fået indført at opgaver til dem.
Jeg læste fornylig noget om at ændre vaner hos børn og der stod bl.a. at man som forældre skulle forvente "negativ feedback" i starten og se det som et tegn på at man var på rette vej

Det bliver selvfølgelig lidt mere kompliceret at stille krav til dine børn hvis de oplever at der nærmest ingen er hos faderen, men måske kan du trøste dig selv lidt med at du på den lange bane gør børnene en tjeneste ved at inddrage dem i forskellige huslige pligter så de ikke står helt på bar bund senere. Nogle gange kan det også føles tomt og ensomt/ ligegyldigt hvis man bare må alt hvorimod det selvom det er irriterende med de begrænsninger der følger med regler trods alt giver en ret stor tryghed.

Sidst redigeret af sommerregn; 13-01-18 kl. 15:10
sommerregn er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til sommerregn for dette brugbare indlæg:
Caroline (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 19:31   #24
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,471
Takket 3,289 gange i 1,643 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af supermom Vis indlæg
Nå - jeg havde ikke set programmerne. Men synes egentlig at mine børn er robuste. Jeg vil gerne forklare hvordan vi holder familiemøde.
Hver mandag eftermiddag sidder vi sammen en halv time hvor jeg har nogle punkter vi snakker om. Vi har haft ret meget fokus på at snakke pænt til hinanden, og tage ansvar for god tone hjemme - at vurdere indbyrdes konflikter ud fra parametrene “lille problem, mellem problem eller stort problem”.

Jeg gik ned med stress i sensommeren 2017 og børnene var selv meget opmærksomme på at hjælpe mere til hjemme.
Så - de vælger en opgave de skal varetage i en uge.
Det er opgaver jeg stiller op.
Det kan fx være
•tømme opvaskemaskine
•tage ud af bordet
•gå ud med skraldespand
•lægge vasketøj sammen og på plads.

Det er mest fordi jeg gerne vil at børnene har været introduceret til de forskellige opgaver.

De synes mærkeligt nok at det er fedt at man kan vælge noget, og ikke bliver pålagt noget - og har ikke rigtigt fanget at jeg pålægger dem at vælge .

Nåmen vi har sådan en tavle, hvor der står, hvem der gør hvad.

De synes det er hyggeligt

Desuden er det der med konflikthåndteringen ret effektivt.
God idé det der med at lade dem vælge og så have samme opgave hele ugen, det tror jeg vi skal prøve. Vi har ellers haft skiftende tjanser (efter skema) det virkede bedst i starten og pt er der intet system andet end når de voksne beder om det.
Ulæste 13-01-18, 13:38   #25
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,834
Takket 23,365 gange i 7,752 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af mormai Vis indlæg
Med mellemrum laver jeg sedler, som jeg hænger på køleskabet, og så glemmer vi lykkeligt, hvad der står på dem.

Med mellemrum stamper jeg eller faderen i gulvet, og så lister alle lidt forskrækkede rundt.

Langt det meste af tiden løser vi opgaver ad hoc, hvilket vil sige, at vi har en klar forventning om, at når vi beder om noget, så bliver det gjort. Alt fra at tømme opvasker, lave mad, vaske tøj, støvsuge, følge den mindste til bussen, rydde op, lufte hunden, handle ind osv.

På trods af mine forsøgsvise sedler på køleskabet, så tror jeg ikke på det, og derfor virker det ikke hos os. Faderen tror da slet ikke på det og forsøger heller aldrig. Til gengæld tror vi på samtalen, på fællesskabet, på at finde frem til rimelighed sammen. Vores liv er fælles, og vi skal være fælles om at få det til at gå op, så de voksne ikke bliver servicestationer. Og jeg synes faktisk, vores unger er søde til at hjælpe til, og de er bestemt til at tale med.

Og så hader jeg begrebet curlingbørn. Og curlingforældre. Når nu dialogen og relationerne er mit udgangspunkt for at forstå opdragelse eller opvækst, så synes jeg, at curling-begreber starter med at lave skyttegrave. Det er imo “godtebegreber”, hvor hvor man kan godte sig over nogen, man finder håbløse. (Fuldstændig på linje med Dovne-Robert’er om kontanthjælpemodtagere). Det gør det muligt, at sige, at børn ikke er robuste, og forældre er forkerte. Hvilket i begge tilfælde ikke passer - siger læreren, der møder børn og forældre hver dag Men det var en sidebemærkning til den egentlige debat. Sorry.
for det indlæg.

Det fungerer ca. på samme måde herhjemme. Bortset fra at vi ikke laver sedler...

Jeg h.a.d.e.r. selv at få min hverdag, rutiner og forpligtelser sat i skema. Føler det som en spændetrøje, og reagerer ved at opbygge en masse irritation mod den der har bestemt der skal være et skema eller sedler (også hvis det er mig selv )

Jeg/vi voksne bruger indimellem todo lister og skemaer til os selv, men kun hvis det er strengt nødvendigt - det er typisk lige op til jul eller større opgaver på job med stram deadline eller sådan noget. For mig er det et redskab, som kan bruges om nødvendigt, men helst ikke.

Hverdagen fungerer ved at vi voksne har hver vores hovedansvarsområder (manden står for indkøb, madlavning, daglig økonomi, jeg står for rengøring, vasketøj, daglig oprydning, resten tager vi ad hoc). Ungerne laver en del, men skal bedes om det - det er som regel ikke noget problem. De kan sagtens se at når vi kommer hjem om eftermiddagen og hele hytten flyder er det smart at hjælpes ad, så der kan blive til at være i en fart. Eller at når der skal købes stort ind er det smart at være et par stykker til at slæbe. Eller at når vi lige mangler et par ting til madpakkerne og de voksne er travlt optaget med madlavning og vasketøj, er det smart af en af dem drøner ned til købmanden, så aftensmaden ikke bliver forsinket eller alternativt at madpakkerne næste dag bliver virkeligt kedelige.

Så det er vel det vi lærer dem i det store perspektiv. At det er en fordel for alle, at alle hjælper til. Det er da ikke så skidt en ting at have med sig hjemmefra
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
mormai (15-01-18)
Ulæste 13-01-18, 13:44   #26
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,519
Takket 2,929 gange i 1,116 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
God idé det der med at lade dem vælge og så have samme opgave hele ugen, det tror jeg vi skal prøve. Vi har ellers haft skiftende tjanser (efter skema) det virkede bedst i starten og pt er der intet system andet end når de voksne beder om det.
Og de kører heller ikke sur/træt i det, når det kun er en uge ad gangen.

supermom er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu