2 katte i huset - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-01-18, 11:37   #1
Dorte
Dorte rydder op og rydder ud og ... :-)
Slyngelmor

Dortes avatar

Tilmeldingsdato: 16/05-06
Geografisk placering: Østjylland
Tak givet gange: 1,055
Takket 2,438 gange i 1,287 indlæg
iTrader: 26 / 100%
2 katte i huset

Vi har en kastreret hankat på 8 år og har så fået en ny killing mellem jul og nytår. De trives lige så stille bedre og bedre sammen, så alt er vel der Men de skal jo ikke have samme foder og det har vi lidt udfordringer med. Af en aller anden grund synes de begge at den andens mad er fantastisk og vil hellere have det end deres eget.

Han er steriliseret og får mad derefter (har haft problemer med nyrerne men med diæt går det så fint), og i begrænsede mængder, da han ellers bliver for stor Hun får killingefoder. Begge får tørfoder. Han fodres to gange om dagen og spiser oftest op med det samme, så hvis man lige holder den lille væk mens han spiser (ellers går hun også til fadet og af en eller anden grund lader han hende) går det fint. Men den lille spiser ikke op - tror hun håber på noget mere lækkert i stedet Så hendes skål skal sættes væk for at han ikke går på hugst (og bliver for tyk) og det er lidt et cirkus så at finde den frem når vi spiser, for at vi kan have vores mad i fred.

Men hvad gør man med to katte med forskelligt foder? Skal vi måske primært fodre til natten hvor de ikke er sammen (han er ude og hun er på badeværelse med sandkasse) - måske hun får spist op hvis hun keder sig lidt over natten? Andre gode ideer?
Ulæste 11-01-18, 11:56   #2
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,379
Takket 12,305 gange i 5,081 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Man kan vist godt få foderautomater med chip, så det kun er den kat, der har det rette halsbåmd, der får mad.

Men ellers vil jeg sige, at det er ret almindelig katteadfærd at levne til senere - vores katte har altid haft tørfodder ad libitum og er aldrig blevet fede af det. Men det spiller så ikke så godt sammen med den gamle kats spiseadfærd her, kan jeg høre... så jeg tænker da løsningen med mad til natten lyder ok, hvis du supplere med måltider i løbet af dagen.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 11-01-18 kl. 11:59
MarenKi er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MarenKi for dette brugbare indlæg:
Dorte (11-01-18)
Ulæste 11-01-18, 15:16   #3
Pepina
Pepina har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Pepinas avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-11
Geografisk placering: Midtfyn
Tak givet gange: 8,692
Takket 4,567 gange i 1,664 indlæg
Til killinger anbefales mad ad libitum. Til katte med nyre,- og vægtproblemer anbefales vådkost, så jeg ville prøve en periode med vådkost ad libitum til begge katte og så supplere med tørkost. Kig efter et kvalitets-fuldfoder (fx. Real Nature wilderness, Kittys Cuisine (kan begge fåes i maxizoo), Bozita, MAC's (kan fåes i Petworld). Jeg ville vælge at supplere med tørfoder af så god kvalitet (kornfrit, med et højt indhold af animalsk protein og fedtprocent på over 20), fx Orijen, Acana elller Purizon at det ikke er nødvendigt at vælge et produkt specifikt til killinger eller steriliserede katte.

Sidst redigeret af Pepina; 11-01-18 kl. 15:18
Pepina er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-01-18, 17:47   #4
Rullemusen
Rullemusen Synes der er for lidt sne i Danmark
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,174
Takket 6,747 gange i 3,299 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Pepina Vis indlæg
Til killinger anbefales mad ad libitum. Til katte med nyre,- og vægtproblemer anbefales vådkost, så jeg ville prøve en periode med vådkost ad libitum til begge katte og så supplere med tørkost. Kig efter et kvalitets-fuldfoder (fx. Real Nature wilderness, Kittys Cuisine (kan begge fåes i maxizoo), Bozita, MAC's (kan fåes i Petworld). Jeg ville vælge at supplere med tørfoder af så god kvalitet (kornfrit, med et højt indhold af animalsk protein og fedtprocent på over 20), fx Orijen, Acana elller Purizon at det ikke er nødvendigt at vælge et produkt specifikt til killinger eller steriliserede katte.
Lige akkurat den form for kattefoder gav vores kastrerede hankat nyreproblemer...

Så det ville jeg så ikke gøre.

Har aldrig hørt om den med at vådkost skulle være bedre?
Åh jeg hader lugten af vådkost
Ulæste 11-01-18, 19:05   #5
Pepina
Pepina har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Pepinas avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-11
Geografisk placering: Midtfyn
Tak givet gange: 8,692
Takket 4,567 gange i 1,664 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Lige akkurat den form for kattefoder gav vores kastrerede hankat nyreproblemer...

Så det ville jeg så ikke gøre.

Har aldrig hørt om den med at vådkost skulle være bedre?
Åh jeg hader lugten af vådkost
Orijen er ellers et af de reneste produkter på markedet. Nyreproblemerne kommer ikke fordi kosten som sådan er dårlig, men fordi det er tørt! Katte har brug for meget mere væske end man lige tror - og det er mangel på væske der oftest giver anledning til nyre,- og blæreproblemer.
Selv bruger jeg Acana - det er lidt billigere end Orijen, og så masser af vådkost. Kvalitets-vådkost (fuldfoder) består primært af vand og kød - derfor mætter det langt bedre end tørkost hvorfor katten automatisk taber sig.

Katte er rovdyr - og rovdyr spiser kød. Katten er fra naturens side skabt til, at spise kød. Dens primære væske får den igennem byttedyr.
Et tørfoder som består af kød og ikke vegetabilske produkter er derfor det mest optimale (når det nu endelig skal være). Men tørfoder alene er aldrig godt, det bedste vil være, at kombinere det med masser af vådfoder og råt kød. Igennem vådfoder og råt kød får katten også væske.
Tørfoder indeholder 7-10% væske og kattens tænder er ikke designet til, at knuse tørre kiks. De er skabt til, at bearbejde råt kød, sener, brusk og ben.

Sidst redigeret af Pepina; 11-01-18 kl. 19:07
Pepina er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 09:31   #6
Rullemusen
Rullemusen Synes der er for lidt sne i Danmark
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,174
Takket 6,747 gange i 3,299 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Pepina Vis indlæg
Orijen er ellers et af de reneste produkter på markedet. Nyreproblemerne kommer ikke fordi kosten som sådan er dårlig, men fordi det er tørt! Katte har brug for meget mere væske end man lige tror - og det er mangel på væske der oftest giver anledning til nyre,- og blæreproblemer.
Selv bruger jeg Acana - det er lidt billigere end Orijen, og så masser af vådkost. Kvalitets-vådkost (fuldfoder) består primært af vand og kød - derfor mætter det langt bedre end tørkost hvorfor katten automatisk taber sig.

Katte er rovdyr - og rovdyr spiser kød. Katten er fra naturens side skabt til, at spise kød. Dens primære væske får den igennem byttedyr.
Et tørfoder som består af kød og ikke vegetabilske produkter er derfor det mest optimale (når det nu endelig skal være). Men tørfoder alene er aldrig godt, det bedste vil være, at kombinere det med masser af vådfoder og råt kød. Igennem vådfoder og råt kød får katten også væske.
Tørfoder indeholder 7-10% væske og kattens tænder er ikke designet til, at knuse tørre kiks. De er skabt til, at bearbejde råt kød, sener, brusk og ben.
Og ja ja - det ved jeg godt

Men .... taget i betragtning at han ikke havde problemer hverken før eller efter i fht. tørfoder så siger jeg bare - det er ikke altid katten selv er med på at det skulle være skide godt
Ulæste 14-01-18, 12:49   #7
Mrs.mereweather
Mrs.mereweather .
Sølvslyngel

Mrs.mereweathers avatar

Tilmeldingsdato: 12/04-12
Geografisk placering: Låsby
Tak givet gange: 250
Takket 356 gange i 105 indlæg
Helt enig med Pepina.
Nyreproblemerne komme ofte af for lidt væske. Katte er obligate rovdyr og dermed lavet til at dere føde indeholder de der ca 50% vand som pattedyrs-kroppe gør. De har derfor heller ikke en særlig veludviklet tørst-sans.

Jeg ville give vådfoder 2-3 gange om dagen og så supplere med orijen Cat & Kitten tørfoder om nødvendigt.

Med hensyn til lugten af vådfoder, så synes jeg personligt ikke det er galt med kvalitetsfoder i forhold til wiskas osv.
Bruger selv Cosma, Applaws, Bozita og Ziwipeak. Følles for dem er at der er rigtigt kød - f.eks. med kylling består det hovedsagligt at strimlet kylling og lugter sådan set også af det.
Jeg putter altid en slat kogende vand over vådkosten - dels for at tilføre mere væske og dels for at varme maden op til lidt tættere på "legemes temperatur".
Mrs.mereweather er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu