Klassikere indenfor litteratur - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 09-01-18, 14:52   #16
FruPanda
FruPanda har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

FruPandas avatar

Tilmeldingsdato: 15/10-10
Tak givet gange: 1,965
Takket 3,569 gange i 1,541 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Der er også Brontë-søstrenes værker - Særligt Jane Eyre og Stormfulde Højder (som overhovedet ikke er en romantisk kærlighedshistorie IMO).

Jeg synes også, Jane Austens andre romaner fortjener at blive nævnt. Sense and Sensibility, Emma og Persuasion. Hun har en fantastisk skarp pind, og hendes engelsk er slet ikke svært at læse for en, der skrev i det tidlige 1800-tal. Mansfield Park og Northanger Abbey var jeg mindre begejstret for, men de er stadig værd at læse, hvis man tager hele forfatterskabet.

Elizabeth Gaskells Crawford, Mary Barton og Nord og Syd er også værd at læse. Og Middlemarch af George Eliot.

Borte med Blæsten af Margaret Mitchell var min favorit som teenager. Det fungerer nok bedst, hvis man enten ignorerer forfatterens fremstilling af slaveriet eller vælger at se det som en uddannelse i den tids holdninger.

Herhjemmefra er der Herman Bang. Ved Vejen er så fin en lille bog om stille eksistenser. Og Tine er anderledes dramatisk.

Kongens Fald af Johannes V. Jensen, hvis man har lyst til at blive deprimeret.
Vanadia (09-01-18)
Ulæste 09-01-18, 16:39   #17
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 11,843
Takket 11,673 gange i 6,085 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Marcel Proust: På sporet af den tabte tid (et syvbindsværk)
Bind et kan godt være lidt tung, man skal ligesom blive en del af historien før den glider. Men når man først er fanget glider resten ned som slik.

Vi kører lidt videre i det franske.
Jeg er ret vild med
Albert Camus: Den fremmede
Jean-Paul Sartre: Romanserien "Frihedens veje" (de fire bøger er: Ensom blandt mennesker, Galgenfrist, Med døden i hjertet og Historien om Brunet)

Sidst redigeret af p1nille; 09-01-18 kl. 16:47
p1nille er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til p1nille for dette brugbare indlæg:
Gammelmor (09-01-18)
Ulæste 09-01-18, 16:47   #18
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,445
Takket 14,017 gange i 5,099 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Marcel Proust: På sporet af den tabte tid (et syvbindsværk)
Bind et kan godt være lidt tung, man skal ligesom blive en del af historien før den glider. Men når man først er fanget glider resten ned som slik.
Den er på læselisten her. Findes der en særlig god oversættelse?
Ulæste 09-01-18, 16:50   #19
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 11,843
Takket 11,673 gange i 6,085 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg
Den er på læselisten her. Findes der en særlig god oversættelse?
hmm den nye oversættelse skulle være god, men jeg har læst den gamle, det er mange år siden jeg læste den, men der er passager jeg vender tilbage til.
Jeg læste den mens jeg var på barsel med Veronika, der var verdens nemmeste barn der sov 17 timer i døgnet - mindst.

Faktisk har vi købt nyoversættelsen, men ingen af os har læst den endnu.
Ulæste 09-01-18, 18:09   #20
mormai
mormai er rykket længere ud på tallerknen...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

mormais avatar

Tilmeldingsdato: 29/06-09
Geografisk placering: Ebeltoft
Tak givet gange: 7,579
Takket 5,489 gange i 1,562 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Den franske løjtnants kvinde - John Fowles
Heart of darkness - Joseph Conrad
Livets ulidelige lethed - Kundera, eller Udødeligheden
New York triologien af Auster
Midnatsbørn af Rushdie
American Gods af Gaiman - eller bare alt af Gaiman
Forbrydelse og Straf af Dostojevskji
Slutspil af Beckett (egentlig et skuespil, men elsker Beckett)
Forfængelighedens bål af Tom Wolfe
Hamlet af Shakespeare
Forførerens dagbog af Kierkegaard
Gift af Tove Ditlevsen
Den afrikanske farm af Blixen
Åndernes hus af Allende
A sercret history af Donna Tartt eller Stillidsen
Levende billeder af Lisa Alter
Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee (er på min liste)
For meget lykke af Alice Munro (er på min liste)

Uha, farligt spørgsmål. Skal lave mad

All that is solid melts into air...
mormai er offline   Besvar med citat
Ulæste 09-01-18, 18:17   #21
Litteraturlarven
Litteraturlarven Åh tid, gå lige lidt i stå!

Litteraturlarvens avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-10
Geografisk placering: Odense - Maj77 har min adresse :)
Tak givet gange: 3,084
Takket 2,801 gange i 1,179 indlæg
To kill a mockingbird- Harper Lee
Wuthering heights - Emily Bronte
Frankenstein - Mary Shelley
Edgar Allan Poe kan også meget... The tell tale heart feks.
The handmaids tale - Margaret Atwood.
Det forsømte forår - Hans Scherfig
Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut
Åh der er så meget godt altså

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 09-01-18, 18:56   #22
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,183
Takket 4,532 gange i 2,427 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af FruPanda Vis indlæg
Jeg synes også, Jane Austens andre romaner fortjener at blive nævnt. Sense and Sensibility, Emma og Persuasion. Hun har en fantastisk skarp pind, og hendes engelsk er slet ikke svært at læse for en, der skrev i det tidlige 1800-tal. Mansfield Park og Northanger Abbey var jeg mindre begejstret for, men de er stadig værd at læse, hvis man tager hele forfatterskabet.
Hvis det er længe siden du læste dem, kan jeg varmt anbefale at genbesøge Northanger Abbey. Der er ingen store romancer - hvilket netop er pointen - men til gengæld det skarpeste og sjoveste bevis for, at teenagere har opført sig ens i alle tidsaldre

Her er en af mine favoritpassager om pigerne (de har lige set et par "hunks")

Away they walked to the book; and while Isabella examined the names, it was Catherine’s employment to watch the proceedings of these alarming young men. “They are not coming this way, are they? I hope they are not so impertinent as to follow us. Pray let me know if they are coming. I am determined I will not look up.” In a few moments Catherine, with unaffected pleasure, assured her that she need not be longer uneasy, as the gentlemen had just left the pump-room. “And which way are they gone?” said Isabella, turning hastily round. “One was a very good-looking young man.” “They went towards the church-yard.” “Well, I am amazingly glad I have got rid of them! And now, what say you to going to Edgar’s Buildings with me, and looking at my new hat? You said you should like to see it.” Catherine readily agreed. “Only,” she added, “perhaps we may overtake the two young men.” “Oh! Never mind that. If we make haste, we shall pass by them presently, and I am dying to show you my hat.” “But if we only wait a few minutes, there will be no danger of our seeing them at all.” “I shall not pay them any such compliment, I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them.” Catherine had nothing to oppose against such reasoning; and therefore, to show the independence of Miss Thorpe, and her resolution of humbling the sex, they set off immediately as fast as they could walk, in pursuit of the two young men.

og om drengene, der praler med deres hurtige biler ... ups heste!

He took out his watch: “How long do you think we have been running it from Tetbury, Miss Morland?” “I do not know the distance.” Her brother told her that it was twenty-three miles. “Three and twenty!” cried Thorpe. “Five and twenty if it is an inch.” Morland remonstrated, pleaded the authority of road-books, innkeepers, and milestones; but his friend disregarded them all; he had a surer test of distance. “I know it must be five and twenty,” said he, “by the time we have been doing it. It is now half after one; we drove out of the inn-yard at Tetbury as the town clock struck eleven; and I defy any man in England to make my horse go less than ten miles an hour in harness; that makes it exactly twenty-five.” “You have lost an hour,” said Morland; “it was only ten o’clock when we came from Tetbury.” “Ten o’clock! It was eleven, upon my soul! I counted every stroke. This brother of yours would persuade me out of my senses, Miss Morland; do but look at my horse; did you ever see an animal so made for speed in your life?” (The servant had just mounted the carriage and was driving off.) “Such true blood! Three hours and and a half indeed coming only three and twenty miles! Look at that creature, and suppose it possible if you can.”

https://www.gutenberg.org/files/121/121-h/121-h.htm
Ulæste 09-01-18, 19:16   #23
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg
Hvis det er længe siden du læste dem, kan jeg varmt anbefale at genbesøge Northanger Abbey. Der er ingen store romancer - hvilket netop er pointen - men til gengæld det skarpeste og sjoveste bevis for, at teenagere har opført sig ens i alle tidsaldre

Away they walked to the book; and while Isabella examined the names, it was Catherine’s employment to watch the proceedings of these alarming young men. “They are not coming this way, are they? I hope they are not so impertinent as to follow us. Pray let me know if they are coming. I am determined I will not look up.” In a few moments Catherine, with unaffected pleasure, assured her that she need not be longer uneasy, as the gentlemen had just left the pump-room. “And which way are they gone?” said Isabella, turning hastily round. “One was a very good-looking young man.” “They went towards the church-yard.” “Well, I am amazingly glad I have got rid of them! And now, what say you to going to Edgar’s Buildings with me, and looking at my new hat? You said you should like to see it.” Catherine readily agreed. “Only,” she added, “perhaps we may overtake the two young men.” “Oh! Never mind that. If we make haste, we shall pass by them presently, and I am dying to show you my hat.” “But if we only wait a few minutes, there will be no danger of our seeing them at all.” “I shall not pay them any such compliment, I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them.” Catherine had nothing to oppose against such reasoning; and therefore, to show the independence of Miss Thorpe, and her resolution of humbling the sex, they set off immediately as fast as they could walk, in pursuit of the two young men.

He took out his watch: “How long do you think we have been running it from Tetbury, Miss Morland?” “I do not know the distance.” Her brother told her that it was twenty-three miles. “Three and twenty!” cried Thorpe. “Five and twenty if it is an inch.” Morland remonstrated, pleaded the authority of road-books, innkeepers, and milestones; but his friend disregarded them all; he had a surer test of distance. “I know it must be five and twenty,” said he, “by the time we have been doing it. It is now half after one; we drove out of the inn-yard at Tetbury as the town clock struck eleven; and I defy any man in England to make my horse go less than ten miles an hour in harness; that makes it exactly twenty-five.” “You have lost an hour,” said Morland; “it was only ten o’clock when we came from Tetbury.” “Ten o’clock! It was eleven, upon my soul! I counted every stroke. This brother of yours would persuade me out of my senses, Miss Morland; do but look at my horse; did you ever see an animal so made for speed in your life?” (The servant had just mounted the carriage and was driving off.) “Such true blood! Three hours and and a half indeed coming only three and twenty miles! Look at that creature, and suppose it possible if you can.”

Jeg er SÅ enig. Northanger Abbey har længe været min favorit. De andre er også vidunderlige, dog...
Ulæste 09-01-18, 19:42   #24
FruPanda
FruPanda har ikke brugt den nye funktion...

FruPandas avatar

Tilmeldingsdato: 15/10-10
Tak givet gange: 1,965
Takket 3,569 gange i 1,541 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg

Det er faktisk kun et par år siden Og jeg er såmænd heller ikke uenig i, at dem er god - Jeg er bare ikke lige så begejstret for den som for de andre. Jeg synes for det meste, den er mindre skarp. Bundskraberen for mig er dog Mansfield Park. Jeg kan ikke lide hovedpersonerne, og så er det svært at holde af bogen.
Ulæste 09-01-18, 21:46   #25
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 6,597
Takket 5,926 gange i 3,138 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Åh ja, Maragaret Atwood, Paul Auster-bog og John Irving er også favoritter her. Og Jane Austen, men der er mange år siden jeg har læst noget af hende. Måske er det på tide med en genlæsning
Ulæste 09-01-18, 22:06   #26
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Geografisk placering: Kbh
Tak givet gange: 1,321
Takket 1,062 gange i 455 indlæg
Lidt nyere:

Haruki Murakamis samlede værker

Alice Munro - hendes noveller er spektakulære

Jakob ejersbo
Atlante er offline   Besvar med citat
Ulæste 09-01-18, 22:19   #27
Ginewer
Ginewer har ikke brugt den nye funktion...

Ginewers avatar

Tilmeldingsdato: 13/08-08
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 948
Takket 835 gange i 531 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Uh, så meget godt er allerede nævnt

Resten af dagen af Kazuo Ishiguro. Var en yndlings da jeg var ung. Er ved at læse andre af ham (han modtog Nobelprisen i efteråret) men jeg tror vist ikke jeg synes der etc nogen der slår denne. Om den ligefrem kan kaldes en klassiker, det kan den vist ikke... men god, det er den.

Farvel til våbnene af Hemingway

Størstebarn fra 2008 og mindstebarn fra 2010

Sidst redigeret af Ginewer; 09-01-18 kl. 22:28
Ginewer er offline   Besvar med citat
Ulæste 09-01-18, 22:21   #28
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 486
Takket 1,003 gange i 523 indlæg
Når du siger klassisk litteratur, så tænker jeg Homer (mfl grækere), Goethe, Dante og Shakespeare og den slags (ja, og James Joyce, som nogen efterspurgte). Altså sådan... litteraturens ur-titler, som ofte har (mange) 100+ år på bagen og/eller er skrevet som dramatik og generelt bare ikke særlig let tilgængeligt for ret mange i dag. Er det den slags du vil have anbefalinger på? Eller er vi mere ovre i kategorien læsværdige nyklassikere?

Tror næsten kun det er Goethe som jeg kan anbefale af ovenstående som hyggelæsning. Resten er bare for surt at tygge sig igennem, medmindre man har et større formål med det.

Sidst redigeret af Petrine; 09-01-18 kl. 22:26
Petrine er offline   Besvar med citat
Ulæste 09-01-18, 22:26   #29
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Atlante Vis indlæg
Lidt nyere:

Haruki Murakamis samlede værker

Alice Munro - hendes noveller er spektakulære

Jakob ejersbo
JA!!!! Jeg er i gang med "Livet"
Ulæste 09-01-18, 23:02   #30
Schmetterling
Schmetterling Er gået i teen mode!
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-12
Tak givet gange: 2,099
Takket 8,321 gange i 2,819 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Petrine Vis indlæg
Når du siger klassisk litteratur, så tænker jeg Homer (mfl grækere), Goethe, Dante og Shakespeare og den slags (ja, og James Joyce, som nogen efterspurgte). Altså sådan... litteraturens ur-titler, som ofte har (mange) 100+ år på bagen og/eller er skrevet som dramatik og generelt bare ikke særlig let tilgængeligt for ret mange i dag. Er det den slags du vil have anbefalinger på? Eller er vi mere ovre i kategorien læsværdige nyklassikere?

Tror næsten kun det er Goethe som jeg kan anbefale af ovenstående som hyggelæsning. Resten er bare for surt at tygge sig igennem, medmindre man har et større formål med det.
Nej Man skal bare vælge det rigtige Istedet for Dantes “Guddommelige Komedie”, så læs istedet hans kærlighedsdigte til Beatrice Ligeledes med Shakespeare; lad vær med at læse Hamlet fra ende til anden (sådan var det jo heller ikke tiltænk), så vælg enkle sonetter. Fx: XVIII, LXVI OG LXXII
Homer er fantastisk Man skal bare læse det på tekstens egne præmisser. Det er jo ikke en moderne krimi eller noget. Og vælg altid oversættelserne med omhu; det kan gøre alverden til forskel
The Following 2 Users Say Thank You to Schmetterling For This Useful Post:
Gammelmor (10-01-18), Moogie (10-01-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu