Hvor meget mad (opstart fast føde)? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 08-01-18, 21:46   #1
SAH
SAH har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 01/11-12
Geografisk placering: Sverige
Tak givet gange: 729
Takket 756 gange i 354 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Hvor meget mad (opstart fast føde)?

Så er lille L. næsten 6 måneder (den 14. jan., terminsdato var den 10.) og vi er begyndt at tilbyde ham fast føde. Har siden nytår fået lov til at sutte lidt på nogle hårde grønsagsstave og sutte på en finger som var dyppet i f.eks. sovs, mos eller andet...
Og i dag har han fået lidt grønsags smoothie og smagt lidt grød.

Vi vil gerne køre BLW/BLW + grød.... altså lidt både og tror jeg (hele familien spiser ret tit grød til aftensmad, så vi synes det giver mening at kombinere )

Men hvor meget må de få her i starten?
Så vidt jeg kan læse mig til ang. BLW - så kan de få et helt måltid foran sig og så får de bare det i sig de selv formår at få ind (hvilket ikke er så meget her i starten). Men hvis L. får en brødstav, så sidder han jo og sutter på den og får en del i sig.... er der nogen max her i starten hvor maven aldrig har fået andet end mælk?

Og mht. grød, hvor meget og hvor hurtigt må vi gå frem? Er det okay at give flere teskefulde allerede de første gange, hvis barnet kan og vil?

Og hvor tit har I tilbudt barnet fast føde i starten?

Fortæl hvordan I har gjort (både ren BLW og kombi), mængde, optrapningstempo etc....

Har totalt glemt hvordan vi gjort med store L. (og han er desuden ren grød barn).

På forhånd tak kære slyngler
Ulæste 08-01-18, 22:07   #2
Caroline
Caroline ammer :lurve:
Jeg betaler husleje her!

Carolines avatar

Tilmeldingsdato: 19/04-07
Geografisk placering: Kbh SV
Tak givet gange: 10,835
Takket 3,735 gange i 2,083 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Vi gør en kombination af blw og ske-mad. Ved ske-mad har I været opmærksom på at lade baby åbne munden, kun give maden ind i munden og lade baby selv føre maden tilbage i munden og sunket eller spytte maden

Jeg tror bare vi kigger meget på om hun er interesseret eller lige så gerne vil have noget at lege med. Vi er også lidt OBS på ikke at lade hende sidde for længe i højstolen pga ryggen

Ret hurtigt kunne jeg se I bleen at hun sank mad fx stykker af peberfrugt. Og hun fik rød numse. Det virker til at hendes mave har det godt med en kombination af mos, spise selv og amning.
Hvis hun får hård mave så ammer jeg lidt ekstra næste dag
SAH (09-01-18)
Ulæste 08-01-18, 22:18   #3
PA1987
PA1987 er lykkelig:)
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

PA1987s avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-11
Geografisk placering: Bryndum
Tak givet gange: 1,032
Takket 2,043 gange i 1,073 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Min lille L har fået mad i dag for 4. gang. Den første aften en tsk, så en spsk, så en halv deciliter og her til aften en hel dog spiste hun nok kun en halv. Hun vil rigtig gerne have det og har ikke haft ondt i maven. På bleen her til aften kunne jeg se at der kommer en del igennem
Jeg følger bogen “Baby 100% naturlig” ift hvilke grøntsager hun får og lader hende selv styre mængderne. Hun vil gerne selv fører til munden og jeg giver mos med mine fingre, beskidt, men jeg har bedre føling med det sådan
Hun får kun til aften. Jeg har ikke travlt med maden da hun først skal i pasning til august
SAH (09-01-18)
Ulæste 09-01-18, 05:19   #4
Anebane
Anebane travlt beskæftiget
Paypalpal

Anebanes avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-08
Geografisk placering: Egebjerg, Ballerup
Tak givet gange: 817
Takket 6,621 gange i 2,707 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Anna får serveret x 3 dagligt. Hun nægter kategorisk at blive fodret med en ske eller vores fingre. Hun har ikke fanget det at synke endnu, men hun smager lg hygger og tygger og spytter ud og ja hygger/gumler enormt, men det er helt uendeligt lidt, der kommer ned. Jeg er kkke frustreret - endnu Hun har fået tilbudt alverdens mad og skemad i snart 2 måneder.

Sidst redigeret af Anebane; 09-01-18 kl. 05:22
Anebane er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Anebane for dette brugbare indlæg:
SAH (09-01-18)
Ulæste 09-01-18, 13:07   #5
MedHjertetFørst
MedHjertetFørst har skønne børn! Sgu'!
økologisk stofblefetichist

MedHjertetFørsts avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-07
Geografisk placering: Hald By :biggrin:, v. Melby/Torup , Nordsjælland
Tak givet gange: 22,037
Takket 9,341 gange i 2,563 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Baby led weaning betyder jo netop at afvænne i babys eget tempo. Så stil du trygt grøden foran ham, hav evt to skeer, som du skiftevis preloader og hjælper ham med at føre ned i grøden og op til munden, så han langsomt fatter pointen. Det samme med anden mad, mos, brødstykker, bagte rodfrugter osv, Han må gerne have spist ved brystet kort tid før, så han ikke er så hugsulten at han dels bliver frustreret over ikke at blive hurtigt nok mæt, dels ikke får overfyldt sig, men netop kan lade tarmene følge med.

- enestående mor til fire
MedHjertetFørst er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MedHjertetFørst For This Useful Post:
Kat (11-01-18), Sienna (09-01-18)
Ulæste 09-01-18, 17:04   #6
cykelmusen
cykelmusen har ikke brugt den nye funktion...

cykelmusens avatar

Tilmeldingsdato: 22/05-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,326
Takket 1,462 gange i 583 indlæg
Grød kan jo også tilberedes i en konsistens der gør at det kan spises med fingrene
Ulæste 09-01-18, 20:47   #7
SAH

No Avatar

Så hvis jeg forstår dig og de andre ret - så er der ligesom ikke nogen max-mængde på noget, selv i begyndelsen, (alt med måde selvfølgelig) hvis barnet altså selv tager det i munden og spiser det eller ved skemad villigt spiser det man tilbyder.....

Lille L. er meget ivrig med at have mad i hånden og putte det i munden og sutte/suge. Fik "vegetarisk kylling" her til aften og det blir suttet sønder og sammen.

Skemad fatter han ikke helt (har bare fået det to gange), kan ikke rigtig finde ud af at "sutte skeen ren", men synker hvis han får det ind i munden.
Men det er vel ikke så mærkeligt at en baby på kun 6 måneder ikke forstår at skeen skal ned i skålen igen og op i munden...

Elsker at holde og drikke af kop (vand), hører ham faktisk synke.

Han har faktisk fået mad 4 gange i dag! Det var ikke rigtig meningen, men da jeg sad og fik en mad var han totalt ivrig og så fik han lov til at sutte på et stykke rugbrød med remolade og spegepølse... og så sidder han jo med ved de andre måltider og smager lidt.

Det burde hans mave vel også kunne klare....

Citat:
Oprindeligt skrevet af MedHjertetFørst Vis indlæg
Baby led weaning betyder jo netop at afvænne i babys eget tempo. Så stil du trygt grøden foran ham, hav evt to skeer, som du skiftevis preloader og hjælper ham med at føre ned i grøden og op til munden, så han langsomt fatter pointen. Det samme med anden mad, mos, brødstykker, bagte rodfrugter osv, Han må gerne have spist ved brystet kort tid før, så han ikke er så hugsulten at han dels bliver frustreret over ikke at blive hurtigt nok mæt, dels ikke får overfyldt sig, men netop kan lade tarmene følge med.
MedHjertetFørst (10-01-18)
Ulæste 09-01-18, 20:48   #8
SAH

No Avatar

Haha... smart! Det skal jeg huske til når han blive lidt bedre med håndmotorikken.... tænker at det nok er havregrød som er velegnet til det.... eller?

Citat:
Oprindeligt skrevet af cykelmusen Vis indlæg
Grød kan jo også tilberedes i en konsistens der gør at det kan spises med fingrene
Ulæste 09-01-18, 21:38   #9
cykelmusen
cykelmusen har ikke brugt den nye funktion...

cykelmusens avatar

Tilmeldingsdato: 22/05-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,326
Takket 1,462 gange i 583 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af SAH Vis indlæg
Haha... smart! Det skal jeg huske til når han blive lidt bedre med håndmotorikken.... tænker at det nok er havregrød som er velegnet til det.... eller?
Ja det brugte vi i hvert fald mest. Og i starten kom der ikke ret meget i munden... eller ansigtet. Men alle andre steder jeg havde dog sådan et playtray det hjalp lidt så det ikke svinede alt for meget.
Ulæste 10-01-18, 17:02   #10
SAH

No Avatar

Så er vi i gang med BLW/skemad og hold nu op hvor der er mad overalt!

Hvad har I der kører BLW brugt som hagesmæk - noget særligt mærke? Prøvede i dag en fra IKEA med ærmer (vi havde den også til store L.) , men den er alt for stor... er der nogen der passer til de her små på 6 mdr.?
Eller kører I bar overkrop-stilen? Jeg mener, hans arme kører jo frem og tilbage i maden
Ulæste 11-01-18, 01:53   #11
LotusSen
LotusSen har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

LotusSens avatar

Tilmeldingsdato: 04/05-07
Geografisk placering: Årslev
Tak givet gange: 1,567
Takket 1,385 gange i 712 indlæg
Følger en blw facebookside og de snakker meget om en tidytot/tidytod det er sådan en hagesmæk med ærmer og meget stor smæk ting som jeg har forstået det, men har ingen små børn der har behov for den slags såå

Da mine var små brugte vi en smæk fra celavi med ærmer som kunne tørres af.
SAH (12-01-18)
Ulæste 11-01-18, 10:03   #12
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,207
Takket 4,558 gange i 1,727 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Bar krop den måned det tager før de ikke er totalt smadret ind efter et måltid. Ellers ikea
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
SAH (12-01-18)
Ulæste 11-01-18, 11:46   #13
MedHjertetFørst
MedHjertetFørst har skønne børn! Sgu'!
økologisk stofblefetichist

MedHjertetFørsts avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-07
Geografisk placering: Hald By :biggrin:, v. Melby/Torup , Nordsjælland
Tak givet gange: 22,037
Takket 9,341 gange i 2,563 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af SAH Vis indlæg
Så hvis jeg forstår dig og de andre ret - så er der ligesom ikke nogen max-mængde på noget, selv i begyndelsen, (alt med måde selvfølgelig) hvis barnet altså selv tager det i munden og spiser det eller ved skemad villigt spiser det man tilbyder.....

Lille L. er meget ivrig med at have mad i hånden og putte det i munden og sutte/suge. Fik "vegetarisk kylling" her til aften og det blir suttet sønder og sammen.

Skemad fatter han ikke helt (har bare fået det to gange), kan ikke rigtig finde ud af at "sutte skeen ren", men synker hvis han får det ind i munden.
Men det er vel ikke så mærkeligt at en baby på kun 6 måneder ikke forstår at skeen skal ned i skålen igen og op i munden...

Elsker at holde og drikke af kop (vand), hører ham faktisk synke.

Han har faktisk fået mad 4 gange i dag! Det var ikke rigtig meningen, men da jeg sad og fik en mad var han totalt ivrig og så fik han lov til at sutte på et stykke rugbrød med remolade og spegepølse... og så sidder han jo med ved de andre måltider og smager lidt.

Det burde hans mave vel også kunne klare....
Det er netop for at undgå at han spiser kæmpemåltider I bar begejstring at jeg anbefaler at man har ammet først. Så bliver det mere smagsprøver end måltider og så er det jo rigtigt fint.

- enestående mor til fire
MedHjertetFørst er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MedHjertetFørst for dette brugbare indlæg:
SAH (12-01-18)
Ulæste 11-01-18, 14:28   #14
Kat
Kat Nu mor til to!

Kats avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-13
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 1,212
Takket 739 gange i 407 indlæg
Det er også godt at vide at det vigtigste for barnet at lære i starter er AT SPYTTE MADEN UD. Undersøge den i munden, vende og dreje og skubbe den frem igen og spytte ud. Først derefter begynder de fleste at synke noget af maden. Det er derfor man i BLW lader dem styre det helt selv, så al grød og lign er på preloaded ske som barnet selv styrer. Hvis man har startet "klassisk skemad" lærer man barnet at overvinde brækrefleksen og trangen til at kunne spytte ud. Med BLW modnes munden langsommere så brækrefleksen trækkes tilbage. Men det giver virkelig ro i sindet at vide at ens barn er i stand til at håndtere maden i munden og spytte ud i stedet for at fejlsynke :-) Og ja, det sviner. Men det bliver hurtigt bedre :-)
The Following 3 Users Say Thank You to Kat For This Useful Post:
MedHjertetFørst (11-01-18), SAH (12-01-18), Sienna (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 13:06   #15
SAH

No Avatar

Tror lille L. er meget klar - det er faktisk ikke så meget han spytter ud... hans største udfordring er at få maden af skeen - at få skeen i ret vinkel når han tager den i munden.

Fornemmer at vi er på ret spor... han synes det er en fest, og leger og smager og for varierende mængder i sig fra gang til gang.

Jeg må bare få lavet en røvfuld vaskeklude mere og få fat i flere hagesmække

Citat:
Oprindeligt skrevet af Kat Vis indlæg
Det er også godt at vide at det vigtigste for barnet at lære i starter er AT SPYTTE MADEN UD. Undersøge den i munden, vende og dreje og skubbe den frem igen og spytte ud. Først derefter begynder de fleste at synke noget af maden. Det er derfor man i BLW lader dem styre det helt selv, så al grød og lign er på preloaded ske som barnet selv styrer. Hvis man har startet "klassisk skemad" lærer man barnet at overvinde brækrefleksen og trangen til at kunne spytte ud. Med BLW modnes munden langsommere så brækrefleksen trækkes tilbage. Men det giver virkelig ro i sindet at vide at ens barn er i stand til at håndtere maden i munden og spytte ud i stedet for at fejlsynke :-) Og ja, det sviner. Men det bliver hurtigt bedre :-)

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu