Bo i/eje ældre hus på godt og ondt? - Side 4 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 14-11-17, 18:52   #46
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,120
Takket 4,531 gange i 1,703 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Vi sætter 6000 / md af til vedligehold og betaler pt 2500 kr månedligt til vores lån fra jordvarme...
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
Salling (14-11-17)
Ulæste 14-11-17, 20:25   #47
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,722
Takket 3,673 gange i 1,814 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Citat:
Oprindeligt skrevet af Kragemor Vis indlæg
Vi købte forrige år et ældre hus fra 1947.

Det vi var særlig opmærksomme på var :
- indeklima (vi bøvlede på et tidspunkt med skimmelsvamp i den gamle lejlighed, så det skulle bare være i orden),
- energimærke, energirapport og tidligere varmeregnskab
- tag
- el-installationer
- generelt vedligehold fra tidligere ejers side

Vi har boet her i halvandet år, og har brugt i omegnen af 50.000 til ny indvendig trappe, istandsættelse af et rum i kælderen, myrebekæmpelse(!) m.v.
Vi havde regnet med at skulle bruge lige præcis 0 kr., så det er selvfølgelig noget mere end forventet. Vi har haft et par trælse overraskelser, men ikke noget rigtigt slemt (7-9-13), og ikke noget, som forsikringen har dækket. Jeg tror altid, at der vil være et vist gambling-element, når man køber hus.
Og de 50.000 hvor fik I så dem fra? Opsparing, lån el? Hvis det er ok jeg spørger.
Ulæste 14-11-17, 20:59   #48
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,389
Takket 6,538 gange i 3,036 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Hvor meget sætter I forskellige til side hver måned til vedligehold?
2000 kr/mdr som dækker ny vaskemaskine, små reparationer, at vvs'er fikser vandrør osv. Derudover en almindelig opsparing på, som dækker ferie, større reparationer. Vi spare ca 10% af månedslønnen op ialt og prøver, at have 2-3 mdr løn på kontoen til uforudsete udgifter, så sover jeg bedst.
I år blev det til første del af kælderprojektet og en telttur til Vadehavet fremfor 14 dage ved Middelhavet

Vi har derudover en meget samarbejdsvillig bank
Vanadia er online nu   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Vanadia for dette brugbare indlæg:
Salling (15-11-17)
Ulæste 14-11-17, 22:33   #49
Kragemor
Kragemor har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

Kragemors avatar

Tilmeldingsdato: 10/09-14
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 96
Takket 124 gange i 57 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Og de 50.000 hvor fik I så dem fra? Opsparing, lån el? Hvis det er ok jeg spørger.
Vores bank opfordrede os kraftigt til at låne 60.000 kr. mere, end hvad vi egentlig havde brug for "til flytning og uforudsete udgifter". Ca. halvdelen kommer fra den pulje. Den anden halvdel var en ny trappe, dem har vi lånt i "familiebanken", aka min mor.

Af forskellige årsager har vi været lidt økonomisk udfordrede siden vi købte huset, så det er ikke rigtig lykkedes os at sætte noget til side til vedligehold.
Salling (15-11-17)
Ulæste 15-11-17, 11:15   #50
MsP
MsP har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 09/06-17
Tak givet gange: 0
Takket 4 gange i 2 indlæg
Citat:
Er du opvokset i byen? Er meget interesseret i hvad du evt kan fortælle om byen og evt trafikken på Hammelvej
Jeg er opvokset i en landsby 4 km fra Hadsten og boede til Hadsten by, da jeg var 17-20, så det er efterhånden nogle år siden. Men jeg boede kun lidt længere oppe af vejen ift det hus, du kigger på - ud ad Toftegårsdsvej.
Jeg har et par venner i byen og mine forældre boede i den landsby indtil for nyligt.

Trafikken på Hammelvej var, da jeg var barn, ganske forfærdelig, men de har lavet nye tiltag og den er ikke så slem mere. Før kørte bilerne rigtig stærkt der, men det er blevet bedre.
Jeg gik på Østervangsskolen i 10. klasse, og det er en ganske udmærket skole.

Byen har et aktivt foreningsliv og det lokale handelsliv er også ok. Dog er centret helt tomt nu med undtagelse af boghandlen og apoteket. Det er pga uoverensstemmelser med ejerne og lejepriserne. Det er har gjort en del ved byen, og de lokale erhvervsdrivende var i en periode ret nervøse for, om det kunne slå hele byens handel ihjel. Men Søndergade består stadig (jeg har en veninde, der har en butik i Søndergade).

Byen har udviklet sig en del gennem de sidste 20 år, hvor de før var mest indfødte, der boede der, men nu er der mange tilflyttere og et udsøgt område for børnefamilier - især dem, der pendler til Århus, Randers og Aalborg.

Nu ved jeg ikke lige, hvor gamle dine børn er, men ikke alle børnehaverne er lige gode. Jeg kan varmt anbefale Skovbørnehaven, men den på Vinterslevvej har ikke et godt ry.

Hav også i mente, at der ikke er nogen cafeer mm i byen. Ingen steder at mødes til kaffe eller en snak. Det er en af de største ulemper ved byen.

Nå, det blev da en længre roman, jeg fik skrevet. Du må endelig spørge, hvis du vil vide mere
MsP er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MsP for dette brugbare indlæg:
Salling (15-11-17)
Ulæste 15-11-17, 15:29   #51
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 469
Takket 953 gange i 492 indlæg
Citat:
Sikke et dejligt hus!

Hvis jeg må komme med en lidt træls formanende kommentar, så skal man død og kritte have en buffer til rådighed i den størrelsesorden, hvis man køber hus i dén størrelse med så mange år på bagen (altså efter min mening). Medmindre selvfølgelig I selv er handy, og kan bedømme og prioritere vedligeholdelsesbehov og selvfølgelig lave det selv - så kan man nøjes med mindre.

Men 50.000 rækker desværre ikke ret langt, hvis man også skal hyre håndværkere.
Otilie (15-11-17), Salling (15-11-17), Vanadia (15-11-17)
Ulæste 15-11-17, 15:42   #52
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,120
Takket 4,531 gange i 1,703 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Skorstenen skulle være iorden ifl mægler da der er betalt til et el andet man skal betale når man har pejs, hvor der så kommer service så hun mente bestemt den var ok. Men det er noget af det vi prøver at undersøge.

Hvad er det for målinger du nævner?
Årh... Dengang vi købte havde vi en skorstensfejer ude der filmede ned gennem skorstenen og målte efter skadelige partikler i rum med skorsten I....

Vi endte med at skulle støbe ny isokern, og rive alt ned der havde været i rum med skorsten. Det var simpelthen dækket af årtiers røg med brænde og olie...

Skorstenen var indkapslet I gips/variende afdækning og da det blev pillet ned fandt vi 5 huller hvor man kunne kigge direkte ind i skorstenen...

Den var blevet renset af skorstensfejer altid, men den slags kigger de ikke efter normalt.
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
Salling (15-11-17)
Ulæste 15-11-17, 15:52   #53
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Petrine Vis indlæg
Sikke et dejligt hus!

Hvis jeg må komme med en lidt træls formanende kommentar, så skal man død og kritte have en buffer til rådighed i den størrelsesorden, hvis man køber hus i dén størrelse med så mange år på bagen (altså efter min mening). Medmindre selvfølgelig I selv er handy, og kan bedømme og prioritere vedligeholdelsesbehov og selvfølgelig lave det selv - så kan man nøjes med mindre.

Men 50.000 rækker desværre ikke ret langt, hvis man også skal hyre håndværkere.
I det budget vi har kigget på med banken har vi bedt om 10000 oveni bud til div indflytningsklar uforudsete udgifter og bedt om højere vedligeholdelse opsparing end banken normalt har. Men vi har selvfølgelig ikke lige ekstra opsparing på 50.000 ud over indskud mv.

Frusolskin tak, er også nået frem til at vi nok må have en skorstensfejer ud og kigge hvis det er. I første omgang vil jeg spørge til evt papirer fra sidste skorstenstjek.
Ulæste 16-11-17, 14:51   #54
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,383
Takket 4,173 gange i 1,735 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Citat:
I det budget vi har kigget på med banken har vi bedt om 10000 oveni bud til div indflytningsklar uforudsete udgifter og bedt om højere vedligeholdelse opsparing end banken normalt har. Men vi har selvfølgelig ikke lige ekstra opsparing på 50.000 ud over indskud mv.

Frusolskin tak, er også nået frem til at vi nok må have en skorstensfejer ud og kigge hvis det er. I første omgang vil jeg spørge til evt papirer fra sidste skorstenstjek.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor samarbejdsvillig Jeres bank er, eller i hvor høj grad I har behov for at belåne Jeres hus i forvejen.
Men da vi flyttede i nyt hus for et års tid side, fik vi tinglyst et prioritetslån i huset, som vi reelt ikke havde behov for, men som vi kan benytte os af hvis vi gerne vil købe en ny bil, tage på en jordomrejse eller hvis der sker noget uforudset, så en af os mister indkomsten. Nu er huset nyt, så forhåbentligt støder der ikke uforudsete udgifter til der, men med et ældre hus tænker jeg det er meget aktuelt.
Jeg ved ikke om du ved hvordan et prioritetslån fungerer, men hvis ikke så betyder det at du låner penge fra en konto, sætter dem over på en anden konto og kun betaler renter for de penge du reelt har trukket ud. Så længe du ikke trækker på det, er det gratis ( i hvert fald i vores bank, bortset selvfølgelig fra tinglysningsudgifterne).
Det betyder at vi ikke skal forhandle vilkår med banken hvis vi akut får behov for pengene. Det er i øvrigt også en god måde at låne penge på, hvis man forventer at kunne afdrage hurtigere end på et almindeligt lån, men alligevel også gerne vil kunne udnytte sit økonomiske råderum til andet af og til.

Jeg tænker umiddelbart også at 10.000 lyder som en MEGET lille buffer til et huskøb af den kaliber. Min erfaring er at der følger en del udgifter med, som man måske ikke lige havde budgetteret med. Men selvfølgelig er mange af dem i kategorien Nice og ikke Need.
The Following 2 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
marajo (16-11-17), Vanadia (16-11-17)
Ulæste 16-11-17, 21:42   #55
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af dendrit Vis indlæg
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor samarbejdsvillig Jeres bank er, eller i hvor høj grad I har behov for at belåne Jeres hus i forvejen.
Men da vi flyttede i nyt hus for et års tid side, fik vi tinglyst et prioritetslån i huset, som vi reelt ikke havde behov for, men som vi kan benytte os af hvis vi gerne vil købe en ny bil, tage på en jordomrejse eller hvis der sker noget uforudset, så en af os mister indkomsten. Nu er huset nyt, så forhåbentligt støder der ikke uforudsete udgifter til der, men med et ældre hus tænker jeg det er meget aktuelt.
Jeg ved ikke om du ved hvordan et prioritetslån fungerer, men hvis ikke så betyder det at du låner penge fra en konto, sætter dem over på en anden konto og kun betaler renter for de penge du reelt har trukket ud. Så længe du ikke trækker på det, er det gratis ( i hvert fald i vores bank, bortset selvfølgelig fra tinglysningsudgifterne).
Det betyder at vi ikke skal forhandle vilkår med banken hvis vi akut får behov for pengene. Det er i øvrigt også en god måde at låne penge på, hvis man forventer at kunne afdrage hurtigere end på et almindeligt lån, men alligevel også gerne vil kunne udnytte sit økonomiske råderum til andet af og til.

Jeg tænker umiddelbart også at 10.000 lyder som en MEGET lille buffer til et huskøb af den kaliber. Min erfaring er at der følger en del udgifter med, som man måske ikke lige havde budgetteret med. Men selvfølgelig er mange af dem i kategorien Nice og ikke Need.
der skulle selvfølgelig have stået 100.000

Og tak for info om prioritetslån, det er da sikkert også forklaringen på at banken sagde at hvis alt kom til alt var det bedst at købe hus før ny bil
Ulæste I dag, 07:17   #56
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,383
Takket 4,173 gange i 1,735 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Citat:
der skulle selvfølgelig have stået 100.000

Og tak for info om prioritetslån, det er da sikkert også forklaringen på at banken sagde at hvis alt kom til alt var det bedst at købe hus før ny bil
ja det nul gør en stor forskel.

Jeg tænker i hvert fald at det er en fordel hvis man ikke belåner huset fuldt. Renterne på vores prioritetslån er i hvert fald milevidt fra de standard satsen på et billån i banken.
Følgende brugere siger tak til dendrit for dette brugbare indlæg:
Salling (I dag)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu