Bo i/eje ældre hus på godt og ondt? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-11-17, 15:28   #1
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,722
Takket 3,673 gange i 1,814 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Question Bo i/eje ældre hus på godt og ondt?

Jeg er med på at man nok må forvente flere/større vedligehold og nok også overraskelser end med nyere hus men hvis man ikke vil totalt renovere men "blot" vedligeholde et umiddelbart ok stand men gammelt hus, hvad kan må så forvente...?

Nogen som har erfaring/tanker herom?
Ulæste 10-11-17, 15:39   #2
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,265
Takket 14,526 gange i 5,257 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Det kommer an på, hvad der er ordnet ved det.

Vores hus er fra 1781 - så pænt gammelt

Vi har fået nyt fyr - det skal man i hvert fald være opmærksom på.
Kloak og rørføring
el
taget og undertag
isolering

Vi flyttede dirkete ind, efter lidt maling. Løbende har vi:

Lagt nye gulve
fået nyt køkken
nyt badeværelse
nyt bryggers (pga. sprunget vandrør)
udnyttet loftsrum
lavet tre værelser

Sokkel og væg skal holdes og kalkes.

vi skal have nye vinduer på et tidspunkt.

Det har været løbende og meget har været nice to have, frem for need to have og endnu vigtigere jeg har en mand, der laver det hele selv
The Following 2 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
Fru Blå (10-11-17), Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 15:54   #3
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,120
Takket 4,531 gange i 1,703 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Vores er fra 1973, renoveret i 1987.

Min mand har boet i det i 11 år nu og I gennemsnit bruger vi 70.000 om året på vedligehold / forbedringer...

Uden at der egentlig er noget galt, men for at optimere el/vand/varme forbrug...

Fx skift af oliefyr til jordvarme =145.000
Renovering af kælder for at minimere fugt =50.000
Delvis udskiftning af vinduer
Efterisolere loftet
Hulmursisolere
Gøre haven venlig for vedligehold
Ny isokerne I skorsten = 40.000

Og vi mangler stadig vildt mange vinduer, kg at fikse badeværelserne....

Sidst redigeret af Fru Solskin; 10-11-17 kl. 15:57
Fru Solskin er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 17:46   #4
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 422
Takket 1,306 gange i 569 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Det kommer fuldstændig an på hvordan huset er passet gennem hele sit liv. Vores hus er fra 1909, laden er uvis alder men fra engang i 1800.

Ejendommen har været i den tidligere families eje i 5 generationer, og er meget velpasset. Der vil altid være løbende velligehold, men det vil der også på et nyt hus, med mindre det er lavet i materialer der ikke kræver velligehold. (men her kan stadig opstå rørskade osv)

Et hus fra 1970-80-90 kan være i ringer stand end et ældre, det handler simpelhen om hvordan det er passet. Det der kan være i forhold til velligehold af ældre huse er at der er benyttet metoder der ikke nødvendigvis passer med nye bygge metoder, så en murere og tømmer med forstand på ældre byggerri er guld værd.
The Following 2 Users Say Thank You to Laden For This Useful Post:
Salling (10-11-17), Vanadia (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 18:00   #5
marajo
marajo Glæder sig over livet
Jeg betaler husleje her!

marajos avatar

Tilmeldingsdato: 20/04-09
Geografisk placering: Hinnerup (Korsholm)
Tak givet gange: 3,155
Takket 4,740 gange i 1,934 indlæg
Vores er fra 1970 og vi har brugt ca 450.000 kr på det i de syv år, hvor vi har boet her. Det er ca dobbelt så meget som vi havde forventet, da vi flyttede ind

Sent from my iPhone using Tapatalk
Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 18:10   #6
Fru Blå
Fru Blå er i sommerhumør
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Blås avatar

Tilmeldingsdato: 14/09-09
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 6,424
Takket 2,526 gange i 1,147 indlæg
Vores er fra 1962 og vi har kun malet/sat tapet op og sådan noget - på et tidspunkt inden for længe skal der skiftes gasfyr, og vi har masser af planer for huset, men ikke noget, der trænger.
Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 18:11   #7
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af marajo Vis indlæg
Vores er fra 1970 og vi har brugt ca 450.000 kr på det i de syv år, hvor vi har boet her. Det er ca dobbelt så meget som vi havde forventet, da vi flyttede ind

Er det til need to eller nice to el en blanding?
Ulæste 10-11-17, 18:54   #8
althea
althea hygger med mine 4 dejligedrenge
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-07
Geografisk placering: Vallensbæk
Tak givet gange: 1,056
Takket 1,886 gange i 962 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Vores er fra 1970 og meget velholdt, vi har stor set kun brugt penge få Nice to have ting i de 5 år vi har boet her - anden farve maling, nyt gulv i en gang der havde tæppe og hæk i stedet for 70' forhave bed samt lege redskaber, bygget et extra værelse.
Engang indenfor de næste 10 år skal vi have lavet tag.

Noah fra dec 06, William fra feb 09, Alexander maj 12, Magnus november 2013
althea er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til althea for dette brugbare indlæg:
Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 21:41   #9
marajo
marajo Glæder sig over livet
Jeg betaler husleje her!

marajos avatar

Tilmeldingsdato: 20/04-09
Geografisk placering: Hinnerup (Korsholm)
Tak givet gange: 3,155
Takket 4,740 gange i 1,934 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Er det til need to eller nice to el en blanding?

Det var need to

Salling (10-11-17)
Ulæste 10-11-17, 22:44   #10
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 422
Takket 1,306 gange i 569 indlæg
Fordi vi købte en landejendom og derved ikke kan få tilstands rapport havde vi en mure og en elektriker, (der begge har renoveret eget hus fra bunden) som vi stoler på og som er skide dygtige til deres fag med ud og gennemgå ejendommen. Vi var ude og se på flere, og et vi var meget interesseret i som på overfladen så rigtig godt ud, men vores mure var lidt obs på en væg, som vi fik en byggesagkyndig til at kigge på, det viste sig at huset ikke stod til at rede, det kunne fikses op så det måske blev nogenlunde men aldrig ok. Vi købte det selvfølgelig ikke.
Sælger var chokeret for de vidste det ikke.

Det vi købte var vores håndværker meget meget positive over, det er velholdt hele vejen igennem og det der er lavet er lavet godt og ordenligt.

Der vil altid være noget at lave. Vi skal have lavet nogle fuger inden frosten kommer, (på stalden) Men vi er også sådan at vi laver det inden det går i stykker heller velligeholde end repetere.
The Following 2 Users Say Thank You to Laden For This Useful Post:
Salling (11-11-17), spiren (12-11-17)
Ulæste 10-11-17, 23:35   #11
Rullemusen
Rullemusen Synes der er for mange skyer på himlen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,130
Takket 6,680 gange i 3,257 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Min forældre købte hus i 1976, huset er fra 1889. De har ikke fået skiftet tag mens de har boet der. Der har været lidt skifer arbejde - men ikke et helt nyt tag.

Umiddelbart har de største arbejder på huset været.
Nedlæggelse af olie fyr og installation af fjernvarme.
Lave badeværelse på 1. salen da vi flyttede ind - der fandtes kun i kælderen.
Udskiftning af samtlige vinduer til termovinduer.
Hulmursisolering også tilbage til da de købte huset.
Nedrivning af væg i entre op til første salen.

Renovering af den veranda der var blevet tilbygget på et tidspunkt.

Men ellers er der ikke noget som sådan der ikke ville kunne holde de næste mange år.
Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 00:38   #12
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,361
Takket 3,248 gange i 1,620 indlæg
Vores er fra 1917. Vi gik helt bevidst efter et hus hvor der ikke skulle laves alt for meget før vi kunne flytte ind/vi ikke skulle bo i byggerod de første år for det vidste vi at vi ikke ville trives med. Vi fik al isolering på loftet skiftet og skunkene isoleret inden vi flyttede ind + fjernede gammelt savsmuldstapet, malede og fik ordnet trægulve. Derudover trænger taget til at blive skiftet (har vi regnet med at have råd til når vi har boet her 4-5 år, så næste eller næste år igen), vi fik vand igennem væggen i kælderen det ene efterår hvor det havde regnet meget igennem en længere periode og det kan jo ske igen, så det ville ikke gøre noget hvis vi lavede omfangsdræn. Det har vi overvejet og haft nogle ude og give tilbud og indtil videre har vi valgt det fra udfra den betragtning at vi ikke bruger kælderen til beboelse og hellere vil bruge 400.000 på andre ting (tag fx).
Vi har også overvejet at hulmursisolere, det er i sig selv ikke så dyrt men de borer huller med 50 cm afstand i hele facaden så huset vil skulle pudses op igen bagefter og så ender det projekt også i en noget 100.000 +.

Derudover står nyt køkken (og især hårde hvidevarer) højt på (min) ønskeseddel men køkkenet er kun fra 2009 og fejler som sådan ikke noget andet end det ikke rigtig falder i min smag ej det kunne også være mere funktionelt og bedre kvalitet men det er jo helt sikkert på Nice to have listen

Badeværelserne fungerer fint men igen på et tidspunkt vil vi gerne lave nye og selv have lov til at indrette.

I øjeblikket planlægger vi at få lavet nyt skur, terrasse, flisegang og hegn næste forår. Det prioriterer vi over de andre projekter fordi det nuværende skur står på havens bedste aftensol-plads så projektet vil give os aftensol længere hvis vi får lavet terrasse der i stedet. Det vil vi kunne mærke mere i hverdagen end fx omfangsdræn.

At bo i et gammelt hus kræver imo at man kan leve med den stand man har råd til at lave det i og så leve med resten uden at få stress. Jeg trives fint med vores liste, skænker det ikke en tanke i dagligdagen og nyder bare at bo i mit pæne hus og have mulighed for bare at åbne døren og sætte mig ud med en kop kaffe eller gå ud og plukke en buket eller nyde at ungerne bare kan gå på trampolinen eller tænde bål når de har lyst. Min mand er nok mere tilbøjelig til at bruge for energi på at tænke på at vi også burde skifte taget osv og det har i hvert fald i nogle perioder været stressende for ham, så det skal man måske også lige have med i overvejelserne om man kan leve med evt ikke at have råd til at få lavet alt fra starten....

Og så er der jo alt det praktiske, at det ofte trækker lidt ind om vinteren (alt efter hvor gammelt et hus i overvejer), at det er mere besværligt at gøre rent i et gammelt hus med gamle trægulve fx, at rumfordelingen måske ikke er lige så smart som i de nybyggede huse osv.

Men altså jeg er ret vild med at bo i vores gamle hus og jeg tænker lidt at den dag vi ikke gider mere er der jo ikke nogen der forhindrer os i at sælge det og flytte i lejlighed igen eller et nybygget rækkehus fx, så det behøver jo ikke at være et valg for livet hvis det viser sig ikke at være det rigtige valg

Sidst redigeret af sommerregn; 11-11-17 kl. 00:44
sommerregn er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
abild (13-11-17), Fru LEA (11-11-17), Salling (11-11-17), Vanadia (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 08:57   #13
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tak for alle jeres svar.

Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Vores er fra 1917. Vi gik helt bevidst efter et hus hvor der ikke skulle laves alt for meget før vi kunne flytte ind/vi ikke skulle bo i byggerod de første år for det vidste vi at vi ikke ville trives med. Vi fik al isolering på loftet skiftet og skunkene isoleret inden vi flyttede ind + fjernede gammelt savsmuldstapet, malede og fik ordnet trægulve. Derudover trænger taget til at blive skiftet (har vi regnet med at have råd til når vi har boet her 4-5 år, så næste eller næste år igen), vi fik vand igennem væggen i kælderen det ene efterår hvor det havde regnet meget igennem en længere periode og det kan jo ske igen, så det ville ikke gøre noget hvis vi lavede omfangsdræn. Det har vi overvejet og haft nogle ude og give tilbud og indtil videre har vi valgt det fra udfra den betragtning at vi ikke bruger kælderen til beboelse og hellere vil bruge 400.000 på andre ting (tag fx).
Vi har også overvejet at hulmursisolere, det er i sig selv ikke så dyrt men de borer huller med 50 cm afstand i hele facaden så huset vil skulle pudses op igen bagefter og så ender det projekt også i en noget 100.000 +.

Derudover står nyt køkken (og især hårde hvidevarer) højt på (min) ønskeseddel men køkkenet er kun fra 2009 og fejler som sådan ikke noget andet end det ikke rigtig falder i min smag ej det kunne også være mere funktionelt og bedre kvalitet men det er jo helt sikkert på Nice to have listen

Badeværelserne fungerer fint men igen på et tidspunkt vil vi gerne lave nye og selv have lov til at indrette.

I øjeblikket planlægger vi at få lavet nyt skur, terrasse, flisegang og hegn næste forår. Det prioriterer vi over de andre projekter fordi det nuværende skur står på havens bedste aftensol-plads så projektet vil give os aftensol længere hvis vi får lavet terrasse der i stedet. Det vil vi kunne mærke mere i hverdagen end fx omfangsdræn.

At bo i et gammelt hus kræver imo at man kan leve med den stand man har råd til at lave det i og så leve med resten uden at få stress. Jeg trives fint med vores liste, skænker det ikke en tanke i dagligdagen og nyder bare at bo i mit pæne hus og have mulighed for bare at åbne døren og sætte mig ud med en kop kaffe eller gå ud og plukke en buket eller nyde at ungerne bare kan gå på trampolinen eller tænde bål når de har lyst. Min mand er nok mere tilbøjelig til at bruge for energi på at tænke på at vi også burde skifte taget osv og det har i hvert fald i nogle perioder været stressende for ham, så det skal man måske også lige have med i overvejelserne om man kan leve med evt ikke at have råd til at få lavet alt fra starten....

Og så er der jo alt det praktiske, at det ofte trækker lidt ind om vinteren (alt efter hvor gammelt et hus i overvejer), at det er mere besværligt at gøre rent i et gammelt hus med gamle trægulve fx, at rumfordelingen måske ikke er lige så smart som i de nybyggede huse osv.

Men altså jeg er ret vild med at bo i vores gamle hus og jeg tænker lidt at den dag vi ikke gider mere er der jo ikke nogen der forhindrer os i at sælge det og flytte i lejlighed igen eller et nybygget rækkehus fx, så det behøver jo ikke at være et valg for livet hvis det viser sig ikke at være det rigtige valg

Lige det med at kunne leve med det er nok årsagen til vi overhovedet kigger på dette hus. Andre ville måske total renovere men vi kan sagtens leve med at alt ikke er moderne og streamlined bare det er i ok stand.
Ulæste 11-11-17, 09:03   #14
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,361
Takket 3,248 gange i 1,620 indlæg
Ja der er jo meget charme ved et gammelt hus synes jeg. Da vi kiggede hus så vi flere eksempler hvor jeg syntes folk havde sat alt for meget i stand eller i hvert fald ikke været tro mod husets originale stil da de gjorde det og det er imo synd.
The Following 3 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
abild (13-11-17), merlyn (12-11-17), Vanadia (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 09:38   #15
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,390
Takket 6,540 gange i 3,038 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Ja der er jo meget charme ved et gammelt hus synes jeg. Da vi kiggede hus så vi flere eksempler hvor jeg syntes folk havde sat alt for meget i stand eller i hvert fald ikke været tro mod husets originale stil da de gjorde det og det er imo synd.
Standardløsninger som et IKEA køkken i en patriciervilla glaserede teglsten på et 70'er parcelhus passer bare ikke ind.

Jeg er meget enig med Sommerregn, man skal kunne leve med at tingene ser ældre ud, at noget altid skal vedligeholdes og placering af nogle rum er ulogisk i forhold til et moderne hus. Nogle kompromiser - vi forældre har 6 m2 soveværelse, ungernes værelser er 14-18 m2. Men det koster ½+ mill kr at ombygge 1 salen og der burde man så renovere taget. Læs: ca 1 mill kr når man skal have håndværkere til alt andet en maling og banke puds ned.

Vi købte et hus fra 30'erne, som havde været vedligeholdt, men kun renoveret en gang for ca 30 år siden og de sidste 5-10 år mere sparsom Rigtig meget af det originale er tilbage Vi valgte bevidst et hus fra før 2. verdenskrig

Vi udbedrede de fleste K2 og K3 er på tilstandsrapporten f.eks. tagrender, nogle vandrør, radiatorer, nogle armaturer og et toilet, 5 vinduer og fuger plus malede og ordnede gulve. Det var vel 1/4 mill kr, hvoraf halvdelen nok var "udskudt" vedligeholdelse af tidligere ejer.

Vi moderniserede også badeværelset ovenpå ved at slå et lille toilet sammen med badeværelset.

Derudover lavede vi en lang liste med ting delt op i "burde" og "skal"
male facaden, pudse afskallede vægge op i kælderen.. og fliser i kælder, ordne udendørs flise arealer... Så er vi ikke begyndt at tale om renovering af 80'er køkken, at huset har original tegltag, terasssen osv.

Du skal synes det er charmerende at bo i et ældre hus og leve med f.eks. afskallede paneler, at er ikke er toilet i stueetagen osv. At der går mange penge til at vedligeholde huset og især have pengene i budgettet.

Men jeg er bare glad for at bo i mit ældre hus med charme

Sidst redigeret af Vanadia; 11-11-17 kl. 18:57
Vanadia er online nu   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Vanadia for dette brugbare indlæg:
Salling (11-11-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu