Bo i/eje ældre hus på godt og ondt? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-11-17, 09:49   #16
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,360
Takket 3,248 gange i 1,620 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Der hvor jeg syntes det er værst at bo i et gammelt hus er nok de kolde mørke vintermorgener når jeg skal møde tidligt og skal ud under bruseren i et halv koldt badeværelse. Der kunne jeg godt drømme om gulvvarme og håndklædevarmer men det er jo kun 15 min om dagen, nogle måneder af året
The Following 2 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
Fru Solskin (11-11-17), Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 11:50   #17
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 422
Takket 1,306 gange i 569 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Der hvor jeg syntes det er værst at bo i et gammelt hus er nok de kolde mørke vintermorgener når jeg skal møde tidligt og skal ud under bruseren i et halv koldt badeværelse. Der kunne jeg godt drømme om gulvvarme og håndklædevarmer men det er jo kun 15 min om dagen, nogle måneder af året
Puha det lyder ikke sjovt. Selv om vores hus er gammel har tidligere ejer hele tiden opdateret det. Vi har både gulvarme og håndklædevarmere.

Vores varme kommer udelukkende fra brændefyr (et helt moderne et) men der kommer det varme vand også fra, og der var nogle ventiler der var monteret forkert, hvilket har givet et par kolde bade Manden har fået et par skider på den konto. Han står for at fyrre. Men da han fik fundet fejlen med hjælp fra en vvser så virker det.

Jeg har heldigvis en mad der kan lave det meste selv og vil rigtig gerne. Han elsker at sulle hente brænde, fuge furer, reparere ting der går i stykker og skifte pumper osv. Det gør livet i et ældre hus meget nemmere.

Vores skorstensfejer kan ikke fatte vi ikke skifter ud til pille fyr, men som Mikkel siger, han aner ikke hvad han snakker om

Der er jo kæmpe forskel på hvad vi som mennesker kan lide. Mange ville nok sætte nyt køkken i her og lave en masse om, Vi elsker huset, vi fravalgte flere fordi de var fikset totalt op og vi kunne slet ikke være i det. Vi skulle betale for noget vi ville ændre, det går jo ikke.

Vi gik efter tesen hvis det bare virker og grundlæggende er i orden. At vi så til sidst fandt drømmen var jo helt vildt.

Jeg tænker ikke i skal lade jer skræmme af alder, kig mere på stand og så mærk efter i maven om det føles rigtig.
Følgende brugere siger tak til Laden for dette brugbare indlæg:
Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 12:27   #18
Gammelmor
Gammelmor tænker sig om
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,179
Takket 13,473 gange i 4,981 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Og man vænner sig til det - eller rettere, jeg har det som en del af årets gang at jeg står op og p...efryser i nogle måneder, til gengæld elsker jeg den varme der breder sig når brændeovnen får fat. DOG - jeg bliver jo ældre og det næste jeg skal have her er en luft-til-luft varmepumpe i køkkenet.
CharlotteQvist (11-11-17), Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 17:20   #19
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,722
Takket 3,673 gange i 1,814 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Tak!! For alle jeres svar.

Oh undskyld for alle mine tråd og indlæg om huse mv. Sådan noget huskøb (el bare tanker om) er godt nok angstprovokerende, ambivalent og alt mulig andet på hele følelsesspektret. Det ene øjeblik er jeg skrækslagen og usikker det næste drømmende og spændt og så igen totalt overvældet af alt det man skal undersøge, forstå og overveje og alt det "bare" fordi vi nok ender med at lægge et bud
Ulæste 11-11-17, 18:16   #20
Fru LEA
Fru LEA nu med 3 børn
Jeg betaler husleje her!

Fru LEAs avatar

Tilmeldingsdato: 11/05-09
Tak givet gange: 1,886
Takket 3,112 gange i 1,638 indlæg
iTrader: 10 / 100%
Vores hus er fra 1963 og vi har ikke vildt mange penge til at renovere og istandsætte. Og vi har engentllg heller ikke lyst til at bo i en byggeplads. For os det også vigtigt, at vi lige mærker huset og finder ud af, med tiden, hvordan vi vil forme huset.

Vi har fået sat ny eltavle i, nyt gasfyr, udskiftet brændeovnen, hulmureisoleret og fået repareret soklen. Så har vi fået lavet et ekstra værelse inde i stuen.
Så har vi haft en forsikringssag, da der var pludselig var hul i vores garage tag. Det stod som en misfarvning (k1) fra en gammel vandansamling, som skulle være helt tør. Det var den så ikke, så der var jo gået råd i det hele.

Men ellers har vi ikke lavet nu, andet end malearbejde og så har vi lagt en laminatgulv på det ene værelse.

Jeg vil gerne ha nyt tag på (og i den forbindelse nyt isolering) da vi har et ståltag oven på det gamle etanittag. Så vil jeg gerne have nyt køkken og bad og lagt nye gulve på, nye vinduer og døre.

Men det er ønsker og det kommer nok også med tiden når pengene bliver sparet op.
Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 18:56   #21
Gammelmor
Gammelmor tænker sig om
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,179
Takket 13,473 gange i 4,981 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg

Oh undskyld for alle mine tråd og indlæg om huse mv. Sådan noget huskøb (el bare tanker om) er godt nok angstprovokerende, ambivalent og alt mulig andet på hele følelsesspektret. Det ene øjeblik er jeg skrækslagen og usikker det næste drømmende og spændt og så igen totalt overvældet af alt det man skal undersøge, forstå og overveje og alt det "bare" fordi vi nok ender med at lægge et bud
Da jeg købte mit nuværende hus kom jeg ind ad lågen, drejede til venstre ind på en terrasse der var sækket med ukrudt op i 1½ meters højde. Resten af haven var skvalderkål og enkelte roser men der var simpelthen bare hyggeligt og det synes jeg stadig. Jeg har ikke noget behov for at få et "færdigt" hus, jeg laver lidt af gangen og ellers så fokuserer jeg på hvad der fungerer, men jeg er klar over at nogen synes at her er mindre rart. Men så er det jo godt at jeg bor her og ikke andre.
Bojola (13-11-17), Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 19:38   #22
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.

Ladens avatar

Citat:

Det skal du ikke undskylde, det er max angstprovokerende. Vi har taget tilløb mindst 10 år og haft 100 forskellige undskyldninger.

Vi vidste så efter at have set et svimlende antal huse på 1½ år præcis hvad vi ville have. Det gik vi benhårdt efter. Alle sagde det ikke kunne lade sig gøre, at vi måtte lave kompromis på nogle områder. Men vi endte med at mægler bøjede sig i støvet og var imponeret over vores vedholdenhed. For det kan det bare man har tid og is nok.

Jeg vil lige tilføje, at jeg trode ikke på den der med følelsen i maven før det sek. jeg satte mine ben i det der idag er min gårdsplads. Jeg havde ikke lyst til at køre herfra igen.
Følgende brugere siger tak til Laden for dette brugbare indlæg:
Salling (11-11-17)
Ulæste 11-11-17, 20:23   #23
Perhva
Perhva har RNC
Robsessed

Forhandler

Perhvas avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Bibelbæltet ;-)
Tak givet gange: 7,874
Takket 9,755 gange i 2,955 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Vores er fra 1950, tilbygget i hhv 1969 og 1999.
Vi har fået nyt naturgasfyr, fået skjulte tagrender frigjort, skiftet vinduer i 1969 afdelingen. Skiftet to terassedøre, skiftet et toilet, fikset lidt på taget. I alt ca for 140.000
Næste år skal vi have lavet køkken alrum, åbnet op for mere lys, Nye gulve i den del af huset der ikke er fra 1999 og et ekstra toilet (det 3.) Og så er der en mur der er halv tykkelse af resten, så der skal noget udenpå.
Det kommer ikke til at koste under 500.000, nok nærmere i omegnens af 700.000.

Det er about Nice to have - måske lige bort set fra at mit køkken trænger til at blive skiftet, men det kunne gøres for 100.000 hvis vi ikke ville have det større.

Sidst redigeret af Perhva; 13-11-17 kl. 21:06
Perhva er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Perhva for dette brugbare indlæg:
Salling (11-11-17)
Ulæste 13-11-17, 09:43   #24
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Laden Vis indlæg
Det skal du ikke undskylde, det er max angstprovokerende. Vi har taget tilløb mindst 10 år og haft 100 forskellige undskyldninger.

Vi vidste så efter at have set et svimlende antal huse på 1½ år præcis hvad vi ville have. Det gik vi benhårdt efter. Alle sagde det ikke kunne lade sig gøre, at vi måtte lave kompromis på nogle områder. Men vi endte med at mægler bøjede sig i støvet og var imponeret over vores vedholdenhed. For det kan det bare man har tid og is nok.

Jeg vil lige tilføje, at jeg trode ikke på den der med følelsen i maven før det sek. jeg satte mine ben i det der idag er min gårdsplads. Jeg havde ikke lyst til at køre herfra igen.
tak.

uhh ja den med mavefornemmelse... jeg har aldrig været helt god til den og slet ikke når det gælder så kæmpe beslutninger, der overtager min fornuft og alle tankerne
Vi har også set maaaaaaange huse. Problemet er nok at vi ikke har så mange krav/ønsker til selve huset bare det udfylder de funktioner vi har brug for, ikke kræver total renovering og i øvrigt er alm. "pænt og i orden".
Tror det jeg er mest i tvivl om her er husets alder = kommer der for meget (uforudset) vedligehold og så byen som jeg ikke kender noget videre til. Men det er nok det tætteste vi kommer på at få vores ønsker opfyldt god stor have/grund med opvoksede træer og masser hyggekroge, plads og værelser nok i huset, bynært så ungerne kan blive selvtransporterende samt den nok vigtigste let offentlig transport til Århus.
Men nu må vi se vi skal snakke med banken i morgen, derefter håber jeg min mand kan fornemme lidt mere. Hvor mine tanker bare fiser afsted har han brug for at have alle fakta osv på plads før han tænker den første tanke, så øhhhh lidt svært at snakke sammen om det hele endnu, selvom jeg blabre løs
Ulæste 13-11-17, 16:00   #25
Laden

Ladens avatar

Citat:
tak.

uhh ja den med mavefornemmelse... jeg har aldrig været helt god til den og slet ikke når det gælder så kæmpe beslutninger, der overtager min fornuft og alle tankerne
Vi har også set maaaaaaange huse. Problemet er nok at vi ikke har så mange krav/ønsker til selve huset bare det udfylder de funktioner vi har brug for, ikke kræver total renovering og i øvrigt er alm. "pænt og i orden".
Tror det jeg er mest i tvivl om her er husets alder = kommer der for meget (uforudset) vedligehold og så byen som jeg ikke kender noget videre til. Men det er nok det tætteste vi kommer på at få vores ønsker opfyldt god stor have/grund med opvoksede træer og masser hyggekroge, plads og værelser nok i huset, bynært så ungerne kan blive selvtransporterende samt den nok vigtigste let offentlig transport til Århus.
Men nu må vi se vi skal snakke med banken i morgen, derefter håber jeg min mand kan fornemme lidt mere. Hvor mine tanker bare fiser afsted har han brug for at have alle fakta osv på plads før han tænker den første tanke, så øhhhh lidt svært at snakke sammen om det hele endnu, selvom jeg blabre løs
Er der lavet tilstandsrapport på huset? Som mange har skrevet er alder ikke den afgørende faktor for udgifter. Et rør i gulvet kan også spring på et helt nyt hus
Hvor gammelt er huset? Er det holdt ved lige? Eller står det som det blev bygget?
Ulæste 13-11-17, 16:14   #26
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Laden Vis indlæg
Er der lavet tilstandsrapport på huset? Som mange har skrevet er alder ikke den afgørende faktor for udgifter. Et rør i gulvet kan også spring på et helt nyt hus
Hvor gammelt er huset? Er det holdt ved lige? Eller står det som det blev bygget?
Det er fra 1896 ombygget i 1979. Umiddelbart skulle der ikke være behov for det vilde nu og her ud over alm løbende vedligehold og nok lidt ekstra ved indflytning.

I kan da se det https://m.edc.dk/alle-boliger/hadste...gsiden_website

Hvad (om.noget overhoved) mon man i øvrigt skal lægge i at der er vildt mange "åben hus"?
Ulæste 13-11-17, 16:40   #27
Totaa
Totaa Prøver at finde sit overskud - hallooooooo
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,760
Takket 2,786 gange i 1,204 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Det er fra 1896 ombygget i 1979. Umiddelbart skulle der ikke være behov for det vilde nu og her ud over alm løbende vedligehold og nok lidt ekstra ved indflytning.

Hvad (om.noget overhoved) mon man i øvrigt skal lægge i at der er vildt mange "åben hus"?
Jeg synes det ser virkelig pænt vedligeholdt ud! Har I set tilstandsrapporten?
Det kunne godt ligne, at det er ældre mennesker der bor der. Måske vil de derfra snarest muligt og det er grunden til mange åben hus arrangementer. Det har jo lagt til salg et stykke tid.
Vores hus er fra 1780. Vi har ikke rigtig fået lavet noget ved det siden vi flyttede ind for 7 år siden. Det var godt vedligeholdt og vi havde ikke behov for ændringer.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
Salling (13-11-17)
Ulæste 13-11-17, 17:16   #28
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,389
Takket 6,538 gange i 3,036 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:

EDC kører som standard med "ugentlig åbent hus med tilmelding", så det er normalt og ikke noget specielt for hurtigt at komme af med huset

PS jeg vil nok se huset en hverdag kl 16 for at få fornemmelse af trafikstøj.

Sidst redigeret af Vanadia; 13-11-17 kl. 17:18
Vanadia er online nu   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Vanadia for dette brugbare indlæg:
Salling (13-11-17)
Ulæste 13-11-17, 17:33   #29
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,120
Takket 4,531 gange i 1,703 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Der er meget sod ved pejsen både på mursten og loft. Jeg ville være meget OBS på hvordan skorstenen har det? Er den tæt, har den det der luftspjæld, er der lavet målinger på førstesalen i de rum hvor skorstenen er...

Men ellers ser det rigtig flot ud
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
Salling (13-11-17)
Ulæste 13-11-17, 18:42   #30
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Fru Solskin Vis indlæg
Der er meget sod ved pejsen både på mursten og loft. Jeg ville være meget OBS på hvordan skorstenen har det? Er den tæt, har den det der luftspjæld, er der lavet målinger på førstesalen i de rum hvor skorstenen er...

Men ellers ser det rigtig flot ud
Skorstenen skulle være iorden ifl mægler da der er betalt til et el andet man skal betale når man har pejs, hvor der så kommer service så hun mente bestemt den var ok. Men det er noget af det vi prøver at undersøge.

Hvad er det for målinger du nævner?
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu