Smertefri fødsel metoden - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 15-05-17, 11:53   #16
slyngemortilto
slyngemortilto har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 20/05-16
Tak givet gange: 1,146
Takket 143 gange i 90 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Lige et spørgsmål ift. Visualisering. Var det noget i gjorde det meget i?

Jeg er desværre ret sikker på jeg hører til den mindre procentdel som simpelthen ikke kan få visualisering rigtig i gang. Har prøvet flere gange.

Håber jeg kan klare mig med at øve godt på laboro vejrtrækning og afspænding (hvis jeg finder ud af om det er rigtigt det jeg gør) evt også evt også lidt prassefasen øvelser, men ved det er de sidste 5cm som er virkelig hårde og jeg frygter vestorm som sidst. Før der og når først jeg er klar til at presse har jeg rimelig kunnet være i det de andre gange.

Jeg fik aldrig visualiseringen til at du - men klarede mig fint uden :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
slyngemortilto er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til slyngemortilto for dette brugbare indlæg:
Salling (15-05-17)
Ulæste 15-05-17, 11:54   #17
slyngemortilto
slyngemortilto har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 20/05-16
Tak givet gange: 1,146
Takket 143 gange i 90 indlæg
Citat:
Og hvor meget /hvilke dele (evt afsnit i bogen) har jeres partner været sat (hvor godt) ind i?

Kun hvordan han skulle hjælpe mig med at slappe af (kæbe - skulder - hænder, messede han under hele min første fødsel).

Sent from my iPhone using Tapatalk
slyngemortilto er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til slyngemortilto for dette brugbare indlæg:
Salling (15-05-17)
Ulæste 16-05-17, 08:19   #18
Nanny Ogg
Nanny Ogg drømmer om nr. 3
Shhhhh........ jeg skriver

Nanny Oggs avatar

Tilmeldingsdato: 03/09-13
Geografisk placering: Bredstrup
Tak givet gange: 2,227
Takket 1,260 gange i 716 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg er heller ikke så god til visualisering, men har øvet mig meget. Bl.a. under graviditet nr. 2, fordi jeg gerne ville have det til at virke. Har også øvet mig via meditation.

Første gang havde jeg ikke den store gavn af det, men anden gang funkede det bare. Jeg bevægede mig meget i udvidelsesfasen og nærmest gik på stedet. For mit indre så jeg mig gå op ad en sandklit og på toppen kunne jeg skue ude over en rødgylden ørken og se en by i det fjerne. For hver ve kom byen lidt nærmere. Når jeg kom op på toppen, kunne jeg også se himlen (og her bliver det lettere LSD-trippy-agtigt ), som var toppen af babys hovede på vej ud af mig. For hver gang kom den lidt længere ned. Og nej, jeg havde ikke fået lattergas!

Egentlig havde jeg øvet et helt andet billede, men det her passede åbenbart bedre i situationen - jeg manglede bare et flyvende tæppe og ånden i flasken
Salling (16-05-17)
Ulæste 16-05-17, 10:47   #19
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,717
Takket 3,673 gange i 1,814 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Når I har brugt laboro har der så passet med først let hurtig vejrtrækning så hurtig og til sidst let hurtig igen? Og har I evt øvet vejrtrækningen med en form for smerte samtidig? Jeg prøvede lige med en isterning i hånden bare for at få en slags ide om det, men ved ikke om det giver mening....

Og ift afspænding og fokuspunkter er det både når der er veer og ikke el hvordan, det kan jeg ikke lige blive klog på...?
Ulæste 16-05-17, 12:20   #20
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 469
Takket 953 gange i 492 indlæg
Jeg kunne ikke få laboro til at fungere for mig. Jeg havde bedre effekt af bare at trække vejret dybt og kontrolleret under veerne. Kan ikke afvise at jeg bare ikke har 'øvet nok'.
Salling (16-05-17)
Ulæste 16-05-17, 12:26   #21
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,120
Takket 4,531 gange i 1,703 indlæg
iTrader: 2 / 100%
For mig fungerede det bedst med at trække vejret hurtigt 10-15 gange og så puste ud helt vildt længe. Så hurtigt igen...
Jeg øvede ikke med smerte...
Følgende brugere siger tak til Fru Solskin for dette brugbare indlæg:
Salling (16-05-17)
Ulæste 16-05-17, 13:11   #22
Nanny Ogg
Nanny Ogg drømmer om nr. 3

Nanny Oggs avatar

Tilmeldingsdato: 03/09-13
Geografisk placering: Bredstrup
Tak givet gange: 2,227
Takket 1,260 gange i 716 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg øvede ikke med smerte. Jeg trænede laboro med samme rytme. Under fødslen skiftede tempoet nærmest helt af sig selv. Afspændingen er især vigtig under veen, men gavnlig under hele forløbet.

Jeg øvede hver dag i 2-3 måneder både første og anden gang. Tror faktisk stadig jeg kunne slå over i laboro, hvis det bliver nødvendigt
Salling (16-05-17)
Ulæste 19-05-17, 01:00   #23
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 4,045
Takket 1,393 gange i 583 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Varmeste anbefaling af Smertefri fødsel herfra, selv om titlen ikke er helt retvisende:-)
Før min tredie fødsel læste jeg Smertefri fødsel og nogle andre, mere yogaorienterede bøger. Jeg lavede ikke rigtig hjemmearbejdet med nogen af dem, øvede teknikkerne fra Smertefri fødsel nogle få gange og læste grundigt, men fulgte ikke det anbefalede 6-12-ugers træningsprogram. Jeg tænkte at jeg simpelthen ville se hvad der virkede under fødslen og gættede egentlig på at det ville være den yogaorienterede tilgang med dyb vejrtrækning osv. Min motivation var høj for at gøre noget anderledes end sidste gang, hvor jeg havde en 32-timers mindre behagelig og til sidst lidt halvfarlig fødsel. Den gang stolede jeg bare på at min krop ville vise vejen (og det gjorde den langt hen ad vejen, men det blev fucket up af en meget ubehagelig intern undersøgelse). Denne gang ville jeg gerne gøre noget anderledes.
Da veerne startede, opdagede jeg hurtigt at laboro var vanvittigt effektivt. Så det brugte jeg hele udvidelsesfasen igennem. I de rigtig stygge, lange flertrinsveer sidst i udvidelsesfasen øgede jeg hastigheden midt i veen når det blev rigtig slemt i stedet for at skrige. Jeg forsøgte også at bruge laboro på smerterne da jeg blev syet efter fødslen, men her var det ikke lige så effektivt, måske fordi jeg ikke var alene da. Under udvidelsesveerne brugte jeg også en variation over det med fokuspunkterne. Jeg lå på siden i min seng i det meste af udvidelsesfasen, med lukkede øjne, dæmpet belysning og dejligt uforstyrret. Jeg kunne flytte fokus til mine arme og skuldre og hoved, alt ovenfor torsoen, hvor det gjorde ondt. Ikke bare de anbefalede fikspunkter - i min version var det hele området. Men det gjorde arbejdet og gav livmoderen arbejdsro. Med de to teknikker kunne jeg mærke alt og være med, men uden at blive fortabt i det. Jeg mistede vel kontrollen lidt i nogle få veer og råbte lidt op til sidst, men kunne hele tiden komme tilbage og få fat igen i stedet for at drukne i et smertehelvede som ved min sidste fødsel. En bivirkning var så at jeg havde så god kontrol at jeg ikke lige kom i gang med at tage på sygehuset før ret sent i forløbet, efter ca. 4 timer, hvor jeg pludselig skulle sidde, ikke ligge, og hvor veerne føltes anderledes. Så skulle jeg lige have tøj på, vække manden, tisse af - og så gik vandet mens jeg sad på toilettet, og ungen flyttede sig fra livmoder til bækkenbund i den første presseve. Hun blev født ca. 10 minutter senere på bagsædet i fuld fart mod Skejby. Så må lige advare om at Smertefri fødsel-metoden kan være så effektiv at man kommer for sent afsted mod sygehuset:-)

Citat:
Når I har brugt laboro har der så passet med først let hurtig vejrtrækning så hurtig og til sidst let hurtig igen? Og har I evt øvet vejrtrækningen med en form for smerte samtidig? Jeg prøvede lige med en isterning i hånden bare for at få en slags ide om det, men ved ikke om det giver mening....

Og ift afspænding og fokuspunkter er det både når der er veer og ikke el hvordan, det kan jeg ikke lige blive klog på...?
Havde ikke øvet med smerte. Tror det kan gøre nytte at tjekke fokuspunkter både under og mellem veerne. Men for mig var fokuspunkternes funktion ikke bare det med afspænding, men også noget med et neutralt, smertefrit sted at være mens livmoderen gjorde ondt, og den funktion er selvfølgelig knyttet til veerne. Tror at man kan tilpasse det hele efter sin egen krops behov under fødslen.

Mht. forberedelse viser mit tilfælde at man kan komme langt bare med at læse bogen og øve teknikkerne et par gange, selv om jeg gætter på at det måske for de fleste vil være mest effektivt at tage et kursus, live eller som lydfiler osv. Det afhænger nok meget af hvordan man er indrettet i hovedet, og hvad man har lavet af afspænding osv. tidligere. Kan i hvert fald anbefale metoden til alle der skal føde!
Bogfinken er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Bogfinken For This Useful Post:
Fru Solskin (19-05-17), Salling (19-05-17)
Ulæste 10-06-17, 20:42   #24
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Hmm jeg er altså stadig forvirret over afslapning delen... Skal man bruge øvelserne under fødslen eller er øvelserne for at man ved hvordan man slapper af når maven spænder op?
Ulæste 10-06-17, 22:06   #25
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet

Fru Solskins avatar

Jeg brugte dem under veerne. Virkede virkelig godt med lange pust ud...
Ulæste 10-06-17, 22:56   #26
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Fru Solskin Vis indlæg
Jeg brugte dem under veerne. Virkede virkelig godt med lange pust ud...
Som i kombination afspænding fx venstre arm højre fod el fokus punkter til at slappe af?
Ulæste 11-06-17, 09:46   #27
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet

Fru Solskins avatar

Jeg tog det oppefra... Så når veen startede slappede jeg af i nakke, skuldre, arme, accepterede maven, slappe af i lår og fødder..
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu