Upcoming kæmpe-regning - nu opdatering om upcoming kæmpe-operation mm - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-10-16, 07:13   #16
Rikke
Rikke ... don't mind me ...skriver vist dagbog
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 27.67" E 12° 30' 46.43"
Tak givet gange: 4,301
Takket 8,305 gange i 3,096 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Det gør jeg ikke ... jeg tjener ikke mere end en på kontanthjælp, men jeg tjener den selv
Ulæste 11-10-16, 07:40   #17
Bassisten
Bassisten spiller sjældent bas længere
Shhhhh........ jeg skriver

Bassistens avatar

Tilmeldingsdato: 11/02-11
Geografisk placering: N/A
Tak givet gange: 2,147
Takket 2,507 gange i 783 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Upcoming kæmpe-regning

Citat:
Oprindeligt skrevet af Bettrs Vis indlæg
Det er selvfølgelig uheldigt, at du ikke er blevet informeret om holdbarheden. jeg synes det er surt for sig, at du står i den situation du gør. Jeg ville gøre alt for at forebygge, at det skete igen.

Jeg tror ikke på at samfundet indfører gratis tandlæge, briller, medicin, psykolog, fysioterapi etc. Vores samfundsøkonomi er hårdt spændt for i forvejen. De fleste offentlige instanser skal spare, derfor skæres der i ydelserne fremfor opgradering. Det er realiteten, den er vi nød til at forholde os til. Selvom vi idealistisk set måske ønsker noget andet.

I England prioriterer de eksempelvis hvilket medicin man kan få, de vil nemlig ikke betale for megt dyr medicin. Dvs at nogle patientgrupper kan komme i klemme her f.eks. Sclerose og cancer patienter. Desuden er de fattigere endnu fattigere end i DK, de får meget mindre i social hjælp. Så måske er der gratis tandbehandling og medicin, tilgengæld er der virkelig andre ulemper. Samfundet kan ikke bare give og give. Øget skat, tjo men det ville formentlig påvirke landets økonomi på måder vi ikke kan forudsige, vi risikere at gamble med den velstand vi trods alt har.

Nok om det, det er træls for dig og alle andre der står i din situation.

Jeg er helt enig i at det britiske samfund IKKE er perfekt! Danmark er lysår foran ift social velfærd!

Det var bare for at nævne at der findes en anden type model hvor staten betaler en del af tandbehandlingen (i modsætning til DK hvor der bare er et fast tilskud til hver linie på regningen).

Jeg regner bestemt heller ikke med at det lige bliver indført så TS kan få tandhjælp - desværre.

Nåja, og så prioriteres der i dén grad også i valg af dyr medicin i DK - bla. blev et nyt dyrt sclerosemiddel ikke godkendt i sidste uge.

Sidst redigeret af Bassisten; 11-10-16 kl. 09:08
Bassisten er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Bassisten for dette brugbare indlæg:
Kestrel (11-10-16)
Ulæste 11-10-16, 07:48   #18
Rikke
Sling-chick

Rikkes avatar

... okay, nu har jeg lige gennemtænkt den dér kommentar om, at jeg burde ha sparet op til den næste bro/implantat ... what ever

Tænk, jeg synes faktisk ikke, den var i orden!

Det jeg lider af, er ikke selvforskyldt. Det er et handicap, jeg er født med.
Så det svarer lidt til at bede en person, der har behov før kørestol om at spare op til den næste ... eller rettere sige, når den af kommunen udleverede ER slidt ned, at det skulle du ha tænkt over og sparet op til en ny

Sidst redigeret af Rikke; 11-10-16 kl. 07:51
Rikke er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Rikke For This Useful Post:
anemone (11-10-16), BabyCarl (06-07-17), Bogfinken (11-10-16), burri (31-05-17), Lille boenne (11-10-16), Moogie (11-10-16), Netter11 (11-10-16), Rikkerar (11-10-16), Saxifraga (11-10-16)
Ulæste 11-10-16, 08:54   #19
Shaze
Shaze - hvad gør folk uden vikler?!
Kobberslyngel

Shazes avatar

Tilmeldingsdato: 11/05-12
Geografisk placering: Fyn
Tak givet gange: 90
Takket 243 gange i 116 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Rikke Vis indlæg
... okay, nu har jeg lige gennemtænkt den dér kommentar om, at jeg burde ha sparet op til den næste bro/implantat ... what ever

Tænk, jeg synes faktisk ikke, den var i orden!

Det jeg lider af, er ikke selvforskyldt. Det er et handicap, jeg er født med.
Så det svarer lidt til at bede en person, der har behov før kørestol om at spare op til den næste ... eller rettere sige, når den af kommunen udleverede ER slidt ned, at det skulle du ha tænkt over og sparet op til en ny
Tænk sådan fik jeg det også, da jeg læste den kommentar.. Der er jo ikke ligefrem tale om dårlig tandhygiejne, manglende tandlægebesøg eller lignende. Oprindeligt blev jeg faktisk også overrasket over, at du ingen hjælp kan få - mine forestillinger om, at den fornødne hjælp er til rådighed, er vist naive.. sikke en møgsituation!

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

Med stor skurk fra ´13 og lilleskurk fra '16, der tålmodigt finder sig i mine viklepåhit.
Shaze er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Shaze For This Useful Post:
Bassisten (11-10-16), Netter11 (11-10-16), Rikke (11-10-16), Sienna (11-10-16)
Ulæste 11-10-16, 09:08   #20
morT4
morT4 På tide med ny avatar igen.
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,201
Takket 4,863 gange i 2,442 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Sikke noget skidt, tænker også noget forsikring burde være lavet på dig allerede som barn, det bare så nemt at være bagklog.
Kan du søge tilskud, engangsydelse, lån hos kommune? http://www.kl.dk/Vejledninger-og-var...dling-id33870/
Øj hvor må det være træls.
Eller hvad med legater, man de mon søges til tandbehandlinger?
http://omsorgstandpleje.org/borgere-...etalingsdelen/
Ulæste 11-10-16, 09:42   #21
Rikke
Sling-chick

Rikkes avatar

Det var lige alt dét, at jeg kunne blive medlem af Danmark, så at få forsikret noget som helst her er ikke muligt.
Selv i min helbreds-forsikring er der et tillæg, der udelukker mine tænder sådan er det bare

Nå, jeg ringede og snakkede med kommunens hjælpemiddel-central.
Det er måske ikke helt umuligt, at de vil gå ind og give et tilskud ... det ville hun lige undersøge
The Following 9 Users Say Thank You to Rikke For This Useful Post:
BabyCarl (06-07-17), Imma (11-10-16), Isamin1310 (11-10-16), Koby (11-10-16), mai81 (11-10-16), morT4 (11-10-16), Munni (11-10-16), Netter11 (11-10-16), Saxifraga (11-10-16)
Ulæste 11-10-16, 09:53   #22
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 31
Takket 336 gange i 156 indlæg
Beklager, men nu kommer der en lang tekst, da denne tråd har givet anledning til mange tanker og ønsker om kommentarer fra min side:

Til Bassisten og Kestrel:
Citat:
I England er der gratis tandbehandling (og gratis medicin også iø) til de fattigste. Alle andre betaler et af 4 faste beløb for tandbehandling, afhængig om det er tjek alene, eller med røntgen og alm fyldning(er), eller med rodbehandling(er) og besværlige fyldninger, eller med krone/implantat mm. Så da jeg fik krone på min ødelagte tand, trukket to visdomstænder, en stribe røntgenbilleder og 2 fyldninger, betalte jeg bare niveau 4, som vist var omkring £250. Uanset at jeg var der 4-5 gange. Jeg valgte så selv at opgradere fyldningerne til plast, da den offentlige tandbehandling kun dækker den billigste behandling.

Men det synes jeg er et fantastisk system! Altså en grad af egenbetaling, men man ruineres ikke.
Fantastisk system.... Jeg ved ikke om jeg skal lade dig være glad, eller fortælle dig om hvad dette system resulterer i...?
Hvis du vidste hvor lav kvalitet tandlægearbejde lavet hos en NHS tandlæge er ift privat (selvfølgelig generelt – du finder måske nogen her og der, der rent faktisk laver godtgørende arbejde) og hvis du vidste hvor dårlig den generelle tandstatus hos englændere er ift til danskere.... Så ville du aldrig lægge mund til NHS tandlæge i England.....
Det system de offentlige tandlæger arbejder under blev lavet om for nok efterhånden 10 år siden (slog det lige op, april 2006 https://en.wikipedia.org/wiki/NHS_dentistry). Ændringen her gjorde at over 2/3 offentlige tandlæger gik privat, da det ikke er muligt at lave moderne sufficient tandpleje for de priser man skal holde sig indenfor under NHS.
Det resulterer i: Alt (undtagen lige fortænder) bliver lavet i sølvamalgam (som er bevist forringer en tands levealder), jeg har ALDRIG hørt om implantater lavet på NHS, enorme mængder tænder bliver ekstraheret unødvendigt (da man på INGEN måde kan lave en rodbehandling, udført korrekt, på den tid, der gør at det ikke bliver en underskudsforretning for tandlægen), der laves mængder af proteser som er langt under standard af proteser lavet i Danmark, patienter får sjældent lavet mere end ét eller 2 huller ad gangen (hvis man finder flere huller, laves de værste og resten afventer de 3 mdr til man kan indkalde igen), en rodbehandling laves i én seance i løbet af max 30 min (og resulterer som oftest i infektioner ved tandens rodspids få år efter – hvilket resulterer i udtrækning), en tandrens fjerner udelukkende med øjet synlig tandsten (hvilket resulterer i store mængder tandsten resterende under tandkødet og dermed får de fleste parodontose inden de er 35 år gamle), børn der kommer med hvad vi kalder nedbrændte negerlandsbyer og tandbylder (da tilvænningsbehandling ikke giver belæg for at opgradere i betalingstrinnene – ergo, hvis børnene ikke tillader behandling af små huller, afventes til de er ældre – alternativt lader nogle tandlæger forældrene holde børnene magtfuld i stolen imens den svedende tandlæge forsøger at lave noget der er forsvarligt på den skrigende barn).... og jeg kunne blive ved. Hvis du vidste hvad jeg så igennem mine 3 år derovre – det er ikke småting. Og jeg ville ALDRIG lade noget familiemedlem eller min værste fjende gå NHS derovre.
Hvis den danske stat besluttede at efterligne dette system, vil jeg skyde på at 95% af tandlæger idag, ville nedsætte sig som TOTALT private tandlæger (ligesom privathospitaler allerede eksisterer indenfor lægeverdenen) og droppe sygesikringstilskuddet. Sygesikringstilskuddet udgør i øjeblikket gennemsnitligt kun under 10% af en tandkliniks omsætning. Desuden efter det nye system her i Danmark indført april 2015, har tandlægerne overskredet budgetterne voldsomt (som forudsagt af mange inklusive tandlægeforeningen), hvorfor vi nu hver måned bliver trukket 8% af sygesikringstilskuddet vi modtager. Det er ikke regnet pr klinik, men som helhed i Danmark, så selvom vi måske ikke overskred, så betaler vi prisen fordi Danmarks tandlæger som helhed har overskredet budgetterne. Derfor er regeringen nu igang med at ændre retningslinierne for hvornår en patient ikke er ”grøn” længere, men ”gul” – således at patienter der sidste år var ”gule” nu er ”grønne” og ”raske”, selvom der tandstatus slet ikke har ændret sig.
Ja, man kan søge §82/§82A om økonomisk støtte – og lad os slå fast, at det mener jeg bestemt man skal hvis man kan høre under disse paragraffer. Desværre tabes sådan nogle som TS på gulvet i øjeblikket. De tjener ikke mere end dem der kan få støtte, men de kan ingen hjælp få. Desuden får man under disse paragraffer, kun ekstremt sjældent nogen form for hjælp til protetik (kroner/broer/implantater) – alt skal laves til det lavest forsvarlige løsning. Så det hjælper ikke at sørge for at blive kontanthjælpsmodtager for en periode (ja, det er der nogle der gør), da du ikke vil få tilskud til nye kroner/broer osv alligevel. Specielt hvis man bor ikke lavere stillede kommuner, har tandlægekonsulenterne (som godkender vores behandlingsforslag) tendens til at foreslå helt groteske løsninger (afviser rodbehandlinger og foreslår tandudtrækninger osv), hvilket vi som tandlæger bliver nødt til at afvise at udføre, da det ikke er korrekt, og kommer det til en klagesag, så er det den behandlende tandlæges ansvarlig at den korrekte løsning vælges. Dette resulterer i at patienten må betale prisdifferencen eller behandling må afvises helt. Det er uacceptabelt hvis du spørger mig. Det står værst til hvis patienten er over 26 år gammel. Nærmest alt bliver godkendt til patienter under denne alder – jo yngre, jo mere godkendes – dem er der mere grund til at skabe en bedre fremtid for – åbenbart....

Til TS/Rikke:
Ja, man kan som foreslået i tråden søge Odontologisk videnscenter. Det kræver man rammer ind under én af de listede ”lidelser”, som fx at mangle ANLÆG for mere end 13 tænder (det er altså mange – jeg mangler mange og jeg er ”kun” på 10 ialt). Det tæller ikke, hvis man har mistet tænder i tidlig alder (eller i skoletandplejen), medmindre der er tale om fejlbehandling eller om at man har mistet dem grundet tandvævsmisdannelser eller lignende. Det er nogle ret komplicerede og svære ansøgninger at skrive for tandlægen, så hvis du mener du falder ind under denne kategori, så skal du finde en tandlæge der kan/vil bruge tid på at få ansøgningen igennem (og jeg er ikke særligt rutineret i dette – hos os står chefen for disse specielle tilfælde). Fejlbehandling vil være et andet sted man skal klage/søge om hjælp dog. Link til disse;
https://www.rigshospitalet.dk/afdeli...envisning.aspx
https://www.rigshospitalet.dk/afdeli...-sygdomme.aspx

Mht holdbarhed af det du har fået lavet. Ja, det er uheldigt du ikke har fået besked. Man regner dog med at kroner/broer osv holder 10-20 år (fyldninger ca 10 år), så det har desværre holdt hvad man kan forvente udfra du skriver det er over 20 år siden. Men det er da ærgerligt at du ikke har været informeret.
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Cyanostictus For This Useful Post:
Aesters (11-10-16), Bassisten (11-10-16), Bogfinken (11-10-16), Dittemus (11-10-16), IngeM (09-03-17), Line (11-10-16), Maki (11-10-16), Otilie (11-10-16), Stormy-mor (01-06-17)
Ulæste 11-10-16, 10:30   #23
Rullemusen
Rullemusen Synes der er for mange skyer på himlen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,293
Takket 7,111 gange i 3,354 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg har en barndomsveninde - der mangler 25+ tænder ..... ja som de fleste nok kan regne ud - så er det stort set hele tandsættet.
Hun fik flyttet en tand og sat skruer i - og fik så bro i en alder af måske 18 år (jeg husker det ikke helt) Men allerede den gang - der fik hun faktisk at vide: Hvis du nogensinde skal have et nyt - så er det for egen regning. Og nej vi snakkede ikke "bare" 40-50.000- vi snakkede vist nærmest 500.000 DKK for det tandlæge arbejde (der var så vidt jeg husker hvidguld indblandet)

Og jeg synes virkelig det er vildt.

Det er et handikap - og hvorfor er det mindre berettiget til hjælp end alt mulig andet? Bare fordi det er munden/tænderne det drejer sig om?

Og hvem stamper lige en halv million op ? Det er ikke muligt for de fleste - også selv om de lægger 200 kr til side hver måned.

Sidst redigeret af Rullemusen; 11-10-16 kl. 10:32
Rullemusen er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Rullemusen For This Useful Post:
Bogfinken (11-10-16), Moogie (11-10-16)
Ulæste 11-10-16, 10:42   #24
Cyanostictus
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Jeg har en barndomsveninde - der mangler 25+ tænder ..... ja som de fleste nok kan regne ud - så er det stort set hele tandsættet.
Hun fik flyttet en tand og sat skruer i - og fik så bro i en alder af måske 18 år (jeg husker det ikke helt) Men allerede den gang - der fik hun faktisk at vide: Hvis du nogensinde skal have et nyt - så er det for egen regning. Og nej vi snakkede ikke "bare" 40-50.000- vi snakkede vist nærmest 500.000 DKK for det tandlæge arbejde (der var så vidt jeg husker hvidguld indblandet)

Og jeg synes virkelig det er vildt.

Det er et handikap - og hvorfor er det mindre berettiget til hjælp end alt mulig andet? Bare fordi det er munden/tænderne det drejer sig om?

Og hvem stamper lige en halv million op ? Det er ikke muligt for de fleste - også selv om de lægger 200 kr til side hver måned.
Nu kender jeg ikke til din venindes situation - men i mange tilfælde (dog som det lyder, ikke i TS tilfælde) kan tandmangel afhjælpes med udtagelige proteser (om man kan lide tanken eller ej). Sådan nogle koster ca 12.000kr pr kæbe - så kan klares for under 25000kr for et nyt sæt. Ja, det er stadig meget, men mindre end de 45.000kr som TS snakker om, og meget mindre end den halve million din veninde risikerer. Det er en fuldt forsvarlig løsning, og lavet godt, fungerer denne løsning fuldt ud.

I TS tllfælde, lyder det som om at der pga en meget smal gane, ikke kan laves en protese. Det kan jeg ikke vurdere uden at se den. Den skal dog være enormt smal, for ikke at kunne lave en unitor (en cobolt/chrom stelbaseret udtagelig protese) - det er de rene acrylproteser som ikke kan laves så smalle. Unitorer fungerer langt bedre i brug og er også dyrere. Men som sagt, der kan være forhold der gør det umuligt. Og det kræver, at man som helt ung (du er stadig ung, ikke TS ) accepterer en udtagelig løsning. Det er her de fleste står af, og reparerer i mange årti'er på gamle løsninger.
Ulæste 11-10-16, 10:52   #25
Cyanostictus
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Jeg har selv løsninger lavet i skoletandplejen for hvad der dengang kostede tæt på 100.000kr, som hvis det fejler/bliver for gammelt kommer til at blive dyrt. Derfor valgte mine forældre at min mor meldte sig ind i Sygeforsikringen Danmark (hvor børn,i hvert fald dengang, automatisk fulgte med forældre), således at jeg ville kunne få hjælp den vej igennem. De vidste jo ikke at jeg ville ende med selv at blive tandlæge, og dermed i mange tilfælde slippe billigere afsted med mange behandlinger. De har derfor også betalt lige netop denne forsikring for mig indtil jeg var færdiguddannet, for ikke at risikere at jeg droppede den - da det kunne give store konsekvenser på sigt.

For en sidebemærkning: Jeg hader når skoletandplejen lader børn have mælketænder blive siddende (når blivende tandanlæg mangler). De holder næsten aldrig længere end til 30-40 års alderen, og koster herefter ca 25000kr at erstatte med et implantat/bro. Det sker tit, og det er bare en langtidsmidlertidig løsning. Hader det, hader det, hader det. Fordi det er mig, der skal fjerne mælketanden og efterlade et synligt mellemrum på patienter med ellers flot holdte tænder, som ikke har råd til erstatning. Det er så ærgeligt
Ulæste 11-10-16, 11:26   #26
Rikke
Sling-chick

Rikkes avatar

Jeg har 10-12 tænder ... alt efter om man tæller de 2 mælketænder med

Og der er så lavet en ændring af loven, så det også er muligt at få tilskud til nyt, når de 20 år +- er gået og det ikke længere kan holde
Ulæste 11-10-16, 11:30   #27
Cyanostictus
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Det er ikke kun antallet af tænder tilbage der tæller (mælketænderne tæller ikke med) - det er antallet af tænder der oprindeligt mangler pga manglende anlæg til blivende tand (eller mistet pga vævsmisdannelse eller andet der hører til under listen jeg linkede til tidligere) der skal være >13

Det er som sagt ret kompliceret og du skal have fat i en tandlæge der har forstand på det for at blive udredt - og det vel og mærke på egen regning hvis ansøgningen bliver afvist.

Sidst redigeret af Cyanostictus; 11-10-16 kl. 11:32
Ulæste 11-10-16, 11:39   #28
Crizzie
Crizzie Happy
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 286
Takket 2,660 gange i 1,558 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Åh hvor det stinker -jeg hader tænder
Min søster har en genfejl der gør at hun har mega små tænder der næsten ikke har nogen emalje. Det betyder så at de er slidt næsten ned nu hvor hun er knap 25, så hun skal have kroner på alle sine tænder. Første omgang bliver betalt, men hun skal selv betale vedligehold og udskiftning efterhånden som kronerne ikke kan mere. Det er fileme en lorte situation..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 11-10-16, 11:55   #29
Rikke
Sling-chick

Rikkes avatar

Jeg lider af ektodermatisk dysplasi. Født uden tandanlæg. Der er (endnu) ingen, der er gået til, men den bro jeg har, har smadret mine bagerste tænder en smule
Ulæste 11-10-16, 12:46   #30
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,491
Takket 20,513 gange i 6,646 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Rikke, kontakt evt. SidseB.

...der tidligere hed Sigrun
Rikke (11-10-16)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu