Hvem har forstand på drivhuse? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 29-12-16, 11:09   #1
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,376
Takket 4,129 gange i 1,713 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Hvem har forstand på drivhuse?

Vi skal have stillet et drivhus op i foråret.
Jeg ved så meget, som at det skal være med en rimeligt høj sokkel muret med teglsten, for at sikre mod storm og stabilisere temperaturen i huset.
Jeg er dog voldsomt meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge. Og om man får forholdsvist meget mere for pengene ved at vælge et dyrt hus fremfor et billigt.
For os vægter holdbarhed rigtig meget. Hvis det kan stå dobbelt så længe, må det gerne koste tre gange så meget. Men jeg har ikke forstand på sammenhængen mellem pris og kvalitet når det kommer til drivhuse.

Er der mon nogen der kan hjælpe?
Jeg har umiddelbart kig på dette, som på mange måder lever op til det jeg ønsker. Men jeg synes måske det nærmest er for billigt til at kunne være godt::https://www.net2havesalg.dk/pi/9-9-m...733_86689.aspx

Nogen der ved noget?
Ulæste 29-12-16, 12:49   #2
Sienna
Sienna Leder efter sommeren der aldrig kom
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 32,670
Takket 18,697 gange i 9,494 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Pris og kvalitet hænger sammen.
En muret sokkel samt evt en bundter af træ har gjort at mit drivhus trods udtaleligt storme stadig står her
Jeg har http://www.juliana.com det er et godt gedigent dansk firma som laver drivhuse der passer til danske forhold.

Vælg ikke mindre end 9 m2
dendrit (07-01-17)
Ulæste 29-12-16, 12:50   #3
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

PS jeg kender ikke det nu viser, umiddelbart ser det en smule spinkelt ud ...
dendrit (07-01-17)
Ulæste 29-12-16, 20:22   #4
MorMalou
MorMalou .
Shhhhh........ jeg skriver

MorMalous avatar

Tilmeldingsdato: 04/05-10
Geografisk placering: Downtown Århus
Tak givet gange: 1,150
Takket 2,313 gange i 775 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg kigger med, vi går akkurat efter det samme, kan jeg se. Allerhelst ville jeg have et flot et i cedertræ, som Signe Wenneberg. Men det er lige over niveau i pris, så jeg tænkernogså Juliana med muret sokkel. Sienna, har du lyst til at linke til den konkrete model du har?
dendrit (07-01-17)
Ulæste 29-12-16, 20:39   #5
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af MorMalou Vis indlæg
Jeg kigger med, vi går akkurat efter det samme, kan jeg se. Allerhelst ville jeg have et flot et i cedertræ, som Signe Wenneberg. Men det er lige over niveau i pris, så jeg tænkernogså Juliana med muret sokkel. Sienna, har du lyst til at linke til den konkrete model du har?
Mit er et jeg har fået af genbo for en kasse øl
Det ligner mest 9,9 m2 modellen http://www.juliana.com/produkter/jul...-compact-plus/ mit har bare dobbelt dør..

Åh træ er så flot men virkeligt arbejdskrævende
dendrit (07-01-17)
Ulæste 07-01-17, 08:48   #6
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Glemte fuldstændig at jeg havde oprettet denne tråd

Det anede mig nok, at pris og kvalitet hænger sammen. Og jeg har derfor heller ikke så meget fidus til det jeg havde linket til, selvom jeg synes det var pænt.

Nu har jeg lige været inde og lure på Juliana, men de har ikke nogen som er lavet til at stå på en høj sokkel, så vidt jeg kan se. Det var ellers rart med en konkret anbefaling, for jeg er helt blank i drivhus land.

Hvis jeg havde uanede midler at kaste i projektet, ville jeg vælge dette med en høj sokkel.http://www.vica.dk/orangerier/fritstaaende-orangeri/12/. Det passer nemlig godt til vores hus, som også er med ensidig taghældning. Men jeg ville gerne holde mig under 50.000, så den går vist ikke.
Ulæste 07-01-17, 08:50   #7
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af MorMalou Vis indlæg
Træ er også sindssygt flot, men jeg er også bekymret for vedligeholdet.
Og så passer det bare heller ikke til vores hus, så det er helt udelukket her.
Men vi må lige lede videre efter det perfekte sammen.
Skal i selv sætte det op, eller hvad er planen?
Jeg håber på at vi kan lokke min mands ven, som engang var murer, til at hjælpe os med at mure soklen op, og så selv montere det. Men vi er virkelig håndværksmæssigt dårligt begavede, så jeg ved ikke om planen er for ambotiøs
Ulæste 07-01-17, 11:36   #8
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Min mor har et lille Juliana som hun har sat på høj sokkel , det kan man sagtens, man skal leve med at man skal lave trappe ,men det fungerer fint, da mange af de små huse er for lave til rigtigt at dyrke noget i.
dendrit (20-01-17)
Ulæste 08-01-17, 14:01   #9
boble
boble jubiii har fået mine smiliys igen
Mælkebøttebarn

Forhandler

bobles avatar

Tilmeldingsdato: 01/09-07
Geografisk placering: flinterup(vestsjælland)
Tak givet gange: 2,048
Takket 2,631 gange i 801 indlæg
iTrader: 2 / 100%
jeg kender faktisk også en som havde revet et murede udhus ned efter en storm... og fruen besluttede at murerne kun skulle rives halvt ned for det passede perfekt med at man kunne sætte et amt 9,5m2 drivhus hun havde fundet oven på væggene... så det gjorde de... 1 m2 høj mur og drivhuset oven på... og det ser SÅ FEDT UD!!!!døren er lavet om sådan så den er sænket i forhold til "hvad det var meningen" og så har de sat en ekstra rude i for at det kom til at passe... de har en SKØNT run hvor det er masser af plads til at vokse i højden... og det er faktisk også grunden til at jeg valgte at vores nye drivhus skulle være hå højt... det er 2,3 meter på det laveste og 4 meter på det højeste (ind mod huset)

det er stadigt ikke helt færdigt... (vi løb tør for penge... men skal laves færdigt her til foråret...)
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg IMG_7774.jpg (75.3 KB, 34 visninger)
Filtype: jpg IMG_0119.jpg (70.7 KB, 34 visninger)
Filtype: jpg IMG_0118.jpg (49.1 KB, 28 visninger)

se på solen og glæd dig over dens varme istædet for at brok dig over den skygge der falder bag dig, du skal ikke den vej alligevel
boble er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to boble For This Useful Post:
dendrit (20-01-17), Munni (11-03-17)
Ulæste 11-03-17, 08:16   #10
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Nå, nu er jeg kommet lidt længere, og har fundet dette drivhus:
http://www.willabgarden.dk/produkt/mur-maxi-4/1689-1107
Jeg er ret sikker på at det skal være det, jeg har trawlet nettet igennem, og jeg har kun fundet positive erfaringer med modellen.
Jeg har indtil videre fået et tilbud hjem på det i 11,7 m2, 43 cm Mur med sikkerhedsglas i sider og polycarbonat tag, samt fire tagvinduer.

Jeg er dog meget i tvivl om jeg burde opgradere til en bredere og lidt større model.
Kan man bare altid godt bruge et større drivhus?
Det giver i jo hvert fald bedre muligheder for at bruge det som et opholdsrum.
Min eneste bekymring, er at det sted hvor det skal stå er lidt trangt til så stort et hus.
Det skal stå på denne plads ( og jeg ved simpelthen ikke hvorfor vi var så dumme at lægge fliser her i efteråret).
Hvis det bliver det store, kommer det til at fylde store set hele pladsen, ved det lille bliver der 60 cm. Luft på hver side.
Så er der monteringen: er det vanvid at tro at min ikke handy mand og jeg selv kan montere det, eller kan jeg lige så godt bare bestille en håndværker? Vi har en murer til at hjælpe med soklen. Minnmand kommer så også først hjem sidst i maj, hvilket jo er lidt sent i forhold til st starte drivhus sæsonen op i tide.
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg image.jpg (699.3 KB, 20 visninger)
Ulæste 11-03-17, 09:00   #11
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Hvor er det fint - jeg tror at 11,7 m2 er fint ( mit er
De fleste forholdvis handi folk kan montere drivhuse -dog er sådan et med mur som bund mere følsomt for at være i vatter etc.

MHT sæsoner -så går de fleste for tidligt i gang - man vinder sjældent ret meget ved at plante meget tidligt ud - da planterne går lidt i stå.
Så hvis du har planter i gang/indkøbt -så kan de sagtens nå det både sidst i maj og først i juni.
D.morT3 (12-03-17), dendrit (11-03-17)
Ulæste 11-03-17, 09:49   #12
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Hvor er det fint - jeg tror at 11,7 m2 er fint ( mit er
De fleste forholdvis handi folk kan montere drivhuse -dog er sådan et med mur som bund mere følsomt for at være i vatter etc.

MHT sæsoner -så går de fleste for tidligt i gang - man vinder sjældent ret meget ved at plante meget tidligt ud - da planterne går lidt i stå.
Så hvis du har planter i gang/indkøbt -så kan de sagtens nå det både sidst i maj og først i juni.
Er der også plads til at du kan sidde derinde i foråret?
Forstiller med at det kunne være ret lækker med en liggestol eller lignende.

Du skriver forholdsvis handi. Jeg er slet ikke sikker på at manden og jeg er indenfor den kategori. Altså vi er grovpraktisk begavede og gode til at få noget fra hånden når der skal males, graves og den slags.
Men lige så snart det kræver en eller anden form for håndværksmæssige skills er vi helt til rotterne. Jeg husker stadig den gang vi manglede en fodliste i køkkenet i vores nye lejlighed, og manden en dag da jeg kom hjem, stolt fremviste et almindeligt bræt han havde monteret totalt Ubehjælpeligt
Det lyder lovende at sæsonen slet ikke starter så tidligt, så må vi arrangere drivhus i stuen indtil det rigtige drivhus er færdig.
Ulæste 11-03-17, 10:11   #13
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af dendrit Vis indlæg
Er der også plads til at du kan sidde derinde i foråret?
Forstiller med at det kunne være ret lækker med en liggestol eller lignende.

Du skriver forholdsvis handi. Jeg er slet ikke sikker på at manden og jeg er indenfor den kategori. Altså vi er grovpraktisk begavede og gode til at få noget fra hånden når der skal males, graves og den slags.
Men lige så snart det kræver en eller anden form for håndværksmæssige skills er vi helt til rotterne. Jeg husker stadig den gang vi manglede en fodliste i køkkenet i vores nye lejlighed, og manden en dag da jeg kom hjem, stolt fremviste et almindeligt bræt han havde monteret totalt Ubehjælpeligt
Det lyder lovende at sæsonen slet ikke starter så tidligt, så må vi arrangere drivhus i stuen indtil det rigtige drivhus er færdig.

Ja jeg kan sagtens sidder der indtil tomaterne går amok- mit drivhus er så lidt mere kvadratisk men stadig ret tæt på dit i mål ; 3,30 x 3,30
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg 11006444_10204606175968086_6412196095157871067_n-1.jpg (96.7 KB, 17 visninger)
dendrit (11-03-17)
Ulæste 11-03-17, 11:07   #14
CharlotteQvist
CharlotteQvist skal bemærke 10 positive ting hverdag, og mindst 2 skal omhandle mig selv....
Jeg betaler husleje her!

CharlotteQvists avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-08
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 24,080
Takket 5,274 gange i 2,509 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Når det handy ikke er jeres største force ville jeg bede om hjælp, eller betale mig fra det. Jeg havde 2 mega handy mennesker til at hjælpe med mit ( jeg kan ikke selv læse en tegning), de havde begget prøvet det før og det tog forholdsvis lang tid og var ikke helt lige til fordi alt skal være så nøjagtigt for at glassene kan komme i.
The Following 2 Users Say Thank You to CharlotteQvist For This Useful Post:
dendrit (11-03-17), Sienna (11-03-17)
Ulæste 11-03-17, 19:49   #15
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Ja jeg kan sagtens sidder der indtil tomaterne går amok- mit drivhus er så lidt mere kvadratisk men stadig ret tæt på dit i mål ; 3,30 x 3,30
Det ser jo lovende ud. Jeg vil så gerne dyrke i bede, så der skal være plads i midten. Må vist lige prøve at tegne en sokkel og bede op
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu