"Jamen alle de andre har..." - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-01-17, 10:30   #16
sdr
sdr har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

sdrs avatar

Tilmeldingsdato: 25/03-09
Tak givet gange: 2,254
Takket 1,571 gange i 985 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vores den ældste der går i 3., har lige fået i julegave, og han var også en af de sidste der fik.

Men vi har gjort meget ud af at fortælle ham at det er en telefon og ikke en spillemaskine, så det eneste spil der ligger på er Pokemon Go, og han må ikke uden vores tilladelse installere andre spil på.

Derudover får han at vide at vi en gang i mellem går i den, for at tjekke de sms'er han skriver/modtager for at tjekke at han holder et ordentligt sprog,og vi snakker meget om hvordan man opfører sig på nettet.

Og så har vi også gjort meget ud af at han ikke få lov til at være på facebook/instagram mm før han er 13, og det er han OK med. I hvert fald lige nu.

Mor til Emil 18.07.07 og Emma 06.07.09
sdr er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-17, 10:47   #17
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 6,518
Takket 5,835 gange i 3,078 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Olivia fik sin i 9-års fødselsdagsgave. Det passede meget godt med at hun begyndte at cykle selv.
Hun bruger den ikke særligt meget, og de må heller ikke have den i skolen/SFO'en.
Ulæste 12-01-17, 11:49   #18
sisling
sisling trænger til juleferie
Bare send min post til Slyngebarn.dk

sislings avatar

Tilmeldingsdato: 25/01-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 721
Takket 2,628 gange i 935 indlæg
iTrader: 10 / 100%
har du undersøgt om det reelt forholder sig sådan at "alle de andre har en telefon"?
Jeg plejer at spørge i vores forældregruppe på facebook eller på intra, hvis der er en "flertalssmisforståelse" jeg gerne vil have belyst. Så plejer forældrene at være lynhurtige til at svare, og så kan man få et reelt billede af f.eks. hvor mange der har telefon.
Herhjemme har pigerne på 9 og 12 en telefon. Den store fik den da hun var 10, den mellemste har fået den da hun var 9, hun går så heller ikke mere i SFO og går derfor selv hjem og er alene hjemme. Hun bruger den til kommunikation og til at spille på. Vi går ind og beder om at slukke ligesom hvis det var ipad eller pc. Så der er ikke ubegrænset spilletid. Hun har ikke instagram eller snapchat endnu.
Den mindste på 8 har også et ønske om en mobil. Men han bliver stadig fulgt i skole og hentet igen. Så den dag han gerne vil til at cykle selv, være selvbestemmer i SFO så kan vi tale om en mobil. Ellers bliver det måske når han bliver 9/10 år.
Ulæste 12-01-17, 11:59   #19
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 1,773
Takket 1,939 gange i 1,222 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Vi holder også fast (ikke at der er blevet efterspurgt for vi har hele tiden meldt ud at når man startede i klub var det en mulighed)
Flere i klassene havde samme holdning når de begynder i klub (dvd sidste 1/2 år af 3. Klasse) men flere har "givet efter" her i efterårer/jul. Nok mest pga pokenmon go og fordi "Alle andre har".

Men er der behov ja så er det noget andet.

Sidst redigeret af F08; 12-01-17 kl. 20:59
F08 er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-17, 12:40   #20
emmahan
emmahan er tilbage i virkeligheden
Shhhhh........ jeg skriver

emmahans avatar

Tilmeldingsdato: 09/01-08
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 937
Takket 687 gange i 351 indlæg
Jeg var til at starte med i den tilbageholdende kategori, men jeg har nok skiftet mening. Det kom frem i forhold til en diskussion af forskellige klassers mulighed for at have deres mobiler med ud i frikvarterene. Jeg er nu af den overbevisning at de allerbedste muligheder for at lære de små om hvordan man opfører sig, er at lade dem have mobilerne og øve sig i hvordan man omgås. Og jeg tror det er væsentligt at de har dem og øver sig mens de stadig har en alder hvor eventuelle uoverensstemmelser kommer op til overfladen og kan italesættes. Så længe de er små er det meget sværere for dem at skjule hvis de bliver kede af det. Hvis de først skal lære at begå sig i 6. klasse er der meget mere på spil rent socialt og risikoen for at man (forældre og lærere) ikke opdager ting der gør nogen ked for sent er større.
Men selvfølgelig har de ikke 'noget' at bruge telefonerne til når de er helt små. Og min overbevisning er nok også påvirket af at mit yngste skolebarn går i 3.

-mor til Andrea 050604 og Bolette 200207
emmahan er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to emmahan For This Useful Post:
Otilie (12-01-17), SidseB (12-01-17), Speltmor (13-01-17)
Ulæste 12-01-17, 13:46   #21
CharlotteQvist
CharlotteQvist skal bemærke 10 positive ting hverdag, og mindst 2 skal omhandle mig selv....
Jeg betaler husleje her!

CharlotteQvists avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-08
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 23,647
Takket 5,197 gange i 2,478 indlæg
Jeg kan godt forstå dine bekymringer og i sær det der fnidder og tarveligheder der foregår den vej.

Jeg er så heldig at Merle ikke ønsker at bruge sin tlf, den ligger her hjemme uden strøm på 99% af tiden. Jeg ved fra andre forældre og fra klasselæren at der går en del tid med at redde tråde ud i forbindelse med de ting der foregår mellem ungerne via mobil.
Jeg er meget meget glad for at det ikke har noget med os at gøre, og det gør ikke Merles lyst til at bruge sin tlf større - heldigvis.

Hvis du mener nej, så hold fast i det.
Ulæste 12-01-17, 14:31   #22
SidseB
SidseB tæller børn under taget - 1,2
Vik(l)ing

SidseBs avatar

Tilmeldingsdato: 23/08-07
Tak givet gange: 12,675
Takket 13,942 gange i 5,050 indlæg
iTrader: 14 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af emmahan Vis indlæg
Jeg var til at starte med i den tilbageholdende kategori, men jeg har nok skiftet mening. Det kom frem i forhold til en diskussion af forskellige klassers mulighed for at have deres mobiler med ud i frikvarterene. Jeg er nu af den overbevisning at de allerbedste muligheder for at lære de små om hvordan man opfører sig, er at lade dem have mobilerne og øve sig i hvordan man omgås. Og jeg tror det er væsentligt at de har dem og øver sig mens de stadig har en alder hvor eventuelle uoverensstemmelser kommer op til overfladen og kan italesættes. Så længe de er små er det meget sværere for dem at skjule hvis de bliver kede af det. Hvis de først skal lære at begå sig i 6. klasse er der meget mere på spil rent socialt og risikoen for at man (forældre og lærere) ikke opdager ting der gør nogen ked for sent er større.
Men selvfølgelig har de ikke 'noget' at bruge telefonerne til når de er helt små. Og min overbevisning er nok også påvirket af at mit yngste skolebarn går i 3.
Plus at så er det ligesom blevet en hverdagsting, som man ikke behøver hive op ad lommen hele tiden. Det er nemmere at lade den ligge, når den ikke er helt så spændende.
Ulæste 12-01-17, 16:21   #23
Tøsemor
Tøsemor Nu med godkendt specialekontrakt :D
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Sverige, sydøst for Malmö
Tak givet gange: 1,430
Takket 8,245 gange i 3,817 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Mine de to mindste har ikke mobil endnu og får det heller ikke før der er et reelt behov. Uhæmmet spilleri er ikke et nødvendigt behov herhjemme, og i skolen skal de alligevel afleveres hele dagen.

Silke- og hørringslynger, silkevikler og vikletaier i silke og hør og så lige lidt pettiskirts til store og små.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-17, 16:41   #24
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 11,990
Takket 11,504 gange i 5,979 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Rosalina har sådan set fået en telefon, men der er ikke simkort til. Hun bruger den her hjemme og når hun er sammen med os. Vi spiller alle sammen pokemon go og det gør vi jo så når vi går tur ol. Og det var kedeligt for Rosalina at hun ikke kunne være med. Så hun overtog Leonoras telefon, da Leo fik en ny.

Det er nu ikke min opfattelse, at Leonora har brugt sin telefon meget til at surfe på nettet og den slags før det sidste års tid. Hun fik en telefon da hun begyndte at køre hjem fra skole med bussen selv.
Mine børn får til gengæld ikke lov til at være på facebook mm før de er 13 og facebook tillader det uden der skal lyves om deres alder. Jeg synes det er noget helt andet ar være på de sociale medier, end bare at have adgang til internettet sådan generelt.
D.morT3 (12-01-17), emmahan (13-01-17), Isamin1310 (23-01-17)
Ulæste 12-01-17, 20:53   #25
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 35,560
Takket 49,274 gange i 7,622 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Vi er nok noget mere laissez-faire herhjemme.

Med både Lucas og Lærke har det heddet, at når de kunne læse, og skrive forståeligt, så måtte de få en mobil. Det med læsning har været super svært for Lærke, og havde hun haft et livslangt læsehandicap, f.eks. været ordblind, så havde vi med garanti lavet det om.

Men nu blev det sådan, og derfor fik hun sin mobil i julegave for lidt over et år siden, da hun var 8 1/2, og endelig, endelig, endelig knækkede læsekoden, efter ekstraundervisning og en kæmpe indsats (hun fik min gamle IPhone.)

Jeg er iskold overfor hvad de andre har og må, men jeg har absolut ikke haft nogen problemer med at give hende den. Muligheden for at skrive SMS´er har i øvrigt forbedret hendes stavning markant.

Hun bruger den ikke nævneværdigt meget til at surfe, og hun har naturligvis hverken Facebook, Instagram, eller andet, som hun i forhold til reglerne, ikke er gammel nok til.
Hun har den ofte med i skole, men de må kun bruge den torsdag eftermiddag, i SFO´ en. Og så til at ringe om eftermiddagen, i forbindelse med legeaftaler - hvilket forøvrigt er blevet 100 gange nemmere, fordi de nærmest selv arrangere det hele.

Jeg havde nok ikke forstillet mig, at de skulle have mobil så forholdsvis tidligt, men det har aldrig været vigtigt for mig, at holde stand. Jeg kan sagtens skifte mening og standpunkt, hvis jeg synes det er sådan det skal være, jeg holder ikke fast, bare "fordi".

Linus har fået samme besked som de to andre, og så må vi jo æde den, hvis han læser og skriver når han er 7 1/2.

Vi har regler for skærm, men det er i forhold til, hvornår man ikke må bruge den; når vi spiser, laver lektier osv. - men vi har ingen skærmtider.
Vi har sunde, aktive og kreative børn og hvis de, efter en lang dag, fra 7.50-15.30, har brug for nogle timer ved skærmen (hvad de nu kan nå, når man fratager lektier, sport, mad, bad, legeaftaler osv.), så er det simpelthen helt i orden med mig - sådan har jeg det jo også selv. (Hej Slyngebarn, som jeg nyder at spendere en pæn slat af min fritid på - simpelhen fordi jeg så kobler af. )
The Following 6 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
Blomstervinge (13-01-17), Isamin1310 (23-01-17), Katia (20-01-17), Oliviasmor (13-01-17), Rikkerar (20-01-17), Volapyk (20-01-17)
Ulæste 12-01-17, 21:14   #26
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,139
Takket 6,367 gange i 2,944 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Vi blev i forældergruppe allerede i BH-klassen enige om, at det med mobiltelefoner ventede vi med. Det har de fleste faktisk holdt ved. Her i 2. klasse er der et par stykker der har en primært fordi, de selv skal tage bussen hjem. Vi regner med, at vores datter skal have til sin fødselsdag eller efter sommereferien. Sådan omkring slutningen af 2. klasse eller begyndelsen af 3. er vist meget normalt.

Skolen er temlig striks mht mobiler. I indskolingen skal de være slukket i skolen og SFO'er. De må til gengæld hjertengsgerne låne SFO-telefonen for at lave legeaftaler. Reglerne er iøvrigt, at en SFO-pæd skal overhører samtalen om legeaftalen.

Bliver en tændt mobil opdaget af en lærer, bliver den konfiskeret og kan afhentes på inspektørens kontor. Han er en rar, men striks ældre herre. Så det gør man vist ikke mere end en enkelt gang eller to. Han kunne sagtens finde på at kontakte forældrene, hvis det er gentagende problem.
Vanadia er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-01-17, 00:40   #27
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 11,990
Takket 11,504 gange i 5,979 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Jeg tror faktisk også, at Leonora forbedrer sin læsning og stavning af at sende små sms'er.

Hun kan ellers godt have lidt skriveblokering, så det at hun ukritisk skriver hvad hun har behov for til os er klart et plus. Jo mere vi kan få hende til at skrive jo bedre.
Isamin1310 (23-01-17)
Ulæste 13-01-17, 07:54   #28
Crizzie
Crizzie Happy
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 286
Takket 2,664 gange i 1,559 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Jeg tror faktisk også, at Leonora forbedrer sin læsning og stavning af at sende små sms'er.

Hun kan ellers godt have lidt skriveblokering, så det at hun ukritisk skriver hvad hun har behov for til os er klart et plus. Jo mere vi kan få hende til at skrive jo bedre.

Det har helt sikkert også hjulpet E der bøvler med stavning at skrive alle de smser

Mine piger har haft telefoner siden 0. Fordi de indimellem selv går hjem og de er for det meste helt og aldeles uinteresserede i dem De har dem kun med i skole de dage de har brug for dem, og ellers ligger de tit derhjemme uden strøm. E er også begyndt at bruge sin til at sende smser til veninderne, men det er først inden for de sidste par måneder (hun går i 3.). Den sidder dog på ingen måde fast i hånden og der kan gå dage mellem at hun tjekker den

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 13-01-17, 10:44   #29
Rullemusen
Rullemusen Synes der er for mange skyer på himlen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,293
Takket 7,114 gange i 3,356 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Stod det til mig så havde Theis ikke haft en mobil nu (han fylder 8 til april).
Men faren fik ny arbejdsmobil, og den gamle gik så til knægten (hans forrige arbejdsmobil gik til storesøsteren så der fik hun mobil - igen ikke nødvendigvis det tidspunkt jeg ville have valgt). Hjemme hos faren er der ikke fastnettelefon - så det var også for at der var en telefon i huset såfremt knægten var alene hjemme.

Fordelen er at han så ikke er afhængig af min telefon når han spiller Pokemon.
Og så er det altså pisse hyggeligt at få SMS'er fra ham

Telefonen er aldrig med i skole, så den bliver egentlig oftest brugt som supplement til Ipad'en
Ulæste 13-01-17, 11:36   #30
ViggaMy
ViggaMy har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

ViggaMys avatar

Tilmeldingsdato: 26/11-10
Geografisk placering: Glostrup
Tak givet gange: 768
Takket 2,186 gange i 685 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Vi er nok noget mere laissez-faire herhjemme.

Med både Lucas og Lærke har det heddet, at når de kunne læse, og skrive forståeligt, så måtte de få en mobil. Det med læsning har været super svært for Lærke, og havde hun haft et livslangt læsehandicap, f.eks. været ordblind, så havde vi med garanti lavet det om.

Men nu blev det sådan, og derfor fik hun sin mobil i julegave for lidt over et år siden, da hun var 8 1/2, og endelig, endelig, endelig knækkede læsekoden, efter ekstraundervisning og en kæmpe indsats (hun fik min gamle IPhone.)

Jeg er iskold overfor hvad de andre har og må, men jeg har absolut ikke haft nogen problemer med at give hende den. Muligheden for at skrive SMS´er har i øvrigt forbedret hendes stavning markant.

Hun bruger den ikke nævneværdigt meget til at surfe, og hun har naturligvis hverken Facebook, Instagram, eller andet, som hun i forhold til reglerne, ikke er gammel nok til.
Hun har den ofte med i skole, men de må kun bruge den torsdag eftermiddag, i SFO´ en. Og så til at ringe om eftermiddagen, i forbindelse med legeaftaler - hvilket forøvrigt er blevet 100 gange nemmere, fordi de nærmest selv arrangere det hele.

Jeg havde nok ikke forstillet mig, at de skulle have mobil så forholdsvis tidligt, men det har aldrig været vigtigt for mig, at holde stand. Jeg kan sagtens skifte mening og standpunkt, hvis jeg synes det er sådan det skal være, jeg holder ikke fast, bare "fordi".

Linus har fået samme besked som de to andre, og så må vi jo æde den, hvis han læser og skriver når han er 7 1/2.

Vi har regler for skærm, men det er i forhold til, hvornår man ikke må bruge den; når vi spiser, laver lektier osv. - men vi har ingen skærmtider.
Vi har sunde, aktive og kreative børn og hvis de, efter en lang dag, fra 7.50-15.30, har brug for nogle timer ved skærmen (hvad de nu kan nå, når man fratager lektier, sport, mad, bad, legeaftaler osv.), så er det simpelthen helt i orden med mig - sådan har jeg det jo også selv. (Hej Slyngebarn, som jeg nyder at spendere en pæn slat af min fritid på - simpelhen fordi jeg så kobler af. )
Vi havde lavet samme regel som jer, inden vores ældste var gammel nok til, at vi havde overvejet en telefon til hende. Da hun så lærte at læse som femårig, og nu som seksårig både læser og skriver rimelig forståeligt, måtte vi lige retænke vores ellers udemærket regel.
Jeg synes nemlig ikke at en femårig skal have telefon
ChristinaS (13-01-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu