Funderinger over udviklingen i salg af vikler - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Slyngesnak og slyngehjælp > Almen slyngesnak
Glemt adgangskode? Tilmeld

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 29-12-16, 14:34   #1
SAH
SAH har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 01/11-12
Geografisk placering: Sverige
Tak givet gange: 563
Takket 488 gange i 247 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Funderinger over udviklingen i salg af vikler

Da jeg for 4-5 år siden begynde at interesserer mig for vikler etc. så var det jo her på SB det foregik og her man skulle være med, hvis man ville få fingre i de gode genbrugsvarer.... Det har nu rykket mere eller mindre helt ud på Facebook - hvilket jeg personligt synes er rigtig træls og synd, men det er så meget normalt for tiden...

Jeg undrer mig til gengæld meget over den ændring der er blevet i mærker og priser.... Før var en dyr vikle eller bæredims 1000 kr eller lidt mere og de fleste lån omkring 500-900 kr afhængig af mærke, størrelse, alder etc.
I de grupper jeg er med i på Facebook (3-4 stykker af de store, både i DK og S) er det 80% nyere, for mig ukendte, men tyvligdis i høj kurs mærker og koster snilt 1500-3000 kr.! De er rigtig flotte, men så vidt jeg kan fornemme så er der mange gengangere i brugerne som sælger og jeg for følelsen af at de køber mange og sælger dem hurtigt igen - simpelthen som rene samleobjekter.

Ikke at der er noget forkert i det - de er flotte og vi har forskellige interesser, men jeg savner da lidt et godt udvalg af gode, men lidt billigere vikler som det var før. Der er efterhånden langt i mellem dem og man får fornemmelse af at det ikke er helt godt nok at være glad for en hoppediz eller ellevil.

Håber I forstår hvad jeg mener - er jeg den eneste som har bemærket denne ændring i markedet?

Har fået lokket flere nye mødre til at bruge vikler, men de siger ofte at de synes det er svært at finde noget de kan bruge i de grupper, fordi de domineres af meget dyre vikler. Igen - måske er priserne bare generelt gået op, men synes også det er andre mærker som jeg ikke er så bekendte med... hvad er der blevet af en god ellevil eller girasol eller didymos? For mig personligt er det desværre ikke lige så sjovt at ose runt og drømme og evt købe nu som for nogle år siden....

Prøver ikke at provokere, har bare tænkt over det....

Snakken om salg på SB versus FB er en helt anden - og der har jeg holdninger!

Glædelig bagjul og godt nytår til alle!
Bogfinken (29-12-16), Salling (30-12-16)
Ulæste 29-12-16, 14:59   #2
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!
Guldslyngel

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 3,443
Takket 1,196 gange i 475 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Deler dit indtryk. Og undrer mig over 1) hvor folk har alle de penge fra og 2) hvordan folk tør bruge en vikle når den er så dyr og normalt indkøbt med tanke på videresalg (hvad med babybæ, fedtsprøjt fra madlavning, mudder fra parkeringsplads i regnvejr på halerne etc. etc.?
Tror der går samlermani i den for mange. Og at viklejagten går på nogle instinkter der er udviklet til helt andre formål.
Bogfinken er offline   Besvar med citat
Ulæste 29-12-16, 15:19   #3
Dottelue
Dottelue er vist en af de gamle
Jordbunden (m.i.s.)

Forhandler

Dottelues avatar

Tilmeldingsdato: 16/01-07
Geografisk placering: Nord for Kolding
Tak givet gange: 4,711
Takket 14,036 gange i 5,821 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Send en besked via MSN til Dottelue
Ja jeg er helt enigh. der er mqnge nørder, og det er jo fint nok, men nybegyndere får det indtryk at man skal højt op i pris for at få noget godt. Og det er jo bare et forvrænget billede at tegne.
Ser nu også mange billigere vikler til salg, eks Yaro og Little frog
Ulæste 29-12-16, 15:32   #4
nanismus
nanismus Har røven i vandskorpen...
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Tilmeldingsdato: 21/09-11
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,143
Takket 7,773 gange i 3,013 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Der var også samlermani og "churning" i vikler for 5 år siden, da skete det bare mest på de udenlandske fora som thebabywearer og naturalmamas. Der er HELT klart en eksplosion i antallet af luksusvikler, både nye mærker og luksusvikler fra gamle producenter. Der er stadig et marked for billigere vikler - men brugtmarkedet i DK er ikke super godt. Mange køber hellere direkte fra forhandlere i stedet for at købe brugt, og der er en del forhandlere i Danmark, der alle konkurrerer intenst om at sælge de billigere mærker til nye viklere.

Dermed domineres køb-og-salg-grupperne meget af dem, der sælger og køber brugt, og der er der bare flere i den mellem og dyre ende. Der ER også mange i den billigere ende, især i de danske grupper, men den store udskiftning er primært i den dyre ende, hvor folk har det som hobby at prøve mange forskellige vævninger og materialer og nørde om dem
Ulæste 29-12-16, 15:58   #5
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!
Guldslyngel

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 3,443
Takket 1,196 gange i 475 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg har også indtryk af at brugtpriserne i DK for rimeligere vikler som f.eks. Didymos er blevet noget højere de sidste tre år.
Bogfinken er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Bogfinken For This Useful Post:
nanismus (29-12-16), Paulan (29-12-16)
Ulæste 29-12-16, 16:11   #6
liv
liv action beats perfection any time
Fundamentalistisk samsovningshippie

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,531
Takket 20,820 gange i 7,038 indlæg
Nu er det længe siden jeg har brugt bæredimser, men jeg havde for 6-7 år siden præcis den samme oplevelse med MT'er. Jeg var så forundret over, hvad folk betalte for en brugt Kleinsmekker f.eks.. Og hvis man fulgte lidt med i trådene kunne man godt få en følelse af at være en lidt andenrangs bæremor, hvis man ikke investerede i de dyre mærker.

Nu var jeg relativt erfaren og blev ikke påvirket af det - men ja, det er nemlig lidt ærgerligt i forhold til nye slyngeforældre, som jo ikke kan vide bedre.
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
babyaya (29-12-16), Syslerier (30-12-16)
Ulæste 29-12-16, 16:34   #7
nanismus
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Nu er det længe siden jeg har brugt bæredimser, men jeg havde for 6-7 år siden præcis den samme oplevelse med MT'er. Jeg var så forundret over, hvad folk betalte for en brugt Kleinsmekker f.eks.. Og hvis man fulgte lidt med i trådene kunne man godt få en følelse af at være en lidt andenrangs bæremor, hvis man ikke investerede i de dyre mærker.

Nu var jeg relativt erfaren og blev ikke påvirket af det - men ja, det er nemlig lidt ærgerligt i forhold til nye slyngeforældre, som jo ikke kan vide bedre.
Problemet er lidt, at folk ikke kan få det hele for ingen penge,mog det har de ofte lidt svært ved at forstå. Begynder vil meget gerne ha' en kølig,mnem, smidig vikle for max 500kr som skal kunne bruges fra nyfødt til skolestart og ha' samme design som de super dyre 5000kr's vikler fra artipoppe, som er i vogue.... Samtidig skal de helst være med silke eller hamp og økologiske. De erfarne siger tit, at det er fint at starte med en tynd bomulds-didy eller ellevill til de små, og hvis man så stadig bærer tunge børn kan man gå på jagt efter noget tykkere/andet, men folk vil gerne ha' en hurtig, nem løsning, som også skal være super smuk. Og hvis man vil ha' vikler med silke/cashmere/alpaka designet af de fremmeste designere og vævet med de sidste nye væveteknikker og super tykke, så koster det altså...

Jeg køber selv tøj i hogm og lignende, men jeg synes faktisk ikke, at det gør dem der køber dyrt mærketøj/tasker/sko/biler til dårlige mennesker... Hvis det redder deres lortedag og får dem til at smile når ungen har kastet op for 3. Nat i træk, som mine lækre vikler gør for mig, så skal de bare købe alle de mulberry tasker, de har lyst til...

Og ja, vikler fra ellevill, dolcino, lennylamb og little frog er fine vikler. Men de er ikke på nogen måde lige så lækre og med samme bære-egenskaber som nogle af de dyrere. Som med alt andet får man (til en vis grad) hvad man betaler for.
The Following 4 Users Say Thank You to nanismus For This Useful Post:
Imma (29-12-16), Paulan (29-12-16), TrineAarhus (29-12-16), Vardemor (29-12-16)
Ulæste 29-12-16, 16:35   #8
nanismus
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Bogfinken Vis indlæg
Jeg har også indtryk af at brugtpriserne i DK for rimeligere vikler som f.eks. Didymos er blevet noget højere de sidste tre år.
Ja, det er lidt skørt... Folk har en forventning om at kunne få nyprisen på fx en didy hjem igen ved videresalg. Det synes jeg er lidt optimistisk...
Ulæste 29-12-16, 16:59   #9
liv
liv action beats perfection any time
Fundamentalistisk samsovningshippie

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,531
Takket 20,820 gange i 7,038 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af nanismus Vis indlæg
Problemet er lidt, at folk ikke kan få det hele for ingen penge,mog det har de ofte lidt svært ved at forstå. Begynder vil meget gerne ha' en kølig,mnem, smidig vikle for max 500kr som skal kunne bruges fra nyfødt til skolestart og ha' samme design som de super dyre 5000kr's vikler fra artipoppe, som er i vogue.... Samtidig skal de helst være med silke eller hamp og økologiske. De erfarne siger tit, at det er fint at starte med en tynd bomulds-didy eller ellevill til de små, og hvis man så stadig bærer tunge børn kan man gå på jagt efter noget tykkere/andet, men folk vil gerne ha' en hurtig, nem løsning, som også skal være super smuk. Og hvis man vil ha' vikler med silke/cashmere/alpaka designet af de fremmeste designere og vævet med de sidste nye væveteknikker og super tykke, så koster det altså...

Jeg køber selv tøj i hogm og lignende, men jeg synes faktisk ikke, at det gør dem der køber dyrt mærketøj/tasker/sko/biler til dårlige mennesker... Hvis det redder deres lortedag og får dem til at smile når ungen har kastet op for 3. Nat i træk, som mine lækre vikler gør for mig, så skal de bare købe alle de mulberry tasker, de har lyst til...

Og ja, vikler fra ellevill, dolcino, lennylamb og little frog er fine vikler. Men de er ikke på nogen måde lige så lækre og med samme bære-egenskaber som nogle af de dyrere. Som med alt andet får man (til en vis grad) hvad man betaler for.
Jeg er enig i det hele

Og det handler slet ikke om, om det er OK at bruge sin tid og penge på dyrt bæregrej, for det må folk naturligvis helt selv om.

Jeg syntes bare dengang at informationen til nye og til folk der søgte nye slags dimser var lidt ensidig. Og i det hele taget at den fælles holdning i de fora langt overvejende var at kun de dyre ting duer. Og det er jo lidt ensidigt. Men du kan have ret i at nørderne har brug for steder til at nørde igennem uden hele tiden at skulle overveje hvordan det påvirker kommende slyngeforældre.
Ulæste 29-12-16, 17:10   #10
SAH
Guldslyngel

No Avatar

Ja, det er ikke billigt billigt at vikle - og man vil have en vis kvalitet hvis man skal have succes... MEN jeg tror simpelthen ikke på at kvaliteten er propriotionelt bedre på viklerne til 2000 kr sammenlignet med dem til 800-1000 kr. Mønster og farve kan selvfølgelig få prisen op, men tror ikke på at kvaliteten stiger i samme takt som priserne gør (indenfor visse mærker).
Mht. at man ikke kan få alt i en vikle - der findes sikkert rigtig rigtig mange som vikler deres barn de første 1-2 år og ikke er "super-brugere" som f.eks. Nanismus (som virkelig er god til at mærke hvilken precis egenskab man har brug for og godt kan lide og som vikler meget og længe ) Derfor tror jeg faktisk at mange er rigtig tilfredse med at have EN god fastvikle, fra et godt, men lidt billigere mærke (måske ikke 500 kr, men så mer' 600-800 kr), i de år de bruger den.
Og jeg savner lidt at de vikler får mere plads igen (igen - hvis igen sælger dem, synes de jo ikke ), enten i eget forum eller også kommer det måske helt naturligt igen når trenderne ændrer sig.... Bare for at man kan se at der findes alt lige fra Opel til Porsche

Mht. brugt-prisen... så er jeg også enig - det er blevet lidt sådan at mange forventer at få næsten det samme for en vikle brugt som købt fra ny... men som jeg ser det - efterspørgelsen bestemmer - det er stadig en BRUGT vare man sælger, og er der ingen som vil give næsten ny-pris så er den for dyr. Samme gælder med stofbleer. Det er trods alt indenfor meget få andre områder at ting holder prisen så højt, på brugte ting.
Igen, hvis folk kan få det for det er det jo fint, og så må vi andre som synes det er lidt pricy bide det i os, men samtidigt synes jeg det er trist når en sælger en gang i mellem bliver fornærmet når folk byder en del lavere end udgangsprisen for en vikle eller ble, og siger at den er mere værd... det er den jo kun hvis nogen vil give mere....

Puhha - sikke en lang smøre, det må I undskylde

Citat:

Ulæste 29-12-16, 18:19   #11
nanismus
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Der er helt klart gode, billige vikler. Og rigtig mange til især de små børn, ellevill zara er et oplagt bud. Girasol er lidt omvendt, for de er faktisk billigere nu end de var - de plejede faktisk at være ret pebrede og koste over 1000kr fra ny. Didy koster også ca 1000kr for en bomuldsvikle som ikke lige er striberne. Ellevill plejede at koste 12-1300 kr for en tri- i ren bomuld, og ca 900 for de andre. Det er jo heller ikke sygt billigt. De har måttet sænke priserne lidt og holde en masse udsalg.
Du kan ikke få mange didy'er fra ny til under 1000kr og det ku' man altså heller ikke for 3-5 år siden. Forskellen er, at didy som før var nærmest det eneste mærke nu regnes som basis. Og oscha, som var VILD luksus nu er mellem-niveauet.
Men jeg tror, at dEt har noget med at gøre, at der er flere og andre mennesker, som vikler. Og man vikler længere (ikke kun de første 6 mdr) og har derved et større behov for gode, støttende vikler til store børn.
Mange af de nye viklere er moderigtige damer, som også køber mærketøj til dem selv og børnene. Tiden er forbi, hvor vikler skulle være i jordfarvede striber og kun var til øko-freaks og hippier.
De er der stadig, de gode gamle klassikere. Og der er masser af billeder af didyer, yaroer osv, især blandt de mere erfarne. Men der er også de andre. Ligesom du både kan købe hogm og mulberry på trendsales
Følgende brugere siger tak til nanismus for dette brugbare indlæg:
SAH (29-12-16)
Ulæste 29-12-16, 18:25   #12
nanismus
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

...og jo, vikler fra de rigtig gode mærker ER bare bedre. Og det kan føles!
Ikke til de helt små, der er der intet, der slår en god, gammel didy fra 2006-2012.
Men til de større linuschka, solnce, lollik... Kvaliteten af garnerne, cashmere, babycamel, silke, fantastiske vævninger som er vidunderlige at binde med og støtter selv 25kg uden bøvl... Det ER simpelthen noget andet end en girasol eller dolcino.
Og det er jo i virkeligheden det, folk opdager... Begynderne går eft udseende og pris. Men så tager de med til grams og prøver de her dyre vikler, som slet ikke er så sjældne, som de var. Og så bliver man bare hooked FORDI man mærker forskellen. Der er flere begyndere, som har een vikle, og det er en linuschka til 1900kr, fordi de prøvede den eller havde den til låns og blev forelskede.
I gamle dage, hvor ingen havde de her luksusvikler og ingen prøvede dem, jamen så købte man dem jo heller ikke.
Bogfinken (30-12-16)
Ulæste 29-12-16, 18:30   #13
SAH
Guldslyngel

No Avatar

Hehe... det er selvfølgelig rigtigt - havde ikke hørt om mange af de mærker for 2 år siden! Jeg må på svensk grams til foråret

Citat:
...og jo, vikler fra de rigtig gode mærker ER bare bedre. Og det kan føles!
Ikke til de helt små, der er der intet, der slår en god, gammel didy fra 2006-2012.
Men til de større linuschka, solnce, lollik... Kvaliteten af garnerne, cashmere, babycamel, silke, fantastiske vævninger som er vidunderlige at binde med og støtter selv 25kg uden bøvl... Det ER simpelthen noget andet end en girasol eller dolcino.
Og det er jo i virkeligheden det, folk opdager... Begynderne går eft udseende og pris. Men så tager de med til grams og prøver de her dyre vikler, som slet ikke er så sjældne, som de var. Og så bliver man bare hooked FORDI man mærker forskellen. Der er flere begyndere, som har een vikle, og det er en linuschka til 1900kr, fordi de prøvede den eller havde den til låns og blev forelskede.
I gamle dage, hvor ingen havde de her luksusvikler og ingen prøvede dem, jamen så købte man dem jo heller ikke.
Ulæste 29-12-16, 18:39   #14
nanismus
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

...men selvfølgelig når det en grænse. De der artipopper til 6000 eur, de er jo ikke bedre end alle mulige andre vikler.
Og der er da 1000kr's yaro og didyer, som snildt kan konkurrere med de allerdyreste når det kommer til vikle-egenskaber.
SAH (29-12-16)
Ulæste 29-12-16, 19:16   #15
Dottelue
Dottelue er vist en af de gamle
Jordbunden (m.i.s.)

Forhandler

Dottelues avatar

Tilmeldingsdato: 16/01-07
Geografisk placering: Nord for Kolding
Tak givet gange: 4,711
Takket 14,036 gange i 5,821 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Send en besked via MSN til Dottelue
Citat:
...men selvfølgelig når det en grænse. De der artipopper til 6000 eur, de er jo ikke bedre end alle mulige andre vikler.
Og der er da 1000kr's yaro og didyer, som snildt kan konkurrere med de allerdyreste når det kommer til vikle-egenskaber.
Hvilke Yaroer koster 1.000? (Måske den nye med babycamel, men ellers ligger de da et stykke under)

Bliver lidt træt når en nybegynder spørger på fb siderne efter hvor hun kan købe vikler, for nu har strækviklen givet op og så bliver der straks foreslået udenlandske sider med dyre dyre vikler, istedet for en prisbilligere vikle, som dels er til at komme til for penge og dels er fin til både nybegyndermor og barn på eks 8kg.
Nørderi er fint, men en vikle til 500,- er altså ikke dårlig (så længe den er vævet ordentligt).
The Following 3 Users Say Thank You to Dottelue For This Useful Post:
Bogfinken (30-12-16), SAH (29-12-16), Syslerier (30-12-16)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu