Tandbørstning uden overgreb??? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-04-07, 15:25   #1
Trine Ronjamor
Trine Ronjamor har ikke brugt den nye funktion...
Træslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 23/02-07
Geografisk placering: Birkerød
Tak givet gange: 0
Takket 0 gange i 0 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Tandbørstning uden overgreb???

Er der nogen der har et godt råd til hvordan man kan børste tænder på en 6 1/2 måned baby uden at det behøver at ligne et overgreb??? Ronja fik for en lille måned siden 2 fine små tænder. Men hun har SLET ikke lyst til at få dem børstet. Jeg synes at have prøvet alt; at hun selv får lov til at lege med tandbørsten først, at lege cirkusklovn så hun smiler og blotter sine tænder osv, men hvergang jeg prøver at komme til med tandbørsten, presser hun tungen ned i undermunden og vender hovedet væk. Hvis jeg insisterer spreller hun og græder :evil: og det har jeg bare slet ikke lyst til. har værken lyst til tandbørstning bliver en situation der minder om overgreb eller at hun begynder at forbinde tandbørsten med noget rigtig ubehageligt :cry: Jeg håber meget nogen herinde har et råd, for lige nu har jeg faktisk næsten opgivet at børste tænder på hende og det er i hvert fald heller ikke en løsning..!

Mange hilsner desperate Trine
Trine Ronjamor er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 15:34   #2
saftewater
saftewater har ikke brugt den nye funktion...
Playmo

No Avatar

Tilmeldingsdato: 30/08-06
Geografisk placering: Nørrebro
Tak givet gange: 2
Takket 101 gange i 35 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Min baby er tandløs, så jeg har ingen erfaringer selv..

Men jeg har en veninde som brugte en elektrisk tandbørste (sådan en med batterier) fordi hendes lille pige også blev ked over at få børstet tænder. Men den elektriske syntes hun var sjov :smile: ..
Måske en idé?
saftewater er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 16:17   #3
Sissemor
Sissemor har opgivet AOS og flytter nu alt over på maisha :-)
Øko-Erna

Sissemors avatar

Tilmeldingsdato: 21/05-06
Geografisk placering: Helsingør
Takket 5 gange i 4 indlæg
iTrader: 0 / 0%
en baby behøver ikke få børstet tænder med en tandbørste - brug en vaskeklud dyppet i vand på din finger til at gnubbe dem :smile:

NB. huller i tænderne skyldes så vidt jeg husker den nyeste forskning oftest sygdom og er arveligt. selvfølgelig betyder det noget om man spiser sukkerholdige fødevarer, men det er jo sjældent ved 6 mdr...

Alt Om Slynger ~ Ammenet.dk
Sissemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 16:40   #4
hejlouise
hejlouise er træt.
Sorte Slyngel

hejlouises avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-06
Geografisk placering: Jægerspris
Tak givet gange: 303
Takket 2,013 gange i 578 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Prøv at søge på tandbørstning - vi har haft en del gode tråde!

Amanda var bestemt ikke begejstret i starten, men jeg vil hellere børste tænder på hende i et minut end have, at hun skal have huller i tænderne. På et eller andet tidspunkt - kan ikke huske hvornår, nok da hun var omkring et år - blev det hendes fars tjans, og der har været minimalt brok siden - tak til mig :oops:

I den ideelle verden ville man aldrig gøre noget mod sit barns vilje (forstå mig ret), men man skal have børstet tænder, man skal have sko på, når man skal ud og lege om vinteren, man skal sidde i autostol i bilen, når den kører... Man kan vel aldrig undgå det helt?

Senere kan man opfinde sjove lege, men det er der ikke megen idé i ved et så lille barn, der jo ikke fatter, at man skal fange vilde dyr i munden. Så jeg synes bare, I skal gøre det.
Ulæste 11-04-07, 17:11   #5
Sissemor
Øko-Erna

Sissemors avatar

min erfaring er, at det slet ikke behøver at være et overgreb, og at når det først bliver det, er det vanskeligt at komme væk fra den onde cirkel :cry: så når du ikke har lyst til det, så lad være. ud over livstruende situationer kan alt håndteres uden magtanvendelse - det er ofte et spørgsmål om tid, tid og mere tid ;-)

min råd fra før kommer fra dr sears - se mere om tænder her: http://askdrsears.com/html/10/T107300.asp

Ulæste 11-04-07, 17:22   #6
hejlouise
hejlouise er træt.
Sorte Slyngel

hejlouises avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sissemor
min erfaring er, at det slet ikke behøver at være et overgreb, og at når det først bliver det, er det vanskeligt at komme væk fra den onde cirkel :cry: så når du ikke har lyst til det, så lad være. ud over livstruende situationer kan alt håndteres uden magtanvendelse - det er ofte et spørgsmål om tid, tid og mere tid ;-)

min råd fra før kommer fra dr sears - se mere om tænder her: http://askdrsears.com/html/10/T107300.asp
Min erfaring er så, at det ikke behøver at blive en ond cirkel - og hvad med de situationer, hvor barnet bestemt ikke vil skiftes? Det får jo ikke lov til at rende rundt med en lorteble i flere timer, fordi det protesterer - eller hvad? Disse to situationer er ikke livstruende, men kan have negative konsekvenser - huller i tænderne og rød hale.
Ulæste 11-04-07, 17:26   #7
Andemosc
Andemosc ....
Evigt udviklende

Andemoscs avatar

Tilmeldingsdato: 26/07-06
Tak givet gange: 2,205
Takket 2,579 gange i 1,262 indlæg
Citat:
en baby behøver ikke få børstet tænder med en tandbørste - brug en vaskeklud dyppet i vand på din finger til at gnubbe dem :smile:

NB. huller i tænderne skyldes så vidt jeg husker den nyeste forskning oftest sygdom og er arveligt. selvfølgelig betyder det noget om man spiser sukkerholdige fødevarer, men det er jo sjældent ved 6 mdr...
Men jeg synes man plejer at holde på at mm er så sødt at det er derfor det stadig er vigtig de smås tænder bliver renset.

Jeg ville i hvert fald for alt i verden undgå det blev en magtkamp, så hellere springe et par tandbørstninger over for at få vendt bøtten!

Det lyder som en rigtig smart ide at rense dem med en engangsvaskeklud til at starte med. Med det 1½-årige barn har jeg erfaret de synes det er supersjovt at lege man fanger dyr eller ting inde i munden.

Knus

Mor til Anders Juli '95, Emma Januar '00 og Oscar Juli 2004
Andemosc er online nu   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 17:56   #8
dirkie
dirkie har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 16/06-06
Geografisk placering: Århus v
Takket 0 gange i 0 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Andemosc
Citat:

Men jeg synes man plejer at holde på at mm er så sødt at det er derfor det stadig er vigtig de smås tænder bliver renset.

Jeg ville i hvert fald for alt i verden undgå det blev en magtkamp, så hellere springe et par tandbørstninger over for at få vendt bøtten!

Det lyder som en rigtig smart ide at rense dem med en engangsvaskeklud til at starte med. Med det 1½-årige barn har jeg erfaret de synes det er supersjovt at lege man fanger dyr eller ting inde i munden.

Knus

Ja men når et barn ammer rammer mælken stort set ikke tænderne da det rammer ganen lige inden det bliver slugte..

Dirkie
dirkie er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 18:14   #9
Sissemor
Øko-Erna

Sissemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af hejlouise
Citat:

Min erfaring er så, at det ikke behøver at blive en ond cirkel - og hvad med de situationer, hvor barnet bestemt ikke vil skiftes? Det får jo ikke lov til at rende rundt med en lorteble i flere timer, fordi det protesterer - eller hvad? Disse to situationer er ikke livstruende, men kan have negative konsekvenser - huller i tænderne og rød hale.
uh, er det her en farlig diskussion? altså, jeg prøver ikke at sige, at nogen gør noget forkert - bare give en anden synsvinkel.

eksempel fra det virkelige liv herhjemme: bjørn elsker at være nøgen. i lang tid sagde jeg, han skulle have tøj på. det var en kamp og han var ked af det. jeg kunne ikke være afslappet med hans nøgenhed, fordi jeg var bange for at han blev kold og dermed syg,

nu er det jo diskutabelt, om man bliver syg af at blive kold, hvilket mange ikke ved (det gjorde jeg heller ikke, før jeg læste en bog af en smart læge ;-) ). jeg nåede efterhånden frem til, at han GODT kan sige til, når han mærker kulde og fryser. han går rundt uden tøj på meget af tiden og er i øvrigt en meget varm dreng. underbukser holder jeg på er vigtige, af hygiejniske årsager. jeg fortæller ham så hvorfor. jeg skal måske sige det flere gange, men holder jeg ham fast og giver ham dem på (har prøvet den 1 gang, hæsligt), skriger og græder han og lærer intet om årsagen til at det er bedst med underbukser :cry:

somme tider glemmer vi voksne også, at børn kan have ret så valide grunde til at ville undgå noget men bare ikke kan formulere det! situationen med tvangsunderbukserne endte med, at jeg fandt ud af, at han havde ondt i tissemanden pga noget svamp :cry: men for det meste siger han selv, at han skal have underbukser på, når han står op.

jeg mener godt man kan snakke sig ud af en situation med lorteble, sådan at barnet ikke når at få rød numse, eller vente 5 minutter og aflede mens man tager den af? det er i hvert fald sådan vi gør meget her.

jeg har prøvet at holde et barn, der skal have 3 store piller i numsen hver 6. time i 1 måned, fordi hans lårben var brækket. jeg holdt ham, mens han skreg og skreg. han blødte og skreg, når han lavede lort. jeg holdt ham, mens de stak i ham, mens hans øjne blev vilde og ansten ikke kan beskrives. jeg tvinger aldrig et barn til noget, der ikke er nødvendigt :cry:

Ulæste 11-04-07, 18:15   #10
ama
ama er virkelig glad
Slyngeekspert

amas avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 2,866
Takket 1,261 gange i 793 indlæg
iTrader: 3 / 100%
og så er det nu jeg skal sige at jeg for ikke så længe siden så et "ammebarn" med huller i tænderne.

Rene tænder får ikke huller, så jeg kan kun opfordre folk til at børste eller gnubbe børnenes tænder så snart de begynder at bryde frem - bare jeg kendte til det der gnubberåd for 3 år siden :cry:

Tøsen 10 år, Bassen 5 år og yngste fra mars '14
ama er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 18:37   #11
hejlouise
hejlouise er træt.
Sorte Slyngel

hejlouises avatar

Sisse, det lyder forfærdeligt :cry:

Jeg vil ikke gå videre i diskussionen, jeg tror, vi er enige om det meste, men at mine grænser er en smule videre end dine - og sådan er der så meget ;-) .
Ulæste 11-04-07, 18:49   #12
Andemosc
Andemosc ....
Evigt udviklende

Andemoscs avatar

Tilmeldingsdato: 26/07-06
Tak givet gange: 2,205
Takket 2,579 gange i 1,262 indlæg
Citat:
Citat:
Citat:

uh, er det her en farlig diskussion? altså, jeg prøver ikke at sige, at nogen gør noget forkert - bare give en anden synsvinkel.

eksempel fra det virkelige liv herhjemme: bjørn elsker at være nøgen. i lang tid sagde jeg, han skulle have tøj på. det var en kamp og han var ked af det. jeg kunne ikke være afslappet med hans nøgenhed, fordi jeg var bange for at han blev kold og dermed syg,

nu er det jo diskutabelt, om man bliver syg af at blive kold, hvilket mange ikke ved (det gjorde jeg heller ikke, før jeg læste en bog af en smart læge ;-) ). jeg nåede efterhånden frem til, at han GODT kan sige til, når han mærker kulde og fryser. han går rundt uden tøj på meget af tiden og er i øvrigt en meget varm dreng. underbukser holder jeg på er vigtige, af hygiejniske årsager. jeg fortæller ham så hvorfor. jeg skal måske sige det flere gange, men holder jeg ham fast og giver ham dem på (har prøvet den 1 gang, hæsligt), skriger og græder han og lærer intet om årsagen til at det er bedst med underbukser :cry:

somme tider glemmer vi voksne også, at børn kan have ret så valide grunde til at ville undgå noget men bare ikke kan formulere det! situationen med tvangsunderbukserne endte med, at jeg fandt ud af, at han havde ondt i tissemanden pga noget svamp :cry: men for det meste siger han selv, at han skal have underbukser på, når han står op.

jeg mener godt man kan snakke sig ud af en situation med lorteble, sådan at barnet ikke når at få rød numse, eller vente 5 minutter og aflede mens man tager den af? det er i hvert fald sådan vi gør meget her.
jeg har prøvet at holde et barn, der skal have 3 store piller i numsen hver 6. time i 1 måned, fordi hans lårben var brækket. jeg holdt ham, mens han skreg og skreg. han blødte og skreg, når han lavede lort. jeg holdt ham, mens de stak i ham, mens hans øjne blev vilde og ansten ikke kan beskrives. jeg tvinger aldrig et barn til noget, der ikke er nødvendigt :cry:
Sådan gør vi også her, og sådan gør vi også i forhold til tandbørstningen.....Vi har sjovt nok aldrig kommet til at have de der desperate panik situationer for vi har kommet om det ved afledning og ved at lave aftaler.

I vores familie tror jeg egentlig også meget af det er kommet hen af vejen med at børnene for det første ved at vi mener det og har besluttet at sådan skal det være, og senere at de ved vi kan lave aftaler og børnene kan mærke de bliver respekterede........

Ikke at det har været let ;-) for det er virkelig en udfordring i kommunikations til tider ret svære kunst

Knus

Mor til Anders Juli '95, Emma Januar '00 og Oscar Juli 2004
Andemosc er online nu   Besvar med citat
Ulæste 11-04-07, 18:50   #13
Sissemor
Øko-Erna

Sissemors avatar

Citat:
Sisse, det lyder forfærdeligt :cry:

Jeg vil ikke gå videre i diskussionen, jeg tror, vi er enige om det meste, men at mine grænser er en smule videre end dine - og sådan er der så meget ;-) .
[smilie=abbraccio.gif] til dig :smile:

Ulæste 11-04-07, 19:25   #14
Sissemor
Øko-Erna

Sissemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Andemosc
I vores familie tror jeg egentlig også meget af det er kommet hen af vejen med at børnene for det første ved at vi mener det og har besluttet at sådan skal det være, og senere at de ved vi kan lave aftaler og børnene kan mærke de bliver respekterede........

Ikke at det har været let ;-) for det er virkelig en udfordring i kommunikations til tider ret svære kunst

Knus
ja, det er dælme ikke nemt, og det kræver eddermame meget tid nogle gange

Ulæste 11-04-07, 19:36   #15
Sissemor
Øko-Erna

Sissemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ama
og så er det nu jeg skal sige at jeg for ikke så længe siden så et "ammebarn" med huller i tænderne.

Rene tænder får ikke huller, så jeg kan kun opfordre folk til at børste eller gnubbe børnenes tænder så snart de begynder at bryde frem - bare jeg kendte til det der gnubberåd for 3 år siden :cry:
det der med rene tænder er faktisk tvivlsomt - der er en del forskning, der peger på genetik og andre faktorer som synderne i forhold til caries.

2 historier med ammebørn:

mine børn ammer jo meget falke har kun 2 små pløkker og synes vist jeg er morsom, når jeg børster dem (af og til...). bjørn har selvfølgelig noget flere :smile: hans tænder blev gnubbet den første tid, og så har vi ellers taget det meget stille og roligt - børstet tænder langt de fleste dage og sprunget over, når han fx har været rigtig dårlig eller superked af at få dem børstet. vi snakket meget om hvorfor de skal børstes og det bliver det også næsten altid, uden at vi tvinger. hans tænder er fantastiske - han har heldigvis arvet mine (0 huller) og ikke sin fars (1000 huller OG ødelagt emalje).

min veninde to ældste er hhv. 6 og 3. den ældste var de afslappede med at børste tænder på, og hun fik sååå mange huller. derfor nåede de frem til heller at ville holde nummer 2, mens de børstede (hvilket hun hadede), end at holde hendes hos tandlægen, når de skulle hives ud, som de havde prøvet med den store :cry:

pointen er at nr. 2 OGSÅ fik masser af huller - selvom de børstede rigtig meget og meget grundigt! det er altså genetisk. og amning gør det ikke værre (ved ikke med bedre) - det sukker der er i mm er langt fra raffineret sukker i slik. jeg har i øvrigt planlagt en artikel til ammenet og amning og tænder, så jeg skal lige finde noget videnskabeligt på det...

Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu