Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn
Glemt adgangskode? Tilmeld

Slyngebarn

Slyngebarn (/forum/index.php)
-   Ordet er frit (/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Overgangsalder og søvnløshed (/forum/showthread.php?t=244516)

aarhus 19-09-19 06:48

Overgangsalder og søvnløshed

Jeg er 48 og her i læbet af sommeren er jeg begyndt at få hedeture. :-/
Ikke voldsomt men ca hver halve time får jeg det meget varmt (og bliver også en smule utilpas), men det går hurtigt over igen.
Så jeg har bare altid cardigan på/med så det er nemt at tage af og på. ;-)

Jeg har hormonspiral så jeg ved ikke rigtig med mens, men det er noget tid siden jeg har blødt.
Så det er nok overgangsalder der er på vej.

Det mest irriterende er at jeg er begyndt at vågne om natten/tidligt om morgenen og har svært ved at falde i søvn igen. Den sidste uge er jeg vågnet kl. 4.30-5 stykker og ligger så vågen til kl. 6 hvor vækkeuret ringer.
Jeg prøver ikke at blive frustreret, når jeg ligger der og roterer, men det er da s.... irriterende.
I weekenden falder jeg som regel i søvn igen hvis jeg bliver liggende men ikke i hverdagen, med det resultat at jeg går og gaber og ikke er helt frisk.

Jeg kan jo læse mig til at det er almindeligt med søvnløshed i overgangsalderen, men er der mon noget jeg kan gøre ved det?
Er der noget jeg kan prøve?

Rullemusen 19-09-19 10:06

Altså jeg har været nødt til reducere mængden af cola og sort te (jeg drikker ikke kaffe - men gjorde jeg ville det være på listen også) jeg indtager efter kl. 20. Dvs - jeg indtager INGEN koffein holdige drikke efter 20.

Og jeg skal også overveje hvor meget væske jeg kyler i hovedet helt generelt om aftenen.

Rikke 19-09-19 10:20

Jeg har haft hedeture i nat for første gang i måneder ... det passer desværre med, at jeg ikke har fået spist mine rødkløvere.

Ellers har jeg ikke problemer med at sove om natten. Jeg lider ikke udpræget af ture på toilettet og mærker ingen forskel på om jeg drikker koffein eller andet inden sengetid.

aarhus 19-09-19 10:32

Jeg drikker heller ikke kaffe eller te om aftenen og drikker kun lidt inden jeg går i seng.

Og det virker heller ikke som om jeg vågner pga hedeturene. Jeg vågner bare. :-/

Hvilken rødkløver tager du Rikke? Flydende eller i pilleform?

Rikke 19-09-19 11:40

1 vedhæftede filer
Citat:

Oprindeligt skrevet af aarhus (Indlæg 4214234)
Jeg drikker heller ikke kaffe eller te om aftenen og drikker kun lidt inden jeg går i seng.

Og det virker heller ikke som om jeg vågner pga hedeturene. Jeg vågner bare. :-/

Hvilken rødkløver tager du Rikke? Flydende eller i pilleform?

Piller. Jeg har det svært med ting, der smager og lugter, og pillerne lugter slemt nok, men smager ikke grimt.
Vedhæftet fil 134336

TrineAarhus 19-09-19 12:38

Citat:

Oprindeligt skrevet af aarhus (Indlæg 4214212)
Jeg er 48 og her i læbet af sommeren er jeg begyndt at få hedeture. :-/
Ikke voldsomt men ca hver halve time får jeg det meget varmt (og bliver også en smule utilpas), men det går hurtigt over igen.
Så jeg har bare altid cardigan på/med så det er nemt at tage af og på. ;-)

Jeg har hormonspiral så jeg ved ikke rigtig med mens, men det er noget tid siden jeg har blødt.
Så det er nok overgangsalder der er på vej.

Det mest irriterende er at jeg er begyndt at vågne om natten/tidligt om morgenen og har svært ved at falde i søvn igen. Den sidste uge er jeg vågnet kl. 4.30-5 stykker og ligger så vågen til kl. 6 hvor vækkeuret ringer.
Jeg prøver ikke at blive frustreret, når jeg ligger der og roterer, men det er da s.... irriterende.
I weekenden falder jeg som regel i søvn igen hvis jeg bliver liggende men ikke i hverdagen, med det resultat at jeg går og gaber og ikke er helt frisk.

Jeg kan jo læse mig til at det er almindeligt med søvnløshed i overgangsalderen, men er der mon noget jeg kan gøre ved det?
Er der noget jeg kan prøve?

Trænger spiralen til at blive skiftet?

ChristinaS 19-09-19 17:35

Citat:

Oprindeligt skrevet af Rikke (Indlæg 4214243)
Piller. Jeg har det svært med ting, der smager og lugter, og pillerne lugter slemt nok, men smager ikke grimt.
Vedhæftet fil 134336

Det er præcis de samme jeg tager, og når jeg glemmer dem (på forunderlig vis, så sker det jævnligt, at jeg pludselig ikke har fået dem i en uge :himle:) så kommer hedeturene OG søvnløsheds tilbage. Jeg fucking hader det, og alene tanken om, at det fis kan stå på i både 8 og 10 år - armen altså ... :himle:

Rikke 19-09-19 18:29

Citat:

Oprindeligt skrevet af ChristinaS (Indlæg 4214274)
Det er præcis de samme jeg tager, og når jeg glemmer dem (på forunderlig vis, så sker det jævnligt, at jeg pludselig ikke har fået dem i en uge :himle:) så kommer hedeturene OG søvnløsheds tilbage. Jeg fucking hader det, og alene tanken om, at det fis kan stå på i både 8 og 10 år - armen altså ... :himle:

Same-same ... men er nu alligevel glad for, at det fhv. hurtigt er til at overleve, når man få husket dem. Jeg når som regel at have 1 nat med hedeture, husker så pillerne, en nat mere ... og så kører det igen. Jeg tager som regel 2 om formiddagen og 1 om aftenen - når jeg har glemt dem i en periode tager jeg så 2 om aftenen nogle dage - så kører det.

aarhus 19-09-19 21:57

Ja jeg skulle lige til at spørge hvor mange I tager og hvornår på dagen.

aarhus 20-09-19 07:32

Nu prøvede jeg i nat at sove med ørepropper for at se om det er noget udefra der vækker mig, men jeg vågnede igen kl. 4.30. :-/

Nu vil jeg prøve rødkløver.
Virkede det for jer med det samme eller tog det lidt tid?

aarhus 20-09-19 07:35

Citat:

Oprindeligt skrevet af TrineAarhus (Indlæg 4214250)
Trænger spiralen til at blive skiftet?

Den er tre år gammel så det burde ikke være endnu.

Rikke 20-09-19 08:15

Citat:

Oprindeligt skrevet af aarhus (Indlæg 4214317)
Nu prøvede jeg i nat at sove med ørepropper for at se om det er noget udefra der vækker mig, men jeg vågnede igen kl. 4.30. :-/

Nu vil jeg prøve rødkløver.
Virkede det for jer med det samme eller tog det lidt tid?

Det gik fhv hurtigt. Under en uge.

Synes det har alder-halløj er belastende. Synes efterhånden halvdelen af kosten består af diverse kosttilskud og smertestillende.

aarhus 20-09-19 17:49

Ja lige nu synes jeg også det er temmelig belastende at gå i konstant søvnunderskud.

aarhus 21-09-19 11:23

I går var jeg simpelthen så træt og sov allerede kl. 22.
....og vågnede første gang lidt i 24 og sov så on-off resten af natten. :-/

Jeg tænker om det er fredagsslikket der har spillet ind. Gad vide om hele systemet bare bliver mere overfølsom overfor stimulanser - også sukker?

Nu skal jeg simpelthen til at sætte mig ind i det her overgangsalder-noget.

Jeg kan også læse mig til at overgangsalder kan få kroppen til at reagere stresset, selvom man ikke føler sig stresset. Og på den måde kan søvnen også blive påvirket som under stress.

Sidst jeg havde det sådan her, var da min søn var helt lille. Han sov så afbrudt at min søvn blev helt f***** up, og længe efter min søn var begyndt at sove bedre, så vågnede min krop fortsat hver 2. Time og jeg var stresset hver gang jeg skulle i seng.

Jeg kan mærke lidt af den samme følelse nu.

aarhus 29-09-19 10:23

Æj hvor er det anstrengende. Jeg sover SÅ dårligt. :-(

Jeg spiser Rødkløver morgen og aften og alligevel .,,den sidste uge har jeg vågnet ca to timer efter jeg er faldet i søvn hver nat og så sover jeg on-off resten af natten.
Sådan har jeg ikke haft det siden min søn var lille og sov meget afbrudt.

Og jeg er bare kvæstet og energiforladt. :-/

Hvis bare jeg vidste at det var for en kort periode så er det til at holde til, men tanken om at det bliver ved...,:-(

Rødkløver skal selvfølgelig have en chance og hvis ikke det fungerer for mig, så findes der andre produkter jeg kan prøve.
Og så vil jeg se på min kost også.

Alle tidspunkter er GMT +2. Klokken er nu 11:48.