Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn
Glemt adgangskode? Tilmeld

Slyngebarn

Slyngebarn (/forum/index.php)
-   Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. (/forum/forumdisplay.php?f=435)
-   -   hvor mange har høns??? (/forum/showthread.php?t=228658)

boble 11-02-16 20:07

Citat:

Oprindeligt skrevet af Maythilde (Indlæg 3922050)
Jeg bor på Sjælland - 30 min's kørsel fra Køge :)

Jeg har ingen rugemaskine - så jeg skal låne mig frem til en når der er æg klar! Og jeg vil meget gerne have lidt grønllggeræg. Tak :)

hvornår skal du bruge æggene?? har du mulighed for at låne et sted??? ellers kan de købes til en fornuftig pris efterhånden...

Totaa 11-02-16 20:16

Fejl

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Pernillemor 11-02-16 20:24

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 3922033)
Det er aftale - hvor er det du bor?

Hvor lyder det godt. Sender gerne blodfornyelse i for af æg den anden vej, når de rigtig kommer i gang. Vi får pt et æg om dagen på 7 damer

Bor i Vejle så vi er ikke langt fra hinanden

Totaa 11-02-16 20:26

Ja hvis du bor i Vejle er det da intet problem. Men Bjarne skal lige afsted til fryseren og så skal der vist gå min 3 uger før man kan være sikker på han også genetisk er ude af billedet

MedHjertetFørst 11-02-16 22:12

Jeg har vist fået mig et nyt behov :himle: MÅ supplere flokken med creme legbar og Kochnin. Og Linus så i dag et foto af en silkehøne og ønsker sig nu en sådan :heehee:

Jeg har i forvejen en Maran høne og en ditto hane. 2 engelsk Araucana høns og en ditto hane. 5 dværgwyandotter. 2 "skovhøns" efterkommere af nogle høns min nabo købte hos Bangs (som jo viser sig at være hybrider alle hans høns)

Mama! 12-02-16 05:07

Citat:

Oprindeligt skrevet af boble (Indlæg 3922052)
hvornår skal du bruge æggene?? har du mulighed for at låne et sted??? ellers kan de købes til en fornuftig pris efterhånden...

Jeg ser lige om jeg kan finde en rugemaskine et sted :)
Og hvis jeg så kunne skaffe æg fra dig og Totaa samtidig ville det være skønt :lurve:

boble 12-02-16 05:46

Citat:

Oprindeligt skrevet af Maythilde (Indlæg 3922160)
Jeg ser lige om jeg kan finde en rugemaskine et sted :)
Og hvis jeg så kunne skaffe æg fra dig og Totaa samtidig ville det være skønt :lurve:

jeg har et andet forslag... jeg har lovet Ehlanas skole at låne dem min ruge maskine med æg som de så kan lyse og følge udviklingen i natur og teknik, og der ville det jo være sjovt at de kunne få 10-12 æg så der er sikkerhed for at der kommer nogle stykker ud af det... plejer nu egenligt at havde en fin befrugtning, det hold jeg har i gang nu er der 12 ud af 12 æg befrugtet... (de er dog afsat på forhånd)

nå men tilbuddet er at jeg gerne vil give dig kyllinger i stedet for ruge æg, hvordan lyder det???? og hvis det så kan passe sammen med at totaa kommer til Sjælland derefter så kunne jeg få MAX 10-12 æg og ruge dem ud og så kunne vi dele dem, hvad siger du til det forslag??? jeg skal kun selv beholde 2-3 stykker, men ved ikke hvor mange du går efter??? men tænker at hvis det er så er der måske nogle andre slyger der kunne tage nogle af dem hvis det er der kommer "for mange" til os...?!?!:stortgrin::stortgrin:

Totaa 12-02-16 08:29

Umiddelbart en rigtig god ide. Der er lige det forbehold, at der jo skal gå min 3 uger før jeg kan være sikker på at det er ea hanen der er far. Og dertil ved jeg ikke hvordan befrugtningen er da han er første års hane. Og så skal det lige siges hanen er sort og hønerne grå og det er ikke udstillings kvalitet. Så har jeg da vist også taget mine forbehold ?
Jeg har lige tjekket min kalender skal til Køge d. 16 marts og til Holbæk d. 17.

Mama! 12-02-16 10:28

Citat:

Oprindeligt skrevet af boble (Indlæg 3922162)
jeg har et andet forslag... jeg har lovet Ehlanas skole at låne dem min ruge maskine med æg som de så kan lyse og følge udviklingen i natur og teknik, og der ville det jo være sjovt at de kunne få 10-12 æg så der er sikkerhed for at der kommer nogle stykker ud af det... plejer nu egenligt at havde en fin befrugtning, det hold jeg har i gang nu er der 12 ud af 12 æg befrugtet... (de er dog afsat på forhånd)

nå men tilbuddet er at jeg gerne vil give dig kyllinger i stedet for ruge æg, hvordan lyder det???? og hvis det så kan passe sammen med at totaa kommer til Sjælland derefter så kunne jeg få MAX 10-12 æg og ruge dem ud og så kunne vi dele dem, hvad siger du til det forslag??? jeg skal kun selv beholde 2-3 stykker, men ved ikke hvor mange du går efter??? men tænker at hvis det er så er der måske nogle andre slyger der kunne tage nogle af dem hvis det er der kommer "for mange" til os...?!?!:stortgrin::stortgrin:

Du er sgu sød :lurve: Det vil jeg sige mange tak til! Det passer vel også med Totaa's tidsperspektiv? (tilgiv mig hvis ikke det gør - jeg lider voldsomt af barselshjerne :rofl: )

Jeg ved endnu ikke hvor mange jeg har "brug for" :wink:

Mama! 12-02-16 10:29

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 3922186)
Umiddelbart en rigtig god ide. Der er lige det forbehold, at der jo skal gå min 3 uger før jeg kan være sikker på at det er ea hanen der er far. Og dertil ved jeg ikke hvordan befrugtningen er da han er første års hane. Og så skal det lige siges hanen er sort og hønerne grå og det er ikke udstillings kvalitet. Så har jeg da vist også taget mine forbehold ?
Jeg har lige tjekket min kalender skal til Køge d. 16 marts og til Holbæk d. 17.

Jeg er ikke udstillingsmenneske, så jeg er ikke bekymret over farverne :) Hvor har du forresten fået Bjarne fra? Jeg drømmer (også) om barnewelder nemlig :lurve:

Totaa 12-02-16 10:30

Citat:

Oprindeligt skrevet af Maythilde (Indlæg 3922219)
Du er sgu sød :lurve: Det vil jeg sige mange tak til! Det passer vel også med Totaa's tidsperspektiv? (tilgiv mig hvis ikke det gør - jeg lider voldsomt af barselshjerne :rofl: )

Jo sådan ca. Der er minimal chance for at æggene har Bjarne Barnewelder generog så bliver det grønlægger kyllinger

Totaa 12-02-16 10:31

Ellers kommer jeg til Køge igen i Maj

speedyhamster 12-02-16 10:35

Uh, jeg drømmer også om farveladeæg. Jeg skal starte forfra når vi flytter, men har mulighed for at ruge æg ud på mine gamle høns inden. Så jeg kigger også på æg. Er der nogen der har erfaring med at sende rugeæg med posten?

Totaa 12-02-16 11:23

Citat:

Oprindeligt skrevet af speedyhamster (Indlæg 3922225)
Uh, jeg drømmer også om farveladeæg. Jeg skal starte forfra når vi flytter, men har mulighed for at ruge æg ud på mine gamle høns inden. Så jeg kigger også på æg. Er der nogen der har erfaring med at sende rugeæg med posten?

Jeg har modtaget med posten og hvis de er pakket godt ind (fx æggebakke hvor hvert enkelt æg er pakket ind i køkkenrulle og æggebakken så er pakket ind og sat i en god kasse) så kan det let være fint. De skal gerne stå et par dage efter man har modtaget dem før man sætter dem i rugemaskinen eller under skruk. Det er naturligvis en chance for Posten kan have behandlet dem meget hårdt og så bliver de rystet for meget og så kommer der ikke kyllinger ud af det.
Det koster ca 100 at sende

boble 12-02-16 11:25

Citat:

Oprindeligt skrevet af speedyhamster (Indlæg 3922225)

jeg har fået rugeæg med posten,og har selv om det er fra høns der normalt er 100% befrugtet kun haft ca. 50% befrugtede.fagfolkene siger det er fordi de bliver rystet, og blommerne derfor risikere at være gået i stykker. så hvis du har mulighed for det er det en go ide at bestille det dobbelte af hvad du skal bruge, så passer det ca. med hvad du får, og ellers kan du jo sælge de kyllinger du skulle få for meget. det lyder i hvert fald som om du har mulighed for at få dem afsat herinde :heehee:

Citat:

Oprindeligt skrevet af Maythilde (Indlæg 3922219)

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 3922186)

:heehee: ja jeg tror ikke der er flere forbehold du kan tage :heehee: jeg skal heller ikke udstille:nottalking: det er kun for hyggens skyld jeg har høns, og hvis jeg får blå æg af dig tror jeg mine "brunelægger araucaner" bliver spist, vel at mærke når de nye begynder at lægge...

mangler du maran æg?? jeg har 2 maran (industri) og en maran hane (udstillings kvalitet har jeg fået avide)

d 17 er det også i marts??? for ellers passer det nok bedst i maj... men ved det først på den anden side af vinterferien, da jeg skal til møde med natur og teknik læren på Ehlanas skole, ang. deres lån af min rugemaskine. og den rugning jeg har i gang lige nu mangler ca 14 dage endnu og den næste vil jo også tage 21 dage... hmmm jooo det passer jo rent faktisk egentligt meget godt sammen:think: altså hvis skolen vil starte prochktet op lige så snart jeg er færdig med denne rugning...:cross: nå men jeg finder i hvert fald ud af det...:stortgrin:

Alle tidspunkter er GMT +2. Klokken er nu 17:37.