Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn
Glemt adgangskode? Tilmeld

Slyngebarn

Slyngebarn (/forum/index.php)
-   Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. (/forum/forumdisplay.php?f=435)
-   -   hvor mange har høns??? (/forum/showthread.php?t=228658)

MedHjertetFørst 16-10-16 14:33

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 4020423)
Sølle er hårdt sagt men jeg har svært ved at forestille mig at have det sådan. Har det faktisk bedst med hele dyr så jeg ved hvor det kommer fra. Men ok min far er uddannet slagter og vi har ofte haft en halv gris i køkkenet- med hoved og det hele [emoji52]

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Jeg står helt af til den slags fester med helstegt pattegris med hovedet på endnu :sick:

Jeg er faktisk blevet mere sart med alderen :think:

smulder 04-11-16 19:48

3 vedhæftede filer
Jeg har fået et æg :bliss: :bliss: :bliss:
Jeg har ventet og ventet siden jeg fik hønsene i starten af juni, og jeg var næsten ved at give op på at få æg i år,også var det sgu et i dag :jubel:
Her er billededokumentation; æg, wyandotdamerne og der to sidstankomne fru Kochin og frk Brahma. Jeg tror det det en af wyandotterne der har lagt det, en af dem viste stor interesse for redekassen i går

Sienna 05-11-16 08:53

Tabe/skifte fjer ???

Jeg har jo haft høns både som barn og de sidste 15 år som voksen men har aldrig oplevet et efterår som i år...

Jeg er vandt til at racehøns skifter fjer i septmeber/oktober skiftet
-mens hybrid ( da det var amberlinks) ikke skiftede ret meget.

Men i ÅR :glo:
Mine racedamer + hane som er ret gamle ligner jeg ved ikke hvad:skriiig::skriiig::skriiig: og har ikke lagt et æg i 1 uge -hvor jeg ellers var ved at drukne her i oktober.
Normalt ville de nå i gang med æglægning igen inden de så blev ( meget ) sporadiske her om vinteren.
Hybriderne Isa Brown -som er fra det helt tidlig forår er også begyndt at skifte fjer :think:- ikke så voldsomt som racedamerne- men det er virkeligt sært når man er vant til hybrider der næsten ikke skifter... og ja de lægger nærmest heller ikke æg.
Så jeg skal her i weekenden ha kigget lidt på foderet om de skal forkæles lidt ... men med kold november og evt sne synes jeg det er synd for dem...og irriterende at jeg lige pludselig blev æggeløs,

ER der nogen der har oplevet tilsvarende ?:klø:

Totaa 05-11-16 09:18

Citat:

Oprindeligt skrevet af Sienna (Indlæg 4026879)
Tabe/skifte fjer ???

Jeg har jo haft høns både som barn og de sidste 15 år som voksen men har aldrig oplevet et efterår som i år...

Jeg er vandt til at racehøns skifter fjer i septmeber/oktober skiftet
-mens hybrid ( da det var amberlinks) ikke skiftede ret meget.

Men i ÅR :glo:
Mine racedamer + hane som er ret gamle ligner jeg ved ikke hvad:skriiig::skriiig::skriiig: og har ikke lagt et æg i 1 uge -hvor jeg ellers var ved at drukne her i oktober.
Normalt ville de nå i gang med æglægning igen inden de så blev ( meget ) sporadiske her om vinteren.
Hybriderne Isa Brown -som er fra det helt tidlig forår er også begyndt at skifte fjer :think:- ikke så voldsomt som racedamerne- men det er virkeligt sært når man er vant til hybrider der næsten ikke skifter... og ja de lægger nærmest heller ikke æg.
Så jeg skal her i weekenden ha kigget lidt på foderet om de skal forkæles lidt ... men med kold november og evt sne synes jeg det er synd for dem...og irriterende at jeg lige pludselig blev æggeløs,

ER der nogen der har oplevet tilsvarende ?:klø:

Har du fået nye racer? Mine høns skifter fjer på meget forskellige tidspunkter- nogle når de har været skruk, nogle i efteråret og nogle nu. Og ja de ligner jeg ved ikke hvad. Jeg har haft lys tændt et par uger nu fra kl 5.30-9. Og nu er æglægning lige kommet i gang igen

Totaa 05-11-16 09:19

http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...4f0a6267f2.jpg

jumbojette 05-11-16 09:22

Det ligner også et fjerbad i mit hønsehus (og ingen æg :tantrum:).
Hvordan gør I med lys tændt til kl 21? Jeg tænder om morgenen men synes det er synd at slukke brat om aftenen.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Sienna 05-11-16 09:26

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 4026886)
Har du fået nye racer? Mine høns skifter fjer på meget forskellige tidspunkter- nogle når de har været skruk, nogle i efteråret og nogle nu. Og ja de ligner jeg ved ikke hvad. Jeg har haft lys tændt et par uger nu fra kl 5.30-9. Og nu er æglægning lige kommet i gang igen

Kun hybriderne.. er nye :think:
de andre er jo de samme gamle maraner og auru/maraner.

Jeg har ikke brugt lys de sidste 2-3 år men overvejer om jeg skal rigge det til i år - oktober var jo markant mørkere end normal.

Læste lige at det afhænger af at hvornår høns er klækket - og hybriderne er meget tidlige ..

Sienna 05-11-16 09:27

Citat:

Oprindeligt skrevet af jumbojette (Indlæg 4026890)
Det ligner også et fjerbad i mit hønsehus (og ingen æg :tantrum:).
Hvordan gør I med lys tændt til kl 21? Jeg tænder om morgenen men synes det er synd at slukke brat om aftenen.

Man skal endelig ikke give dem lys om eftermiddagen/aftenen så kan de ikke finde ud af at komme i seng og giver stressede høns..

Du giver dem lys om morgenen så dagen bliver godt 12 timer -jeg bruger /brugte timer.

jumbojette 05-11-16 09:38

Citat:

Oprindeligt skrevet af Sienna (Indlæg 4026895)
Man skal endelig ikke give dem lys om eftermiddagen/aftenen så kan de ikke finde ud af at komme i seng og giver stressede høns..

Du giver dem lys om morgenen så dagen bliver godt 12 timer -jeg bruger /brugte timer.

Det er også min erfaring, altså at de ikke kan finde ud af det hvis jeg lader lyset være tændt om aftenen. Men jeg skal godt nok tidligt op hvis jeg skal nå 12 timer fra morgenstund til solnedgang....

Totaa 05-11-16 09:39

Citat:

Oprindeligt skrevet af Sienna (Indlæg 4026895)

Jeg har ikke om aftenen - kun om morgenen

Sienna 05-11-16 09:54

Citat:

Oprindeligt skrevet af Totaa (Indlæg 4026901)
Jeg har ikke om aftenen - kun om morgenen

Ja jeg plejer/de at sætte mit tænd og sluk ur til at tænde kl 4-5 om morgenen og så slukke om formiddagen når dagslyset overtager. så er det kun i december at de ikke når 12 timer.

At jeg så lige har opdaget at jeg har smidt min lampe ud :venter:

Rikkerar 21-11-16 17:47

Nå, men nu tager vi konsekvensen af al det her fugleinfluenza hejs.
Imorgen kapper vi hovederne af de fleste af vores høns :skriiig:
Vi har iforvejen rigtig svært ved at holde dem overdækket med tag pga indretning og beliggenhed i hønsegården.
Samtidig får vi nærmest ingen æg ift antallet af høns. Vi beholder vores 4 perlehøns og rydder drivhuset så de kan komme derind og gå, planen er så at lave en lille løvetand over til vores aflagte trampolin hvor vi så vil skærme af, så de trods alt kan komme en smule ud.

erica 21-11-16 21:15

Vi slagtede halvdelen i lørdags:(
Øv for en dårlig følelse det var

Sent from my iPhone using Tapatalk

MedHjertetFørst 22-11-16 11:02

Jeg har overdækket min hønsegård med armeret pressenning - som så er blæst af på den mest besværlige tredjedel nu :doh: så det er sgu godt jeg har ferie, for nu må det hæftes fast under et bræt, som så skrues op. Det SKAL være udfra de forhåndenværende materialers princip, for kassen er tom. Jeg overvejer meget om jeg skal slagte de ældste høns, som ikke har lagt æg længe. Jeg er bare så jävla-dårlig til det. :( Og det er kun 2 ud af 22, så det kan jo være det samme. De er så hyggelige, to store wyandotter.

Alle de andre har lagt æg indtil det blev koldt eller er unge fra maj og de skal ikke slagtes :nottalking:

Sienna 22-11-16 11:30

Mine går i en overdækket hønsegård der egentlig er for lille til dem :( De kommer ikek til at blive slagtet selv om et par stykker er rigtig gamle (5-7 år)
Ja jeg er politisk ukorrekt men de får hver dag lov til at komme lidt ud i deres alm hønsegård - ellers bliver de bare for bims... jeg opfatter det virkeligt ikke som den store risiko-men det er en anden sag..
Men NØJ hvor de savner at gå rigtigt frit og spise snegle æg og rode i bunkerne -tror det bliver et voldsomt pres af skadedyr til næste sommer fordi de netop ikke går og rydder op...

Alle tidspunkter er GMT +2. Klokken er nu 14:36.