Slyngebarn - Vis det enkelte indlæg - Kursus i huskøb # link i 14
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn
Glemt adgangskode? Tilmeld

Vis det enkelte indlæg
Ulæste 01-08-13, 14:59   #6
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,751
Takket 7,872 gange i 3,599 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Jeg starter listen, andre tilføjer deres guldkorn:

1) Stol ALDRIG nogensinde på en tilstandsrapport! Brug dine 5 sanser og når huset begynder at være købsemner medbringer du håndværkerkynding far/moster/ven.... Inden du køber, får du relevante håndværkere til at gennemgå de kritiske ting og give tilbud på udbedring. Smid min 10 % helst 20 % oveni til alle de uforudsete udgifter, der dukker op.

2) Hvem har lavet forbederinger/nybygning. Er det GDS eller håndværker - bed om regninger senere i en evt købsproces. Hvordan folk bor og "finish" på deres GDS fortæller meget om kvaliteten og dermed risikoen for ubehagelige overraskelser. Er det absolut billigste materialer eller kvalivarer. Er det gjort pænt færdigt eller mangler de sidste 5 %... Et velstylet hjem med gamle, utætte vinduer vs bivas det bedste og nye vinduer siger også meget om de nuværende ejeres prioriteringer...(jeg ved godt, hvad jeg ville købe )

3) Få overblik over Jeres økonomi f.eks. hvad er Jeres nuværende rådighedsbeløb? hvis huskøb betyder et mindre, så lev efter det allerede nu. Måske det ikke er så sjovt at leve for 2000 kr mindre pr måned. Det er bedre at opdage inden man sidder med et 2+ mill kr realkreditforeningslån

4) Huse er økonomisk sorte huller på linje med biler. Udgifter kommer normalt i grupper af 3 udgifter indenfor kort tid. 500 kr/mdr som er minimum i de fleste bankers budget rækker ikke langt. Hav en sum penge allerede ved køb til vedligeholdelsesudgifter, for vedligeholdelseskontoen starter på 0 kr.

5) Hvad har du af krav til f.eks. skoledistrikt, antal værelser og deres størrelse, afstand arbejde/inst/skole/indkøb og hvor vigtigt er det. Kan der bygges til/udvides så et hus opfylder. Beliggenhed kan aldrig ændres.

6) Skal huset renoveres: Hvem udfører arbejdet og hvordan betaler I.

Tag ud og se en 5-10 forskellige huse, sammenlign salgsopstillingens beskrivelser med det du ser. Du lærer lynhurtigt at afkode, hvad "ældre køkken" osv videre dækker over. Man lærer også hurtigt de forskellige ejendomsmægleres stil at kende. Læs beskrivelser, hvad står der og næsten mere vigtigt, hvad mangler. En salgsopstilling er en reklame, der fremhæver det positive.

Sidst redigeret af Vanadia; 01-08-13 kl. 23:03
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
Anniesben (01-08-13), DorteOS (01-08-13), Katja (02-08-13), Koby (01-08-13), Kritter (02-08-13), MedHjertetFørst (01-08-13), nina83 (01-08-13), Speltmor (16-12-19), Svanemor (04-08-13), TrineAarhus (01-08-13)