Hvordan hjælper jeg søn til at tro på egne evner? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 28-11-19, 16:47   #1
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 749
Takket 728 gange i 373 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Hvordan hjælper jeg søn til at tro på egne evner?

Kære slyngedamer
Vil I sparre med mig?
Jeg har en 11 årig søn. Han er glad og velfungerende, trives godt både socialt og fagligt, har en del venner, primært fra skolen. Glad for fritidsaktiviteter, bl a sport.

Udfordringen, som måske er et luksusproblem, i hvert fald ift hvad andre slås med, er at han undervurderer egne evner og resultater. Han er tilbøjelig til at mene at han er dårlig til det meste og at hans gode resultater skyldes held.
Vi er ligeglade med om han bliver tømrer, ingeniør eller professor. Det vigtigste er at være glad og at kunne håndtere de udfordringer, som livet giver - synes vi.
Han er egentlig ret upåvirket af at synes han er dårlig til alting, han har ikke dårlig selvværd og hvis han synes noget er vigtigt, kan han også godt tage hånd om det...

Når jeg påpeger hans flotte resultater i skolen, fortæller ham at hans lærere ikke er enig i at han ikke er god i skolen og at han jo selv siger at spørgsmål og opgaver ikke er svære at svare på, så kan han ikke se at der er noget der ikke stemmer. Og han mener at det er fordi jeg er hans mor, at jeg synes han er sød og skøn.
Han er ret kvik, måske meget kvik, men måske fordi han sjældent arbejder hårdt for noget, oplever han måske ikke at han egentlig skal gøre sig umage og derfor tror han at det er held at han får gode resultater?
Vi kunne godt tænke os at han får et realistisk billede af sine muligheder, evner og præstationer. Hvordan hjælper vi ham bedst til det?

Jeg håber at nogle har lyst til at dele deres tanker og evt erfaringer?

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Københavnermor for dette brugbare indlæg:
Phister (29-11-19)
Ulæste 28-11-19, 18:56   #2
cykelmusen
cykelmusen har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

cykelmusens avatar

Tilmeldingsdato: 22/05-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,560
Takket 1,660 gange i 686 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Mon ikke han lider lidt af imposter syndrome. Det har jeg selv personligt ret mange erfaringer med Jeg har idag en ret god ide om hvorfor det er opstået, men jef har ikke fundet ud af hvad der hjælper, desværre.

Det er kun blevet værre med alderen for mig...
Københavnermor (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 19:13   #3
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,296
Takket 27,700 gange i 8,904 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Københavnermor Vis indlæg
Han er ret kvik, måske meget kvik, men måske fordi han sjældent arbejder hårdt for noget, oplever han måske ikke at han egentlig skal gøre sig umage og derfor tror han at det er held at han får gode resultater?
Vi kunne godt tænke os at han får et realistisk billede af sine muligheder, evner og præstationer. Hvordan hjælper vi ham bedst til det?
Sådan har jeg altid haft det.
Jeg ved jo ikke hvordan det er for ham, men hos mig tror jeg egentlig mest af alt det er et resultat af den blanding af personlighedstræk, jeg nu engang er udstyret med. Jeg har aldrig lært ægte at tro på, det ikke alt sammen er held og fake, men jeg har med årene lært at tænke mig til at det nok ikke er - hvis det giver mening? Som i jeg ved det godt, jeg kan bare ikke mærke det i kroppen.
Jeg har til gengæld lært at leve (bedre) med det.

Nå, det hjælper dig ikke
Det jeg egentlig ville sige, var:

1) Det jeg har fremhævet med fed, det gælder ihvertfald ikke for mig. Jeg skulle først for alvor gøre mig umage da jeg kom på uni, og der arbejdede jeg dælme også hårdt Dét hjalp ikke. Jeg var altid, før hver eneste eksamen, overbevist om at jeg INGENting kunne, og alle andre klarede det fint. Og når jeg så havde scoret topkarakter (for ja det gjorde jeg 90% af tilfældene), var jeg ikke det fjernest i tvivl om at jeg havde trukket det nemmeste spørgsmål ever, eller lige tilfældigvis med et mirakel kunne huske alt om lige præcis dét emne jeg kom op i eller...

2) Det er/var ikke rart for mig når folk forsøgte at korrigere mig med rationelle argumenter og kolde facts. Selv hvis man godt selv kan se, det ikke giver mening, er det jo altså sådan man føler indeni. Og det føles som en afvisning af de følelser, når folk siger det ikke passer Så jeg ville ikke forsøge at forklare ham hvorfor det ikke passer, det han føler - men snarere spørge ind til hvordan det føles og hvad han tænker.

Sidst redigeret af liv; 28-11-19 kl. 19:15
liv er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
cykelmusen (28-11-19), Imma (30-11-19), Københavnermor (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 19:33   #4
cykelmusen

cykelmusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Jeg ved jo ikke hvordan det er for ham, men hos mig tror jeg egentlig mest af alt det er et resultat af den blanding af personlighedstræk, jeg nu engang er udstyret med. Jeg har aldrig lært ægte at tro på, det ikke alt sammen er held og fake, men jeg har med årene lært at tænke mig til at det nok ikke er - hvis det giver mening? Som i jeg ved det godt, jeg kan bare ikke mærke det i kroppen.

Nå, det hjælper dig ikke

1) Det jeg har fremhævet med fed, det gælder ihvertfald ikke for mig. Jeg skulle først for alvor gøre mig umage da jeg kom på uni, og der arbejdede jeg dælme også hårdt Dét hjalp ikke. Jeg var altid, før hver eneste eksamen, overbevist om at jeg INGENting kunne, og alle andre klarede det fint. Og når jeg så havde scoret topkarakter (for ja det gjorde jeg 90% af tilfældene), var jeg ikke det fjernest i tvivl om at jeg havde trukket det nemmeste spørgsmål ever, eller lige tilfældigvis med et mirakel kunne huske alt om lige præcis dét emne jeg kom op i eller...

2) Det er/var ikke rart for mig når folk forsøgte at korrigere mig med rationelle argumenter og kolde facts. Selv hvis man godt selv kan se, det ikke giver mening, er det jo altså sådan man føler indeni. Og det føles som en afvisning af de følelser, når folk siger det ikke passer Så jeg ville ikke forsøge at forklare ham hvorfor det ikke passer, det han føler - men snarere spørge ind til hvordan det føles og hvad han tænker.
Til det Liv har markeret med fed: for mig har det altid (så længe jeg kan huske) været et kæmpe problem at jeg ikke turde gøre mig umage. Hvis jeg klarede noget dårligt kunne jeg bare sige til mig selv det var fordi jeg ikke havde gjort noget for det. Ellers kunne jeg jo risikere at blive afsløret som den imposter jeg var!

Sidst redigeret af cykelmusen; 28-11-19 kl. 20:06 Årsag: Autocorrect
cykelmusen er online nu   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to cykelmusen For This Useful Post:
Københavnermor (28-11-19), lullu (29-11-19)
Ulæste 28-11-19, 19:49   #5
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,296
Takket 27,700 gange i 8,904 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af cykelmusen Vis indlæg
Til det Liv har markeret med fed: for mig har det altid (så længe jeg kan huske) været et kæmpe problem at jeg ikke turde gøre mig umage. Hvis jeg klarede noget dårligt kunne jeg bare sige til mig selv det var fordi jeg ikke havde gjort noget for det. Ellers kunne jeg jo risikere at blive afsløret som den importer jeg var!
Ja den finte har jeg hørt fra andre også.

Min tilgang har alle dage været at fortrænge opgaver der bliver bedømt så længe som overhovedet muligt - lade som om de ikke eksisterer, af angst for ikke at løse dem godt nok - med stigende uro som deadline nærmer sig - for så i ALLERsidste øjeblik at gå i total panik og arbejde som en sindssyg nonstop.
Heller ikke hensigtsmæssigt...
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
cykelmusen (28-11-19), Københavnermor (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 20:31   #6
Københavnermor
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af cykelmusen Vis indlæg
Mon ikke han lider lidt af imposter syndrome. Det har jeg selv personligt ret mange erfaringer med Jeg har idag en ret god ide om hvorfor det er opstået, men jef har ikke fundet ud af hvad der hjælper, desværre.

Det er kun blevet værre med alderen for mig...
Jeg har læst lidt om det, det ville jo give mening. Men de beskrivelser jeg har fundet, knytter det til lavt selvværd, præstationsangst og vist angst generelt. Og der har han overhovedet ikke. Heldigvis.

Ulæste 28-11-19, 20:35   #7
Københavnermor
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg

Nå, det hjælper dig ikke

Det giver mega meget mening, det du skriver.

Og jeg kan ret godt se det med at møde ham på følelsen, ikke med de rationelle argumenter. Jeg troede han måske kunne se at det ikke passede sammen... Men du har nok ret i, at det ikke er den rette vej at gå.

Følgende brugere siger tak til Københavnermor for dette brugbare indlæg:
liv (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 21:47   #8
cykelmusen

cykelmusens avatar

Citat:
Jeg har læst lidt om det, det ville jo give mening. Men de beskrivelser jeg har fundet, knytter det til lavt selvværd, præstationsangst og vist angst generelt. Og der har han overhovedet ikke. Heldigvis.
hmm jeg tror ikke man på den måde kan generalisere omkring årsagerne.

Hvis man altid får ros, men føler den er falsk fordi man ikke genkender udfordringen og arbejdsindsatsen i en opgave holder man jo op med at tro på ros. Det har vel ikke nødvendigvis noget med selvværd at gøre
Altså jeg er ikke psykolog eller noget (og det er jo heller ikke en diagnose) jeg tænker bare ikke de to ting nødvendigvis hænger sammen...
Københavnermor (29-11-19)
Ulæste 28-11-19, 22:27   #9
Hunpingvin
Hunpingvin Fear can hold you prisoner - hope can set you free
(Sl)yngel

Hunpingvins avatar

Tilmeldingsdato: 17/11-09
Geografisk placering: Buddinge
Tak givet gange: 5,776
Takket 9,022 gange i 2,835 indlæg
Ganske kort - rigtig mange kvikke børn har det med at være perfektionistiske. Jeg har selv sådan én. Hvis hun ikke kan det til perfektion så kan hun slet ikke. Hun synger fx rigtig godt men synes det ikke selv fordi hun ikke lyder som ( indsæt selv sangerinde med fantastisk stemme. Som jo i øvrigt er voksen). Eller hun kan ikke matematik fordi hun ikke kan alle emner på rygraden. Men hun er enig i at være god til engelsk fordi hun mere end en gang er blevet forvekslet med et to-sprogligt barn - hvilket åbenbart er perfekt for hende fordi hvis man taler som en indfødt må det være perfekt. I hendes hovede, altså

Mere årsags forklaring end hvordan man afhjælper. For jeg har ikke fundet tricket til at få hende til at sænke barren for sig selv.

Sidst redigeret af Hunpingvin; 28-11-19 kl. 22:33
Hunpingvin er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Hunpingvin For This Useful Post:
Københavnermor (29-11-19), Sienna (29-11-19), Vanadia (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 23:40   #10
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 38,114
Takket 55,712 gange i 8,436 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Altså, vi er jo allesammen forskellige, og gode til forskellige ting.
Jeg er i gang med denne her opgraderings fagpakke (som thank god ikke indeholder matematik, fysik eller kemi ).

Og nu skriver jeg noget, som er mægtig udansk og mægtig ikke min stil; jeg er røvgod til det.
Det er super svært, og super hårdt, men jeg har en heldig hånd plejer jeg at sige (i stedet for at indrømme, at jeg er super dygtig til at skrive, og til at huske og til at lære, og også til at snakke for min syge moster når der er mundtlige eksamener).

Men jeg vil IKKE have at andre siger det, jeg gider ikke høre på det, og jeg er bange for at nogen jinxer noget. Tænk, hvis jeg siger “okay, jeg er sgu god, mere end god, til det her, og jeg så får 4 eller 02 -

Sådan har det altid været, jeg VED godt jeg er god til det, og jeg tror også godt din søn ved det, men for nogle mennesker, altså i hvert fald for mig, er det sådan, at man - jeg - bare gerne vil have lov at være i fred med det.

Det behøver ikke at være noget der råbes ud, eller noget nogen fortæller til andre eller insisterer på at man selv udbasunerer eller udnytter bedre.

Vi har lige haft nummer to eksamensopgave, vores underviser er særdeles hård i sin kritik, rygtes det på skolen. Rigtig mange af de andre på holdet, faktisk de fleste, er mega skuffede, enkelte har fået 7, rigtig mange har fået langt lavere karakterer og enkelte slet ingen karakterer. Han er så hård siger de, MED VILJE (siger de, med forargelsen lysende ud ), han er alt, alt for hård, og det vides med sikkerhed, at han bevidst giver ALLE for lave karakterer, så man arbejder endnu hårdere.

Jeg behøver vel ikke skrive mere.

Jeg har kun fortalt det til de få jeg er i gruppe med, for jeg synes faktisk det er lidt pinligt -

Jeg gider ikke tale om det, for sandheden er, at jeg ikke synes de opgaver var særligt svære. - Men det kan jeg jo ikke sige højt, for så jinxer jeg måske, og tænk nu hvis - altså næste gang, ikke ... Hvis nu jeg failer totalt, ikke ... Så ville det virkelig se dumt ud, at man havde stået der og fortalt alle at man var god ...
Og jeg vil i øvrigt også gerne have lov at være pissenervøs for de to mundtlige eksamener der venter i løbet af de næste fire uger, for det ER jeg.

Så spørsmålet er, hvor meget det i grunden generer ham?
Måske er det i grunden mere generende, at I insisterer på, at han hele tiden skal anerkende, hvor dygtig han er?

Det er det i hvert fald for mig.
Så selvom jeg godt ved, at jeg er skide god til det jeg gør - lige nu i hvert fald - hvis nogen så siger at det er sådan fat, så svarer jeg også tilbage, som din søn - at jeg bare lige havde en heldig hånd den dag, lige fik det rigtig emne osv.

Jeg tror ikke det er så abnormt endda. (Eller også er jeg bare virkelig weird ... )

(Anerkendelsen er ikke mindre vigtig af, at jeg har det så aparte omkring det, for selvfølgelig er den vigtig, og jeg vil gerne have den, vel som alle andre mennesker - jeg vil bare ikke være tvunget til at give mig selv den, hverken hjemme eller offentligt. Giver det mening?)

Så det var måske et andet take på det, måske rimer det slet ikke på din søn, og så smider du det bare væk igen - men måske gør det. For hvis han virkelig faktisk ellers trives, så ville jeg respektere at han måske ikke synes det er fedt, at han selv skal sige højt, at han godt ved at han er dygtig (for han er 11, det ved han sgu da godt ...)

Sidst redigeret af ChristinaS; 29-11-19 kl. 11:10
ChristinaS er online nu   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
BoletteMarie (29-11-19), Hunpingvin (29-11-19), Imma (30-11-19), Katja (30-11-19), Københavnermor (29-11-19), Phister (29-11-19), sommerregn (29-11-19)
Ulæste 29-11-19, 09:48   #11
Phister
Phister har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Phisters avatar

Tilmeldingsdato: 05/05-11
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 1,225
Takket 3,025 gange i 1,477 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Altså, vi er jo allesammen forskellige, og gode til forskellige ting.
Jeg er i gang med denne her opgraderings fagpakke (som thank god ikke indeholder matematik, fysik eller kemi ).

Og nu skriver jeg noget, som er mægtig udansk og mægtig ikke min stil; jeg er røvgod til det.
Det er super svært, og super hårdt, men jeg har en heldig hånd plejer jeg at sige (i stedet for at indrømme, at jeg er super dygtig til at skrive, og til at huske og til at lære, og også til at snakke for min syge moster når der er mundtlige eksamener).

Men jeg vil IKKE have at andre siger det, jeg gider ikke høre på det, og jeg er bange for at nogen jinxer noget. Tænk, hvis jeg siger “okay, jeg er sgu god, mere end god, til det her, og jeg så får 4 eller 02 -

Sådan har det altid været, jeg VED godt jeg er god til det, og jeg tror også godt din søn ved det, men for nogle mennesker, altså i hvert fald for mig, er det sådan, at man - jeg - bare gerne vil have lov at være i fred med det.

Det behøver ikke at være noget der råbes ud, eller noget nogen fortæller til andre eller insisterer på at man selv udbasunerer eller udnytter bedre.

Vi har lige haft nummer to eksamensopgave, vores underviser er særdeles hård i sin kritik, rygtes det på skolen. Rigtig mange af de andre på holdet, faktisk de fleste, er mega skuffet, enkelte har fået 7, rigtig mange har fået langt lavere karakterer og enkelte slet ingen karakterer. Han er så hård siger de, MED VILJE (siger de, med forargelsen lysende ud ), han er alt, alt for hård, og det vides med sikkerhed, at han bevidst giver ALLE for lave karakterer, så man arbejder endnu hårdere.

Jeg behøver vel ikke skrive mere.

Jeg har kun fortalt det til de få jeg er i gruppe med, for jeg synes faktisk det er lidt pinligt -

Jeg gider ikke tale om det, for sandheden er, at jeg ikke synes de opgaver var særligt svære. - Men det kan jeg jo ikke sige højt, for så jinxer jeg måske, og tænk nu hvis - altså næste gang, ikke ... Hvis nu jeg failer totalt, ikke ... Så ville det virkelig se dumt ud, at man havde stået der og fortalt alle at man var god ...
Og jeg vil i øvrigt også gerne have lov at være pissenervøs for de to mundtlige eksamener der venter i løbet af de næste fire uger, for det ER jeg.

Så spørsmålet er, hvor meget det i grunden generer ham?
Måske er det i grunden mere generende, at I insisterer på, at han hele tiden skal anerkende, hvor dygtig han er?

Det er det i hvert fald for mig.
Så selvom jeg godt ved, at jeg er skide god til det jeg gør - lige nu i hvert fald - hvis nogen så siger at det er sådan fat, så svarer jeg også tilbage, som din søn - at jeg bare lige havde en heldig hånd den dag, lige fik det rigtig emne osv.

Jeg tror ikke det er så abnormt endda. (Eller også er jeg bare virkelig weird ... )

(Anerkendelsen er ikke mindre vigtig af, at jeg har det så aparte omkring det, for selvfølgelig er den vigtig, og jeg vil gerne have den, vel som alle andre mennesker - jeg vil bare ikke være tvunget til at give mig selv den, hverken hjemme eller offentligt. Giver det mening?)

Så det var måske et andet take på det, måske rimer det slet ikke på din søn, og så smider du det bare væk igen - men måske gør det. For hvis han virkelig faktisk ellers trives, så ville jeg respektere at han måske ikke synes det er fedt, at han selv skal sige højt, at han godt ved at han er dygtig (for han er 11, det ved han sgu da godt ...)
SÅ genkendeligt!

Kender du/I Helle Heins bøger "Primadonnaledelse" og "Når talent forpligter?" De rammer rigtig godt ned i nogen af de bagvedliggende årsager til at man reagerer forskelligt og tillægger anerkendelse forskellig værdi, afhængigt af hvad der er ens indre motivation og drivkraft. Hun opererer med forskelligt arketyper, og jeg tror at reaktionsmønsteret hos TS' søn og flere andre her i tråden (mig selv inkl. ) er typisk for både primadonnaen og den introverte præstationstripper.
Phister er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Phister For This Useful Post:
ChristinaS (29-11-19), Københavnermor (29-11-19), Sienna (29-11-19), Vanadia (29-11-19)
Ulæste 29-11-19, 19:47   #12
Københavnermor
Guldslyngel

No Avatar

Tak for alle jeres perspektiver, erfaringer og overvejelser. De sætter tænker i gang og hjælper til at se det med andre briller.
Et par nuancer: vi har kun undtagelsesvist talt med N om det. Vi har set det et stykke tid, men har ikke ville italesætte det, fordi vi var og er usikre på hvordan vi bedst griber det an. Og så længe han kan fungere i det, er det måske ikke så vigtigt...?

Jeg tror ægte ikke han selv ved hvor skarp han er. Men jeg tror heller ikke det giver meget Street credit at være klog og interesseret i at lære... Så han har ikke meget incitament til at opdage det...
Men af hjertet tak for at I gad bruge tid på at svare.

Ulæste 30-11-19, 08:45   #13
Hunpingvin
Hunpingvin Fear can hold you prisoner - hope can set you free
(Sl)yngel

Hunpingvins avatar

Tilmeldingsdato: 17/11-09
Geografisk placering: Buddinge
Tak givet gange: 5,776
Takket 9,022 gange i 2,835 indlæg
Citat:
Tak for alle jeres perspektiver, erfaringer og overvejelser. De sætter tænker i gang og hjælper til at se det med andre briller.
Et par nuancer: vi har kun undtagelsesvist talt med N om det. Vi har set det et stykke tid, men har ikke ville italesætte det, fordi vi var og er usikre på hvordan vi bedst griber det an. Og så længe han kan fungere i det, er det måske ikke så vigtigt...?

Jeg tror ægte ikke han selv ved hvor skarp han er. Men jeg tror heller ikke det giver meget Street credit at være klog og interesseret i at lære... Så han har ikke meget incitament til at opdage det...
Men af hjertet tak for at I gad bruge tid på at svare.
Til det med rød: Det tror jeg ikke nødvendigvis er en dårlig ting Natasja ved godt at hun er skarp og det øger bare hendes interesse for at være bedre end andre men ikke på en god måde. Fordi hun ofte - føler jeg - bruger det til at punke sig selv oven i hovedet med at hun burde være bedre når nu...

Så... så længe han trives og ikke sakker bagud i fag fordi han bliver overhalet mens han læner sig tilbage i ubevidst vished om at det er nemt. Eller keder sig så meget i timerne at han bliver urolig og til gene for de andre. Så tænker jeg faktisk at det er rigtig fedt at han ikke er så bevidst om det. I hvert fald når jeg sammenligner med visse andre børn fx mit eget.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande