Fond - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Mad > Snak om mad
Glemt adgangskode? Tilmeld

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 31-03-20, 13:27   #1
hansan
hansan er taknemmelig over mit dejlige liv
Bare send min post til Slyngebarn.dk

hansans avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 5,232
Takket 3,780 gange i 1,314 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Fond

Hvad har I af erfaringer med at koge fond på kraftben?

Jeg er begyndt at interessere mig for det, dels fordi det skulle være så sundt, og så fordi jeg synes, det er fedt at ære de gode gamle madlavningstraditioner. Jeg bliver aldrig vegetar, men går så absolut ind for bæredygtigt kødspiseri. Der er et kogræsserlaug her i byen, hvor man kan blive medlem og være med til at passe køerne hele vinteren og så købe en halv ko til en god pris, når de slagtes. Det gad jeg så godt, men vi røg ind i nogle økonomiske probs, der gjorde, at der hverken var råd til ko eller kummefryser. Men måske senere i år...

Hvor køber I kraftben henne? Og hvordan gør I? Fortæl fortæl
Gnisten (31-03-20)
Ulæste 31-03-20, 13:49   #2
Gnisten
Gnisten Åh tid, gå lige lidt i stå!
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Gnistens avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-10
Geografisk placering: Odense - Maj77 har min adresse :)
Tak givet gange: 3,927
Takket 4,104 gange i 1,476 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af hansan Vis indlæg
Hvad har I af erfaringer med at koge fond på kraftben?

Jeg er begyndt at interessere mig for det, dels fordi det skulle være så sundt, og så fordi jeg synes, det er fedt at ære de gode gamle madlavningstraditioner. Jeg bliver aldrig vegetar, men går så absolut ind for bæredygtigt kødspiseri. Der er et kogræsserlaug her i byen, hvor man kan blive medlem og være med til at passe køerne hele vinteren og så købe en halv ko til en god pris, når de slagtes. Det gad jeg så godt, men vi røg ind i nogle økonomiske probs, der gjorde, at der hverken var råd til ko eller kummefryser. Men måske senere i år...

Hvor køber I kraftben henne? Og hvordan gør I? Fortæl fortæl

Jeg læser med! Jeg overvejer at koge suppe i flere timer men kan ikke lure hvordan man gør det bedst og sikkert.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 31-03-20, 13:54   #3
hansan

hansans avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Gnisten Vis indlæg
Jeg læser med! Jeg overvejer at koge suppe i flere timer men kan ikke lure hvordan man gør det bedst og sikkert.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg fandt en opskrift på kyliingefond på Valdemarsro.dk. Det var egentlig ikke så svært at følge. Dagen før stegte jeg en kylling i en stegeso, pillede kødet af skroget og brugte så det til at koge på i 6-7 timer.

Men jeg gad godt vide lidt mere om fond i det hele taget. Råd og vink, tips og tricks

Og så prøve forskellige dyreknogler af.

Jeg har købt en bog om det i dag, den kommer om et par dage. Af blandt andre Sandra Pugliese. Den glæder jeg mig til at kigge i.
Ulæste 31-03-20, 17:09   #4
Sienna
Sienna er i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 36,926
Takket 22,408 gange i 11,245 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg har jo skrevet en ebog om det ( som Sandra er inspireret af og som jeg rent praktisk var i dialog med det var før det var rigtigt trendy LOL- men det er en fin bog hun har skrevet.

Kylling er nemt
Skrog, og gerne ekstra halse og ben - man kan gemme i fyseren til man har nok- undgå for meget vand i gryden den skal helst været ret koncentreret.

Kalv/okse.
Noget af det nemmeste for små husholdninger er
Køb oksehaler eller kalv-
Brun dem godt og kog til kød er mørt - pil kød af og brug i en bolognesesovs.
smid halerne tilbage i gryden/suppe og kog videre til de fuldkommen falder fra hinanden - si den og kog ind- det bliver helt fast og er nem at fryse i tern.

Når jeg har mange knogler og god tid - så køb især knæled - der mest collagen- alt som har været belastet af vægt er godt

Hvis man gerne vil ha klar mild fond så bruner jeg ikke -og skummer en del urenheder af.

Hvis jeg gerne vil ha koncentreret smagfuld fond- så bruner jeg og koger evt med lidt mere kødfulde stykker.

Marvben er godt til smag og nærende men der er ikke så meget collagen.

Krydderurter er godt og husk og kog ind og smag til med salt.
hansan (31-03-20)
Ulæste 31-03-20, 17:24   #5
hansan

hansans avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Jeg har jo skrevet en ebog om det ( som Sandra er inspireret af og som jeg rent praktisk var i dialog med det var før det var rigtigt trendy LOL- men det er en fin bog hun har skrevet.

Kylling er nemt
Skrog, og gerne ekstra halse og ben - man kan gemme i fyseren til man har nok- undgå for meget vand i gryden den skal helst været ret koncentreret.

Kalv/okse.
Noget af det nemmeste for små husholdninger er
Køb oksehaler eller kalv-
Brun dem godt og kog til kød er mørt - pil kød af og brug i en bolognesesovs.
smid halerne tilbage i gryden/suppe og kog videre til de fuldkommen falder fra hinanden - si den og kog ind- det bliver helt fast og er nem at fryse i tern.

Når jeg har mange knogler og god tid - så køb især knæled - der mest collagen- alt som har været belastet af vægt er godt

Hvis man gerne vil ha klar mild fond så bruner jeg ikke -og skummer en del urenheder af.

Hvis jeg gerne vil ha koncentreret smagfuld fond- så bruner jeg og koger evt med lidt mere kødfulde stykker.

Marvben er godt til smag og nærende men der er ikke så meget collagen.

Krydderurter er godt og husk og kog ind og smag til med salt.
Nå ja for fanden, Iben, det kan jeg da forresten godt huske fra Roses nyhedsbrev eller fra Grøn Stue: Du har da skrevet en bog om det Den vil jeg da også gerne købe. Hvordan får jeg fingrene i den?

Sidst redigeret af hansan; 31-03-20 kl. 17:26
hansan er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til hansan for dette brugbare indlæg:
Sienna (31-03-20)
Ulæste 31-03-20, 18:24   #6
Sienna
Sienna er i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af hansan Vis indlæg
Nå ja for fanden, Iben, det kan jeg da forresten godt huske fra Roses nyhedsbrev eller fra Grøn Stue: Du har da skrevet en bog om det Den vil jeg da også gerne købe. Hvordan får jeg fingrene i den?
Det kan man ikke, fordi man skal være medlem af roses grønne stue.

Men jeg må gerne skrive frit med gode råd og efterrationalisering efter 15 års erfaring

Så spørg bare løs og alt det sundhedsmæssige er så fint beskrevet i Sandras bog .
hansan (31-03-20)
Ulæste 31-03-20, 18:24   #7
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,741
Takket 11,376 gange i 4,987 indlæg
Jeg har gode erfaringer med fond

Udover det Iben siger, så vil jeg tilføje at noget grønt og krydderurter også er godt i fonden. Tag det der alligevel bare ligger og hygger sig nederst i grøntsagsskuffen af gulerod, porretop, selleri, løg etc. Jeg plejer også at tilsætte lidt syre, enten i form af eddike eller vin.
Vi køber selv en kvart kalv en gang om året, pg laver fond af benene. Men ellers laver vi også fond af hvad vi nu ellers får ind af ben: kyllingeskrog,, knogler fra lam, svin og fiskeben (ikke sammen vel ).
Fiskefond er lidt anderledes fordi det ikke må koge for længe. Men ellers er det samme fremgangsmåde jeg bruger: knoglerne brunes af sammen med grøntsagsretter. Hvis der er mange brunes de i ovnen, hvis der ikke er så mange er det nemmest bare at brune i gryden. Der hældes vand på til det nogenlunde dækker, sammen med et skvæt eddike eller vin. Krydderier i form af feks peberkorn, lauerbærblad, timian, persille, rosmarin eller andet tilsættes. Det hele står og simrer i så mange timer man nu gider (og helst længere tid for tykke okseknogler end for kylling).. Sies og bruges eller fryses i mindre portioner.
Hvis det er meget fedt kan man med fordel stille det i køleskab til dagen efter, og så fjerne fedtlaget når det er blevet hårdt.
Hvis der er meget fond kan man også koge det ind yderligere, efter at man har siet det.

Jeg smager iøvrigt ikke til med salt før det kommer i den endelige ret. Jeg laver som regel større portioner ad gangen, og der er stor forskel på hvor meget salt det skal i en grøntsagssuppe og en risotto feks.

Sidst redigeret af BoletteMarie; 31-03-20 kl. 18:29
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
hansan (31-03-20), Sienna (31-03-20)
Ulæste 31-03-20, 19:38   #8
hansan

hansans avatar

Fedt at høre jeres erfaringer
Hvor får I ben fra?
Kan man for eksempel bruge ben fra en ossebuco ret? Jeg har lige lavet sådan en ret, og den har jo stået og simret 1,5-2 timer. Kan jeg så vriste knoglerne fri og bruge dem til at koge fond på? Eventuelt fryse dem ned, til jeg har en større portion samlet sammen? Eller er de udkogte i osse buco gryden?
Ulæste 31-03-20, 20:01   #9
Sienna
Sienna er i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Nå ja jeg bruger også forskelligt grønt., porre, løg, selleri mv.

Min superbrugs har ofte et godt udvalg af ben også øko
Ellers er gårdbutikker et godt bud.

Koge videre på knogler.
Hvis det er brusk tilbage så ja.

Egentlig kan man skelne i mellem en kraftsuppe
Hvor du er interesseret i smag og næring , det er en du koger på den hele høne, på marvben, osso Buco/ skank

Og så en klar suppe som er mere collagen-rig, det er typisk den der kan bruge medicinsk, feks ved sygdom, til sart mave, ømme knæ you name it .
Der er du mest interesseret i er knogler med meget gelatine, altså haler, knæled, fødder halse mv .

Sidst redigeret af Sienna; 01-04-20 kl. 10:17
Sienna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Sienna for dette brugbare indlæg:
hansan (31-03-20)
Ulæste 01-04-20, 09:38   #10
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,741
Takket 11,376 gange i 4,987 indlæg
mine osso buccoben synes jeg er for afkogte til at det rigtigt giver mening. Men jeg simrer det også mere end 1,5 time. Og spiser marv osv..
Nemlig har kraftben og suppehøns Ellers har slagteren sikkert også.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til BoletteMarie for dette brugbare indlæg:
hansan (01-04-20)
Ulæste 01-04-20, 10:16   #11
Sienna
Sienna er i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af BoletteMarie Vis indlæg
mine osso buccoben synes jeg er for afkogte til at det rigtigt giver mening. Men jeg simrer det også mere end 1,5 time. Og spiser marv osv..
Nemlig har kraftben og suppehøns Ellers har slagteren sikkert også.
Det kommer lidt an på hvornår man slutter OG om man spiser marven -
Min mors osso bucco ville det ikke give mening at koge på Mine ville -fordi jeg er sart

Her er fond kogt på kalvehaler -hvor jeg brugte kødet i kødsauce og kogte videre på de afpillede ben.
Vedhæftede billeder
Filtype: jpeg 3FFE3710-4627-4D67-8ED0-EEFCF28ED272_1_105_c.jpeg (76.2 KB, 11 visninger)
Filtype: jpeg 798089EB-8F24-4557-8E30-A449703184EC.jpeg (741.2 KB, 10 visninger)
hansan (01-04-20)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande