Voksne børn - ansvar? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 14-08-18, 19:16   #1
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,571
Takket 24,787 gange i 7,840 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Question Voksne børn - ansvar?

Ja. Min ældste er netop fyldt 18. For to år siden flyttede han til Århus, hvor han bor hos mine gode venner. Jeg har jo haft ansvaret på afstand, indtil igår sådan set. Men. Jeg agter ikke at slippe ham helt. Han vil gerne flytte for sig selv, så snart det er muligt, og han får SU fra oktober.
Indtil videre betaler jeg forsikringer, medicin og 1/2 studietur. Han går i 2.G, og jeg synes egentlig, det først er, når han har afsluttet gymnasiet, at han skal stå for det hele selv. Hvad synes I er rimeligt, og hvad har I gjort, I hvis børn er flyttet hjemmefra tidligt? Og I hvis børn er blevet boende hjemme efter det fyldte 18. år - hvad har I betalt og ikke betalt?
Ulæste 14-08-18, 19:36   #2
mormai
mormai er rykket længere ud på tallerknen...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

mormais avatar

Tilmeldingsdato: 29/06-09
Geografisk placering: Ebeltoft
Tak givet gange: 7,989
Takket 5,858 gange i 1,643 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Jeg har hjemboende 18-årig lige om lidt. I første omgang betaler vi det meste, ligesom vi lige har betalt ind til studieturen, som koster 10.000 kr

Så længe, han går i gymnasiet og passer sine ting, tænker jeg, at vi betaler mad, forsikringer, muligvis tandlæge, buskort, telefonabonnement og diverse. Så må han selv stå for sin hobby - hvilket han allerede gør - tøj, elektronisk gear og lommepenge. Han får noget i SU om nogle måneder, og det må dække en del, og resten dækkes af det, han arbejder i ferier. Han bruger også tid på frivilligt, ulønnet arbejde, og det giver mig nok også et velvilligt syn på, at vi hjælper til. Måske gjorde vi det under alle omstændigheder.

Sådan siger jeg lige nu, men jeg kunne forestille mig, det er en proces af løsrivelse og stigende ansvar, pligter og udgifter, for sådan synes jeg, det allerede er. Altså, at han selv overtager mere og mere med stigende alder.

Det vigtigste for os er, at han passer sin uddannelse, og jeg synes, de har et fuldtidsarbejde der.

All that is solid melts into air...
mormai er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to mormai For This Useful Post:
Imma (14-08-18), Isamin1310 (14-08-18), sarabambara (15-08-18)
Ulæste 14-08-18, 19:39   #3
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,571
Takket 24,787 gange i 7,840 indlæg
iTrader: 46 / 100%
mormai, det er faktisk lige præcis dét: At gymnasiet er fuldtids, og havde han boet hjemme, ville jeg betale både mad og husleje fx. Men fordi han jo netop ikke bor hjemme, så er det lidt mere tydeligt, at jeg betaler til ham, selv om han er fyldt 18. Måske skulle jeg faktisk tale med ham om netop det Ja. Det tror jeg, jeg vil.
mormai (14-08-18)
Ulæste 14-08-18, 19:43   #4
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,234
Takket 10,533 gange i 4,587 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vi aftalte med min ældste at han skulle betale 1000 kr om måneden for at bo hjemme. I betragt ing af at han i princippet havde ret til fuld SU som udeboende, selvom han fortsat boede hos os, så må det siges at være yderst rimeligt imo for mad, husleje, el osv..nu var det så åbenbart så kompliceret for SU-styrelsen at finde ud af, så hans SU kom så forsinket, at han faktisk endte med aldrig at betale de der penge
Han flyttede hjemmefra samme måned som han fyldte 19, derefter har jeg ikke betalt noget for ham.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Ulæste 14-08-18, 19:46   #5
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,731
Takket 13,262 gange i 5,372 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Min mor, som sådan set ikke er særlig curlingagtig, hjælper stadig sine granvoksne børn hist og her økonomisk.

F.eks. er min lillesøster på kontanthjælp, efter skilsmisse i udlandet og hjemflytning til DK, samt sygemelding. Min mor betaler så f.eks. opmagasineringen af hendes møbler, som der ikke er plads til i det værelse min søster lejer. Ikke fordi hun skal, men fordi det er en håndsrækning hun kan og gerne vil give. Lige da jeg var startet på uni betalte hun halvdelen af min husleje, så jeg ikke behøvede tage studiejob med det samme. Jeg sagde så selv på et tidspunkt, at nu behøvede hun ikke det mere og det var fint.

Jeg tænker man kigger vel på sine muligheder, og så afgør man hvad der er muligt, og hvad man gerne vil, set i relation til sit voksne barns budget og muligheder.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 15-08-18 kl. 19:29
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 27 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
abild (17-08-18), aeblekinder (15-08-18), althea (15-08-18), Bogfinken (16-08-18), ChristinaS (15-08-18), Finkemor (14-08-18), Fru Solskin (15-08-18), FruPanda (15-08-18), Hjemmemor (14-08-18), Imma (14-08-18), Isamin1310 (14-08-18), Koby (14-08-18), Københavnermor (15-08-18), lullu (14-08-18), MamaNeema (14-08-18), Mammay (14-08-18), MedHjertetFørst (17-08-18), Moogie (15-08-18), mormai (14-08-18), Rikke (15-08-18), Rikkerar (15-08-18), sabrina82 (15-08-18), sarabambara (15-08-18), Sienna (14-08-18), solsikke (15-08-18), threekids (18-08-18), Trine (15-08-18)
Ulæste 15-08-18, 09:22   #6
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 537
Takket 523 gange i 264 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Min mor, som sådan set ikke er særlig curlingagtig, hjælper stadig sine granvoksne børn hist og her økonomisk.

F.eks. er min lillesøster på kontanthjælp, efter at være efter skilsmisse i udlandet og hjemflytning til DK. Min mor betaler så f.eks. opmagasineringen af hendes møbler, som der ikke er plads til i det værelse min søster lejer. Ikke fordi hun skal, men fordi det er en håndsrækning hun kan og gerne vil give. Lige da jeg var startet på uni betalte hun halvdelen af min husleje, så jeg ikke behøvede tage studiejob med det samme. Jeg sagde så selv på et tidspunkt, at nu behøvede hun ikke det mere og det var fint.

Jeg tænker man kigger vel på sine muligheder, og så afgør man hvad der er muligt, og hvad man gerne vil, set i relation til sit voksne barns budget og muligheder.
Men er det ikke også en balance ift at ønske at lære sit barn at det selv har det økonomiske ansvar og så kan forældre bidrage hvis de ønsker, men at barnet ikke kan regne med det på sigt? Sådan tænker jeg det....

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-08-18, 14:43   #7
Ambrosia
Ambrosia har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/11-13
Tak givet gange: 275
Takket 293 gange i 163 indlæg
Jeg har lige hørt denne her podcast om emnet, som jeg synes, var interessant.

https://www.dr.dk/radio/p1/kejser/kejser-2018-08-14
Ambrosia er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-08-18, 14:56   #8
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,350
Takket 15,595 gange i 5,635 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Når de flytter helt hjemmefra, skal de selv betale. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke vil hjælpe dem- men som udgangspunkt bliver det ikke med faste ting og beløb.

Jeg flyttede hjemmefra, da jeg var 17år og betalte alt selv derefter. Vi har også stadig forældre, der gerne vil og har mulighed for, at hjælpe lidt til i hverdagen.

Ligesom når de får arbejde, så overtager de også nogle af deres egne udgifter, selvom de bor hjemme. (benzin, ekstra tøj og den slags)
Følgende brugere siger tak til Blomstervinge for dette brugbare indlæg:
SidseB (15-08-18)
Ulæste 15-08-18, 15:00   #9
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 24/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 36,192
Takket 50,963 gange i 7,991 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg
Når de flytter helt hjemmefra, skal de selv betale. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke vil hjælpe dem- men som udgangspunkt bliver det ikke med faste ting og beløb.

Jeg flyttede hjemmefra, da jeg var 17år og betalte alt selv derefter. Vi har også stadig forældre, der gerne vil og har mulighed for, at hjælpe lidt til i hverdagen.

Ligesom når de får arbejde, så overtager de også nogle af deres egne udgifter, selvom de bor hjemme. (benzin, ekstra tøj og den slags)
Sådan tænker jeg også det bliver her.
Jeg flyttede også da jeg var 17 - knap 18 - jeg overtog alting selv med det samme, overvejede end ikke, at andet kunne være en mulighed.
Følgende brugere siger tak til ChristinaS for dette brugbare indlæg:
Isamin1310 (15-08-18)
Ulæste 15-08-18, 15:42   #10
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,018
Takket 10,213 gange i 3,791 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Vi har haft store under 2 forskellige SU'er. Ældsten fik efter gammel ordning, hvor det kun var bopælsforælderens indkomst, der talte, så han fik som hjemmeboende 2500. Han betalte 1000 kr og betalte selv alt andet undtaget mobil.

Nuværende er det husstandsindkomst, til trods for, at min mand ikke er hendes far. Så hun får 935,- Hun betaler ikke for at bo hjemme, men betaler selv alt undtaget mobil
Ulæste 15-08-18, 16:27   #11
Katia
Katia overspringshandler
Løvehjerte

Katias avatar

Tilmeldingsdato: 04/08-09
Geografisk placering: Langå
Tak givet gange: 3,394
Takket 12,461 gange i 3,265 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg

Sådan er det også her.

Malthe flyttede hjemmefra den måned, hvor han fyldte 18, og har selv betalt for alt lige siden.
Han betalte også selv indskudet til kollegielejligheden (han havde sparet op af sine sparsomme lommepenge), og betalte efterfølgende både egen mad, tøj, husleje, studieture m.v. og hestevognskørsel, hue osv, da han blev student.
Nu har han sabbatår og lever af de penge han tjener rundt omkring. Han får stadig ikke penge fra os.

Men altså. Det afhænger jo også af økonomien og af den unge.
Malthe fik både SU som udeboende og børnepension fra mit pensionsselskab (indtil han fyldte 21), og dertil er han uhyggeligt (!) god til at holde styr på sin økonomi.
Faktisk lykkedes det ham at spare op af SU’en og selv at betale for kørekort.
Jeg tænker, at nogle af vores øvrige børn kommer til at få brug for en håndsrækning i ny og næ, men faste betalinger og lignende bliver ikke en mulighed.

Sidst redigeret af Katia; 15-08-18 kl. 16:29
Katia er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Katia for dette brugbare indlæg:
ChristinaS (15-08-18)
Ulæste 15-08-18, 17:35   #12
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,731
Takket 13,262 gange i 5,372 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Københavnermor Vis indlæg
Men er det ikke også en balance ift at ønske at lære sit barn at det selv har det økonomiske ansvar og så kan forældre bidrage hvis de ønsker, men at barnet ikke kan regne med det på sigt? Sådan tænker jeg det....
Jo da, og hverken jeg eller min søster forventede det da af min mor. Det var bare noget hun synes hun gerne ville - og kunne - gøre for os. Og vi er begge enormt økonomisk ansvarlige, og ikke afhængige af at hun gjorde det. Men det gav luft og det var selvfølgelig dejligt.

I princippet så kan man jo sagtens sige, nu er du atten min ven, held og lykke med det - og så lade dem rode med det selv. Min mand blev f.eks nærmest smidt ud hjemmefra, selvom han ikke var færdig med gymnasiet endnu. Ikke meget opbakning der. Men jeg tror sådan set ikke det er sådan man lærer sine unger at styre budgettet - det skal helst være startet længe før sådan gradvist hen af vejen (f.eks. vil min ældste på 12 gerne til en koncert - det koster spidsen af en jetjager, men hun skal betale halvdelen "selv" - dvs af lommepenge opsparingen.

Jeg tror med andre ord ikke det er selve tilbudet om at hjælpe med at betale bøger, studietur eller indskud, osv eller der gør forskellen for om ungerne kan holde hus med pengene eller ej. Men selvfølgelig skal man tale sammen og forventningsafstemme osv. Og der er selvsagt ikke ?n løsning der passer til alle unge eller familier, og det handler så også om familiens økonomiske råderum.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 15-08-18 kl. 19:36
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
Bogfinken (16-08-18), Hunpingvin (16-08-18), Saxifraga (16-08-18), solsikke (16-08-18), Totaa (16-08-18)
Ulæste 15-08-18, 22:12   #13
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,380
Takket 6,974 gange i 3,470 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Mine forældre har hjulpet mig økonomisk efter jeg flyttede hjemmefra.

Vi havde blandt andet det de kaldte "det ****boske legat" - det var et år hvor jeg havde fået en ekstra el/gas regning - som jeg ikke rigtig havde nogen mulighed for at betale der var det min fødselsdagsgave at de betalte mit månedlige afdrag for mig.

Ellers betalte de hvert år for mine bøger under min uddannelse.

Men ellers var alt mit eget ansvar, medicin, forsikring husleje etc. Min børneopsparing blev delvist brugt til at betale for min første andel. (men jeg var altså også 20 da jeg flyttede og allerede startet på universitetet - så temmelig voksen )

Jeg tænker at jeg kommer til at være lige sådan.
Hjælper med det ekstra ordinære. Jeg kommer ikke til at smide dem ud når de er 18 - det er ikke blevet lettere at finde noget at bo i til en pris der er mulig at betale i København, siden jeg var ung og flyttede hjemmefra.
Ulæste 16-08-18, 01:38   #14
Kaffekop
Kaffekop Er ny her
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 24/02-15
Tak givet gange: 29
Takket 295 gange i 119 indlæg
Jeg fik kost og logi til jeg var 18.
Alt andet betalte jeg selv fra jeg var 14 år: buskort, skolegrej, tøj og sko, træning, skolerejser...
Jeg har aldrig fået lommepenge og har som voksen aldrig fået penge eller hjælp til husleje/studie...

Jeg syntes det har hårdt som ung. Jeg har virkelig skullet kæmpe i perioder (tak til velfærdsstaten for vores fantastiske SU-system!).
Jeg ville have været så taknemmelig og lettet, hvis jeg havde fået lidt hjælp - bare af og til.

Jeg planlægger at hjælpe mine børn økonomisk alt hvad jeg kan, så længe jeg kan!
Jeg vil give dem alle de forlommer og smutveje jeg kan - og kan mine penge give dem nogle muligheder, så skal de have dem.

Som man måske fornemmer, følte jeg mig virkelig ladt i stikken som ung - økonomisk og af min familie.
Jeg lærte ikke en s... af at stå alene. Det gjorde det bare svært.
Og jeg er blevet en mega uøkonomisk voksen
The Following 17 Users Say Thank You to Kaffekop For This Useful Post:
abild (17-08-18), Aesters (16-08-18), Bogfinken (16-08-18), Bojola (16-08-18), ChristinaS (16-08-18), Fru Sole (17-08-18), Hunpingvin (16-08-18), Majer80 (16-08-18), Mammay (16-08-18), MedHjertetFørst (17-08-18), Moogie (16-08-18), sarabambara (16-08-18), Saxifraga (16-08-18), solsikke (16-08-18), threekids (18-08-18), Thyra (16-08-18), Totaa (16-08-18)
Ulæste 16-08-18, 06:51   #15
Hunpingvin
Hunpingvin er en trist pingvin
(Sl)yngel

Hunpingvins avatar

Tilmeldingsdato: 17/11-09
Geografisk placering: Buddinge
Tak givet gange: 5,108
Takket 7,876 gange i 2,611 indlæg
Jeg læser med stor interesse med i tråden her. Der er jo en del år til jeg selv står i det men jeg vil gerne gøre noget anderledes end mine forældre.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Kaffekop Vis indlæg
Jeg fik kost og logi til jeg var 18.
Alt andet betalte jeg selv fra jeg var 14 år: buskort, skolegrej, tøj og sko, træning, skolerejser...
Jeg har aldrig fået lommepenge og har som voksen aldrig fået penge eller hjælp til husleje/studie...

Jeg syntes det har hårdt som ung. Jeg har virkelig skullet kæmpe i perioder (tak til velfærdsstaten for vores fantastiske SU-system!).
Jeg ville have været så taknemmelig og lettet, hvis jeg havde fået lidt hjælp - bare af og til.

Jeg planlægger at hjælpe mine børn økonomisk alt hvad jeg kan, så længe jeg kan!
Jeg vil give dem alle de forlommer og smutveje jeg kan - og kan mine penge give dem nogle muligheder, så skal de have dem.

Som man måske fornemmer, følte jeg mig virkelig ladt i stikken som ung - økonomisk og af min familie.
Jeg lærte ikke en s... af at stå alene. Det gjorde det bare svært.
Og jeg er blevet en mega uøkonomisk voksen
Jeg står nemlig med lidt samme følelse omend jeg fik meget noget mere støtte mens jeg boede hjemme. Jeg havde fuld forplejning under gymnasiet og husker ikke at jeg betalte noget videre for at bo hjemme. Men siden jeg blev smidt ud som 19-20 årig har der ikke været meget hjælp at hente. Manglede jeg penge kunne jeg låne dem og jeg har haft gæld til dem næsten siden jeg flyttede. Eneste undtagelse er flybiletter til hvor de boede i udlandet, dem har de betalt hvis de ville have besøg.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande