Køkkenhaven februar -marts 2018 - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-02-18, 10:33   #16
Munni
Munni elsker at have have
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 11,720
Takket 4,744 gange i 1,723 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Netter11 Vis indlæg
Fik for nogle uger siden ryddet op i drivhuset og indkøbt det sidste gulv der skal ligges bliver så godt
Har også fået indkøbt nye forspiringsbakker de gamle var blevet skøre efter flere års brug, glæder mig til at få dem igang
Skal i pr begrænse mig lidt ift tomater havde alt for mange planter sidste år
Skal når jeg lige får taget mig sammen have lavet 3 nye højbede har fået rammer hjem til det men overskuddet har været lig ikke eksisterende den sidste tid

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sikke en masse nyt. Det lyder dejligt

Jeg har store planer om kun at bruge de frø Jeg har, men allerede nu har jeg svært ved at gå forbi frøposerne i butikkerne.
Intet nyt til mig

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Munni er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-02-18, 12:14   #17
Netter11
Netter11 Man bevæger sig jo også selvom man kun træder vande
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Netter11s avatar

Tilmeldingsdato: 27/03-13
Geografisk placering: Linde ved Struer
Tak givet gange: 9,773
Takket 1,929 gange i 1,286 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Munni Vis indlæg
Sikke en masse nyt. Det lyder dejligt

Jeg har store planer om kun at bruge de frø Jeg har, men allerede nu har jeg svært ved at gå forbi frøposerne i butikkerne.
Intet nyt til mig

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk

Ja det er fantastisk
Drivhuset er gammelt fra da vi købte ejendommen og vi flyttede det var bum bum 4 år siden og skiftede det glas ud som var i stykker, i den forbindelse lagde vi gamle mursten i bunden men kva at vi 2 år senere fik brug for nogen af dem og at der voksede senegræs samt rucola lystigt imellem trængte der til at ske noget nyt arvede nogle træfliser fra ikea af min søster og supplerede op med de to pakker der kom til at mangle for at fylde ud der hvor jeg gerne ville have
Jeg må helst heller ikke købe frø i år har så meget på lager fra sidste år
Men hvor er det svært

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 10-02-18, 12:32   #18
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,733
Takket 14,412 gange i 5,185 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Jeg lærer det ALDRIG....at styre mig, altså

16 chiliplanter oppe ( nogle er nu nok bare peber, men oppe er de)
35 tomater spiret.............jamen hvor skal jeg gøre af dem indtil de kan komme ud
ca 30 squash.................. do

Astrantia har stået inde i en måned, den kommer i hjemmekomponeret mistbænk ( højbed med plastik over)
Timian sået, det vælter op og dør to dage senere - plads til forbedring af teknikken og

Jaja - jeg gør det samme hvert år, jeg må jo kunne lide det
D.morT3 (10-02-18), spiren (12-02-18)
Ulæste 10-02-18, 14:22   #19
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 32,954
Takket 19,486 gange i 9,894 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg

35 tomater spiret.............jamen hvor skal jeg gøre af dem indtil de kan komme ud

Astrantia har stået inde i en måned, den kommer i hjemmekomponeret mistbænk ( højbed med plastik over)
Timian sået, det vælter op og dør to dage senere - plads til forbedring af teknikken og

Ulæste 12-02-18, 00:32   #20
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,636
Takket 3,704 gange i 1,635 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg

Det kunne være mig jeg er dog kun nået til tomaterne og jeg har ikke styr på hvor mange sorter jeg har sået i dag.

Vi har ikke meget plads inde, så det bliver nogle lange måneder med ting i vinduerne. Jeg har droppet pepperen, da vi ingen plads har til drivhus, så jeg har også forsøgt at begrænse mig med tomaterne. For med ca 100 kvm have og et ton frugtbuske, så er der ikke meget plads at give af

Og om min vej gennem livets knuder her
spiren er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til spiren for dette brugbare indlæg:
Gammelmor (12-02-18)
Ulæste 12-02-18, 09:53   #21
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Jeg synes godt nok at I er modige at I sår jeres tomater allerede nu
- det bliver et helvedes bøvl i april og man vinder ikke ret meget i tidligere tomater end hvis man venter til marts.
Men måske er jeg bare farvet af at vores vindueskarme er besat af løg, selleri, knoldselleri og artiskokker
Ulæste 12-02-18, 09:54   #22
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Glemte at tage foto - men den sidste uges dagsfrost har sat kålbed under press - grønkålen hænger og de sidste savoykål ser ret triste ud.

Men hey Purple sprouting broccoli kan allerede høste nu <3
Ulæste 12-02-18, 13:33   #23
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,636
Takket 3,704 gange i 1,635 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Jeg synes godt nok at I er modige at I sår jeres tomater allerede nu
- det bliver et helvedes bøvl i april og man vinder ikke ret meget i tidligere tomater end hvis man venter til marts.
Men måske er jeg bare farvet af at vores vindueskarme er besat af løg, selleri, knoldselleri og artiskokker
Vi såede en uge senere sidste år, hvilket betød masser af lænre cherry sidst mart/start april. Men ja de fylder godt til de kan komme ud.

Men altså der er jo laaaang tid til foråret og jeg kan da slet ikke vente så længe på, at se ting gro

Og om min vej gennem livets knuder her
spiren er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to spiren For This Useful Post:
D.morT3 (12-02-18), Gammelmor (12-02-18), Sienna (12-02-18)
Ulæste 14-02-18, 14:39   #24
knitting-hamster
knitting-hamster er dumpet ned i et sandt smørhul :)
Jeg betaler husleje her!

knitting-hamsters avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Nær Aalborg
Tak givet gange: 6,155
Takket 4,934 gange i 1,770 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Nu er det ikke lige køkkenhave relateret... Men hvornår er det, at man skal beskære roser?

Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Ulæste 14-02-18, 15:59   #25
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af knitting-hamster Vis indlæg
Nu er det ikke lige køkkenhave relateret... Men hvornår er det, at man skal beskære roser?

Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
omkring 1 april er et udemærket bud de fleste år - men hård frost holder man igen.

Man siger dronningens fødselsdag - men det er faktisk ikke nuv dronning som var udgangspunkt men dronning Ingrid som er født 28/3 ( fortalte min far som var gartner.
- man kan godt komme til at beskære lidt sent hvis man venter til midt -slut april - hvor man mange år har haft milde forår og roserne har skudt mange nye skud- det er ærgerligt at skære væk - så jeg kører lidt mere engelsk stil med beskæring i marts - men bor også mildt
Gammelmor (16-02-18), knitting-hamster (16-02-18), merlyn (18-03-18)
Ulæste 16-02-18, 13:50   #26
D.morT3
D.morT3 Venter sig en baby til februar
Jeg betaler husleje her!

D.morT3s avatar

Tilmeldingsdato: 18/08-07
Geografisk placering: Tåstrup, vestsjælland
Tak givet gange: 11,252
Takket 2,123 gange i 1,002 indlæg
iTrader: 6 / 100%
uhhuu mine peberfrugter er begyndt at pible op ad jorden. chilierne er ikke kommet endnu men de husker fra sidste år at de var meget langsomme.

og det har været solskin idag, det lugter nærmest lidt af forår
dendrit (04-03-18)
Ulæste 23-02-18, 19:04   #27
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Nå jeg er småt i gang
Med artiskokker og har ellers is i maven da det ser ud som om der bliver riiiigeligt is derude den næste tid
https://fede-tider.blogspot.dk/2018/...onen-2018.html
D.morT3 (23-02-18), dendrit (04-03-18)
Ulæste 04-03-18, 18:08   #28
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,508
Takket 4,295 gange i 1,799 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Har netop fordrevet den iskolde ventetid med at storshoppe frø.
Har vist efterhånden frø nok til at så en hel hektar til, bare ærgerligt at Vi kun har en grund på 1200 m2 Men jeg fald lige over den her engelske forhandler, som havde alverdens spændende sager til næsten ingen penge. Så selvom jeg engentlig har rigeligt røg der lige 30 poser i kurven
Men jeg er blevet lidt kålhøgen af at en pose med tomatfrø, som egentlig var udløbet i 2013 men som jeg forsøgsvist såede sidste weekend, er blevet til 20 fine tomatplanter (som selvfølgelig står alt for tæt, da jeg ingen chancer levnede dem).
Chili, peberfrugt og ananaskirsebær som også blev sået samtidig er begyndt med de første spirer. Tomatfrøene, som der er de første 10 sorter af, er blevet betroet til min kollega, så bytter vi senere. Vi håber så at hun når at få sit pompøse orangeri opført i tide, for mit lille drivhus på 12 m2 kan på ingen måde rumme alle de planter som vi får ud af det her. Jeg kender ikke til at begrænse mig, så der er selvfølgelig sået mindst 6 sorter chili og vist nok endnu flere slags peberfrugter

Derudover kan jeg bare slet ikke vente på at komme i gang.
Sidste weekend fik vi kørt 8 m3 ren hestemøg ud i haven. Shit hvor vi frøs røven af, selvom det var hårdt arbejde. Men da vi henter det i en løsdriftsstalde som ligger på en meget mudret mark, er det med taktisk at udnytte muligheden når det fryser.
Stauderne klippede jeg selvfølgelig ned lige inden frosten satte ind, da jeg var overbevist om at NU var det tid
Jeg håber så I det mindste at frosten tager livet af dræbersneglene. For det er va vist helt sikkert at den også har taget livet af alle mine kæmpeverbenaer, som jeg inden frosten satte ind kunne se havde overlevet. OH alle de dahliaknolde som jeg forsøgsvist undlod at grave op i forventning om en mild vinter. Selvom de er dækket af med flamingoplader og en masse kompost, er det vist sket. Nå, men havelivet er uforudsigeligt, jeg var heller ikke helt tilfreds med farvesammensætningen på dahliaknoldene, så der får jeg da chancen igen nu
The Following 3 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
Gammelmor (04-03-18), Pernillemor (05-03-18), Sienna (04-03-18)
Ulæste 05-03-18, 11:29   #29
Pernillemor
Pernillemor WEE Nu med Artista 200 og broderimodul :)
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

Pernillemors avatar

Tilmeldingsdato: 10/02-09
Geografisk placering: Vejle
Tak givet gange: 2,413
Takket 2,321 gange i 1,278 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af dendrit Vis indlæg
Har netop fordrevet den iskolde ventetid med at storshoppe frø.
Har vist efterhånden frø nok til at så en hel hektar til, bare ærgerligt at Vi kun har en grund på 1200 m2 Men jeg fald lige over den her engelske forhandler, som havde alverdens spændende sager til næsten ingen penge. Så selvom jeg engentlig har rigeligt røg der lige 30 poser i kurven
Men jeg er blevet lidt kålhøgen af at en pose med tomatfrø, som egentlig var udløbet i 2013 men som jeg forsøgsvist såede sidste weekend, er blevet til 20 fine tomatplanter (som selvfølgelig står alt for tæt, da jeg ingen chancer levnede dem).
Chili, peberfrugt og ananaskirsebær som også blev sået samtidig er begyndt med de første spirer. Tomatfrøene, som der er de første 10 sorter af, er blevet betroet til min kollega, så bytter vi senere. Vi håber så at hun når at få sit pompøse orangeri opført i tide, for mit lille drivhus på 12 m2 kan på ingen måde rumme alle de planter som vi får ud af det her. Jeg kender ikke til at begrænse mig, så der er selvfølgelig sået mindst 6 sorter chili og vist nok endnu flere slags peberfrugter

Derudover kan jeg bare slet ikke vente på at komme i gang.
Sidste weekend fik vi kørt 8 m3 ren hestemøg ud i haven. Shit hvor vi frøs røven af, selvom det var hårdt arbejde. Men da vi henter det i en løsdriftsstalde som ligger på en meget mudret mark, er det med taktisk at udnytte muligheden når det fryser.
Stauderne klippede jeg selvfølgelig ned lige inden frosten satte ind, da jeg var overbevist om at NU var det tid
Jeg håber så I det mindste at frosten tager livet af dræbersneglene. For det er va vist helt sikkert at den også har taget livet af alle mine kæmpeverbenaer, som jeg inden frosten satte ind kunne se havde overlevet. OH alle de dahliaknolde som jeg forsøgsvist undlod at grave op i forventning om en mild vinter. Selvom de er dækket af med flamingoplader og en masse kompost, er det vist sket. Nå, men havelivet er uforudsigeligt, jeg var heller ikke helt tilfreds med farvesammensætningen på dahliaknoldene, så der får jeg da chancen igen nu
Hvor har du shoppet henne?
Jeg kan nemlig ikke forstille mig meget andet end at planlægge min urtehave i dag :D og mine frø trænger til en opdatering

Jeg har for første gang i mange år nemlig ikke fået sået noget som helst endnu Men det kommer og med den mængde frost og sne er jeg ikke bagud endnu

Blogger om hus, have og krea her

Sidst redigeret af Pernillemor; 05-03-18 kl. 11:34
Pernillemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 05-03-18, 12:21   #30
Sienna
Sienna Sveder i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tror det varer lidt før jeg skal i haven...
https://fede-tider.blogspot.dk/2018/...dybfryser.html

I morgen skal jeg så løg ( sidste øjeblik) og nok alt muligt andet

Min datter/svigersøns restaurant åbner om 14 dage - tror ikke der bliver blomster fra haven til at pynte med .
Havde ellers planlagt at købe hornvioler som sidste år og plante ud - lad os se...

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande