Fravær i folkeskolen? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 18-08-19, 12:42   #16
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,093
Takket 13,572 gange i 5,594 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af chrjulie Vis indlæg
Altså vi er fx en familie der rejser en del. Sidst vi var afsted havde vi børnene ude af skolen i 2 mdr. Vi følger med på intra og laver alle lektier og opgaver når vi er afsted, og følger også op på der hvor børnene ikke følger sig stærke nok. Så når de kommer tilbage, har de altid været langt foran fagligt i forhold til klassekammeraterne. Med den nye lov er vores eneste mulighed at melde børnene helt ud af skole og melde hjemmeskoling i de måneder vi er væk, og så melde dem ind på ny når vi kommer hjem. Det bliver noget være rod. Og kan godt se det er lidt et luksusproblem for os måske, men jeg nægter at leve som “alle andre” bare fordi det er det man plejer. Vi må jo så bare håbe at der er plads i den samme klasse, så børnene ike skal starte i nye klasser hele tiden.
Bevilliget fravær (ekstraordinær frihed og lovligt fravær) er ikke der samme som ulovligt fravær. Hvis i har en aftale med skolen om at rejse, er det ikke noget problem. Det er det først det øjeblik skolen ikke vil give lov til at tage ungerne ud i perioder. Der er fortsat ikke skolepligt, men undervisningspligt.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
JuliAnd (18-08-19), lullu (19-08-19)
Ulæste 18-08-19, 12:50   #17
Mango
Mango har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Mangos avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-11
Tak givet gange: 1,599
Takket 1,752 gange i 627 indlæg
iTrader: 3 / 100%
I England kom der en lov for et par år siden så man får en bøde for ens barns ulovlig fravær. F.eks for at tage en uge på ferie i skoletid.

Men da bøden er mindre end besparelsen for at rejse udenfor skoleferien vælger en del forældre at 'købe deres børn fri' og spare penge på ferien Det har vist ikke reduceret fraværet - tværtimod.

Hov - det er vist OT. Beklager
Mango er offline   Besvar med citat
Ulæste 18-08-19, 14:58   #18
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,715
Takket 7,444 gange i 3,693 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Og jeg tænker her på hvad gør man som skilt - hvis eks'en konsekvent afleverer barnet for sent i skole?

Så vil det uanset om bopælsforælderen ikke kan gøre en skid - stadigvæk være ulovligt fravær .....

Jeg var i kontakt med D's kontaktlærer da der på et tidspunkt var noget ulovligt fravær som jeg ikke forstod: Hendes svar - det er nok bare en vikar der ikke har haft styr på det.... men jeg skal fanden fisemig vide præcis hvad det fravær går på hvis jeg risikerer at miste penge....

Og ja - vi var faktisk ude i at vores børn fik rimelig meget ulovligt fravær da faren tog dem ud af skolen da han skulle på salgsmøde i Sverige og jeg var i Canada .... så ingen forældre hjemme. Men skoleleder sagde nej - da deres fravær var for højt hvis man så 12 måneder tilbage (og nej det var ikke bare inden for samme skoleår) ...

Der skrev faren til kontaktlærerne og sagde - desværre kan vores børn ikke være alene hjemme, så de kommer ikke i skole den uge.

Men altså der må skulle væsentlig mere registrering til hvis jeg skal kunne vide hvad det ulovlige fravær er noteret for
Ulæste 18-08-19, 15:51   #19
AnnieLP
AnnieLP skal nyde mens tid er!
P(slyng)olog på vej til uni

AnnieLPs avatar

Tilmeldingsdato: 02/08-07
Geografisk placering: Århus N
Tak givet gange: 4,727
Takket 5,876 gange i 3,013 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Det er nok også vigtig at indskyde at det ikke er børnepenge der ryger “for ever”, men pr. kvartal (mener jeg).
Ulæste 18-08-19, 16:43   #20
morT4
morT4 Suk!
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,258
Takket 4,937 gange i 2,620 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af AnnieLP Vis indlæg
Det er nok også vigtig at indskyde at det ikke er børnepenge der ryger “for ever”, men pr. kvartal (mener jeg).
Ja over 15 % fravær et kvartal rammer børnefamilie ydelsen det kommende kvartal. Men som jeg kan læse her i tråden, skal der vist være en partshøring med skolen før de indberetter det som ulovligt. men har stadig ikke fundet ud af om alt over 15% det kvartal betyder fjernelse f alt børnefamilie ydelse eller om det så skal procent udregnes.
Kæft endnu en regel jeg håber de dropper igen.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 18-08-19, 18:11   #21
AnnieLP
AnnieLP skal nyde mens tid er!
P(slyng)olog på vej til uni

AnnieLPs avatar

Tilmeldingsdato: 02/08-07
Geografisk placering: Århus N
Tak givet gange: 4,727
Takket 5,876 gange i 3,013 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af morT4 Vis indlæg
Ja over 15 % fravær et kvartal rammer børnefamilie ydelsen det kommende kvartal. Men som jeg kan læse her i tråden, skal der vist være en partshøring med skolen før de indberetter det som ulovligt. men har stadig ikke fundet ud af om alt over 15% det kvartal betyder fjernelse f alt børnefamilie ydelse eller om det så skal procent udregnes.
Kæft endnu en regel jeg håber de dropper igen.
Nej, jeg tænker skolen skal underrette omkring fravær på 15% eller over uanset - det har de altid skullet, faktisk. Men rådgiver skal nu så også videregive eller tage beslutning om dén her del. Så nu er underretning om fravær todelt, og rummer nu ikke kun vurdering om indsats på familiedelen men også økonomien.
MarenKi (18-08-19)
Ulæste 18-08-19, 18:26   #22
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,093
Takket 13,572 gange i 5,594 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Yes, i vores infobrev står, at skoleder altid har objektiv pligt til at underrette ved 15% ulovligt fravær - og så er det rådgivers opgave at partshøre forældre (og elever over 12) og vurdere.

Jeg læser det i øvrigt som, at hele ydelsen for det pågældende barn bortfalder det kvartal

Fra uvm.dk
Citat:
Kommunalbestyrelsen skal afklare undskyldelige omstændigheder for ulovligt skolefravær

Før kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om at fratage forældremyndighedsindehaverne børne- og ungeydelsen for ét kvartal, skal kommunen partshøre forældremyndighedsindehaverne samt den unge over 12 år, jf. reglerne i forvaltningsloven kapitel 5. Partshøringen skal afklare, om der er undskyldelige omstændigheder for det ulovlige skolefravær, inden kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om standsning af børne- og ungeydelsen. I tilfælde af undskyldelige omstændigheder for det ulovlige skolefravær vil fraværet ikke være at betragte som værende ”ulovligt”. Undskyldelige omstændigheder for fraværet omfatter:

At forældrene selv varetager undervisningspligten af deres barn og har meddelt dette skriftlig til kommunalbestyrelsen, før undervisningen begynder.
At fraværet ikke er ulovligt, men for eksempel skyldes elevens handicap, autisme og lignende.
At barnet i forbindelse med iværksættelsen af en anbringelse venter på et nyt skoletilbud og derfor modtager enkeltmandsundervisning, dog ikke af en længere varighed end maksimalt 15 skoledage.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 18-08-19 kl. 19:02
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
ChristinaS (18-08-19), morT4 (18-08-19)
Ulæste 18-08-19, 22:34   #23
JuliAnd
JuliAnd har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

JuliAnds avatar

Tilmeldingsdato: 18/07-09
Geografisk placering: Odense C
Tak givet gange: 578
Takket 953 gange i 743 indlæg
iTrader: 3 / 83%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Københavnermor Vis indlæg
Jeg er ikke sikker på at det er sådan det skal tolkes. For så kunne man jo bare skrive til læreren: "Peter gad ikke gå i skole idag, så derfor blev han hjemme!" SÅ ville man jo have været i dialog med skolen, men barnet ville stadig ikke have været i skole. Fridage med mormor og ferier uden for skoleferierne er jo stadig fravær, da barnet jo ikke følger undervisningen. Hvorimod læge- og tandlægebesøg er nødvendige og derfor ikke kan være ulovligt fravær. Sådan tænker jeg det må skulle forstås, men hvad loven siger, ved jeg ikke.

Men hvis vi taler om indlæggelse eller lægebesøg, der er meddelt skolen, ville jeg ikke selv være bekymret. MEn jeg ville sikre mig at det var meddelt skolen....
Hvis "fridage med mormor" er aftalt med skolen, så er det ekstraordinært frihed. Det samme med ferier uden skoleferien. Det skal bare aftales med skoleleder. Derfor er det ikke "ulovligt fravær". Kun hvis skolen har sagt nej til en ferie, og man tager afsted alligevel.
Det har vi i hvert fald skrevet i det brev, som vi har sendt ud til forældrene fra ledelsen på den skole, hvor jeg arbejder.

Sidst redigeret af JuliAnd; 18-08-19 kl. 22:36
JuliAnd er offline   Besvar med citat
Ulæste 19-08-19, 09:51   #24
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 651
Takket 659 gange i 339 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af JuliAnd Vis indlæg
Hvis "fridage med mormor" er aftalt med skolen, så er det ekstraordinært frihed. Det samme med ferier uden skoleferien. Det skal bare aftales med skoleleder. Derfor er det ikke "ulovligt fravær". Kun hvis skolen har sagt nej til en ferie, og man tager afsted alligevel.
Det har vi i hvert fald skrevet i det brev, som vi har sendt ud til forældrene fra ledelsen på den skole, hvor jeg arbejder.
Det mente jeg faktisk også, jeg har åbenbart bare ikke evnet at formulere mig ordentligt. Så tak for præcisering.
Det jeg mente er, at det ikke er nok at informere skolen, men at de skal give tilladelse til fraværet. Og at man ikke har krav på fridage med mormor og ferie uden for skoleferierne...

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande