Noget om straf (Folkeskolen) - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 07-09-18, 08:16   #1
Rosiebaby
Rosiebaby "The wound is the place where the light enters you."
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Rosiebabys avatar

Tilmeldingsdato: 27/09-11
Tak givet gange: 8,760
Takket 2,221 gange i 1,134 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Noget om straf (Folkeskolen)

Min søn er lige startet i 1. klasse. Klasseteamet har på dette klassetrin indført en straf/konsekvens for at skabe arbejdsro. Det går ud på at hvis man gør noget man ikke må bliver ens navn skrevet op på tavlen (synligt for alle). Hvis ens navn bliver skrevet op 3 gange i løbet af en time bliver forældrene kontaktet.

Jeg tabte kæben da jeg hørte det. Jeg synes det er problematisk på så mange måder, og er mildest talt overrasket over at sådan en metode benyttes her i 2018. Især af et fagpersonale som jeg ellers synes er dygtige, kompetente og moderne på så mange andre områder. Hvordan ville vi andre have det hvis sådan noget skete på vores arbejdsplads? 3 fejl - og du skal ind og snakke med chefen (og det er synligt for alle på arbejdspladsen). Og vi er endda voksne. Når man er 6-7 år er man jo slet ikke færdigudviklet - i hjerne eller krop.

Jeg tog det derfor op (på girafsprog) på forældremødet igår hvilket egentlig skabte en god dialog og hvor klasseteamet redegjorde for tankerne bag metoden osv. Altså, de er super søde, og jeg forstår godt den gode intention bag. Men, jeg er stadig SÅ ueing og jeg er skuffet over at de bruger sådan en fremgangsmåde overfor børnene, og at de bare synes det er helt fjong-ballon.

Børnene ved udemærket hvem det er som har det svært i skolen, og hvem der som konsekvens får meget skæld ud. Det er skægt nok også ofte de børn som kommer op på tavlen. Det bekræftede personalet også selv igår. Og det er jo bare hovedet på sømmet for mig.

Jeg har selv en knægt herhjemme som synes at det var mega svært at gå i 0. klasse ind imellem, men som nu (med stort arbejde fra min og skolens side) endelig synes det er fedt at gå i skole. Sådan nogle tiltag som det tavle-halløj hjælper ikke nødvendigvis, når man er 6-7 år, og synes det kan være svært at gå i skole. Det er heldigvis ikke noget som fylder hos ham (men jeg ved det gør hos andre børn i klassen).

Ej, jeg kunne blive ved. Men nu skal jeg nok stoppe

Er der andre som har oplevet straf-metoder i jeres barns skole - eller gode alternativer ift. at skabe ro?

Sidst redigeret af Rosiebaby; 07-09-18 kl. 08:18
Rosiebaby er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Rosiebaby For This Useful Post:
Bogfinken (07-09-18), cilis (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 08:36   #2
Thyra
Thyra havde to houdinigrise med kipketerben
SB's burgerbuddy
Administrator

Thyras avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-07
Tak givet gange: 5,721
Takket 10,687 gange i 3,450 indlæg
iTrader: 0 / 0%
De må virkelig være afmægtige, lærerne .... Men mon ikke det er det der sker, i vores folkeskoler for tiden? Rigtig meget arbejde der pågår, er brandslukning, fremfor effektiv undervisning af forskellige gode grunde (inklusion, førskole og umodenhed osv.).

Det er en rigtig skidt udvikling og lige dét du beskriver ovenfor, er jo en ekskludering i en ekskluderingskultur, tillader jeg mig at sige. Det er ikke ok! Det eneste børnene lærer af det, er at blive udskammet Det er da sørgeligt og bekymrende.

Godt du tog bladet fra munden og tog det op!
althea (07-09-18), Bogfinken (07-09-18), Bojola (07-09-18), Caroline (07-09-18), cilis (07-09-18), Hjemmemor (07-09-18), irenek-h (12-09-18), Isamin1310 (07-09-18), Jane* (07-09-18), MedHjertetFørst (07-09-18), Moogie (07-09-18), Muminille (07-09-18), Rosiebaby (07-09-18), Sienna (07-09-18), Sissi (07-09-18), sommerregn (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 08:44   #3
jumbojette
jumbojette finder vikler udviklende men undertiden indviklede at bruge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

jumbojettes avatar

Tilmeldingsdato: 25/01-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 2,408
Takket 1,758 gange i 906 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi oplevede samme type straf i indskolingen for den store! De har lige skiftet lærerteam her i 4. klasse og første tilbagemelding fra børnene er "vi får slet ikke skæld ud". De valgte så også at låse elever ude fra lokalet hvis de kom for sent ind fra frikvarter, det når din drengs skole forhåbentlig ikke frem til.
Følgende brugere siger tak til jumbojette for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 08:44   #4
Rosiebaby

Rosiebabys avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Thyra Vis indlæg
De må virkelig være afmægtige, lærerne .... Men mon ikke det er det der sker, i vores folkeskoler for tiden? Rigtig meget arbejde der pågår, er brandslukning, fremfor effektiv undervisning af forskellige gode grunde (inklusion, førskole og umodenhed osv.).

Det er en rigtig skidt udvikling og lige dét du beskriver ovenfor, er jo en ekskludering i en ekskluderingskultur, tillader jeg mig at sige. Det er ikke ok! Det eneste børnene lærer af det, er at blive udskammet Det er da sørgeligt og bekymrende.

Det tror jeg at du har helt ret i. Mit indtryk er også at deres klasseteam gør alt hvad de kan, og at de gør det godt - på mange måder At skulle skabe ro i en klasse med næsten 30 elever på 6-7 år (inklusiv de børn som førhen ville have fået et specialtilbud) med skolereform osv. osv...pyha Jeg forstår virkelig godt deres frustration!

Jeg kom nok også til den konklusion igår at jeg nok forventer noget som jeg ikke kan få, sådan som rammerne er pt. i folkeskolen.
sommerregn (07-09-18), Thyra (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 08:46   #5
Rosiebaby

Rosiebabys avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af jumbojette Vis indlæg
Vi oplevede samme type straf i indskolingen for den store! De har lige skiftet lærerteam her i 4. klasse og første tilbagemelding fra børnene er "vi får slet ikke skæld ud". De valgte så også at låse elever ude fra lokalet hvis de kom for sent ind fra frikvarter, det når din drengs skole forhåbentlig ikke frem til.
Fedt, mand! Det kan lade sig gøre :D
Ulæste 07-09-18, 09:39   #6
SidseB
SidseB har ikke brugt den nye funktion... Edit
Gæst

No Avatar

I G´s klasse bruger de gule og røde kort. Det er meget diskret og det virker på roen i klassen, så det er egentlig okay for mig. To (eller måske tre ) gule kort i én time giver et rødt, og så bliver der skrevet hjem. Læreren lister bare kortet hen på barnets bord lige så stille, uden at sige noget som helst.

Hvad jeg straks har det mere anstrengt med, er kollektiv afstraffelse. At man ikke må begynde at spise før der er helt madro, så hvis nogen bliver ved med at snakke, jorde rundt eller larme, må de andre ikke spise før vedkommende sidder stille og holder bøtte.
  Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to For This Useful Post:
hansan (12-09-18), Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 09:41   #7
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,883
Takket 4,028 gange i 1,964 indlæg
Det er jo stigmatisering og ja som du siger galt på så mange planer. Jeg har hørt om metoden før så det er vist desværre ikke et enkeltstående tilfælde at den bliver brugt. Desværre er der nok ingen lette (og billige) løsninger på udfordringerne med uro i klassen. Men hvor er det dog synd, man kan jo godt undre sig lidt over hvordan de tænker det vil bidrage positivt til klassens trivsel på den lange bane at man på den måde udstiller hvilke børn der hår det svært i stedet for at give dem den hjælp de har brug for. Men hold op hvor har jeg også nogle gange ondt af lærerne, det er godt nok nogle urimelige arbejdsvilkår de har.
The Following 2 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
Bogfinken (07-09-18), Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 09:42   #8
SidseB
SidseB har ikke brugt den nye funktion... Edit
Gæst

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af jumbojette Vis indlæg
Det brugte de også i nogle af timerne i udskolingen på min folkeskole. Det var faktisk ret effektivt. Kom man ikke til tiden til f.eks. fysik, måtte man ned på kontoret og bede om at blive låst ind. Jeg lover dig at alle hurtigt lærte at komme til tiden.
  Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (08-09-18)
Ulæste 07-09-18, 09:53   #9
jumbojette
jumbojette finder vikler udviklende men undertiden indviklede at bruge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

jumbojettes avatar

Tilmeldingsdato: 25/01-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 2,408
Takket 1,758 gange i 906 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af SidseB Vis indlæg
Det brugte de også i nogle af timerne i udskolingen på min folkeskole. Det var faktisk ret effektivt. Kom man ikke til tiden til f.eks. fysik, måtte man ned på kontoret og bede om at blive låst ind. Jeg lover dig at alle hurtigt lærte at komme til tiden.

Jeg synes godtnok der er en kæmpe forskel på at komme sent ind i 1. klasse og så i udskolingen. Men jeg er med på at folkeskolen har tårnhøje forventninger til børnene.
The Following 2 Users Say Thank You to jumbojette For This Useful Post:
solsikke (07-09-18), sommerregn (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 10:26   #10
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,188
Takket 9,187 gange i 4,573 indlæg
De har absolut intet som minder om det på min datters skole - tror aldrig det ville ske, da det nok ville være ret modsat hele skolens udgangspunkt og værdier. Hun går på privatskole med max. 20 i hver klasse indtil udskolingen
Det er selvfølgelig en fordel at de kun er så få i hver klasse, men derudover gør skolen også en kæmpe indsats i forhold til trivsel lige fra de starter i før-sfo. Og de har generelt en anderledes tilgang til og formål for før-sfo og 0. klasse end hvad vi kan se der er i en del folkeskoler.

Men jeg er helt sikker på jeg har læst om præcis samme løsning herinde før - dengang syntes jeg også det lød forfærdeligt.
Generelt synes jeg ikke straf på den måde hører til i en skole.
Følgende brugere siger tak til Althia for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 11:00   #11
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,883
Takket 4,028 gange i 1,964 indlæg
Citat:
Generelt synes jeg ikke straf på den måde hører til i en skole.
Det var præcis det jeg var smuttet herind for at skrive! Synes slet ikke der skal bruges straf! Det er vist længe siden at man fandt ud af at indlæring primært foregår når eleverne er motiverede, så de må jo ind og arbejde med elevernes motivation. (hvilket jeg godt er klar over vil være en nærmest umulig opgave under de rammer de har, suk)
Følgende brugere siger tak til sommerregn for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 11:47   #12
Koby
Koby Nyder barselslivet
Jeg betaler husleje her!

Kobys avatar

Tilmeldingsdato: 08/07-09
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 7,928
Takket 4,898 gange i 2,552 indlæg
I min datters klasse lavede de den omvendte model. Der lavede de nogle mål eller regler om man vil i stil med
-at høre efter når andre fra klassen fortæller
-være stille når der bliver givet en besked
-komme ind når det ringer etc.

De dage eller timer, hvor de overholdt aftalerne (hele klassen) fik de et kryds, og når de havde fået x krydser ville læreren give kage eller var det flødeboller.

Det giver jo også et forventningspres til dem, det er rettet mod, men trods alt med fokus på det positive .

Der er så vist en enkelt af drengene, som havde fået sin egen afkrydsningsseddel, og det har undret mig lidt med det jeg ellers kender til lærerne.
Følgende brugere siger tak til Koby for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 12:04   #13
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,277
Takket 7,215 gange i 2,133 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Thyra Vis indlæg

og børnehaver.. hvis man ikke kan sidde stille i rundkreds, hvis man ikke lige kan spise ordenligt, snakker for meget, ikke gide komme ind til frokost, er for langsom om at tage tøj på, slår et andet barn...

ja så kan man blive taget ud fra fælleskabet, og eller sat på en bænk, så man lære og lytte efter, og følge ordre.. og det er endda ikke bare pædagogerne der siger det.. men dem der skupervicere pædagogerne..

altså indimellem kunne man godt havde supservisions pædagogerne tiltængt for at løbe regeringesn/komunens ærne.. således at man får skabt kæft trit og ensretningen.. således at 1-2 pædagoger rimelig sikkert kan håntere ca 15-25 børn.. det er ikke i børnes tav, men komunen.. dog sovset ind i en masse fine ord orm børnet dannelse og tav...
Følgende brugere siger tak til camram for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Ulæste 07-09-18, 12:10   #14
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,503
Takket 5,048 gange i 2,682 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Koby Vis indlæg
De dage eller timer, hvor de overholdt aftalerne (hele klassen) fik de et kryds, og når de havde fået x krydser ville læreren give kage eller var det flødeboller.
Men det betyder jo stadig, at én kan ødelægge det for de mange, hvilket giver grobund for en dårlig indbyrdes kultur. Hvad hvis alle elever der overholdt reglerne optjente et kryds i den fælles pulje, så vil den ene som ikke kan, ikke blive udstillet eller udskammet. Det synes jeg ville være en meget bedre tilgang. Så kunne læreren nøjes med at tælle sammen hver eftermiddag og tildele klassen x antal X'er. Hun kunne endda have en skål og hælde perler i eller en anden visualisering der gav mening for børnene.
Ulæste 07-09-18, 12:17   #15
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,277
Takket 7,215 gange i 2,133 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg
Men det betyder jo stadig, at én kan ødelægge det for de mange, hvilket giver grobund for en dårlig indbyrdes kultur. Hvad hvis alle elever der overholdt reglerne optjente et kryds i den fælles pulje, så vil den ene som ikke kan, ikke blive udstillet eller udskammet. Det synes jeg ville være en meget bedre tilgang. Så kunne læreren nøjes med at tælle sammen hver eftermiddag og tildele klassen x antal X'er. Hun kunne endda have en skål og hælde perler i eller en anden visualisering der gav mening for børnene.

i min datters førskolegruppe og langt ind i børnehaveklassen kørte de med den gode ånd..

så de fordrede den gode ånd, med når nogle havde gjordt noget godt.. det var for at flytte fokus fra fejlfinding ved børne indbørns til anderkendelse af alt det gode de også gjorde..

pt i min søns klasse der skal de skrive hjem gennem intra, hvis de gentagende gange har glemt eks ting at tage med, eller hvis de er for urolige.. så kan de få de første 5-10 af frikvarteret til og skrive hjem til deres forældre om hvor det ene og det andet eller at de gerne vil havde hjælp til at.... også godkender læren brevet...

de går i 6 klasse..
Følgende brugere siger tak til camram for dette brugbare indlæg:
Rosiebaby (07-09-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande