Mangler blivende tand - beholde mælketand eller bøjle (haster lidt) - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 31-03-19, 20:22   #1
Sissi
Sissi Kaiserin von SB
Tattoo-fri

Sissis avatar

Tilmeldingsdato: 21/04-07
Geografisk placering: Fyn
Tak givet gange: 2,254
Takket 1,966 gange i 1,380 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Mangler blivende tand - beholde mælketand eller bøjle (haster lidt)

Min datter har en mælketand, hvor der ikke er en blivende tand nedenunder. Vi skal i morgen tale med en bøjletandlæge om hun skal beholde mælketanden og håbe den kan holde i mange år eller om mælketanden skal trækkes ud og hun skal have bøjle for at flytte de bagerste kindtænder frem. Der er tale om en af de forreste kindtænder.
Er der nogen som har erfaringer med en af delene?
Ulæste 31-03-19, 20:31   #2
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,427
Takket 11,552 gange i 4,209 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Jeg har stadig 2 mælketænder. Kindtænder i undermunden. Jeg mangler så rigtig mange andre tænder også, men mine bli'r siddende, til de ikke kan mere.

P.S. Jeg er 48 år, får jævnligt røntgenfotograferet rødderne - og alt er fint

Sidst redigeret af Rikke; 02-04-19 kl. 11:24
Rikke er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Rikke for dette brugbare indlæg:
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 20:58   #3
Jullesmor
Jullesmor Nu med 2 børn!
Shhhhh........ jeg skriver

Jullesmors avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,284
Takket 1,924 gange i 669 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Mangler blivende tand - beholde mælketand eller bøjle (haster lidt)

Jeg mangler 4 blivende tænder som jeg har fået trukket ud som barn da der var pladsmangel.

Jeg tror ærligt jeg ville gøre hvad tandlægen anbefaler. Vil det evt være mærkeligt at mangle mælketanden når den en dag ikke kan mere? Vil der være et hul?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Følgende brugere siger tak til Jullesmor for dette brugbare indlæg:
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 21:01   #4
Sissi
Sissi Kaiserin von SB
Tattoo-fri

Sissis avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Jullesmor Vis indlæg
Jeg mangler 4 blivende tænder som jeg har fået trukket ud som barn da der var pladsmangel.

Jeg tror ærligt jeg ville gøre hvad tandlægen anbefaler. Vil det evt være mærkeligt at mangle mælketanden når den en dag ikke kan mere? Vil der være et hul?

Vi lytter naturligvis også til tandlægen - den anden tandlæge der henviste os lagde bare op til at vi måske skulle bestemme. Der vil blive et hul, hvis den falder ud senere. Hun har fint plads til de tænder, der er/skal være.
Ulæste 31-03-19, 21:16   #5
vandhund
vandhund :)
Stofblejunkie

Forhandler

vandhunds avatar

Tilmeldingsdato: 01/05-07
Tak givet gange: 1,997
Takket 8,047 gange i 1,908 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Jeg har en mælkekindtand i undermunden. Jeg er 38 og den holder fint endnu. Når den engang ikke kan klare mere snakkede de om at lave en bro. Men de kan altså holde længe de mælketænder.
Følgende brugere siger tak til vandhund for dette brugbare indlæg:
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 21:18   #6
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,457
Takket 16,204 gange i 5,856 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Vores ene dreng mangler også en tand. Men mælketanden faldt ud. Der var ikke snak om bøjle, men hullet har lukket sig meget. Så det svarer ikke til en hel tand. Så det ser man ikke og det genere ham ikke.

Følgende brugere siger tak til Blomstervinge for dette brugbare indlæg:
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 21:32   #7
IreneSidsel
IreneSidsel Mor til tre <3
Shhhhh........ jeg skriver

IreneSidsels avatar

Tilmeldingsdato: 30/09-13
Geografisk placering: Farum
Tak givet gange: 3,128
Takket 2,335 gange i 598 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg havde en mælketand siddende indtil jeg var 32 år. Så kunne rødderne ikke mere. Jeg valgte selv at lade den blive, istedet for at have bøjle på i flere år. Nu mangler der en tand, det generer mig ikke.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 21:40   #8
princess_sunshine
princess_sunshine venter på sommerferie :)
Jeg betaler husleje her!

princess_sunshines avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-09
Geografisk placering: Herning Brige, Catesa og AnneBel ved hvor jeg bor - hvis de ellers kan huske adressen ;)
Tak givet gange: 4,218
Takket 3,366 gange i 1,815 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af vandhund Vis indlæg
Jeg har en mælkekindtand i undermunden. Jeg er 38 og den holder fint endnu. Når den engang ikke kan klare mere snakkede de om at lave en bro. Men de kan altså holde længe de mælketænder.

Ud over jeg først bliver 38 senere i år

Min søn på 9 har fornyeligt fået konstateret at han mangler 2 tænder i overmunden. Naboerne til fortænderne . Der sagde de på bøjleklinikken at man vil vente og se hvordan kindtænderne kommer til at se ud. Hvis de er 'pæne', så vil man flytte dem med bøjle, så de får 2'ernes pladser. Hvis ikke vil man, når hans tænder er færdig udvoksede, trække hjørnetænder bagud i munden og lave plads til implantater. Så uanset bliver det noget med bøjle, men slet ikke endnu.
Sissi (31-03-19)
Ulæste 31-03-19, 22:33   #9
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 53
Takket 487 gange i 227 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Personligt ville jeg nok foretrække at fjerne den og rette det

Jeg kan se at mange herinde har gode erfaringer med at lade dem sidde, men mine erfaringer er at disse mælketænder oftest ikke holder forbi 40+ års alderen (selvfølgelig med undtagelser), og det jævnligt giver patienterne kvaler at finansiere erstatninger når vi fjerner dem.

Og som sidenote til dem herinde der har fået anbefalet bro når tanden fejler, vil jeg anbefale at høre til muligheden for et implantat istedet, for en mere naturtro løsning.
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Cyanostictus for dette brugbare indlæg:
Sissi (01-04-19)
Ulæste 31-03-19, 22:36   #10
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,949
Takket 2,693 gange i 1,121 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg ville lade den blive og vente tiden an.

Min datter har fået fjernet to tænder der var "for meget" og gav hende et overbid, så hun er i gang med bøjle behandling lige nu og det er et helvede uden lige.
Hendes tandkød hæver, så den process der skulle tage omkring 6-7 måneder, forsøger de på at køre igennem på 2-3 måneder og så kan det være hun bliver nødt til at stoppe før tid.
Hun har også været igennem sygehuset for at se om der var vitaminer eller allergier der gjorde det og der var ingen svar.
Pt står den på havregrød hver morgen, ekstra peberfrugt, vitaminpille hver dag, tandbørstning 4-5 Gänge im dagen, tandlæge hver 2 uge og antiinflammatories kost, for at vi kan holde det nede så længe som muligt. Spørg lige om jeg har fortrudt vi har sagt ja

Med mindre de siger det er strengt nødvendigt, så ville jeg vælge at se tiden an.

Lige et billede af hvordan det ser ud med min datter, og pt håber vi bare at vi kan nå i mål, for fik også at vide, at hvis det hæver for meget, så skal det pilles af (igen), for alternativt må bøjlen fjernes med operation Virkelig en bivirkning jeg gerne ville have kendt inden vi sagde ja
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg IMG_20190327_214945982.jpg (40.1 KB, 58 visninger)
Sissi (01-04-19)
Ulæste 01-04-19, 08:56   #11
Mulebarn
Mulebarn An everyday warrior
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Mulebarns avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-10
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 871
Takket 1,717 gange i 830 indlæg
Min sidste mælketand blev hevet ud, da jeg var omkring 25. Så kunne rødderne ikke mere. Jeg fik lavet en bro som har holdt siden, dvs. 25 år.
Sissi (01-04-19)
Ulæste 01-04-19, 09:43   #12
Sissi
Sissi Kaiserin von SB
Tattoo-fri

Sissis avatar

Tak for jeres svar. Vi har været til tandlæge nu og tandlægens vurdering er at mælketanden bliver og datteren slipper for bøjle. De vil ikke fjerne tanden og give bøjle når hendes bid i øvrigt er helt perfekt. Så håber jeg bare at den holder lææænge...
Følgende brugere siger tak til Sissi for dette brugbare indlæg:
BetinaT (01-04-19)
Ulæste 01-04-19, 09:50   #13
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 53
Takket 487 gange i 227 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af BetinaT Vis indlæg
Jeg ville lade den blive og vente tiden an.

Min datter har fået fjernet to tænder der var "for meget" og gav hende et overbid, så hun er i gang med bøjle behandling lige nu og det er et helvede uden lige.
Hendes tandkød hæver, så den process der skulle tage omkring 6-7 måneder, forsøger de på at køre igennem på 2-3 måneder og så kan det være hun bliver nødt til at stoppe før tid.
Hun har også været igennem sygehuset for at se om der var vitaminer eller allergier der gjorde det og der var ingen svar.
Pt står den på havregrød hver morgen, ekstra peberfrugt, vitaminpille hver dag, tandbørstning 4-5 Gänge im dagen, tandlæge hver 2 uge og antiinflammatories kost, for at vi kan holde det nede så længe som muligt. Spørg lige om jeg har fortrudt vi har sagt ja

Med mindre de siger det er strengt nødvendigt, så ville jeg vælge at se tiden an.

Lige et billede af hvordan det ser ud med min datter, og pt håber vi bare at vi kan nå i mål, for fik også at vide, at hvis det hæver for meget, så skal det pilles af (igen), for alternativt må bøjlen fjernes med operation Virkelig en bivirkning jeg gerne ville have kendt inden vi sagde ja
Det er virkelig uheldigt, men jeg vil tro det ikke ses ærligt tit, Jeg tror aldrig jeg gennem mine 14 år som tandlæge har hørt om det (uden det kunne kontrolleres med god mundhygiejne). Jeg vil ikke mene at denne komplikationsrisiko skal holde andre for at få rettet tænder. Der ER bedst at rette tænder imens børnene er børn
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Cyanostictus for dette brugbare indlæg:
Chokofant (01-04-19)
Ulæste 01-04-19, 10:26   #14
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,949
Takket 2,693 gange i 1,121 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Cyanostictus Vis indlæg
Det er virkelig uheldigt, men jeg vil tro det ikke ses ærligt tit, Jeg tror aldrig jeg gennem mine 14 år som tandlæge har hørt om det (uden det kunne kontrolleres med god mundhygiejne). Jeg vil ikke mene at denne komplikationsrisiko skal holde andre for at få rettet tænder. Der ER bedst at rette tænder imens børnene er børn
Vi fik at vide ved bøjle tandlægen at der er noget der sker, men uden at det kan forklares. Jeg har også søgt på flere udenlandske sider og der er det åbenbart en meget kendt bivirkning, men desværre kan ingen forklare hvorfor det sker.
B-vitamin mangel og mangel på et andet vitamin kan gøre det, men det er hun undersøgt for og der er alt okay. Næste teori er at hendes krop tror bøjlen er en infektion som den skal bekæmpe.
Den normale tandlæge ved os kendte ikke til det og vi fik tudet ørerne fulde om tandkødsbetændelse, dårlig mundhygiejne (selvom jeg vidste hun børstede tænder 2-3 fange om dagen), men bøjle tandlægen kendte desværre godt den bivirkning De udelukkende også tandkødsbetændelse med det samme.

Sidst redigeret af BetinaT; 01-04-19 kl. 12:14
BetinaT er offline   Besvar med citat
Ulæste 01-04-19, 20:35   #15
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,558
Takket 4,363 gange i 1,828 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Vores ti-årige har lige fået fjernet to kindtænder af samme årsag (kindtand nr. 2). Hendes 12-års-tænder er ikke brudt frem endnu, og hun burde kunne undgå bøjle, da de tilsyneladende skulle skubbe de andre "frem i bussen" når der er plads?

Vi var MEGET i tvivl, især fordi to tandlæger som vi kender anbefalede at hun skulle beholde tænderne, og få implantater eller en krone når de ikke kunne længere.

Desværre gik det ikke helt som planlagt.

Det var meningen at hun skulle have begge tænder halveret og kun fjernet den ene del, for at forhindre at de andre "vælter" når de rykker frem.
Rødderne var dog vokset fast i kæben, så de knækkede, og de turde ikke skære tand nr. 2 over, da de mente at de bedre kunne få det hele med. Det kunne de så ikke..

Så min datter har nu en halv tand og tre rodstumper siddende. Og de ved faktisk ikke hvordan det vil gå: om rodstumperne afstødes af sig selv, og om de evt. vil sidde i vejen for de tænder der rykker frem.

Jeg er ikke sådan super begejstret, især fordi de faktisk godt vidste at rødderne var groet sammen med kæben, men valgte ikke at oplyse os om det.
Havde vi vidst det, havde vi valgt at hun skulle beholde tænderne, og lavet en tandopsparing til hende.

Men sket er sket, nu må vi bare få det bedste ud af det.

Men i hvert fald vil jeg nok lige sørge for at de får taget ordentlige røntgenbilleder, og at I er fuldt oplyste om de risici de ser.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande