soveværelse i stuen - jeres bedste råd - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 09-08-19, 09:49   #1
aarhus
aarhus har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

aarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 13/06-07
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 7,250
Takket 2,827 gange i 1,001 indlæg
iTrader: 1 / 100%
soveværelse i stuen - jeres bedste råd

Vi bor småt og indtil videre har vi opdelt soveværelset med store reoler, så jeg har haft plads til en seng bag reolen, og min søn har haft resten som sit værelse, men nu går den ikke mere. Her i weekenden flytter vi rundt og jeg skal sove i stuen. Jeg kigger efter en større lejlighed, men det er jo ikke til at vide hvornår det falder på plads, så indtil videre må det være sådan.

Hvad skal jeg tænke på i den forbindelse?
I der også sover i stuen eller har gjort det, hvad er jeres bedste råd i fht. indretning og praktiske løsninger?

- Jeg skal sove på min boxmadras, 140 bred. Så må jeg bruge et sengetæppe og nogle pæne puder om dagen.
- vores stue er ret kvadratisk, så jeg kan ikke afskærme den ene ende af stuen til sovesektion. Så den kommer til at stå i et hjørne.

Jeg har også kigget en masse på Pinterest for at få indretningstips
- - - - - - - - - - -

Når vi ikke har flyttet rundt før, handler det bl.a. om at der er mere støj i stuen i vores lejlighed - både fra gaden, opgangen (som er lige op af stuen) og fra overboen. Soveværelset ligger ud mod en dejlig gårdhave. Der er det kun mågerne, som man kan blive vækket af. Men det hører vist til, når man bor i en havneby.

Så jeg gruer altså lidt for at skulle til at sove i stuen fast.

Når min søn har overnattende gæster, så sover de i stuen, og han er slet ikke generet af lydene som jeg er. Han kan sove til laaaangt op af formiddagen, hvorimod hvis jeg sover i stuen, så vågner jeg så snart 'gaden vågner' eller der er nogen der 'støjer' i opgangen.

Men soveværelset er ikke stort nok til at vi kan bytte om.
Altså soveværelset kan ikke både indeholde spisebord, sofa-tv sektion OG min seng.

Så nu må vi prøve at gøre sådan her. Måske kan det være motivation for hurtigere at finde noget større.
aarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 09-08-19, 10:06   #2
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,546
Takket 11,055 gange i 4,838 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Selvom stuen er kvadratisk ville jeg alligevel overveje om man ikke kunne stille reoler op langs den ene side af sengen alligevel, sådan at man skaber en lille illusion om et soveværelse. Alternativt ville jeg overveje en sovesofa i stedet for sengen. Det er rart at kunne gemme som seng lidt væk når man har gæster.

Hvilket selvfølgelig leder til det næste spg: hvor meget må det koste at indrette?

Og prøv at lægge en plantegninger af stuen op, så kan det være vi kan hjælpe lidt bedre.

Sidst redigeret af BoletteMarie; 09-08-19 kl. 10:08
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til BoletteMarie for dette brugbare indlæg:
aarhus (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 10:20   #3
Saxifraga
Saxifraga træt og glad
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Saxifragas avatar

Tilmeldingsdato: 08/06-12
Geografisk placering: Longyearbyen, Svalbard
Tak givet gange: 6,460
Takket 4,945 gange i 1,794 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Hvis ikke reoler er en mulighed kunne et gardin rundt om sengen måske være det? Så der kan lukkedag, hvis du har behov for det, men aflukningen ikke behøver at tage plads.
Men egentlig stemmer jeg også for reol, hvis overhovedet muligt. Jeg gar ikke sovet i stuen, men vi lukkede af mellem stue og køkkendel med reoler i en lillebitte studiolejlighed for mange år siden, og det betød meget, selvom reolerne nærmest stod midt i rummet.
aarhus (09-08-19), Vemare (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 10:23   #4
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,793
Takket 7,606 gange i 3,750 indlæg
Personligt ville jeg anskaffe en sovesofa. I sær hvis du ikke kan gemme din seng væk bag lille reol arrangement. Jeg har selv haft seng i stuen (flere omgange faktisk) og jeg hader selv følelsen af at folk går ind i mit soveværelse.

Og så tænker jeg at du må overveje om ørepropper er vejen frem i fht. rolig søvn. Desuden tænker jeg at det også er en vanesag, at du med tiden ikke nødvendigvis vågner når gaden vågner.
aarhus (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 10:33   #5
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,252
Takket 26,943 gange i 8,696 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Vi har sovet i stuen af flere omgange. Flere forskellige stuer, flere forskellige boliger

Som Bolette skriver, kommer det konkret enormt meget an på plantegningen, hvilke behov rummet ellers skal opfylde (kontor, krea, spiseplads, garderobeskab, osv) og på hvor mget det må koste.

Helt overordnet handler det om at det skal kunne være ryddeligt og overskueligt, ikke må være for besværligt at holde ordenen (for så ender det bare med at du aldrig får ryddet sengen væk og det bliver som at bo på en lejrskole), og det skal kunne være et soveværelse om natten og et 'dagsrum' om dagen. Med det sidste mener jeg, at der skal ikke flyde med uredt seng og dyner om dagen, for det er SÅ drænende (lejrskole-feeling). Samtidig skal du ikke føle du ligger og sover i 'stue-rod' - det er virkelig vigtigt at ens soveplads er enkel, rolig og luftig og det går lissom ikke hvis der ½ m væk står et spisebord med kaffekande, en stak papirer osv. Hvis det giver mening.

For mig fungerer det ret dårligt med boxmadras i stuen, for det bliver bare aldrig andet end en seng midt i stuen. Man kan godt fikse det op med sengetæppe, puder osv., men det bliver aldrig rigtig godt, til gengæld bliver det besværligt (puder og tæpper frem og tilbage mindst 2 gange dagligt plus alle de gange du lige skal rette på det, fordi hver gang nogen har siddet der, ligner det igen det det er, nemlig en krøllet seng). Så jeg er stor fortaler for en sovesofa, der let kan pakkes sammen om morgenen, og med rum til sengetøjet, så det er af vejen. Man tror det er løgn, så meget en bunke dyner fylder mentalt når den har fast plads fremme i stuen.

Jeg synes det er vigtigt at sørge for at indrette sovepladsen hyggeligt - med læsebelysning (der kan slukkes uden du skal op af sengen), aflægningsplads til ur, bøger, diverse natbordsting, og ja hvis du kan afskærme det lidt gør det en kæmpe forskel.

En anden ting er dit tøj - skal det opbevares i stuen? Hvis ja, skal der findes en løsning der igen ikke ligner alt for meget et garderobeskab midt i stuen. Skal du bruge stuen til at klæde dig på i? HVis ja, tænk over hvordan du kan undgå at hele gaden følger med (medmindre du er ligeglad selvf. )

Det kan sagtens fungere rigtig godt - jeg er virkelig glad for at vi har soveværelse nu, men sov såmænd gerne i stuen igen, hvis det på et tidspunkt blev nødvendigt. Man skal bare gøre lidt ud af det.

Sidst redigeret af liv; 09-08-19 kl. 10:34
liv er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
aarhus (09-08-19), Speltmor (10-08-19)
Ulæste 09-08-19, 10:36   #6
chrjulie
chrjulie Mor til 3 vidunderlige børn ??????????
Shhhhh........ jeg skriver

chrjulies avatar

Tilmeldingsdato: 05/05-08
Geografisk placering: Smørum
Tak givet gange: 1,169
Takket 593 gange i 323 indlæg
iTrader: 27 / 100%
Vi har masser af plads, men sover alligevel i stuen fordi det er hyggeligt
Vi har valgt at sætte gardin skinner op i loftet og købe lange mørklægnings gardiner. Så har vi stadig følelsen af at det er et soveværelse, når gardinerne trækkes for. børnene elsker at trække madrasserne med ind i stuen og sove sammen med os
aarhus (09-08-19), Sienna (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 18:18   #7
aarhus

aarhuss avatar

Jeg prøver lige at sætte et billede ind af hvordan min stue er nu, som jo ikke er helt kvadratisk, men heller ikke aflang.

Ved siden af skrivebordet til venstre har jeg reoler - kubik 4 X 4 rum. Mest med spil, sysager, mapper.
Der er også kubik opbevaring ved siden af tv'et og så hænger der reoler oppe under loftet med vores bøger.

Bag sofaen er en lavere reol der passer med sofaen, bag sofaen er der ting, som ikke bliver brugt så tit, som fx printer, printerpapir, indpakningspapir mm.

Tøj er i skab i værelset, og der tænker jeg at det bliver indtil videre. Skabet er stort og skruet fast i væggen, så det kan jeg ikke lige overskue lige nu.
Vedhæftede billeder
Filtype: jpeg image.jpeg (89.9 KB, 92 visninger)
Ulæste 09-08-19, 18:25   #8
aarhus

aarhuss avatar

I værelset har vi sådan en Ikea Ekspedit rumdeler (4x4) så den kunne jeg evt bruge i stuen som afskærmning. Den er vel 140 høj.

Jeg kunne også bruge kubikreolerne, hvis de ikke skal være helt så høje men mere bare markere skellet.
Ulæste 09-08-19, 18:31   #9
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,490
Takket 11,725 gange i 4,269 indlæg
Send en besked via MSN til Rikke
Jeg ville nok vælge modellen med sovesofa
Følgende brugere siger tak til Rikke for dette brugbare indlæg:
aarhus (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 18:55   #10
aarhus

aarhuss avatar

Lige nu vil jeg ikke investere i sovesofa eller andre dyre løsninger, da jeg leder efter en større lejlighed. Så i første omgang skal jeg prøve at få det til at fungere med de møbler vi har -
evt med mindre køb.

Fx har jeg i dag været i IKEA og har købt fire Trones skoskab som jeg har hængt op bag døren her i eftermiddag. Jeg håber, at de kan indeholde en del sysager og i gangværende syprojekter, så jeg måske kan komme af med reolen bag sofaen og måske også noget af det jeg har i mine bedrollers, så de ikke også skal flytte med i stuen.
Ulæste 09-08-19, 18:57   #11
liv

livs avatar

Hvor skal senge stå? Er det erstatning for den nuværende sofa?
Ulæste 09-08-19, 19:00   #12
liv

livs avatar

Har I spiseplads i køkkenet, for så kan du måske undvære spisebordet, det ville give flere muligheder.

Jeg kan iøvrigt godt forstå, du ikke vil investere i sovesofa lige nu, når det er en midlertidig løsning - det er heller ikke helt gratis hvis den skal ligne en rigtig sofa. For slet ikke at tale om hvis den også skal være behagelig at ligge i.
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
aarhus (09-08-19)
Ulæste 09-08-19, 19:03   #13
aarhus

aarhuss avatar

Jeg er ikke helt afvisende overfor en løsning med enten en rumdeler eller nogle lavere reoler til at opdele rummet lidt. Jeg er nok bare bekymret for om stuen kommer til at virke meget mindre og mørkere.

Jeg håber også at det med støjen er en vanesag. Det er jo lykkedes mig at sove fra mågeskrig for åbent vindue, så måske vænner jeg mig også til det her. Det håber jeg.

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Hvor skal senge stå? Er det erstatning for den nuværende sofa?
Min plan lige nu er, at sengen skal stå i det nederste højre hjørne. Det er længst væk fra vinduet og opgangen, som støder op mod venstre væg.
Og om sofaen så bare skal rykkes tilsvarende mod venstre, det ved jeg ikke.
Ulæste 09-08-19, 19:05   #14
aarhus

aarhuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Har I spiseplads i køkkenet, for så kan du måske undvære spisebordet, det ville give flere muligheder.

Jeg kan iøvrigt godt forstå, du ikke vil investere i sovesofa lige nu, når det er en midlertidig løsning - det er heller ikke helt gratis hvis den skal ligne en rigtig sofa. For slet ikke at tale om hvis den også skal være behagelig at ligge i.
Nej der er ikke spiseplads i køkkenet. Det er sådan et smalt aflangt køkken.
Ulæste 09-08-19, 19:11   #15
aarhus

aarhuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af chrjulie Vis indlæg
Vi har masser af plads, men sover alligevel i stuen fordi det er hyggeligt
Vi har valgt at sætte gardin skinner op i loftet og købe lange mørklægnings gardiner. Så har vi stadig følelsen af at det er et soveværelse, når gardinerne trækkes for. børnene elsker at trække madrasserne med ind i stuen og sove sammen med os
Har I gardin hele vejen rundt om sengen? Føler man sig ikke meget indelukket - og varm- bag gardinerne om natten? Eller er det kun om dagen at der er rullet for?
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande