Hvordan fordeler I ansvar for børnene? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 24-08-19, 16:10   #16
IreneSidsel
IreneSidsel Mor til tre <3
Shhhhh........ jeg skriver

IreneSidsels avatar

Tilmeldingsdato: 30/09-13
Geografisk placering: Farum
Tak givet gange: 3,128
Takket 2,335 gange i 598 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Stormy-mor Vis indlæg
Helt OT og du behøver ikke svarer men hvordan arbejder man 70 timer plus. Det lyder nærmest umuligt for mig. Enten 10 timer om dagen eller er det på 5 dage?
Han arbejder normalt skema dagstid 37 timer + 15 timer ugentlig på transport. Så arbejder han nat 20 - 24 flere dage om ugen og 16 - 24 mindst én dag i weekenden.

Sådan har den sidste måned været. Normalt er det 37 timer + 15 på transport + ca. 12 timer på ekstra arbejde nat.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Stormy-mor (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 17:16   #17
Skipper
Skipper pyh... jeg trækker lige vejret

Skippers avatar

Tilmeldingsdato: 28/02-10
Geografisk placering: Californien
Tak givet gange: 1,915
Takket 1,482 gange i 644 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vi er kommet ud på den anden side af sådan en fordeling. Og jeg husker det stadig som den hårdeste tid. Sjovt nok har det krævet lidt af en bevidst indsats at blive ligestiilede igen.
Vi var flyttet med mit job og min mand gik hjemme i 2 år. Det var fantastisk. Da han skulle have en fod indenfor på arbejdsmarkedet sagde han (vi) ja til en 70 timers uge, med det mål at han skulle forsøge bruge den som springbræt til at 40 timers job med mening i.
Det var hårdt, måske endda mere for ham. Men hårdt i det hele taget. Ovenikøbet blev vores datter alvorligt syg, og jeg trak enormt på fleksibiliteten i mit job, og det satte mig nok lidt tilbage karrieremæssigt.
Uanset hvad var det en god beslutning, vi er nu ganske lige stillet og har begge meningsfulde job og det sætter vi højt.
Jeg har dog lært, at det kræver sit at slippe af med projektlederstillingen MOR. Så det har bragt lidt frustrationer i processen med at blive lige om logistik, læsevaner, bibliotek, legeaftaler, indkøb af gaver til børnefødselsdage etc. Og det er en vigtig ting for mig. Jeg vil ikke regere eller lede og fordele. Jeg vil deles om det. Og det er svært at se mønstrene og sige fra i tide så det ikke bliver frustration og bitterhed. Man kan ikke bestemme gaven, hvis man ikke køber den, så man afgiver jo noget “magt” og ansvar og det skulle jeg være bevist om.
Det korte af det lange er, det var en fælled beslutning, det var hårdt for begge parter. Hos os var det midlertidigt, og vi er kommer godt (og måske styrkede) ud af det på den anden side.
IreneSidsel (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 18:06   #18
PA1987
PA1987 er lykkelig:)
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

PA1987s avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-11
Geografisk placering: Bryndum
Tak givet gange: 1,117
Takket 2,243 gange i 1,170 indlæg
Min mand er væk hjemmefra fra søndag aften til torsdag eftermiddag, i det tidsrum ligger han ca 55-60 t arbejde. Jeg er på 32 t med flekstid netop pga hans arbejdstid. Det er mig der står for ALT omkring børnene+det meste husholdning. Det passer mig udemærket og er noget vi har haft klare aftaler om fra starten. Til gengæld brokker han sig aldrig når jeg beder ham lave både lavpraktiske og administrative ting.

Der hvor jeg syntes det bliver svært er når vi fx skal træffe beslutning om om vi skal gå igennem med at brokke os over flytningen af vores store pige fra den ene klasse til den anden. Han er jo ikke med o dagligdagen og kender ikke børnene hun går med så godt og kan ikke se hendes humør/opførsel i hverdagen.

Jeg tror ikke opdelingen er så ualmindelig, forskellen på om den er succesfuld eller ej ligger for mig i om det er en italesat og accepteret fordeling hvor der kan “udstikkes ordre” til den ikke planlæggende.
Ulæste 24-08-19, 18:33   #19
271182
271182 Har kun et ønske til jul.
Jeg betaler husleje her!

271182s avatar

Tilmeldingsdato: 20/03-08
Geografisk placering: 6933, I Fjelstervang
Tak givet gange: 2,190
Takket 4,167 gange i 1,565 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Herhjemme er det også mig som står for 90% af alt med børn og hjem. Simpelthen fordi jeg har bedre tid og større interesse. Manden arbejder ca 12-13 timer hver dag så det efterlader ikke meget tid ved siden af. Han afleverer ofte børn når det kan passe ind og hentet også gladeligt. Jeg pakker alt børnene skal have med. Men jeg kunne i princippet lade være og give ham lov. Jovist måske vil der mangle noget men igen går til.

Jeg oplevet ofte at mandens manglende deltagelse i det huslige og børnene bundet i at jeg ikke “giver ham lov”.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 24-08-19, 18:41   #20
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,949
Takket 2,693 gange i 1,121 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg har ansvaret 100% samtidig med at jeg arbejder 35 timer om ugen og hjælper ham i virksomheden med at betale regninger og styre økonomien. Jeg tror knap han ved hvilke dage pigerne er til forskellige aktiviteter, men det har jeg det fint med
Er der til gengæld en dag hvor jeg ikke kan få logistikken til at hænge sammen eller der kommer dyrlæge til datterens pony etc, så er han også klar til at hjælpe. Det fungerer ganske fint og pigerne ved også de skal spørge mor hvis de får invitationer mm, for far aner ikke hvad vi skal de forskellige dage
Ulæste 24-08-19, 19:01   #21
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,083
Takket 13,572 gange i 5,594 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Hos os er jeg også familiens projektleder - selv om jeg faktisk arbejder flest timer. Ikke sådan at jeg selv gør alt, men meget bliver gjort på direkte opfordring (a la "vil du sørge for aftensmad i dag" og lignende. (Ej ikke altid vel, men ofte). Og det er anstrengede at skulle have det overordnede overblik. For vores vedkommende er det lige dele dårlig vane, mit behov for at være sikker på at der er styr på ting og så at min mands overordnede overblik ikke er verdensklasse.

Men altså, yngstens klassekammerater har lige holdt fødselsdag - al kommunikation omkring det, tilmelding osv. gik gennem far, mors numner stod slet ikke på indbydelsen (de bor sammen), han stod og organiserede lege, da vi kom for at hente.... det fik mig bare til at stoppe op og tænke, fordi det ofte enten er en ren mortjans, eller mor organiserer, far udfører. Og det er der jo ingen naturlov i.

Det der virker bedst for os, er når der er fast opgavefordeling. Fx klarer min mand al rengøring af badeværelset. Det er hans. Han gør det, når han synes det trænger. Ditto opvask efter aftensmaften. I stuen rydder jeg op, han støvsuger. Jeg tager alt hvad der hedder hjælp til oprydning og rengøring på børneværelser. Vi har af og til lavet lister over hvem der som udgangspunkt laver hvad. Faktisk helt ned til hvor lang tid forskellige ting tager, netop fordi vi ikke arbejder lige længe og det nemt bliver usynligt hvor lang tid man faktisk bruger om ugen på at hente børn, handle ind, vaske tøj, osv. Det var en god øvelse for os og letter den samlede projektleder byrde

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 25-08-19 kl. 08:01
MarenKi er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MarenKi for dette brugbare indlæg:
IreneSidsel (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 19:32   #22
TrineAarhus
TrineAarhus Mine hænder er fulde, - og mit hjerte ligeså!
Bæredygtig

TrineAarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 06/09-06
Tak givet gange: 3,251
Takket 7,092 gange i 2,301 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Er det af hensyn til jeres økonomi/levestandard at din mand arbejder så meget?

Mor til 4 skønne unger
TrineAarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 19:52   #23
IreneSidsel

IreneSidsels avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af TrineAarhus Vis indlæg
Er det af hensyn til jeres økonomi/levestandard at din mand arbejder så meget?
Ja - vi er igang med en omfattende renovering, der hurtig viste sig at blive dyrere end først antaget. Derfor bliver det heller ikke ved at være lige så presset. Men den lange transporttid, slipper han først for om en del år (hoveduddannelse)
Og vi skulle lave en grundlæggende omstrukturering af vores hverdag/vaner, hvis vi skulle klare os helt uden at han arbejder ekstra... Altså, når renoveringen er færdig. Det er bare en dyr tid, når børnene er små og man lige har købt hus...

Ulæste 24-08-19, 20:34   #24
Trine
Trine behøver kaffe med kalk om morgenen
Udviklet SBåkone

Trines avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Østerbro
Tak givet gange: 10,294
Takket 8,284 gange i 2,839 indlæg
Bare af nysgerrighed og uden at ville forklejne den betragtelige arbejdsmængde - men vil man normalt regne sin transporttid med til arbejdstiden? Så løber det jo hurtigt en del op.
I udgangspunktet ville jeg regne de timer, jeg leverer arbejde. Men selv uden dem er det en virkelig lang arbejdsuge for en familie med små børn
Følgende brugere siger tak til Trine for dette brugbare indlæg:
Stormy-mor (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 20:58   #25
IreneSidsel

IreneSidsels avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Trine Vis indlæg
Bare af nysgerrighed og uden at ville forklejne den betragtelige arbejdsmængde - men vil man normalt regne sin transporttid med til arbejdstiden? Så løber det jo hurtigt en del op.

I udgangspunktet ville jeg regne de timer, jeg leverer arbejde. Men selv uden dem er det en virkelig lang arbejdsuge for en familie med små børn
Nej - det har jeg heller ikke tror jeg:

37 - 40 timer (normalt arbejde)
4 timers nattevagter ca. 4 gange om ugen = 16 timer.
Én 8 - 12 timers vagt én gang i ugen.

Så mellem 61 - 68 timers reelt arbejde og så 15 timers transport oveni. De fleste nattevagter trækker så gerne en 30 min ud og så lander man på omkring de 70 timer.

Sådan har det så kun set ud, den seneste måned.

Trine (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 21:42   #26
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,895
Takket 5,913 gange i 2,608 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Hos os har det altid været mig der havde styr på alt omkring børn, familieplaner osv. Men som hos Christina, så er det manden der står for 99% af udendørs - lidt mindre nu hvor jeg arbejder noget mindre og jeg har fået lyst til haven igen - og han laver mad hver aften.
Når jeg ikke gider tage turen til Bornholm igen igen for at få drengene til kontrol, så sender jeg manden afsted, men som udgangspunkt er det mig der har det overordnede overblik.

Hvis du ved at det kun er for en periode hos jer, er det så ikke nemmere at acceptere at sådan er det nu, og så tage snakken om, hvad der skal ske bagefter? Så er det ikke en snak med ønske om ændring lige nu, men mere når I er tilbage til normaltilstande. Måske vil det gøre snakken mere konstruktiv og der er tid til at tænke og planlægge.
babyflunk er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 21:47   #27
Katja
Katja har de dejligste unger
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Katjas avatar

Tilmeldingsdato: 22/06-07
Geografisk placering: Randers SØ
Tak givet gange: 6,153
Takket 1,526 gange i 897 indlæg
Shit det lyder barskt
Jeg er 100% projektleder på børnene og deres hverdag. Min mand er 100% projektleder på alt hvad der hedder hus/have. Rengøring og vasketøj hjælpes vi ad om. Indkøb kan jeg uddelegere men jeg foretrækker at gøre det selv. Madlavning er mig tirs+fre (og weekend men det hygger jeg med det) mandag har den store maddag men hun er ikke selvkørende endnu. De andre dage er det rugbrød for ingen andre end jeg tager initiativ til madlavning.
For det meste fungerer vores fordeling ret godt uden sure opstød men det med madlavningen kan godt pisse mig af.... derfor har jeg også skruet ned for serviceniveauet. Ungerne smører nu selv deres madpakker men de er også store. Jeg syntes det var et stort stykke arbejde da de var små

Mor til Tilde 22.09.06 og Toke 08.04.11
Katja er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 21:53   #28
soli
soli har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

solis avatar

Tilmeldingsdato: 02/12-09
Geografisk placering: Hareskovby
Tak givet gange: 2,337
Takket 4,821 gange i 1,513 indlæg
Det lyder som om, I er ualmindeligt hårdt spændt for. I vores familie har vi to fuldtidsjobs (39,5 timer), og jeg synes, det er svært at få det til at hænge sammen på trods af meget fleksible arbejdspladser.

Uanset arbejdsfordelingen i hjemmet skal man ikke undervurdere den arbejdsbyrde, der ligger i projektlederrollen - the mental load. I stort set alle de familier, jeg kender - inklusive min egen - varetages den rolle i vid udstrækning af kvinden. Og det er selvfølgelig ikke noget problem, hvis det er en del af en aftalt og gennemtænkt arbejdsfordeling, som alle trives med. Men det er mit indtryk, at det oftere bare sker mere eller mindre uudtalt og automatisk, at familiens drift bliver kvindens ansvar - og at den medfølgende arbejdsbyrde ikke nødvendigvis er synlig for partneren.

Og det er netop den frustration, jeg læser ud af dit indlæg. Hvilket fik mig til at tænke på denne her tegneserie, som jeg synes illustrerer problemet rigtig godt:

https://english.emmaclit.com/2017/05...houldve-asked/

(Klik på linket for at se hele tegneserien.)

aeblekinder (31-08-19), BoletteMarie (25-08-19), ChristinaS (25-08-19), Finkemor (25-08-19), hansan (24-08-19), IreneSidsel (25-08-19), karisma (25-08-19), Katja (25-08-19), Magritte (25-08-19), MarenKi (25-08-19), Moogie (24-08-19), Phister (25-08-19), Salling (25-08-19), Saxifraga (02-09-19), sommerregn (24-08-19), Vanadia (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 22:09   #29
TrineAarhus
TrineAarhus Mine hænder er fulde, - og mit hjerte ligeså!
Bæredygtig

TrineAarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 06/09-06
Tak givet gange: 3,251
Takket 7,092 gange i 2,301 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af IreneSidsel Vis indlæg
Ja - vi er igang med en omfattende renovering, der hurtig viste sig at blive dyrere end først antaget. Derfor bliver det heller ikke ved at være lige så presset. Men den lange transporttid, slipper han først for om en del år (hoveduddannelse)
Og vi skulle lave en grundlæggende omstrukturering af vores hverdag/vaner, hvis vi skulle klare os helt uden at han arbejder ekstra... Altså, når renoveringen er færdig. Det er bare en dyr tid, når børnene er små og man lige har købt hus...

Jeg forstår godt dine frustrationer. Men begges arbejdsindsats går vel til en højere fælles mål? Som I er enige om?

Mor til 4 skønne unger
TrineAarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 22:15   #30
Trine
Trine behøver kaffe med kalk om morgenen
Udviklet SBåkone

Trines avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Østerbro
Tak givet gange: 10,294
Takket 8,284 gange i 2,839 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af IreneSidsel Vis indlæg
Nej - det har jeg heller ikke tror jeg:

37 - 40 timer (normalt arbejde)
4 timers nattevagter ca. 4 gange om ugen = 16 timer.
Én 8 - 12 timers vagt én gang i ugen.

Så mellem 61 - 68 timers reelt arbejde og så 15 timers transport oveni. De fleste nattevagter trækker så gerne en 30 min ud og så lander man på omkring de 70 timer.

Sådan har det så kun set ud, den seneste måned.

Så giver det bedre mening. Min trætte hjerne kan ikke lægge sammen selv
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande