Hvordan fordeler I ansvar for børnene? - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 24-08-19, 22:34   #31
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 6,865
Takket 6,230 gange i 2,781 indlæg
iTrader: 0 / 0%
For mig har det altid virket naturligt at jeg stod for den slags . Det var dog lidt belastende en periode i livet med bf, da jeg havde arbejde, stod for alt husligt, alt vedr. børnene og han så også mente jeg burde trække en betydelig del af læsset vedr. ombygning. Der var lige en periode hvor jeg faldt i martyrfælden - altså jeg trak et kæmpe læs, mens jeg bandede indvendigt over hvor unfair det var. Og så opdagede jeg hvor dumt det var og besluttede at enten måtte jeg vælge at sige fra og hvis jeg ikke var kvinde for det, så måtte jeg sgu tage det andet på mig uden at kny - jeg vil ikke bruge mit liv på at ynke mig selv for noget jeg jeg vælger at udsætte mig selv for. Så jeg fortalte ham hvor meget jeg ville bruge af tid på ombygning og frasagde visse opgaver helt. Det huslige, ting vedr. børn m.m. havde jeg det jo egentlig fint nok med, så de ting fortsatte jeg med - nu bare uden at føle det var synd for mig, at det var min opgave. Det betød en kæmpe forskel for mig, at jeg ikke følte det var noget jeg havde fået påduttet mig mere eller mindre mod min vilje. Men at jeg nu aktivt tog stilling til hvad jeg kunne og ville løfte. Måske det også vil gøre en forskel for dig. Måske ikke.

Når din mand arbejder så meget som jeg gør forstår jeg egentlig godt han ikke orker begynde at sætte sig ind i en masse nyt. Men hvis du ikke vil eller kan gøre det uden det tynger eller dræner dig enten fysisk eller mentalt, må i jo tage en snak om der er opgaver, der kan skæres fra, han kan overtage, i kan betale jer fra at få lyst eller noget fjerde.
luna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til luna for dette brugbare indlæg:
Magritte (25-08-19)
Ulæste 24-08-19, 22:36   #32
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,669
Takket 5,115 gange i 1,969 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg går hjemme og min mand arbejder ca 55-60 timer i ugen + 5 timers transport.

Jeg står for alt hvad der hedder ugentlig indkøb, daglig rengøring, alt vasketøj og det er mig der skal have overblik over alle papirer og al skoleting/legeaftaler.

Min mand står for alle ekstra indkøb, han laver aftensmad stort set hver dag, han laver morgenmad hver morgen til de store, og sørger for at opvaskemaskinen er tømt hver morgen inden han tager afsted.

Derudover deles vi om storrengøring, oprydning, sidder sammen når vi ordner økobomi, og han er altid med til de ting jeg beder om med børnene.

Når der skal købes tøj til børnene var jeg lavet lister med hvor meget af hvad. Deres str på og så tager vi to hver

Ingen ide om det er fair, men det fungerer her.

Sidst redigeret af Fru Solskin; 24-08-19 kl. 22:39
Fru Solskin er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 23:55   #33
Imma
Imma smooth solo sailin'
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Svendborg
Tak givet gange: 16,549
Takket 26,848 gange i 8,293 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Nåmen, jeg vil bare anbefale en bog "Livet i familien" af Jesper Juul. Den handler om alt det, det er smart at snakke om og forholde sig til, når man er en familie. Blandt andet er der et kapitel, der hedder "Ansvarlighed".
Katja (25-08-19), MarenKi (25-08-19), Phister (25-08-19), slyngemortilto (27-08-19)
Ulæste 25-08-19, 07:33   #34
Magritte
Magritte har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

No Avatar

Tilmeldingsdato: 02/10-07
Geografisk placering: Slagelse
Tak givet gange: 588
Takket 863 gange i 411 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Respekt til dig. :respekt: Det er benhårdt arbejde at være nogens mor. At være nogens kone og at være en voksen udgave af sig selv samtidig.

Hos os er det mig der tager/ har ansvaret. Sådan har det altid været. Og jeg har været træt af det og resultatet er blevet derefter - jeg er nemlig virkelig dårlig til at huske alting. Men det er da lykkedes så vidt, og så har der været ting vi har glemt og ikke har overkommet, men alt i alt har det været rimelig vellykket.

Nu er vores børn, rimeligt store - og jeg synes erfaringen viser, at den ansvarsfri part kommer mere på banen, efterhånden som det bliver mindre kaotisk. Børnene husker mere selv. Og måske skyldes det også indførelsen af skema på køleskabet, ugentligt indkøb og madplan: At hverdagen er blevet gjort mere tydelig. Ansvaret flytter over på mere tydelige ting: ugentlige fritidsaktiviteter, ting man kan læse på intra osv.
Alt det med tøjstr. og vaccinationer og hospitalsbesøg og lign. er stadig mit ansvar - men mange andre ting har fundet en bedre fordeling med tiden.
Ulæste 25-08-19, 15:11   #35
EEMs
EEMs Nu mor til 3
Mit IRL er skiftet ud med en URL

EEMss avatar

Tilmeldingsdato: 10/07-07
Geografisk placering: Vejle
Tak givet gange: 418
Takket 1,697 gange i 1,051 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af IreneSidsel Vis indlæg
Han arbejder normalt skema dagstid 37 timer + 15 timer ugentlig på transport. Så arbejder han nat 20 - 24 flere dage om ugen og 16 - 24 mindst én dag i weekenden.

Sådan har den sidste måned været. Normalt er det 37 timer + 15 på transport + ca. 12 timer på ekstra arbejde nat.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Jeg er den herhjemme, som er mest væk. Jeg har minimum 10 timers transporttid om ugen og arbejder minimum 37 timer i snit over 4 uger.
Vi har fordelt os, så jeg kører meget tidligt hjemmefra og derfor er tilbage omkring 16.15 hvis jeg kommer af sted til tiden. Dvs min mand har afleveret og jeg har hentet i mange år.
Transportiden kan altså bruges konstruktivt, når jeg kører selv er det her jeg venindsludrer og når jeg er med det offentlige kan jeg sagtens ordne forældreintra osv.
Det er mig der har styr på familielogistikken. Vi laver madplan, køber stort ind 1 gang om ugen og et lille indkøb midt på ugen. Vi skiftes til at lave mad og være den som kører til diverse fritidsaktiviteter, vi skiftes til at rydde op efter aftensmaden. Min mand er den handy, som ordner diverse ved vores hus. Haven ligner noget der er løgn, men græsset bliver slået. Jeg har vasketøjet. Bilen er aldrig vasket og støvsuget. Og børnene er inddraget og skal hjælpe til.
Ulæste 25-08-19, 21:16   #36
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,736
Takket 3,902 gange i 1,945 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Læser med her for det er netop der hvor det lidt for ofte vælte for mig. Jeg prøver at bede manden tage noget af det, men jeg skal altid forholde mig til om det er noget jeg kan tåle bliver glemt/ikke gjort for det et der en pæn risiko for sker så alt som kan få konsekvens for børnene fx ender jeg med.
Det praktiske er nogenlunde fordelt men jeg synes det er Max svært med netop "the mental load" Hvordan det bliver delt op og som den lille tegneserie i linket siger "synligt"
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande