Ohhh, jeg er stolt af mig selv ... - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 13-08-19, 15:31   #1
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,568
Takket 55,276 gange i 8,295 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Ohhh, jeg er stolt af mig selv ...

I dag har jeg fået mit livs første rodbehandling.

Det har alle dage stået for mig, som noget af det værste man måtte kunne gennemgå (endda værre end at føde ), så jeg er virkelig, virkelig taknemmelig for, at det ikke har været nødvendigt før nu, og endnu mere over, at det ikke var helt så hæsligt som jeg frygtede.

Det var egentlig bare det jeg ville sige ...

Meeeeen, jeg nåede lige at blive vildt forskrækket deroppe, tanden blev egentlig fikset i foråret, en gammel fyldning var faldet ud, og min tandlæge ordnede og fiksede og gjorde ved.

Så pludselig her i ferien begyndte den at drille og blev helt ekstremt følsom (som i overfor alt, der var køligere end stuetemperatur).

Så jeg havde en tid i onsdags, (og i dagene op til, begyndte den fandme også at gøre vildt ondt) hvor hun igen fiksede, og håbede, at kunne undgå rodbehandling, hun brugte laaaang tid, og vi regnede med, først at se hinanden i starten af september, hvor jeg i forvejen havde en almindelig tandlægetid.

Men så dunkede den HELT vildt og holdt mig vågen om natten, og jeg fik en akut tid i fredags, hun synes jo det var noget øv, at behandlingen ikke virkede, jeg var parat til at flå den ud, men sådan udover at den gjorde ondt, så er det en fin tand, med masser af god tandstruktur ( hør mig lige), så det frarådede hun mig meget (den er allerbagerst i overmunden, så ikke noget katastrofested, som sådan).
Hun åbnede op ind til den, tog nogle billeder, rensede, fjernede en del af nerven for oven, lagde noget medicin i og en midlertidig fyldning, og sagde så, at hun regnede med, at det ville holde fint, til vi skulle ses 2.9. -
Jeg skulle forvente at det måske ville mure et par dage, nu hun havde rodet.

Men den er bare blevet ved med at murre, og i morges, blev jeg helt hysterisk, fordi jeg jo skal starte på skole i morgen, så jeg ringede ud til sekretæren da de åbnede, og sagde bestemt, at nu skulle den UD.
Jeg fik en hurtig tid, og hun fik mig overbevist om, at den altså ER værd at bevare, overtalelsen kom nok også, fordi behandlingen i fredags, egentlig er samme behandling, som man starter en rodbehandling med, så på den måde, var jeg jo lidt af vejen allerede.

Men så kom det “vi gennemgik dine røntgenbilleder på konferencen, og vi kan se noget, der ikke skal være der, men vi kan ikke se, hvad det er”.
Jeg døde lige 15 gange ...
Et nyt røntgenbillede, viste dog, at det heldigvis “bare” er en ekstra tand, en lille, bitte mini tand, der ligger og putter derinde. De var enige om, de to tandlæger, at siden jeg jo nok har haft den hele livet, så var der ingen grund til at operere den ud, så længe den ikke genere. Nøj, hvor blev jeg nervøs.

Så i dag, har jeg gennemgået trin 2. af rodbehandlingen og næste gang jeg kommer, skal den skylles og renses en sidste gang, og så lukkes, og SÅ skulle det være slut med pis fra den tand.

Selvom min tandlæge er billig, så synes jeg alligevel det er lidt af en udskrivning, og der skal ikke engang krone på - sgu da godt, man er medlem af Danmark, det hjælper da lidt på det.

Og omvendt, for 3-4 år siden, da vi var på ferie i Jylland, flækkede Henrik en kindtand på en restaurant, ved at bide mega hård i en oliven, som han troede var stenfri, og den flækkede så totalt, og gjorde omgående ondt, at vi måtte finde en tandlæge derovre, den stod ikke til at redde, men kunne heller ikke bare fjernes, så den blev opereret ud, og det kostede næsten lige så meget, som jeg skal give for denne her rodbehandling - så måske er det slet ikke så galt.

Måske er vi bare vant til, at alt andet lægeligt er gratis, for jeg bliver sørme overrasket over, hvor virkelig dyrt jeg synes det er.
(Men når en tand driller, så kører man fandme bare kortet igennem, i fredags var jeg parat til at bytte en af ungerne væk, for at slippe for den tand ...)

Men nu mangler jeg kun en enkelt gang i denne omgang, og jeg er MEGA stolt af mig selv, de er så vildt søde, og jeg er så mega tandlægeskræk, så det er stort for mig, at jeg troligt kommer hos dem, selvom jeg er døden nær af skræk.

Sidst redigeret af ChristinaS; 13-08-19 kl. 15:34
ChristinaS er offline   Besvar med citat
The Following 8 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
althea (13-08-19), anmani (16-08-19), CharlotteQvist (14-08-19), Gnisten (13-08-19), Koby (13-08-19), lilo (13-08-19), Majer80 (13-08-19), Sissi (13-08-19)
Ulæste 13-08-19, 16:19   #2
lilo
lilo tror lidt på foråret i dag;)
Kamæleon

lilos avatar

Tilmeldingsdato: 23/08-07
Geografisk placering: nordsjælland
Tak givet gange: 879
Takket 972 gange i 516 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Hvor er det godt det er gået så godt og du har klaret det! Du lyder til at have nogen dejlige tandlæger.

Håber virkeligt og inderligt for dig at det stopper her og du bare skal have lavet den fin og færdig snarest

Må jeg lige spørge: Kan du huske hvor længe H havde ondt efter at have fået fjernet den knækkede tand?
( Ikke for at spamme, men jeg har virkelig brug for at vide hvor længe ting skal gøre ondt).

Lilo

lilo er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-19, 16:24   #3
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af lilo Vis indlæg
Hvor er det godt det er gået så godt og du har klaret det! Du lyder til at have nogen dejlige tandlæger.

Håber virkeligt og inderligt for dig at det stopper her og du bare skal have lavet den fin og færdig snarest

Må jeg lige spørge: Kan du huske hvor længe H havde ondt efter at have fået fjernet den knækkede tand?
( Ikke for at spamme, men jeg har virkelig brug for at vide hvor længe ting skal gøre ondt).

Lilo
Som jeg husker det, var han noget groggy det første døgn, men det blev egentlig meget hurtigt bedre.

Jeg husker det i hvert fald ikke som noget der varede længe. Jeg har engang selv fået fjernet en knækket tand, det er nok omkring ti år siden, og jeg husker egentlig mest af alt lettelsen over, at det nu endelig holdt op med at gøre ondt. Det gjorde vanvittigt ondt, da den flækkede, og den smerte forsvandt omgående da tanden kom ud - jeg husker ikke dagene efter som slemme egentlig.
Ulæste 13-08-19, 16:32   #4
lilo
Kamæleon

lilos avatar

Jeg spørger jo af en grund.
Jeg har i går fået opereret en kindtand ud - efter en uge med vanvittige smerter i tanden fordi den havde fået en revne efter en gammel sølvplump, 2 tandlægebesøg og rodbehandling i forsøg på at redde tand.
Jeg havde også tænkt, at det var første døgn der var udfordringen og jeg har virkelig holdt mig i ro med hovedet oppe og kun spist kold grød og iskaffe.
Det er bare ikke bedre i dag - har stadig brug for smertestillinde.
Så nu er jeg jo lidt negativ og tænker om det ikke går som det skal

Så tak for dit svar. Jeg håber det går meget nemmere for dig.
Og giver min en dag til....

Lilo

Ulæste 13-08-19, 16:40   #5
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af lilo Vis indlæg
Jeg spørger jo af en grund.
Jeg har i går fået opereret en kindtand ud - efter en uge med vanvittige smerter i tanden fordi den havde fået en revne efter en gammel sølvplump, 2 tandlægebesøg og rodbehandling i forsøg på at redde tand.
Jeg havde også tænkt, at det var første døgn der var udfordringen og jeg har virkelig holdt mig i ro med hovedet oppe og kun spist kold grød og iskaffe.
Det er bare ikke bedre i dag - har stadig brug for smertestillinde.
Så nu er jeg jo lidt negativ og tænker om det ikke går som det skal

Så tak for dit svar. Jeg håber det går meget nemmere for dig.
Og giver min en dag til....

Lilo
Jeg tror egentlig godt du kan forvente, at have brug for smertestillende et stykke tid endnu.
Og din historie gør mig fordi jeg pludselig frygter for, om denne her rodbehandling ikke kommer til at virke.
Men min tand har ingen revne, så det bør den da, ikke?

Men jeg er også på piller, og forventer at være det nogle dage endnu, det tror jeg også godt du kan - du skal selvfølgelig holde øje med, om der kommer en bule.
Ulæste 13-08-19, 16:49   #6
lilo
Kamæleon

lilos avatar

Jeg er sikker på, at din tand er meget bedre end min!
Jeg kunne mærke det var noget shit lige med det samme da lokalbedøvelsen forduftede i fredag.
Jeg synes det lyder meget bedre med din. Den skal nok blive god igen.

Så må vi være tålmodige sammen de næste dage......

Jeg kan altså heller ikke lidt at gå til tandlæge, alle de der lyde i kraniet, og ting der isner. Det er først ok når de har bedøvet godt og grundigt. Men så bliver jeg altid bange for om bedøvelsen kan skade eller de gør noget forkert eller noget.
Så jeg forstår fuldt ud din stolthed, og håber det holder her.

Lilo

Sidst redigeret af lilo; 13-08-19 kl. 16:53
Ulæste 13-08-19, 17:02   #7
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Min murrer også, og nu hvor bedøvelsen er helt væk, har jeg måtte tage piller. Men hun sagde det godt nok også, at det kunne det godt gøre nogle dage.

Men jeg synes bare den gør ondt, hvis jeg presser på den med tungen, og hvorfor gør den det, hvis nerverne er fjernet?
(Omvendt, så skal der åbnes op næste gang, og renses ekstra og skylles igen, så måske er de ikke helt væk .)

Jeg er rædselsslagen ved tanken, om at det ikke virker.

Men omvendt, så kender jeg da mange der på et tidspunkt i livet har fået en rodbehandling, og jeg synes ikke rigtig jeg hører om, at det ikke virker.
Ulæste 13-08-19, 17:03   #8
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Og selvom jeg er så tandlægeskræk, så er jeg ikke en skid bange for hverken nåle eller bedøvelse, mærkeligt nok, jeg skal bare have rigeligt af det - jeg er kun bange for, ikke at få nok bedøvelse.
Ulæste 13-08-19, 19:04   #9
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,882
Takket 5,899 gange i 2,596 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Du er sej

Jeg fik også min første rodbehandling i forsommeren. En tand der aldrig har fejlet noget andet end at jeg har haft bøjle på. Jeg er så meget mere bange for bedøvelsen og når de stikker end alt det andet, så jeg fik lov til at slippe for den del
Min har holdt fint og gjorde kun lidt ondt i et par dage. Gemalen har fået mange rodbehandlinger der stadig holder fint.
babyflunk er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til babyflunk for dette brugbare indlæg:
ChristinaS (13-08-19)
Ulæste 13-08-19, 20:49   #10
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,672
Takket 7,408 gange i 3,670 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Det er ikke tanden der gør ondt - men det tanden sidder i tænker jeg

Pris dig lykkelig for at du trods alt ikke har haft en tættere kendskab til rodbehandlinger kroner og broer ... .Fuck det er dyrt at have dårlige tænder ....

Håber det snart er okay i kæbe igen
CharlotteQvist (14-08-19), ChristinaS (13-08-19)
Ulæste 13-08-19, 20:57   #11
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Det er ikke tanden der gør ondt - men det tanden sidder i tænker jeg

Pris dig lykkelig for at du trods alt ikke har haft en tættere kendskab til rodbehandlinger kroner og broer ... .Fuck det er dyrt at have dårlige tænder ....

Håber det snart er okay i kæbe igen
Uff, det lyder slemt.

Så kan du måske hjælpe mig, nu har bedøvelsen jo forlængst lagt sig, jeg spiser piller med jævne mellemrum, men tanden er stadig så følsom, at hvis jeg sætter tungen på tyggefladen, gør det ondt, er det normalt?

Hun sagde godt nok, at det nok ville murre lidt nogle dage i hvert fald, men selvom den hele weekenden og mandag tirsdag har murret, så jeg har spist piller, så var den slet ikke hverken berøringsfølsom eller kuldefølsom, det stoppede i fredags, men nu er det der så igen, er det ikke lidt mærkeligt, eller er det meget almindeligt, n u hvor hun har rodet i alle tre rodkanaler?
(Hun er jo ikke færdig, der skal åbnes op igen om tre uger, og renses færdigt, så jeg går udfra, at nerverne ikke er helt ude? )

Jeg er SÅ utrolig træt af den tand.
Ulæste 13-08-19, 22:12   #12
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 52
Takket 487 gange i 227 indlæg
iTrader: 0 / 0%
De fleste har ondt et par dage efter opstart og udrensning til rodbehandling. Du skal tænke på at infektionen i nerven har gjort at der nu er hævelse/væske omkring tanden, hvilket gør at den skubbes minimalt "udad" knoglen og bliver lidt høj. Oftest aflaster vi tandlæger tanden en anelse i højden, men hun kan have taget lidt mindre end behøvet eller din tand kan have trukket lidt mere væske til omkring sig. Hvis den føles som om at den tager "hele trykket" og "førstekontakten" når du tygger sammen, er det muligt du skal runde tandlægen og få aflastet lidt mere. De fleste aftager dog jævnt i løbet af de første 1-2 døgn efter udrensningen. De fleste har ondt samme aften. Du tager bare det smertestillende du har (uden at tage for meget selvfølgelig). Du skal selvfølgelig reagere hvis du får feber eller bliver alment påvirket. Og bare rolig, det plejer at være den akutte oplukning og til dels udrensningen der er de værste. Rodfyldningen tilsidst kan jævnligt laves uden bedøevlse (omend vi sjældent får lov at prøve).

Til efter operativ fjernelse af tand, skal man regne med at have ondt fra 2 dage op til 2-3 uger (og ind imellem længere). Du skal som ved Christina reagere hvis du får feber eller bliver alment påvirket, meget hævet eller lignende.
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-19, 22:47   #13
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Cyanostictus Vis indlæg
De fleste har ondt et par dage efter opstart og udrensning til rodbehandling. Du skal tænke på at infektionen i nerven har gjort at der nu er hævelse/væske omkring tanden, hvilket gør at den skubbes minimalt "udad" knoglen og bliver lidt høj. Oftest aflaster vi tandlæger tanden en anelse i højden, men hun kan have taget lidt mindre end behøvet eller din tand kan have trukket lidt mere væske til omkring sig. Hvis den føles som om at den tager "hele trykket" og "førstekontakten" når du tygger sammen, er det muligt du skal runde tandlægen og få aflastet lidt mere. De fleste aftager dog jævnt i løbet af de første 1-2 døgn efter udrensningen. De fleste har ondt samme aften. Du tager bare det smertestillende du har (uden at tage for meget selvfølgelig). Du skal selvfølgelig reagere hvis du får feber eller bliver alment påvirket. Og bare rolig, det plejer at være den akutte oplukning og til dels udrensningen der er de værste. Rodfyldningen tilsidst kan jævnligt laves uden bedøevlse (omend vi sjældent får lov at prøve).

Til efter operativ fjernelse af tand, skal man regne med at have ondt fra 2 dage op til 2-3 uger (og ind imellem længere). Du skal som ved Christina reagere hvis du får feber eller bliver alment påvirket, meget hævet eller lignende.
Jeg havde sådan håber, at du måske kom forbi, tusind tak, for dine altid udførlige og brugbare svar.

Jeg bider meget hårdt sammen når jeg sover, jeg skærer ikke tænder, bider bare virkelig hårdt sammen, det er mega irriterende, både for mine tænder, men også fordi mine kæber bliver så ømme - men min søde tandlæge kender problematikken, og har aflastet tanden rigtig meget (det gør I jo så alligevel, men hun har aflastet den så meget, at der ikke umiddelbart er kontakt når jeg bider sammen, netop for at jeg ikke skulle gøre ondt være under søvnen.
Men den værker og knirker hele tiden, og når jeg presser tungen mod tyggefladen, føles det lidt på samme måde, som hvis man kommer til at bide i et stykke sølvpapir, altså sådan lidt metallisk og underligt, så jeg tør i hvert fald ikke bide i noget med den .
Og det bekymrede mig lige en del, fordi jeg jo nærmest troede, at den ville være følelsesløs fra nu. Men hvad ved bønder om agurkesalat.

Jeg napper mine smertestillende, og håber det stilner af de næste dage, og så ser jeg frem til at få den lavet færdigt om 19 dage (jeps, jeg tæller ned ... )

Jeg håber og tror på at det går som du siger; at den falder totalt til ro, så jeg ikke skal tænke over den hele tiden.

Mange tak for svar.
Ulæste 13-08-19, 22:56   #14
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Og jeg kommer aldrig til at få lavet noget som helst uden et ordentlig skud bedøvelse - jeg kan ikke engang klare ultralydsrenseren, men får dem renset på gammeldags manér.
(Jeg har bare sygt følsomme tænder, og har haft det hele mit liv, så jeg betaler glad og gerne for al den bedøvelse jeg kan skrabe til mig ... )
Ulæste 13-08-19, 23:14   #15
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 52
Takket 487 gange i 227 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Langt de fleste falder til ro af sig selv over 1-3 dage - det skal nok gå
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Cyanostictus for dette brugbare indlæg:
ChristinaS (14-08-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande