Kattesprogskyndige - hvad sker der lige for hende? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-01-18, 17:07   #1
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,516
Takket 12,688 gange i 5,201 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Kattesprogskyndige - hvad sker der lige for hende?

Av for helvede - min kat er sku skør?

Jeg sidder i sofaen og den hopper op og vandrer lidt rundt på ryglænet, gnupper sig op af mit hår, tygger på det og spinder som en plæneklipper. Jeg nusser den lidt i nakken, men lader den ellers være. Så hopper den ned ved siden af mig, glor lidt på mig og bidder mig i håndledet, mens den holder om min arm med potterne og "støder fra" med bagbenene, så jeg ellers får nogle ordentlige rifter på armen Jeg trækker armen til mig, men flytter mig ikke - og så går den "til angreb" igen kort tid efter (og så puffer jeg den ned af sofaen og den smutter)

Vi har før prøvet, at den napper, hvis man kommer til at nusse den for længe, men her rørte jeg den ikke, netop fordi jeg fornemmede den måske stod lidt højt i tændingen.... hvordan er jeg kommet til at tisse på den sukkermad?

Den er indekat, i sin bedste alder, normalt rimelig tillidsfuld og kælen, ikke kommet til skade eller på anden måde syg, så vidt jeg kan se.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-01-18, 17:17   #2
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 35,484
Takket 50,230 gange i 7,744 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Løbetid?
De bliver bindegale ...
Ulæste 10-01-18, 17:28   #3
Schmetterling
Schmetterling Er gået i teen mode!
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-12
Tak givet gange: 2,147
Takket 8,658 gange i 2,942 indlæg
Jeg tror den leger med dig? Altså, hvis den ville skade dig rigtigt, så ville man ikke slippe fra sådan en tur med er par ridser.

Men ellers, prøv at se “My cat from hell”. Sådan en adfærd har jeg tit set i programmet, men jeg kan ikke huske hvorfor
Og ham fra programmet er IKKE en Ceasar Milan (staveplade) type!
Følgende brugere siger tak til Schmetterling for dette brugbare indlæg:
Totaa (10-01-18)
Ulæste 10-01-18, 17:38   #4
MarenKi
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Løbetid?
De bliver bindegale ...
Hun er steriliseret, så umiddelbart nej. Hun har stadigvæk indimellem en tur af "the crazies", hvor hun drøner op i dørkarmene og rundt i det halve af stuen, men det tænker jeg er almindeligt for hende.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Schmetterling Vis indlæg
Jeg tror den leger med dig? Altså, hvis den ville skade dig rigtigt, så ville man ikke slippe fra sådan en tur med er par ridser.

Men ellers, prøv at se “My cat from hell”. Sådan en adfærd har jeg tit set i programmet, men jeg kan ikke huske hvorfor
Og ham fra programmet er IKKE en Ceasar Milan (staveplade) type!
Det må jeg lige se om jeg kan finde på youtube.

Vi har prøvet det med, at hun blive overstimuleret af at blive nusset/leget med og så markerer... men det her var ret heftigt, og ikke en afstemt markering og jeg havde jo heller ikke fat i hende.

Ulæste 10-01-18, 20:01   #5
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,914
Takket 2,845 gange i 1,254 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Understimuleret? Altså den er jo ung og indekat uden en anden kat i samme aldersgruppe? Min erfaring er, at indekatte har behov for megen megen aktivering hvis man ikke har 2 sammen.
Hvad med at finde lidt legetøj frem og lege lidt med hende.
Jeg har her til aften fået lidt samme tur af vores unge tilløber ungkat - og den kan nærmest ikke få mere aktivering, så ja.....

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Ulæste 10-01-18, 20:33   #6
MarenKi
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Måske.... jeg har tænkt der måske var noget lege/kæleinstinkt der tippede over i jagtinstinkt lige pludselig. Hun er normalt ikke voldsomt interesseret i legetøj, men jeg skal nok lige have kigget på det igen (og grave det frem bag sofaen og fra under bogreolen, hvor det plejer at ende.)

Hun er ca 5-6 år gammel nu. Hun er ret selskabelig og vil helst være hvor vi er - eller allerhelst sidde oven på en af os voksne. Min mand er hjemme med hende det meste af dagen og de snakker en del sammen (mens hun vader rundt oven på hans tastatur) - så kontakt får hun masser af. Men altså knapt så meget aktivering,

Sidst redigeret af MarenKi; 10-01-18 kl. 23:25
Ulæste 10-01-18, 21:22   #7
Kestrel
Kestrel Lidt mafioso er man vel altid
Regular Powerhouse
Administrator

Kestrels avatar

Tilmeldingsdato: 03/01-11
Geografisk placering: Give
Tak givet gange: 15,186
Takket 10,758 gange i 3,821 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tænker også hun er blevet kåd og "legesyg" og så du "bare" fået dræberkatten at føle.
Det kan 6årige katte godt få sinds for i ny og næ. Jeg har jo en 12årig herhjemme og selv han kan engang imellem godt få sind for lige pludselig at at blive totalt killinge-agtig og legesyg og så "gå til angreb" på en ellers rimelig uskyldig fod eller tilsvarende. Det sker efterhånden meget sjældent men det hænder stadig at vi bliver sprunget på i kådhed (og han er kastrat).
Jeg vil tro hånden har ligget på en fristende måde lige til at springe på!

PS når jeg skriver kåd mener jeg ikke som i: løbetid, men bare som frisk og fuld af energi

Sidst redigeret af Kestrel; 10-01-18 kl. 21:25
Kestrel er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Kestrel for dette brugbare indlæg:
Gammelmor (11-01-18)
Ulæste 10-01-18, 21:44   #8
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 14,960
Takket 23,348 gange i 7,624 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Min kat har noget af det samme. Som oftest er det, når hun ikke har mere mad i madskålen, men ind imellem er det 'bare fordi'. Jeg driller hende, når det er Rusker, nusser, tager fat - og ofte tager jeg sådan en legepind frem med noget i enden. Så leger hun max. 1 kvarter, og så er det ovre.

Min kat er udekat og steriliseret, og omkring 5 år gammel.

Sidst redigeret af Imma; 10-01-18 kl. 21:45
Imma er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-01-18, 21:50   #9
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,756
Takket 3,495 gange i 1,702 indlæg
Den måde du beskriver hun holder fast lyder helt klart som når vores leger med sit legetøj. Hos vores kan man se at han er i "jagthumør" som jeg har kaldt det for at illustrere for drengene at på det tidspunkt vil de højst sandsynligt få en klo hvis de forsøger at kæle ham, ved at hans pupiller er store og runde. Så skal man helst finde legetøjet frem (eller lukke ham ud men den mulighed har i jo ikke når hun er indekat)
Ulæste 10-01-18, 22:12   #10
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 558
Takket 1,715 gange i 734 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg stemmer i med leg. Hvis hun ikke er sønderlig interesseret i legetøj, (har i prøvet mus med katteurt i?) Så prøv at give hende en fodder bolt, hvor hun skal lege og arbejde maden ud af, det stimulere lidt af de samme instinkter.

Vore er sådan om morgnen når han ved der er mad på vej, han bliver til en tiger, ligger på lur og hopper frem for at fange de små tåmus der går omkring. Ham og k har en fest nogle dage. Han griber også fast, sparker og bider.

K har efter håndet trænet det meste væk, for hvis han ikke gør det får han 5 godbider inden maden, og det er ikke til at stå for tørret kød.
Ulæste 10-01-18, 23:33   #11
MarenKi
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Min mand (det er oftest ham der fodrer) bliver jævnligt udsat for bagholdsangreb, hvor hun springer op på ham, når hun synes hun kan ane bunden i sin madskål - men det er stadig mest markeret, ikke sådan så hun trækker blod. Hun spassede helt atypisk ud her til eftermiddag, og jeg jeg under mig bare, netop fordi jeg faktisk ikke legede med hende, da det slog klik (faktisk bevægede jeg mig stort set ikke - var totalt sofakartoffel og sad og læste på slyngebarn). Hun plejer at være god til at bede om nus, og nem nok at læse, når hun ikke gider det mere.

Ulæste 10-01-18, 23:55   #12
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,756
Takket 3,495 gange i 1,702 indlæg
Hmmm ja så lyder det mærkeligt! Håber det var et enkeltstående tilfælde. Det er ikke rart med en utilregnelig kat. (Det havde min søster engang, jeg var nærmest bange for den)
Ulæste 11-01-18, 07:29   #13
Katia
Katia - nu uden Høst
Løvehjerte

Katias avatar

Tilmeldingsdato: 04/08-09
Geografisk placering: Langå
Tak givet gange: 3,349
Takket 12,825 gange i 3,260 indlæg
Jeg synes også, at det lyder som leg. Mine katte gør det med hinanden, men i mangel af et ordentligt offer af samme art, kan et menneske godt bruges i en snæver vending.
Et umotiveret snigangreb er i øvrigt helt normalt. Det er i sin natur smartest at angribe, når byttet mindst venter det.
The Following 3 Users Say Thank You to Katia For This Useful Post:
Gammelmor (11-01-18), Moogie (11-01-18), Totaa (11-01-18)
Ulæste 11-01-18, 10:16   #14
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 558
Takket 1,715 gange i 734 indlæg
De gør det jo ved henanden, kommer snigende ind på en der sover og angriber sådan. Hun ser dig bare som en kat/familie :-)

En foder automat frem for en skål er god til at fjerne noget af den der spænding. Så kan hun have mad hele tiden uden at risikere at blive fed og hendes jagt sanser bliver stimuleret.
Ulæste 11-01-18, 10:46   #15
MarenKi
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Laden Vis indlæg
De gør det jo ved henanden, kommer snigende ind på en der sover og angriber sådan. Hun ser dig bare som en kat/familie :-)

En foder automat frem for en skål er god til at fjerne noget af den der spænding. Så kan hun have mad hele tiden uden at risikere at blive fed og hendes jagt sanser bliver stimuleret.
Hun har skam mad hele tiden, og er rigtig god til ikke at overspise. Noget mad (bestemte typer vådfoder) er bare sjovere end det tørfoder hun ellers har (og generelt foretrækker) og så brokker hun sig - som de fleste katte vist - hvis der er udsigt til at der potentielt kunne blive lavvande i skålen indenfor det næste døgn Da det er min mand, der insisterer på at forkæle hende med vådfoder, er det ham, der bliver tacklet, når han krydser køkkenet. Men det var altså ikke det, der var på spil i går - der virkede hun bare hektisk /bims, uden umiddelbart synlig anledning.

Når jeg skriver, så er det jo, fordi det er atypisk adfærd for hende, mht voldsomheden. Det var ret voldsomt i går og virkede mere angrebsagtigt, end hun typisk gør, når hun leger med os, eller bliver overgearet, af f.eks. at blive børstet med den børste hun elsker. Der kan vi også godt få et nap med, fordi det bliver aaaaalt for meget af det gode. Men slet ikke i dette her omfang og ikke uden at vi er i interaktion med hende,

Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande