Ladcykel eller alm. elcykel når man skal pendle? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-11-15, 21:35   #1
Kragemor
Kragemor har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

Kragemors avatar

Tilmeldingsdato: 10/09-14
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 107
Takket 180 gange i 63 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Ladcykel eller alm. elcykel når man skal pendle?

Kære slyngedamer, jeg har brug for jeres hjælp (igen).

Vi har forhåbentlig snart købt et hus (vi har ihvertfald fundet et, vi skal byde på lige om lidt), og hvis det går igennem, skal vi snart flytte et stykke udenfor byen. Derved får jeg 15 km. på arbejde - og da vi ikke har råd til bil nr. 2 og jeg desuden elsker at cykle, har jeg tænkt mig at tage turen på elcykel.

Men jeg er i tvivl om, om jeg skal købe en ladcykel med motor eller en almindelig elcykel. Vi har et barn, forhåbentlig to indenfor en overskuelig fremtid. Drømmescenariet er, at de skal gå i institution indenfor en km. afstand af vores nye hus, men i praksis kan det godt være, at det bliver et par km. derfra. Det er normalt mig der henter, så jeg vil skulle køre hver dag med 1-2 børn muligvis to km., men forhåbentlig mindre.

Er det mon nok børnetransport i hverdagen til, at det er værd at anskaffe sig en ladcykel? Eller er den for besværlig at køre rundt på, i forhold til en almindelig cykel? Den er vel en del tungere? Der skal trods alt køres 28 km. om dagen uden børn.

Nogen der har erfaringer med ladcykler? Også gerne omkring, hvordan de er at køre med i sne og frost.
Ulæste 10-11-15, 21:59   #2
Maki
Maki elsker sushi... Og forår!
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Makis avatar

Tilmeldingsdato: 04/01-12
Tak givet gange: 9,319
Takket 4,397 gange i 1,885 indlæg
Vi kører vores børn i ladcykel med el. Vi kører i bakker og på grusveje og ville ikke kunne gøre det uden el. Vi kører 3 km hver vej med 2 børn på henholdsvis 16 og 19 kg + en gang imellem en hund på 8 kg når hun ikke løber ved siden af.

Vi har en Christianiacykel, som er i den dyre ende men som så også "kun" vejer ca 30-32 kg, hvilket giver cyklen en samlet vægt på 65-70 kg. Det ville være alt for tungt uden el, når vi skal forcere de bakker vi skal. Så jeg ville, i din situation, se på forholdene. Er der bakker, asfalt eller grusvej?

Vi er virkelig glade for vores og bruger den som bil nummer to.

Edit: Jeg kunne sagtens foretille mig at cykle en lang tur på 15 km på elladcyklen efter at have afleveret børn. Det er en fryd at cykle på den, men selvfølgelig kan man sige at det fjollet at tage den lange tur med et tomt lad. I så fald skulle I anskaffe jer en alm elcykel samt en god trailer, som I kan stille ved institutionen og så fortsætte derfra på almindelig elcykel.

Sidst redigeret af Maki; 10-11-15 kl. 22:01
Maki er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-11-15, 22:34   #3
Svanemor
Svanemor "Spørger du ikke lige De Beige Damer?"

Svanemors avatar

Tilmeldingsdato: 22/11-10
Geografisk placering: Stevns
Tak givet gange: 10,811
Takket 4,643 gange i 1,519 indlæg
Laver nogenlunde samme nummer på alm. elcykel næsten hver dag (2,5 km til institution og så 20 km til arbejde).

Jeg ville til hver en tid vælge en god, komfortabel elcykel af høj kvalitet beregnet på at køre langt og hurtigt, og så løse børnetransporten med cykelsæder, trailer, trailgator eller lign.

Når du skal køre så langt hver dag, har du brug for fart og komfort. Vær opmærksom på at nogle af de dyrere mærker (bla. BH) lader dig holde en marchhastighed på omkring 30 km i timen, mod de almindelige 25 km/t, hvilket betyder en del i transporttid over et år.

Du får meget mere for pengene ved at investere i en alm. elcykel af høj kvalitet i stedet for en elladcykel af ringere kvalitet.

En andre fordel ved den løsning er, at den giver din mand mulighed for at hente/bringe på cykel :-)

Skriv igen, hvis du vil have flere tips!

Sidst redigeret af Svanemor; 10-11-15 kl. 22:36
Svanemor er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Svanemor for dette brugbare indlæg:
Vanadia (11-11-15)
Ulæste 10-11-15, 22:59   #4
Kragemor
Kragemor har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

Kragemors avatar

Tilmeldingsdato: 10/09-14
Tak givet gange: 107
Takket 180 gange i 63 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af naja123 Vis indlæg
Laver nogenlunde samme nummer på alm. elcykel næsten hver dag (2,5 km til institution og så 20 km til arbejde).

Jeg ville til hver en tid vælge en god, komfortabel elcykel af høj kvalitet beregnet på at køre langt og hurtigt, og så løse børnetransporten med cykelsæder, trailer, trailgator eller lign.

Når du skal køre så langt hver dag, har du brug for fart og komfort. Vær opmærksom på at nogle af de dyrere mærker (bla. BH) lader dig holde en marchhastighed på omkring 30 km i timen, mod de almindelige 25 km/t, hvilket betyder en del i transporttid over et år.

Du får meget mere for pengene ved at investere i en alm. elcykel af høj kvalitet i stedet for en elladcykel af ringere kvalitet.

En andre fordel ved den løsning er, at den giver din mand mulighed for at hente/bringe på cykel :-)

Skriv igen, hvis du vil have flere tips!
Det er netop også nogle ad de tanker jeg selv har gjort mig. Jeg vil da meget gerne høre, hvordan du synes, det er at cykle så langt hver dag. Kan det fungere?

Og er der noget særligt du synes man skal kigge efter, når man shopper elcykel? Udover hastigheden (det er vist ikke lovligt med mere end 25 km/t, men jeg kunne sagtens være fristet alligevel)?
Svanemor (25-11-15)
Ulæste 11-11-15, 07:02   #5
Premama
Premama har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Premamas avatar

Tilmeldingsdato: 02/01-10
Tak givet gange: 3,473
Takket 3,884 gange i 1,548 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tænker også at en almindelig elcykel med cykeltrailer til vil være det bedste, når du nu skal cykle så langt uden børnene. Jeg har en Winther Kangaroo ladcykel med el, og jeg elsker den, men hvis jeg skulle cykle mange kilometer efter aflevering af børn, ville jeg nok ønske mig en anden løsning
Ulæste 25-11-15, 22:17   #6
Svanemor
Svanemor "Spørger du ikke lige De Beige Damer?"

Svanemors avatar

Tilmeldingsdato: 22/11-10
Geografisk placering: Stevns
Tak givet gange: 10,811
Takket 4,643 gange i 1,519 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Kragemor Vis indlæg
Det er netop også nogle ad de tanker jeg selv har gjort mig. Jeg vil da meget gerne høre, hvordan du synes, det er at cykle så langt hver dag. Kan det fungere?

Og er der noget særligt du synes man skal kigge efter, når man shopper elcykel? Udover hastigheden (det er vist ikke lovligt med mere end 25 km/t, men jeg kunne sagtens være fristet alligevel)?

Tjek elcykling.dk , det er elcyklernes slyngebarn
JulleM (25-11-15)
Ulæste 25-11-15, 23:42   #7
Henriette
Henriette savner sin Mor!
ABC addict

Forhandler

Henriettes avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Hvidovre
Tak givet gange: 2,490
Takket 7,590 gange i 2,751 indlæg
Send en besked via ICQ til Henriette Send en besked via Yahoo til Henriette
elcyklens motor skal slå fra ved 25 km i timen, ellers skal den indregistreres som en knallert 30 og du skal køre med styrthjelm på den!

Jeg tvivler på at det bliver overholdt nogen steder, jeg har da tit mit hyr med af få nakket elcyklerne på min almindelige cykel fordi de kører over 25 km i timen, og det er svært at holde trit med når man er lidt doven (men jeg elsker at køre fra dem)
Henriette er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Henriette for dette brugbare indlæg:
Ragna (26-11-15)
Ulæste 26-11-15, 08:59   #8
mosirt
mosirt og Veramusen
Shhhhh........ jeg skriver

mosirts avatar

Tilmeldingsdato: 05/01-10
Geografisk placering: Viborg
Tak givet gange: 579
Takket 1,885 gange i 740 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Henriette Vis indlæg
elcyklens motor skal slå fra ved 25 km i timen, ellers skal den indregistreres som en knallert 30 og du skal køre med styrthjelm på den!

Jeg tvivler på at det bliver overholdt nogen steder, jeg har da tit mit hyr med af få nakket elcyklerne på min almindelige cykel fordi de kører over 25 km i timen, og det er svært at holde trit med når man er lidt doven (men jeg elsker at køre fra dem)

Vores slår fra ved 25 km, men jeg kan godt cykel hurtigere Man mister ikke al muskelkraft i benene af en motor bagpå

Sent from my iPhone using Tapatalk
Følgende brugere siger tak til mosirt for dette brugbare indlæg:
Svanemor (26-11-15)
Ulæste 26-11-15, 09:06   #9
Premama
Premama har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Premamas avatar

Tilmeldingsdato: 02/01-10
Tak givet gange: 3,473
Takket 3,884 gange i 1,548 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Henriette Vis indlæg

Er det sandt? Min slår ikke fra ved 25 km i timen - kan det blive et problem? (Altså bortset fra at jeg kan komme til at cykle for stærkt, men jeg er meget forsigtig, så det sker ikke.)
Ulæste 26-11-15, 09:10   #10
fruFjendsbo
fruFjendsbo Mor til to skønne drenge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

fruFjendsbos avatar

Tilmeldingsdato: 03/07-07
Geografisk placering: Ikast
Tak givet gange: 426
Takket 1,430 gange i 789 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Den ældste af dine børn vil jo inden for en overskuelig fremtid kunne cykle selv (f.eks på løbecykel) hvis det er 1-1½ km så jeg ville klart foretrække en alm elcykel med stol/trailer til den yngste.

hos os er det manden der cykler på elcykel 2x12 km dagligt, og det går fint.
Ulæste 26-11-15, 09:45   #11
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 513
Takket 1,106 gange i 571 indlæg
Jeg er enig med de andre, det er ikke det værd at købe en el-ladcykel alene for den distance. Så skal det være fordi I gerne vil bruge den (meget) i fritiden også.

Men blandt ladcykler er nogle mere manøvredygtige end andre. Trehjulerne Christiania og Nihola er blandt de mindst manøvredygtige efter min mening. De har to hjul på kassen, og det betyder at du ikke kan dreje skarpt i fart. Jeg synes f.eks. det er en smule klaustrofobisk at køre på Christianiacykel i myldretiden hvor cykelstierne er smalle eller ikke-eksisterende - for jeg kan enten køre laaaangsomt eller også kan jeg køre normalt tempo, men så kan jeg ikke undvige, hvis en eller anden pludselig stopper på cykelstien uden at give tegn eller noget i den stil. Ergo er jeg nødt til at køre meget langsomt, i hvert fald hvis jeg har børn i kassen.

Næste gang jeg skal have en ladcykel bliver det nok en Batak, som er Bullits lidt mere old-school kusine, men samme stil med kun to hjul.

I dit tilfælde ville jeg nok vælge en god elcykel og så en god trailer. Det må være nærmest samme pris.
Petrine er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande