Januar børn klare sig bedre en efterårs børn - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 24-11-15, 10:34   #1
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,652
Takket 3,710 gange i 1,639 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Januar børn klare sig bedre en efterårs børn

Har i læst denne artikel? http://mobil.dr.dk/smartphone/#artik...-novemberboern

Vi blev selv spurgt om vi havde overvejet skole til V til sommer ( det ville så være rigtig tidligt da hun er fra sep og kun fylder 5 næste gang) vi valgte det fra, da vi netop tror det er en bjørnetjeneste, da vi ser at de blot 6-10 mdr på børnene gør en kæmpe forskel og så lige den pointe, at nogle børn starter et år senere eller går om kunne betyde 2,5 års forskel på hende og de ældste.

Ifht S så er hun okt barn og har været skole moden længe, men socialt ville hun ha haft mere overskud hvis hun liiige havde været det år ældre. Hun klare sig fint, men er bare så usikker på sig selv og jeg tror faktisk at et år fra eller til, kunne ha haft en stor betydning på den front. Jeg er ihvertfald taknemmelig for, at de på steiner først tager hul på det faglige i 1 klasse, så hun kan få ro til, alt det der fylder i hende nu.

Og om min vej gennem livets knuder her
spiren er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-11-15, 10:43   #2
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 288
Takket 2,821 gange i 1,668 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Jeg er så stor tilhænger af at se på det enkelte barn og ikke på undersøgelser eller alder - også i forhold til sådanne noget her, man vil altid kunne finde for og imod og det fremgår jo ikke at det skulle være en markant forskel, så uden at have læst selve undersøgelsen giver jeg ikke super meget for det
Vores to børn er top forskellige og klarer sig meget forskelligt i skolen. Det har ikke noget at gøre med hvornår de er født på året, men med deres personlighed og de udfordringer og styrker de hver især har..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Althia (24-11-15), BoletteMarie (24-11-15), camram (24-11-15), ChristinaS (24-11-15), Cremedelakids (25-11-15), Maki (24-11-15), moreva (24-11-15), p1nille (24-11-15), Perhva (24-11-15), Vanadia (24-11-15)
Ulæste 24-11-15, 10:55   #3
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 5,775
Takket 5,706 gange i 2,531 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Altid kig på det enkelte barn - helt sikkert.

Men generelt er det logik i min verden. Hvis ikke man skal bruge en masse energi på eksempelvis at sidde stille er der større chance for bedre indlæring og overskud til det sociale.

Mine november/december børn har jeg kæmpet for at få lov til at skoleudsætte. Og det er jeg virkelig glad for. Jeg er sikker på at det er årsagen til at lucca trives så godt socialt. Og hun ligger også helt i top fagligt.
Og jeg kan slet ikke se hvordan mindste manden skulle have klaret sig hvis han var kommet af sted tidligere. Frygter det havde betydet nederlag på nederlag. Han var slet ikke klar. Og jeg tror bare det betyder så meget at komme godt fra start.
luna er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-11-15, 11:08   #4
JulleM
JulleM løber stærkt
Mormor

JulleMs avatar

Tilmeldingsdato: 12/04-07
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 2,207
Takket 1,628 gange i 653 indlæg
iTrader: 50 / 100%
Hos os blev Calle sendt i skole med alle sine kammerater fra Børnehaven. Det var ikke noget brugbart alternativ. Det betød at Calle som er født i Jan 07 er kommet et år for tidligt i skolen. Men det har slet ikke været noget problem. Han fungerer rigtigt godt socialt og fagligt.

Da Naja gik i BH, forventede de at vi også ville sende hende afsted med årgangen over. Det fravalgte vi, - der er ingen grund til at skulle være den lille hjemme og den lille i skolen. Så hun er først kommet afsted nu. Og det er bare godt. Hun formår at holde sig ude af alt tøse fnidder og hygger sig bare. Hun leger med alle, og hvis nogle ikke gider at lege med hende, så finder hun bare nogle andre.
Det har helt klart været det rigtige for begge.

JulleM er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-11-15, 11:21   #5
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,331
Takket 15,434 gange i 5,547 indlæg
Der står dog også, at I sidste ende er der ikke forskel på karakterer eller løn, det er mest i de små klasser der kan spores en forskel.

Jeg er mere til vent et år, en kommer for tidligt i skole, men det er fordi at jeg mener ikke det år, gør en forskel i den lange ende.

Hos os, som har tre efterårsbørn, har det ikke med deres alder at gøre. Én kom senere i skole, én kom før i skole og en ramte meget godt året. Ham der kom senere i skole, kom det fordi vi allerede i børnehaven kunne se fordelen ved det og det var det rigtige valg. Nr.2 var tidligt klar og er klar men ligger også en smule under fysisk, fordi han er en af de yngste.

Jeg tror helt klart på, at man skal se på det enkelte barn og deres relationer i børnehaven.
Ulæste 24-11-15, 11:30   #6
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,652
Takket 3,710 gange i 1,639 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gæst Vis indlæg
Måske er det ikke så meget børnenes alder, men skolernes opbygning/skoleformen. I andre lande starter børn langt tidligere i skole og deres børn klarer sig generelt bedre i undersøgelser end danske børn...

Nu har jeg ikke læst undersøgelsen, men hørt om den i radioen og det jeg lige bed fat i det var at de ældste børn kun klarede sig bedst de første par år (om det så er fordi man ikke har undersøgt mere end et par, det ved jeg ikke, det sagde de ikke noget om).

Men hvis undersøgelsen kan gøre det nemmere for folk at få skoleudsat deres barn, når der er behov for det, så synes jeg det er fint. Jeg synes dog ikke man kan sige noget generelt om det.
Sådan som jeg forstår undersøgelsen er det, det sociale de halter bagud på... Det faglige skulle de indhente i udskolen. Men at undersøgelserne viser det sociale hænger ved og at slutårs børn generelt får lavere udd. Niveau.

Og om min vej gennem livets knuder her
spiren er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-11-15, 11:35   #7
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,331
Takket 15,434 gange i 5,547 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af spiren Vis indlæg
Sådan som jeg forstår undersøgelsen er det, det sociale de halter bagud på... Det faglige skulle de indhente i udskolen. Men at undersøgelserne viser det sociale hænger ved og at slutårs børn generelt får lavere udd. Niveau.
Det står der ikke helt, der står at I de nordiske lande gør dette sig ikke gældende, men det kan det i f.eks USA. Og at selvom der måske kan være en tendens til længerevarende udd. Så har det ikke statistisk signifikans.
Ulæste 24-11-15, 12:42   #8
Moogie
Moogie bo bo bo bo
Jeg betaler husleje her!

Moogies avatar

Tilmeldingsdato: 15/11-09
Geografisk placering: Taastrup
Tak givet gange: 10,588
Takket 7,118 gange i 2,702 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Man kan i internationale undersøgelser se, at børn der er født tidligt på året er overrepæsenteret indenfor elitesport. Logikken er, at de vil være lidt større og lidt stærkere i gennemsnit, og derfor lidt bedre. Og de børn der er bedst bliver støttet og udpeget til ekstratræning, og så bliver de endnu bedre. Freakonomics har noget om det her.

I min søns klasse er der faktisk en stor del af drengene der er skoleudsat, og det er lidt ufedt for min søn, da han i forvejen er lille og genert. Og det bliver altså forstærket af at han stadig er 6, og der er en hel gruppe der er fyldt 8 allerede

mor til M '08 og L '11
Moogie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Moogie for dette brugbare indlæg:
solsikke (24-11-15)
Ulæste 24-11-15, 19:57   #9
Kaffekop
Kaffekop Er ny her
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 24/02-15
Tak givet gange: 29
Takket 295 gange i 119 indlæg
Og så bliver jeg nødt til at slå et slag for alle os efterårsbørn og tidligt skolestartende!
Det er nemlig ikke spor synd for os

Både min søster og jeg som hhv født i dec og startet i skole "et år for tidligt" har været danmarksmestre i hver vores sport, og har begge en videregående uddannelse - på trods af, vores forældre ingen uddannelse har...

Hurra for velfærdssamfundet og muligheder for alle
The Following 5 Users Say Thank You to Kaffekop For This Useful Post:
Ginewer (24-11-15), Isamin1310 (24-11-15), JulleM (24-11-15), jumbojette (25-11-15), NinjaPony (24-11-15)
Ulæste 24-11-15, 20:01   #10
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,152
Takket 9,075 gange i 4,523 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg startede i skole to måneder før jeg blev 5
Og jeg ville ingen betænkligheder have haft ved at sende min datter afsted i år, hvis det havde været relevant.
Men hun trives heldigvis stadig rigtig godt i børnehaven, så det håber vi holder ved indtil næste sommer

Derudover er jeg mest bare enig med misscrizzie.

Sidst redigeret af Althia; 24-11-15 kl. 20:03
Althia er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Althia for dette brugbare indlæg:
JulleM (24-11-15)
Ulæste 24-11-15, 21:05   #11
JulleM
JulleM løber stærkt
Mormor

JulleMs avatar

Tilmeldingsdato: 12/04-07
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 2,207
Takket 1,628 gange i 653 indlæg
iTrader: 50 / 100%
jeg selv blev også smidt i skole et år fortidligt - og det var ikke godt for mig. Men her glemte min mor lige at se på barnet, i stedet blev det bare "du er nr 4 i rækken, du skal det samme som dine søskende!"

Citat:
Oprindeligt skrevet af Moogie Vis indlæg
Man kan i internationale undersøgelser se, at børn der er født tidligt på året er overrepæsenteret indenfor elitesport. Logikken er, at de vil være lidt større og lidt stærkere i gennemsnit, og derfor lidt bedre. Og de børn der er bedst bliver støttet og udpeget til ekstratræning, og så bliver de endnu bedre. Freakonomics har noget om det her.

I min søns klasse er der faktisk en stor del af drengene der er skoleudsat, og det er lidt ufedt for min søn, da han i forvejen er lille og genert. Og det bliver altså forstærket af at han stadig er 6, og der er en hel gruppe der er fyldt 8 allerede
Er det nu? Jeg mener, - i Odense kan man kun for skoleudsættelse hvis PPR indstiller det. Det er ikke noget man som forældre kan vælge mere! Her hedder det afsted det år du bliver 5, lige gyldigt hvornår eller hvor moden du er.

JulleM er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-11-15, 22:04   #12
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 5,775
Takket 5,706 gange i 2,531 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af JulleM Vis indlæg
jeg selv blev også smidt i skole et år fortidligt - og det var ikke godt for mig. Men her glemte min mor lige at se på barnet, i stedet blev det bare "du er nr 4 i rækken, du skal det samme som dine søskende!"

Er det nu? Jeg mener, - i Odense kan man kun for skoleudsættelse hvis PPR indstiller det. Det er ikke noget man som forældre kan vælge mere! Her hedder det afsted det år du bliver 5, lige gyldigt hvornår eller hvor moden du er.
Jeg synes Det er langt ude at man ikke som forældre kan få lov at skuleudsætte sit barn, hvis man kan se det bare ikke er moden e.l.

Jeg fik dog Jannik skole udsat for to år siden. Bad om at få en fra pro til at vurdere om han var egnet - og den psykolog der vurderede ham fandt ham heldigvis heller ikke klar. Han vurderede det rangerede til børnemishandling at sende ham afsted på det tidspunkt. Havde jeg været uheldig havde vi fået en psykolog der havde fokuseret på eksempelvis intelligensen og så var han nok blevet vurderet parat.

Det var nervepirrende at være afhængig af en andens vurdering når man bare kan se ens barn ikke er i nærheden af at være parat.
luna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til luna for dette brugbare indlæg:
JulleM (27-11-15)
Ulæste 24-11-15, 22:24   #13
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,040
Takket 11,903 gange i 6,220 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af JulleM Vis indlæg

Det må være det år barnet bliver 6 du mener. Ellers ville efterårsbørnene altså kun være 4 når de startede i skole.
JulleM (27-11-15)
Ulæste 24-11-15, 22:38   #14
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,040
Takket 11,903 gange i 6,220 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Jeg mener og har altid ment at man skal se på det enkelte barn og dets venner og relationer.

Det er synd at lade et skoleklart Ban vente hvis alle vennerne begyndte i skole. Men det kan da også være synd hvis barnet blev sendt i skole SM den eneste af en gruppe venner hvor resten først skulle afsted året efter. Det sidste er der så ikke så meget mulighed til at tage hensyn til.

Vi er vildt glade for at vi fik Rosalina afsted et år før hun egentlig skulle. Efter 1,5 måned i 0. kunne hun læse. Hun hungrer efter viden og insisterer for at læse højt for os, eller arbejde i sin dansk eller matematikbog.
(Og vi er så også glade for at de starter med det faglige fra dag et på Atheneskolen)
Hun er startet med en gruppe piger der er fra december 2009 og februar/marts 2010. Så rent aldersmæssigt er de i hvert fald 4 piger der er næsten lige gamle.

Det er nu ikke overraskende at dem fra januar i gennemsnit vil være mere modne end dem fra december, der er jo et års forskel på dem. Men for mig at se må det gå være indlysende at der er individuelle forskelle. Jeg synes bare det er så trist at man ikke må tage hensyn til dem mere.

Leonora er oktoberbarn og er den beste fra sin årgang i vores svømneklub. Hun er så også den største fra sin årgang. Igen i gennemsnit vil oktoberbørnene være mindre og derfor have dårligere chance for, at være hurtigst til sportsgrene, hvor fysisk styrke er vigtig. Men der er stadig individuelle forskelle.
Ulæste 25-11-15, 00:38   #15
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,353
Takket 4,916 gange i 2,593 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Kaffekop Vis indlæg
Og så bliver jeg nødt til at slå et slag for alle os efterårsbørn og tidligt skolestartende!
Det er nemlig ikke spor synd for os

Både min søster og jeg som hhv født i dec og startet i skole "et år for tidligt" har været danmarksmestre i hver vores sport, og har begge en videregående uddannelse - på trods af, vores forældre ingen uddannelse har...

Hurra for velfærdssamfundet og muligheder for alle
var det holdsport? Jeg kan nemlig allerede se hvordan min søns fodboldårgang har fået et "uofficielt førstehold" bestående af forårsdrenge og en enkelt skoleudsat som spiller med sin klasseårgang (og dermed er næsten 1½ år ældre end min søn). Det er sådan noget jeg kunne være bekymret for holder ved op i de ældre rækker, og dermed udelukker vinterbørnene fra optimal træning.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande