Hvis verden bliver vegansk? - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 09-10-19, 22:52   #31
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Klitmøller, Thy
Tak givet gange: 5,876
Takket 3,600 gange i 1,991 indlæg
iTrader: 63 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Petrine Vis indlæg
Shit en kedelig slutbemærkning. Hvorfra ved du, at din modpart ikke gør en forskel?

Man har gødet grøntsager med dyremøg altid, du argumenterer fra et teoretisk udgangspunkt. Derfor ER det meget interessant, hvor kvælstoffet til al den grøntsagsproduktion, som veganere plæderer for - i praksis - skal komme fra.

Jeg er selv på alt med måde-vognen, men accepterer menneskelig udnyttelse af dyr til en vis grænse (som industriel kødproduktion for længst har overskredet, hvorfor jeg ikke køber kød i dén butik!)
Jeg siger ikke, at min "modpart" ikke gør en forskel. Jeg siger, at jeg er træt af, at blive latterliggjort.
Ulæste 09-10-19, 23:39   #32
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Klitmøller, Thy
Tak givet gange: 5,876
Takket 3,600 gange i 1,991 indlæg
iTrader: 63 / 100%
Thumbs up

Lige for god ordens skyld, så handler veganisme ikke om at redde verden. Det handler om dyrene. Intet andet. Det handler om etik og om speciesisme. Ikke om miljø, klima, sundhed eller noget andet (at det så hænger sammen på mange måder, er en anden sag).

Jeg ved ikke, om mine indlæg overhovedet bliver læst. Det virker ikke helt sådan. Vi kan sagtens brødføde fem millioner mennesker i DK - også uden konventionelt landbrug til at dyrke det.

For det første behøver vi ikke at undvære gødning fra dyr fuldstændig, da der stadig vil være køer, grise, heste, æsler, høns mv. For det andet er det simpelthen ikke rigtigt, at konventionelt landbrug har et bedre udbytte https://videnskab.dk/naturvidenskab/...rden-sund-jord
Vi skal bruge langt mindre udbytte end nu, hvor 80% af vores afgrøder anvendes til dyrefoder.
Hvis USA omlagde til vegansk landbrug ville de kunne brødføde mere end 300 millioner flere end de gør nu https://www.google.com/amp/www.globa...limaet%3f_amp_
https://videnskab.dk/naturvidenskab/...te-mindre-koed

Jeg er vant til at blive grinet af, kaldt ting og stå alene, men det rammer altid meget hårdere, når det sker herinde. At indlæggene, hvor der bliver snakket om, at veganere er ekstreme og belærende får en masse "thanks", mens indlæg om, at vi ikke kan være bekendt at behandle dyrene, som vi gør, får få eller ingen "thanks".
Det er mig en gåde, at man kan blive så provokeret/stødt over oplysning.
Hvis man har det godt med sine egne valg, hvorfor påvirker det så så meget?
Hvis en siger til mig, at jeg simpelthen ikke kan være bekendt at bruge så meget plastik/købe billigt h&m tøj/ny elektronik/tage lange brusebade e.l.,fordi det gør, at x, z, y lider. Så ville jeg aldrig nogensinde føle at vedkommende var hellig, missionerende, ekstrem eller whatever.
Jeg ville undersøge sagen, hvis jeg ikke allerede havde gjort det og så leve i tråd med mine værdier. Hvis de var at blive ved med at bruge uhyrlige mængder plastik, så ville jeg være fuldstændig ligeglad med, hvis vedkommende igen sagde til mig, at det var noget skidt pga. x, z, y.
Jeg hører hele tiden "ingen skal bestemme, hvad jeg spiser". Jeg kan afsløre, at det kan vi heller ikke
Men vi kommer aldrig til at tie stille i forhold til de elendige forhold, vi byder dyrene. Hvis jeg var en gris, en ko eller en kylling, ville jeg i hvert fald ønske, at der var nogen, der ville være min stemme. Derfor er det ikke nok at "passe sin egen tallerken". Der er ofre, der lider og så længe, der er det, bliver vi ved med at oplyse.
Også selvom man ikke just bliver populær af det - ikke engang her på sb, som ellers er empatiens højborg.
Men det handler ikke om jer eller mig. Det handler om dyrene.
Jeg læser ikke med i tråden længere, da jeg simpelthen bliver for ked af det.
The Following 4 Users Say Thank You to Hjemmemor For This Useful Post:
abild (11-10-19), Kutlingen (17-10-19), Nanny Ogg (10-10-19), sommerregn (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 00:02   #33
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,461
Takket 16,261 gange i 5,872 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Jeg liker ikke lige de indlæg, ikke fordi jeg er for dyremishandling. Men fordi jeg ikke er enig i, at dyr ikke skal være mad simpelthen fordi de er dyr. For mig er det ikke mishandling hverken at opdrætte dyr til slagt, eller at se på dem som mindre værd end mennesker. Så det handler ikke om pointer, men at jeg ikke er enig.

Jeg er for bedre forhold til dyr og at de behandles ordentligt. Når jeg udtaler mig, er det ikke kun på baggrund af dine indlæg, Hjemmemor, det er også den viden, forskning, og de programmer jeg ellers ved/ser om emnet. Jeg stejler når man støder mennesker fra sig, som jeg så i programmet med ham der startede VG. Jeg forstår jo godt behovet for at ville oplyse, men jeg forstår ikke den sammenligning der kommer imellem mennesker og dyr.

Det handler for mig, hverken om at blive stødt, arrig eller have behov for at forsvare/forklare - det handler om, at jeg ikke mener der er en konsensus omkring emnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 6 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
aejster (10-10-19), AnneBel (10-10-19), karinas (10-10-19), Pepina (11-10-19), Perhva (11-10-19), sherrycherry (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 00:09   #34
Blomstervinge

Blomstervinges avatar

Og en del af de artikler, er unuancerede og er ikke nødvendigvis lig med det forskningen reelt har vist.

Og de fleste i tråden synes jeg er med på, at der rent faktisk skal ske ændring. Både i dyreforhold og i reduktion.

The Following 3 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
AnneBel (10-10-19), Pepina (11-10-19), Vanadia (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 07:42   #35
morT4
morT4 Respektere eller ikke respektere privatlivets fred, savner nogen mig kan det være årsagen.
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,280
Takket 5,001 gange i 2,649 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Leve af de dyr man har, spise det man selv kan dyrke.
Prøve at finde dyr der har hft det bedst muligt hvis man ikke selv kan opdrætte dem, gå langt udenom bur æg, bur høns osv.

Home stetters. Er det mon stavet rigtigt?
Har kæmpe fremdrift for tiden.

Det går jeg stort ind for.

Følger en hyggelig familie kanal der gør netop sådan.

https://youtu.be/NL1YvdesgL8

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til morT4 for dette brugbare indlæg:
sherrycherry (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 08:56   #36
Finkemor
Finkemor er sådan én med eget firma
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Ebeltoft, Jylland
Tak givet gange: 3,297
Takket 6,928 gange i 2,165 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Øv, jeg synes, I er urimelige mod Hjemmemor. Hun argumenterer altid sagligt, går efter bolden og ikke manden, og I læser overhovedet ikke, hvad hun skriver.

Jeg er hverken veganer eller vegetar, jeg nægter bare at spise kød fra dyr, der har haft et lorteliv. Men jeg synes ikke, I giver plads til forskellige meninger her. Og jo, I gør grin med veganere med fnisesmileyer og bedrevidende blinkesmileyer.

Over and out fra en, der bare ville læse med i en interessant diskussion, men i stedet for så et venligt medmenneske få en over nakken.

Finkemor er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
abild (11-10-19), Bassisten (11-10-19), Elonas (10-10-19), Maja (10-10-19), marajo (11-10-19), Nanny Ogg (10-10-19), Sissi (10-10-19), Solvej (10-10-19), sommerregn (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 09:29   #37
Blomstervinge

Blomstervinges avatar

Nu har jeg læst hele tråden - og der er meget få indlæg, som overhovedet er tæt på at ‘nedgøre’. Det er faktisk saglig argumentation fra begge sider.

Hjemmemor argumentere for, at vi kan brødføde DK uden kød, andre argumentere for at det behøver vi ikke for at gøre en forskel. Og den store forskel er; ser man dyr som mad?! Hvis man ikke gør, jamen så vil man jo argumenter for at de ikke skal spises, hvis man gør så argumentere man for, at man kan gøre en forskel med færre indgriben.

CO2 udslip; den største synder er 20 selskaber. Som står for 35% af al udslip. Det betyder ikke at den enkelte ikke kan gøre en forskel. Det betyder det kan ikke stå alene.

Jeg startede tråden med, at det ikke var en diskussion for/ imod. Hjemmemor drejede den selv derhen. Og jeg forstå godt frustrationen. Som jeg skriver flere steder. Men ligesom ‘vi andre’ skal stå på mål for vores forhold til dyr, må man som veganer der indgår i diskussion også stå på mål. Jeg latterliggøre ikke. Jeg er bare ikke enig.

The Following 4 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
babyaya (10-10-19), Pepina (11-10-19), Perhva (11-10-19), sherrycherry (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 09:54   #38
sherrycherry
sherrycherry har ikke brugt den nye funktion...
Træslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-17
Tak givet gange: 105
Takket 72 gange i 35 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Hjemmemor Vis indlæg
Lige for god ordens skyld, så handler veganisme ikke om at redde verden. Det handler om dyrene. Intet andet. Det handler om etik og om speciesisme. Ikke om miljø, klima, sundhed eller noget andet (at det så hænger sammen på mange måder, er en anden sag).

Jeg ved ikke, om mine indlæg overhovedet bliver læst. Det virker ikke helt sådan. Vi kan sagtens brødføde fem millioner mennesker i DK - også uden konventionelt landbrug til at dyrke det.

For det første behøver vi ikke at undvære gødning fra dyr fuldstændig, da der stadig vil være køer, grise, heste, æsler, høns mv. For det andet er det simpelthen ikke rigtigt, at konventionelt landbrug har et bedre udbytte https://videnskab.dk/naturvidenskab/...rden-sund-jord
Vi skal bruge langt mindre udbytte end nu, hvor 80% af vores afgrøder anvendes til dyrefoder.
Hvis USA omlagde til vegansk landbrug ville de kunne brødføde mere end 300 millioner flere end de gør nu https://www.google.com/amp/www.globa...limaet%3f_amp_
https://videnskab.dk/naturvidenskab/...te-mindre-koed

Jeg er vant til at blive grinet af, kaldt ting og stå alene, men det rammer altid meget hårdere, når det sker herinde. At indlæggene, hvor der bliver snakket om, at veganere er ekstreme og belærende får en masse "thanks", mens indlæg om, at vi ikke kan være bekendt at behandle dyrene, som vi gør, får få eller ingen "thanks".
Det er mig en gåde, at man kan blive så provokeret/stødt over oplysning.
Hvis man har det godt med sine egne valg, hvorfor påvirker det så så meget?
Hvis en siger til mig, at jeg simpelthen ikke kan være bekendt at bruge så meget plastik/købe billigt h&m tøj/ny elektronik/tage lange brusebade e.l.,fordi det gør, at x, z, y lider. Så ville jeg aldrig nogensinde føle at vedkommende var hellig, missionerende, ekstrem eller whatever.
Jeg ville undersøge sagen, hvis jeg ikke allerede havde gjort det og så leve i tråd med mine værdier. Hvis de var at blive ved med at bruge uhyrlige mængder plastik, så ville jeg være fuldstændig ligeglad med, hvis vedkommende igen sagde til mig, at det var noget skidt pga. x, z, y.
Jeg hører hele tiden "ingen skal bestemme, hvad jeg spiser". Jeg kan afsløre, at det kan vi heller ikke
Men vi kommer aldrig til at tie stille i forhold til de elendige forhold, vi byder dyrene. Hvis jeg var en gris, en ko eller en kylling, ville jeg i hvert fald ønske, at der var nogen, der ville være min stemme. Derfor er det ikke nok at "passe sin egen tallerken". Der er ofre, der lider og så længe, der er det, bliver vi ved med at oplyse.
Også selvom man ikke just bliver populær af det - ikke engang her på sb, som ellers er empatiens højborg.
Men det handler ikke om jer eller mig. Det handler om dyrene.
Jeg læser ikke med i tråden længere, da jeg simpelthen bliver for ked af det.

For mig personligt handler det om, som jeg skrev, MÅDEN det bliver "oplyst" på. Vi er ALLE sammen enige om at det konventionelle dyrehold er hæsligt. Men vi er alle sammen (eller næsten i hvert fald) vokset op med at spise kød til aftensmad og på rugbrødet og bacon til morgenmad. Man har ikke som voksen taget et valg om at begynde at spise kød, man fortsætter hvad man har lært. Så det handler ikke bare om måltider, men om at den person man er nu direkte eller indirekte bliver kaldt for morder og dyremishandler.
Udover det, så virker den der "vi, veganere holder aldrig mund" også provokerende på mig. Jeg arbejder derhen imod men jeg har absolut ingen intentioner om at gøre andre kede af det bare fordi jeg har valgt anderledes. Og det var bestemt heller ikke sådan at jeg selv tog valget.

Så længe det ikke handler om liv og død rammer det ikke lige så hårdt at snakke om f.eks tøj som du nævner. Men hvis man hver gang man tog tøj på om morgenen eller stod i butikken for at købe noget blev konfronteret med at man er tilhænger af slavearbejde og at man lige så godt personligt kunne tage små børn væk fra deres mødre, at man mishandler børn og er medskyldig i drab (jeg har ikke sat mig så godt ind i det, netop fordi det er så barskt), så tror jeg altså også at man ville blive ret ked af det, især hvis man ikke har mulighed for at vælge anderledes af forskellige årsager.

Man kan også vænne den om, hvis man ikke spiser dyr og har det godt med sit valg, hvorfor så blive påvirket af andre? Fordi det gør ondt når det bliver ytret som det gør, derfor.

Og nej veganisme handler ikke om klima, men det gør mange det til. Jeg støder på det hele tiden og derfor havde jeg det med i min kommentar.

Jeg er ikke på den ene eller den anden side, jeg prøver på at bygge en bro. Det virker vidst ikke helt efter hensigten.
sherrycherry er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til sherrycherry for dette brugbare indlæg:
Blomstervinge (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 13:42   #39
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 584
Takket 1,391 gange i 705 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Hjemmemor Vis indlæg
Jeg siger ikke, at min "modpart" ikke gør en forskel. Jeg siger, at jeg er træt af, at blive latterliggjort.

Jeg synes bare ikke, der var nogen, der latterliggjorde dig? Så set fra mit udgangspunkt er det dig, der bringer de sure miner til torvs med "det er sjovt at grine af dem, der gør en forskel". Det gør MIG småsur, for jeg er ikke veganer, men jeg kan love dig, at jeg gør en forskel med mine valg.

Der blev fneset af hvor al gødningen skal komme fra, hvis vi ikke må holde dyr, som mange veganere mener. Det ER jo et paradoks, for plantegødning er ikke næringsrig på samme måde, det er jo derfor man tilsætter benmel og blodmel og tis og hvad har vi til plantekompost, hvis det skal batte for alvor.

Menmenmen, jeg ved da ikke om du er sådan en veganer, som mener at ingen dyr må underkaste sig mennesker, jeg kender dig virkelig slet ikke godt nok til at vide hvilken slags veganer, du er.

Jeg levede som vegetar i mange år før jeg fik børn, og hvis jeg skulle stå på mål for alle de åndssvage ting, andre vegetarer sagde i "vegetarernes" navn, så var jeg da blevet sindssyg.

Så det håber jeg ikke, at du føler, du skal.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande