Overgangsalder og søvnløshed - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-10-19, 12:40   #31
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,724
Takket 55,369 gange i 8,344 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Lene, jeg er helt enig med dig, vi er allesammen forskellige - jeg sover kun 8 timer i træk i weekenden (og ikke engang altid dér) i hverdagene er det sjældent mere end 6, og det har jeg altid haft det helt fint med.
Men for mig handler det sjældent om at vågne tidligt, mit problem er indsovningen, uanset hvor træt jeg næsten er, kan jeg ligge og rotere som en anden grillkylling.
Men det er KLART værre, hvis jeg går tidligt i seng, så derfor går jeg ikke i seng, fordi klokken er noget særligt, jeg går i seng, når jeg er træt.
aarhus (10-10-19), Gammelmor (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 13:14   #32
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,766
Takket 7,576 gange i 3,734 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Mht. den med at stå op ..... så lyder det for mig som om din krop har fået en ny dårlig vane.

Og så synes jeg at det lyder som om at kroppen skal vide at "når du ligger i sengen - så sover du" ergo - at ligge og vende og dreje sig nat efter nat - det lyder ikke som om du er inde i en ordentlig sove rutine.

Som Gammelmor også siger - så kan det at flytte sovested - f.eks. ind i sofaen nogen gange være nok.
aarhus (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 13:50   #33
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,462
Takket 11,669 gange i 4,250 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Nogen gange kan det hjælpe bare at lægge hovedet i fodenden.
The Following 3 Users Say Thank You to Rikke For This Useful Post:
aarhus (10-10-19), Gammelmor (10-10-19), Ginewer (10-10-19)
Ulæste 10-10-19, 15:06   #34
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rikke Vis indlæg
Nogen gange kan det hjælpe bare at lægge hovedet i fodenden.
Sjovt du siger det - for det gjorde jeg faktisk da jeg gik i seng i nat
Ulæste 10-10-19, 20:20   #35
aarhus
aarhus har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

aarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 13/06-07
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 7,215
Takket 2,824 gange i 998 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Åh jeg kan kan så godt relaterer
- dog vågner jeg omkring kl 5 fordi jeg er tissetrængende eller sulten.
Jeg prøver virkelig at få hvilet bagefter for jeg falder ikke rigtigt i søvn
kun hvis det er omkring kl 3-4
Det driver mig lidt til vanvid fordi jeg bliver så ukristeligt træt om aftenen - men ikke har mulighed for at gå i seng kl 9

Jeg er simpelthen også så træt om aftenen. I dag kunne jeg have gået i seng kl. 19, men det går jo ikke. Og så,er det svært ikke at gå og være frustreret over, at uanset hvor træt jeg er, så kan jeg ikke være sikker på at sove, så i morgen kan det jo nemt være meget værre.
Jeg forsøger virkelig at stoppe mig selv, når mine tanker kører i den rille. Men specielt om morgenen, hvor jeg bare er helt kvæstet er det svært.

Jeg talte lidt med en læge på job og han sagde det dels ofte var hormonelt og eller småstress betonet
-og så skulle jeg overveje om jeg fik nok dagslys om morgenen/formiddagen -og måske for meget blåt skærmlys om eftermiddagen/aften.Det går ind og fucker med ens søvn og nogle bliver så følsomme efter 40 at de får de her dumme søvnmønstre.

Det med sollyset vil jeg tænke på nu hvor jeg har ferie lige om lidt. Og ja, ikke skærm om aftenen. Det er svært helt at lade være, men ikke for sent.
:
Citat:
Oprindeligt skrevet af Moogie Vis indlæg
Det lyder da også sindssyg frustrerende, knus til dig!
Tak. Det er det også.
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg
Velkommen i klubben. Det skal nok ændre sig til det bedre, men det tager tid. Det jeg har oplevet som det vigtigste er at jeg har fred med det og ikke stresser over det. Og det er næsten det sværeste.

Det må gerne ændre sig til det bedre snart. Og Ja, jeg forsøger også at acceptere. Og det lykkes meget af tiden. En accept af at det er så det vilkår der er i dag. Men ind imellem overvinder frygten for at det bare bliver ved og ved.

Men din krop skal have tid til at komme ind i sin nye fase. Giv den lidt positiv opmærksomhed. Når jeg vågner kl 04 står jeg så op og så prøver jeg at ordne lidt i køkkenet eller lave tet eller andet så det opleves som om dagen er begyndt og jeg er i gang. Så er det som om det er positivt at jeg står tidligt op og jeg prøver at sige til mig selv at det er dejligt med et mindre søvnbehov.
Luk ørene for at du SKAL have 8 timers søvn, det giver kun drama oppe i dit hoved og du sover ikke af den grund. Og jeg må går faktisk dokumentation for at vi skal, som i SKAL sove 8 timer i træk. Det gør jeg kun når jeg er syg.
Tak for gode råd. Det giver lidt ro.
Det er som Christina også siger, meget meget sjældent jeg sover 8 timer. Jeg sover oftest 7. Altså det gjorde jeg....før det her.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Mht. den med at stå op ..... så lyder det for mig som om din krop har fået en ny dårlig vane.
Ja, det tror jeg du har ret i. Det er også den fornemmelse jeg har. Jeg skal ‘bare’ finde en måde at få ændret denne rytme.

Og så synes jeg at det lyder som om at kroppen skal vide at "når du ligger i sengen - så sover du" ergo - at ligge og vende og dreje sig nat efter nat - det lyder ikke som om du er inde i en ordentlig sove rutine.
Ja jeg kan godt se princippet. Jeg tør bare ikke tage chancen med at stå op og begynde at lave noget andet og risikere at jeg ikke får mere end et par timers søvn.
aarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-10-19, 09:12   #36
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Jamen imo så er det lidt at du må tage en kold tyrker.

Så om du gør det op til en weekend eller i en ferie, eller må melde dig syg - det må du selv om, men du er nødt til at gøre noget.

Og jeg tror det noget er meget konsekvent. Stå op når du ikke kan sove - gå i seng igen når øjnene er ved at falde i, sæt et vække ur og kom ud af sengen når det ringer.

Og sådu være totalt stringent i nogle dage.
Ulæste 13-10-19, 07:56   #37
aarhus

aarhuss avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Jamen imo så er det lidt at du må tage en kold tyrker.

Så om du gør det op til en weekend eller i en ferie, eller må melde dig syg - det må du selv om, men du er nødt til at gøre noget.

Og jeg tror det noget er meget konsekvent. Stå op når du ikke kan sove - gå i seng igen når øjnene er ved at falde i, sæt et vække ur og kom ud af sengen når det ringer.

Og sådu være totalt stringent i nogle dage.

Jeg har ikke mod på at teste om det er løsningen. Jeg vil ikke ødelægge min ferie og lige nu kan heller ikke bare tage fri.
Så Lige nu bliver jeg nød til at forsøge med andre metoder.

vil metoden virke hvis den manglende søvn er hormonelt betinget?
Ulæste 13-10-19, 16:28   #38
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af aarhus Vis indlæg
Jeg har ikke mod på at teste om det er løsningen. Jeg vil ikke ødelægge min ferie og lige nu kan heller ikke bare tage fri.
Så Lige nu bliver jeg nød til at forsøge med andre metoder.

vil metoden virke hvis den manglende søvn er hormonelt betinget?
Jeg startede med mine rødkløver piller igen for 3-4 dage siden (man kan undre sig SÅ meget over, at jeg glemmer dem i perioder, når de nu er så effektive ... ) - og jeg synes faktisk allerede de virker, jeg har markant færre hedeture, OG jeg har lettere ved at sove.

Just saying.
aarhus (13-10-19)
Ulæste 13-10-19, 21:23   #39
aarhus

aarhuss avatar

Hvor mange rødkløver tager du om aftenen Christina? Og hvornår i fht. sengetid?

Jeg ringede til lægen torsdag for at høre, om der da ikke var et eller andet jeg kunne prøve???? Jeg var bare så kvæstet. Måske Melatonin fx?
Jeg har allerede prøvet baldrian, men det hjælper ikke på mine opvågninger.

Hun foreslog at prøve at tage en søsygepille lige når jeg går i seng. Den har en let sløvende effekt og virker først efter 1/2 - 1 time.
Jeg havde nogen liggende, fra da jeg havde problemer med balancenerven tidligere på året, så jeg prøvede.
Og det hjalp. Jeg vågnede stadig, men faldt hurtigt i søvn igen og sov meget længere stræk. Og jeg fik søvn. :-) Jeg prøvede to nætter.

Så tænkte jeg i går.... måske var det lige det, der skulle til for at vende det tilbage igen. Jeg følte mig fortrøstningsfuld. Så jeg lod være med at tage en i går aftes og lå igen i nat vågen fra kl. 00.45 til godt ud på morgenen, :-(.
og vågnede ved 7-tiden da pigerne nedenunder begyndte at løbe rundt.
Ulæste 13-10-19, 23:03   #40
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af aarhus Vis indlæg
Hvor mange rødkløver tager du om aftenen Christina? Og hvornår i fht. sengetid?

Jeg ringede til lægen torsdag for at høre, om der da ikke var et eller andet jeg kunne prøve???? Jeg var bare så kvæstet. Måske Melatonin fx?
Jeg har allerede prøvet baldrian, men det hjælper ikke på mine opvågninger.

Hun foreslog at prøve at tage en søsygepille lige når jeg går i seng. Den har en let sløvende effekt og virker først efter 1/2 - 1 time.
Jeg havde nogen liggende, fra da jeg havde problemer med balancenerven tidligere på året, så jeg prøvede.
Og det hjalp. Jeg vågnede stadig, men faldt hurtigt i søvn igen og sov meget længere stræk. Og jeg fik søvn. :-) Jeg prøvede to nætter.

Så tænkte jeg i går.... måske var det lige det, der skulle til for at vende det tilbage igen. Jeg følte mig fortrøstningsfuld. Så jeg lod være med at tage en i går aftes og lå igen i nat vågen fra kl. 00.45 til godt ud på morgenen, :-(.
og vågnede ved 7-tiden da pigerne nedenunder begyndte at løbe rundt.
Umiddelbart ville jeg heller ikke tro at Melatonin havde den ønskede effekt. For du falder i søvn - som jeg forstår det - men vågner så efter du har været i den dybe søvn . og falder derefter ikke i søvn igen.

Jeg har pt. en periode hvor jeg pga. smerter i ben/balle sover rigtig dårligt.
Og ja jeg vågner de fleste nætter minimum 2 gange - forskellen om hvorvidt det har været en lortenat eller ej - ligger i om jeg falder let i søvn igen eller ej.

Hvad jeg forøvrigt også kom til at tænke på er at denne "overgangsperiode" fra sommer til vinter ..... der går der nogle dage før jeg registrerer at jeg faktisk fryser - og burde tage min vinterdyne.

Det hjælper så selvfølgelig ikke når vi efter en kold periode lige får det lidt varmere igen - og jeg så må tilbage til sommerdynen

Men det er så liidt der skal til før os med søvn issues - ligger vågne

Og mht. Rødkløver - jeg tænker du bør tage det der står på bøtten

En mulighed er denne: https://www.matas.dk/roedkloever-120-kaps der står: Effekt opnås ved et dagligt indtag af 4 kapsler.
Ulæste 14-10-19, 23:05   #41
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

På mine rødkløver står der 1-2 tbl. morgen og aften. Hvis jeg er heldig husker jeg at tage 2 på en gang, en gang om dagen. Det virker fint. Man kan også købe det som the, det skulle også være super godt.

Søsygepiller ... Går ud fra at det er Phenergan du har? Det er i øvrigt også antihistaminer.
Louise fik dem i mange år om aftenen, til at sove på. Fremragende effekt.

Min veninde lå i årevis vågen til ud på natten, eller vågnede kl. 3-4 og kunne ikke sove mere.
I mere end et år har hun nu taget en Phenergan hver aften, og har nærmest fået et nyt liv.
Så det er jo helt sikkert også en mulighed.
Ulæste 14-10-19, 23:53   #42
Gammelmor
Gammelmor Synge, synge, bare synge
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 11,233
Takket 14,557 gange i 5,365 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
På mine rødkløver står der 1-2 tbl. morgen og aften. Hvis jeg er heldig husker jeg at tage 2 på en gang, en gang om dagen. Det virker fint. Man kan også købe det som the, det skulle også være super godt.

Søsygepiller ... Går ud fra at det er Phenergan du har? Det er i øvrigt også antihistaminer.
Louise fik dem i mange år om aftenen, til at sove på. Fremragende effekt.

Min veninde lå i årevis vågen til ud på natten, eller vågnede kl. 3-4 og kunne ikke sove mere.
I mere end et år har hun nu taget en Phenergan hver aften, og har nærmest fået et nyt liv.
Så det er jo helt sikkert også en mulighed.
Men er det ikke receptpligtigt ?
Ulæste 15-10-19, 07:01   #43
aarhus

aarhuss avatar

Mine var i håndkøb
Følgende brugere siger tak til aarhus for dette brugbare indlæg:
Gammelmor (15-10-19)
Ulæste 15-10-19, 15:04   #44
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg
Men er det ikke receptpligtigt ?
Jo, Phenergan er. Det blev det nogle år tilbage, netop fordi den sløvende effekt er så udtalt.
Men det burde være problemfrit at få en sådan recept fra lægen, da det ikke er afhængighedsskabende.
Det er forholdsvis almindeligt at bruge, når man har svært ved at sove.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande