Gode idéer til barslen på dit CV - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-01-18, 22:10   #1
KatarinaD
KatarinaD YAY! I did it!
Jeg betaler husleje her!

KatarinaDs avatar

Tilmeldingsdato: 20/08-10
Geografisk placering: Vindum ved Bjerringbro
Tak givet gange: 14,736
Takket 9,463 gange i 2,996 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Gode idéer til barslen på dit CV

Jeg så denne på Linkedin i dag. Gode råd til, hvordan du egentlig kan formulere de evner, du ubevidst tilegner sig på din barsel til kompetencer på dit CV.

https://www.linkedin.com/pulse/s%C3%...il-anne-sophie

Det kunne jeg personligt godt have brugt. Måske andre også kan

Sendt fra min NEM-L21 med Tapatalk

"Det er helt umuligt" sagde tvivlen. "Og ganske farligt" sagde frygten. "Og helt unødvendigt" sagde fornuften. "Gør det alligevel!" hviskede hjertet
KatarinaD er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to KatarinaD For This Useful Post:
Bogfinken (14-01-18), hansan (15-01-18), Koby (12-01-18), Kragemor (14-01-18), MamaNeema (15-01-18), MarenKi (13-01-18), Munni (15-01-18), Ragna (16-01-18), Rosiebaby (13-01-18), spiren (14-01-18)
Ulæste 13-01-18, 08:44   #2
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,037
Takket 9,936 gange i 4,370 indlæg
iTrader: 0 / 0%
jeg ved ikke helt, altså jeg synes det er meget sødt, men også lidt ... misforstået. Det kan godt være jeg bare ikke har lært nok af mine barsler, men jeg ser det lidt ligesom at ens eget husholdningsbudget ikke er noget særligt overbevisende argument for at man har erfaring med økonomistyring feks. Det afhænger selvfølgeligt af hvad man arbejder med, men hverken de første tre måneder hvor jeg sad med baby på maven og så buffy, eller den efterfølgende tid hvor jeg gik i mødregruppe, legede titte-bøh og hængte vasketøj op, har helt ærligt gjordt mig bedre i stand til at udføre det job jeg har i dag.

Og så opponerer jeg måske også lidt imod at se barslen som et udvidet kanindræberkursus. Altså barslen er en tid hvor end hovedfokus er at man lærer sit barn at kende og passer på det osv.. det har ihvert fald for mig ikke været en tid hvor jeg har udviklet mig fagligt. Og det er ok, for det behøver det heller ikke at være.

Sidst redigeret af BoletteMarie; 13-01-18 kl. 08:48
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 16 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
abild (17-01-18), Bojola (13-01-18), Caroline (13-01-18), Fru Solskin (13-01-18), FruPanda (16-01-18), KatarinaD (13-01-18), liv (13-01-18), Majer80 (13-01-18), Maki (15-01-18), marajo (13-01-18), Moogie (14-01-18), moreva (15-01-18), Pepina (13-01-18), Rosiebaby (15-01-18), Vanadia (13-01-18)
Ulæste 13-01-18, 09:24   #3
KatarinaD
KatarinaD YAY! I did it!
Jeg betaler husleje her!

KatarinaDs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af BoletteMarie Vis indlæg
jeg ved ikke helt, altså jeg synes det er meget sødt, men også lidt ... misforstået. Det kan godt være jeg bare ikke har lært nok af mine barsler, men jeg ser det lidt ligesom at ens eget husholdningsbudget ikke er noget særligt overbevisende argument for at man har erfaring med økonomistyring feks. Det afhænger selvfølgeligt af hvad man arbejder med, men hverken de første tre måneder hvor jeg sad med baby på maven og så buffy, eller den efterfølgende tid hvor jeg gik i mødregruppe, legede titte-bøh og hængte vasketøj op, har helt ærligt gjordt mig bedre i stand til at udføre det job jeg har i dag.

Og så opponerer jeg måske også lidt imod at se barslen som et udvidet kanindræberkursus. Altså barslen er en tid hvor end hovedfokus er at man lærer sit barn at kende og passer på det osv.. det har ihvert fald for mig ikke været en tid hvor jeg har udviklet mig fagligt. Og det er ok, for det behøver det heller ikke at være.
Ja, jeg er sådan set enig med dig, men samtidig syntes jeg tanken er god, og at teksten kan inspirere til en refleksion over at man ikke bare har stået stille.

Nu er det jo en amerikansk tekst, og de skal imo altid læses med et europæisk/dansk filter

"Det er helt umuligt" sagde tvivlen. "Og ganske farligt" sagde frygten. "Og helt unødvendigt" sagde fornuften. "Gør det alligevel!" hviskede hjertet
Følgende brugere siger tak til KatarinaD for dette brugbare indlæg:
Saxifraga (15-01-18)
Ulæste 14-01-18, 16:34   #4
Dorte
Dorte rydder op og rydder ud og ... :-)
Slyngelmor

Dortes avatar

Tilmeldingsdato: 16/05-06
Geografisk placering: Østjylland
Tak givet gange: 1,106
Takket 2,517 gange i 1,338 indlæg
iTrader: 26 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af KatarinaD Vis indlæg
Ja, jeg er sådan set enig med dig, men samtidig syntes jeg tanken er god, og at teksten kan inspirere til en refleksion over at man ikke bare har stået stille.

Nu er det jo en amerikansk tekst, og de skal imo altid læses med et europæisk/dansk filter

Men er hun ikke dansker? - hvor læser du at det er en amerikansk tekst?
Ulæste 14-01-18, 22:36   #5
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!
Shhhhh........ jeg skriver

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 4,604
Takket 1,654 gange i 695 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg synes det er en god ide at give kvinder credit for traditionet 'kvindearbejde'. Hader den generelle tendens til at opvurdere alt der har med arbejdsmarked og penge at gøre og nedvurdere alt der har med omsorg, mennesker, trivsel osv. at gøre. Så længe det er tilfældet, kan jeg kun bifalde at nogen hjælper os med at få credit for vores ubetalte arbejde og alt det vi lærer af det, også når vi vender tilbage til arbejdsmarkedet. Tror mange af de smarte jakkesæt med de høje lønninger har temmelig meget nemmere jobs end en mor på barsel. Og den skade som barsel og moderskab gør på kvinders karrierer er en af de største forhindringer for ligestilling. Alt hvad der kan mildne den modtages med kyshånd herfra.
Bogfinken er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Bogfinken For This Useful Post:
abild (17-01-18), Munni (15-01-18), Saxifraga (15-01-18)
Ulæste 15-01-18, 09:07   #6
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,879
Takket 23,842 gange i 7,873 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Hm altså med fare for at blive upopulær her, så tror jeg man skal passe på med at sælge sin barsel med de buzzword, der er nævnt i artiklen. Som gruppe betragtet slår nybagte småbørnsforældre mig ikke som de allermest fleksible og imødekommende overfor nye input og ideer Det handler imo oftest mere om egne personlige overbevisninger og egen familie/barn i centrum. Og det skal det jo også, så intet galt i det. Men jeg er ikke sikker på, det nødvendigvis er en fordel for en arbejdsgiver.
The Following 6 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
Bojola (15-01-18), Fru Solskin (16-01-18), FruPanda (16-01-18), Koby (16-01-18), moreva (15-01-18), Vanadia (15-01-18)
Ulæste 15-01-18, 09:34   #7
KatarinaD
KatarinaD YAY! I did it!
Jeg betaler husleje her!

KatarinaDs avatar

Jeg mener på ingen måde, at man skal copy-paste buzzwords, eller oversælge sig selv

Men helt ærligt, så syntes jeg, at jeg selv var ramt af 'barselshjerne' -> jeg tænkte enormt langsomt i forhold til arbejdsrelaterede problemstillinger den første tid, jeg kom tilbage. Og jeg stod på mange måder stille under begge mine barsler. Jeg siger ikke, det er et mål at rykke sig fremad hele tiden og altid. Og jeg er meget bevidst om den intense nærhed og omsorg for lille ny SKAL hive én ud af Virkeligheden i en kortere eller længere periode - og heldigvis for dét, da.

Men personligt kunne jeg godt have brugt en liste som den, jeg linker til, til at reflektere over, om jeg nu virkelig også havde taget et skridt baglæns (sådan føltes det for mig) eller om jeg havde oparbejdet nogle nye kompetencer/styrker uden at være bevidst om det. Måske ikke nok til at føre på et CV som buzzwords, men nok til at føle, jeg havde udviklet mig.

På mange måder tror jeg, kvinder er rigtig gode til at negligere egne evner - eller simpelthen ikke være bevidste om dem, og det er en skam.

Sidst redigeret af KatarinaD; 15-01-18 kl. 09:41
The Following 5 Users Say Thank You to KatarinaD For This Useful Post:
Bogfinken (16-01-18), Caroline (15-01-18), Lotus80 (16-01-18), Munni (15-01-18), Saxifraga (15-01-18)
Ulæste 15-01-18, 09:40   #8
KatarinaD
KatarinaD YAY! I did it!
Jeg betaler husleje her!

KatarinaDs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Dorte Vis indlæg
Men er hun ikke dansker? - hvor læser du at det er en amerikansk tekst?
Jo, hun er dansker. Men hun er Founder af det internationale netværk 'InspiredBeyondBabies'. Du har ret i, at jeg ikke kan se præcis, at det ER en oversat amerikansk tekst (efter jeg lige genlæste ) men alt i den skriger imo amerikansk linkedintekst, og jeg læser den med 'oversæt-til-dansk-kultur' briller på.

Ulæste 16-01-18, 19:45   #9
FruPanda
FruPanda har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

FruPandas avatar

Tilmeldingsdato: 15/10-10
Tak givet gange: 2,025
Takket 3,617 gange i 1,562 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Bogfinken Vis indlæg
Jeg synes det er en god ide at give kvinder credit for traditionet 'kvindearbejde'. Hader den generelle tendens til at opvurdere alt der har med arbejdsmarked og penge at gøre og nedvurdere alt der har med omsorg, mennesker, trivsel osv. at gøre. Så længe det er tilfældet, kan jeg kun bifalde at nogen hjælper os med at få credit for vores ubetalte arbejde og alt det vi lærer af det, også når vi vender tilbage til arbejdsmarkedet. Tror mange af de smarte jakkesæt med de høje lønninger har temmelig meget nemmere jobs end en mor på barsel. Og den skade som barsel og moderskab gør på kvinders karrierer er en af de største forhindringer for ligestilling. Alt hvad der kan mildne den modtages med kyshånd herfra.
Det giver vel meget god mening, at arbejdsmarkedet efterspørger kompetencer, der har noget at gøre med det job, som man søger en til at løse. Man bliver ikke en bedre økonomimedarbejder af at være god til at vaske tøj og lege med småbørn, men bortset fra det er jeg da sikker på, at erfaring med omsorg og trivsel ikke bliver nedvurderet, hvis man søger et job, der har omsorg i fokus.

Min oplevelse er egentlig, at HR funktionerne er et sted, hvor man finder rigtig mange kvinder sidst i 30'erne og opefter. Jeg tror egentlig, de fleste der læser ansøgningerne har et ret godt billede af, hvad man egentlig laver, når man er på barsel. Og jeg har et ret godt bud på, hvad HR chefen på min tidligere arbejdsplads ville have tænkt om en ansøger, der havde prøvet at gøre det til noget særligt kompetencegivende.

Endelig synes jeg heller ikke, man skal gøre barsel værre end det er - Eller for den sags skyld nedgøre andres arbejde, fordi man ikke helt kan se, hvad de laver. Jeg har personligt både været på barsel og arbejdet et sted, der var befolket med smarte jakkesæt M/K med høje lønninger. Jeg ville tage barslen til enhver tid, og uanset hvordan jeg end vender og drejer det, kan jeg ikke komme på en eneste kompetence, jeg har erhvervet mig under min barsel, som kunne gøre mig bedre til at udføre det job, jeg havde der.

Sidst redigeret af FruPanda; 16-01-18 kl. 19:47
FruPanda er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til FruPanda for dette brugbare indlæg:
Bojola (17-01-18)
Ulæste 16-01-18, 20:07   #10
Koby
Koby Nu må det godt blive forår
Jeg betaler husleje her!

Kobys avatar

Tilmeldingsdato: 08/07-09
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 6,786
Takket 3,931 gange i 2,156 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Generelt er jeg som HR konsulent bare modstander af en masse buzzwords om sig selv - uanset hvad de relaterer til.

Men jeg synes da bestemt, at det er sundt at vi som kvinder huske at tænke ind, om vores barsel har været med til at udvikle os på nogle områder.

Jeg er så også typen, der ikke engang skriver på mit CV hvor gamle mine børn er - for det har intet med at gøre, hvorvidt jeg måtte være kvalificeret til et job eller ej.

Sidst redigeret af Koby; 16-01-18 kl. 20:08
Koby er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Koby For This Useful Post:
Fru Solskin (16-01-18), Vanadia (16-01-18)
Ulæste 16-01-18, 21:16   #11
Caroline
Caroline ammer :lurve:
Jeg betaler husleje her!

Carolines avatar

Tilmeldingsdato: 19/04-07
Geografisk placering: Kbh SV
Tak givet gange: 11,198
Takket 3,765 gange i 2,123 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Som projektleder og -deltager har det da helt klart gjort mig bedre at jeg konfliktmægler mellem parter dagligt. At blive i ro og stå fast er da blevet nemmere. Ingen af mine arbejdsrelationer kan presse mig der ud hvor mine børn kan.
Men jeg tror ikke jeg ville skrive det på min ansøgning eller cv. Men jeg ville ønske at flere i HR eller ledelse ville se det som kompetancer

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande