Er der en tandlæge til stede? - update i #23 - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 22-09-17, 21:08   #16
BetinaT
BetinaT Glæder sig til juleferien 2017 ;)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,878
Takket 2,501 gange i 1,058 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Cyanostictus Vis indlæg
Altså, bare for at give mit input nu jeg har set hendes smil.

Så vidt jeg kan se har hun underbid og ikke overbid - det gør en forholdsvismæssig stor forskel. Hendes fortænder i overkæben er inverterede bagved fortænderne i underkæben. Hvis hun reelt bider sammen som på det billede du har postet, så kan man vist forvente at hendes underbid vil glide længere udad, hendes fortænder i overkæben vippe mere indad.

Medmindre billedet er misvisende (det er noget uskarpt), så ville jeg slet ikke være i tvivl med mine børn - så skulle det rettes i forbindelse med væksten - også selvom det indebærer at fjerne to sunde (dog overtallige) tænder. Hvis hun senere i livet får gener af det enten funktionelt eller kosmetisk, så er det ikke bare sådan at rette. Så snakker man det der hedder orto-kir. Altså tandretning med kæbeoperation tilsidst, for at kunne få et nogenlunde resultat ud af det. Og det med større risici for komplikationer som nerveskader ifm med det kirurgiske indgreb.

Jeg håber billedet er misvisende
Hun bider ikke normalt sådan sammen Det er fordi vi forsøgte at få et billede til en bekendt Det er overbid hun har, for hendes normale tandlæge sagde at hun har lidt overbid da hun var der i sommers og det samme sagde bøjletandlægen, så det skulle der ikke være tvivl om

Jeg ved ikke om det her billede af hende der smiler er lidt bedre
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg FB_IMG_1506107567239.jpg (19.6 KB, 139 visninger)

Sidst redigeret af BetinaT; 22-09-17 kl. 21:13
BetinaT er offline   Besvar med citat
Ulæste 22-09-17, 21:29   #17
Cyanostictus
Cyanostictus har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Tilmeldingsdato: 12/08-13
Tak givet gange: 36
Takket 387 gange i 178 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Det ser da heldigvis mindre slemt ud

Du skal passe på hvis hun har "læbefang" - at hun ikke naturligt lukker overlæben ned til underlæben/over tænderne uden at skulle "bruge kræfter" på det. Det giver væsentlig større traumerisiko ifm fald

Du skal passe på hvis hun har tungepres. Hvis hun i sammenbid og åbne læber, synker så du kan se at tungen presser frem mod fortænderne/ud i overbiddet, for så vil det med garanti udvikle sig med tiden.

Jeg kan forøvrigt ikke lige spotte at hun har nogle overtallige fortænder på det billede?

Held og lykke med beslutningen. Jeg synes stadig man skal bede om en ekstra konsultation med bedre forklaring.

Sidst redigeret af Cyanostictus; 22-09-17 kl. 21:35
Cyanostictus er offline   Besvar med citat
Ulæste 22-09-17, 21:36   #18
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Cyanostictus Vis indlæg
Det ser da heldigvis mindre slemt ud

Du skal passe på hvis hun har "læbefang" - at hun ikke naturligt lukker overlæben ned til underlæben/over tænderne uden at skulle "bruge kræfter" på det. Det giver væsentlig større traumerisiko ifm fald

Du skal passe på hvis hun har tungepres. Hvis hun i sammenbid og åbne læber, synker så du kan se at tungen presser frem mod fortænderne/ud i overbiddet, for så vil det med garanti udvikle sig med tiden.

Held og lykke med beslutningen. Jeg synes stadig man skal bede om en ekstra konsultation med bedre forklaring.
Den med læberne er jeg opmærksom på, for jeg snakkede med min moster om det i dag. Min kusine har haft bøjle da hun har haft stort overbid og der kan man se på billeder at hun skal koncentrere sig om at lukke munden, men det gør Julia helt af sig selv uden at tænke over det

Det med tungepres vil jeg lige være opmærksom på, men det er ikke noget jeg har set hende gøre

Tusind tak for alle jeres input

Glemte lige det med de ekstra fortænder Normalt er der en tand mellem fortand og hjørnetand, men der har Julia to i begge sider. Mener min veninde kaldte dem for "minifortænder"

Sidst redigeret af BetinaT; 22-09-17 kl. 21:39
BetinaT er offline   Besvar med citat
Ulæste 22-09-17, 21:56   #19
Cyanostictus
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Få evt vurderet rodlængde/kvalitet på de overtallige tænder. For de skal ligne nogle der kan holde med tiden - ellers gør du hende en bjørnetjeneste. Og det skal være muligt at holde ordentlig rent ved dem og de andre fortænder
The Following 3 Users Say Thank You to Cyanostictus For This Useful Post:
BetinaT (22-09-17), Katja (22-09-17), Sienna (23-09-17)
Ulæste 25-09-17, 10:53   #20
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Der kommer lige en update her.

Vi har snakket frem og tilbage hele weekenden, og det der især frustrerede mig, var at vi faktisk ikke havde fået årsagen at vide til hvorfor hun skulle have dem trukket ud og bøjle på.
Jeg ringede her til morgen til tandreguleringsklinikken og fik en snak med en rigtig sød klinikdame. Hun slog op i journalen, og kunne fortælle, at den eneste grund var et overbid på 8 mm. Det var ikke engang de ekstra tænder, dybt bid, krydsbid eller noget andet – kun overbiddet.

Jeg fortalte hende, at vores datter er et følsomt barn, hvor selv vandet i badet skal være tempereret for ellers enten fryser hun eller føler hun bliver skoldet. Det samme gælder ”nakkemærker” i tøj, og også sweatere. Hvis farmor strikker sweatere, så er der også kun noget garn hun kan gå med, for ellers føler hun at det kradser. Derfor har jeg også meget meget svært ved at forestille mig, at hun vil gå rundt med metal i munden i 2 år. Min moster har bl.a. fortalt, at de måtte til lægevagten 3 gange på en weekend fordi bøjlen ved deres datter ”stak ud, her og der og alle vegne”, så de havde taget mange ture til lægevagten.

Jeg fortalte også, at vores bekymring går også på, at børn kan afbryde en behandling undervejs, hvis det bliver for meget for dem, men den mulighed vil vores datter ikke få, hvis de hiver tænderne ud, for så vil hun blive efterladt med to store huller – tænder der faktisk lige nu er plads til og som ikke genere de andre tænder.

Hun fortalte, at de var ude i at det enten blev gjort nu eller slet ikke, og vi hælder mest til slet ikke. Hun ville dog foreslå at vi tog en snak med den anden tandreguleringsekspert de havde i huset, for det lød ikke til at vi havde haft en god oplevelse med den første. Så kunne han fortælle lidt om fordele, ulemper mm inden vi tog den endelige beslutning, men igen har jeg meget svært ved at se hende gå med bøjle for jeg ved at hun vil nærmest føle det som et overgreb.

Vi blev enige om at tage et møde med den anden tandreguleringsekspert, men hun sagde også, at hun sagtens kunne forstå vores overvejelser. Hun havde noteret det hele ned, og så skulle vi tage en snak med den anden ekspert i starten af november.
CharlotteQvist (13-01-18), Katja (25-09-17), lullu (28-09-17), sarabambara (25-09-17)
Ulæste 25-09-17, 15:01   #21
Cyanostictus
Sølvslyngel

Cyanostictuss avatar

Lyder som en god plan
Følgende brugere siger tak til Cyanostictus for dette brugbare indlæg:
BetinaT (25-09-17)
Ulæste 17-10-17, 13:23   #22
Ramety
Ramety Am I black with white stribes or white with black stribes?
Shhhhh........ jeg skriver

Rametys avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-11
Geografisk placering: Danmark
Tak givet gange: 1,316
Takket 2,376 gange i 800 indlæg
Citat:
Jaaaah men så lad da være med at citere dem. Det er noget bøvl at redigere fra mobilen Kh Admin (Kestrel)
Det er da utroligt så meget reklame der kommer på SB for tiden....

Sidst redigeret af Kestrel; 17-10-17 kl. 19:33
Ramety er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Ramety For This Useful Post:
morT4 (17-10-17), nanismus (17-10-17), solsikke (17-10-17)
Ulæste 13-01-18, 14:29   #23
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Må vist hellere komme med en update.

Vi tog en snak med tandlæge nr 2 og han var utrolig sød. Svarede på alle vores spørgsmål, snakkede med Julia, viste togskinner mm.
Han fortalte også at det ikke kun var overbiddet, for selvom det ikke ser voldsomt ud, så vil det med tiden betyde at tænderne i undermunden når op til ganen og hun ville få sår og måske også besvær med at spise.
Det er en begrundelse jeg bedre kan acceptere og det kunne hun også. Han sagde også at vi kunne gøre det nu eller vente et års tid.
Julia sagde ja, på den betingelse at det først blev efter jul og jeg lavede flæskesteg flere gange inden hun fik den på. Tror vi fik flæskesteg 5 gange fra november til januar

I onsdags fik hun bøjlen på i overmunden og det er gået meget bedre end jeg turde håbe. Allerede dagen efter spiste hun både pandekager med kødfyld, fransk hotdog, og allerede fredag spiste hun rugbrød.

Det jeg bare frygter mest nu er når hun skal have hevet to tænder ud.... Alene tanken bryder jeg mig ikke om
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg DSC_0231.jpg (36.6 KB, 66 visninger)
CeJay (15-01-18), Kattyhuw (13-01-18)
Ulæste 13-01-18, 14:41   #24
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,718
Takket 3,481 gange i 1,693 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Aiii det forstår jeg virkelig godt du ikke bryder dig om, det ville jeg godt nok også have meget svært ved men godt at I fik en bedre forklaring, så det i det mindste giver mening hvorfor de anbefalede den behandling.
Ulæste 13-01-18, 14:42   #25
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 4,642
Takket 9,300 gange i 3,459 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Jeg kan som sådan godt forstå det - men jeg har fået hevet tænder ud rigtig mange gange - og det er så meget nemmere og heler så meget hurtigere som barn end som voksen.
Ulæste 13-01-18, 18:49   #26
Stormy-mor
Stormy-mor tre skridt bagud ..
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Stormy-mors avatar

Tilmeldingsdato: 15/03-09
Geografisk placering: Kolding
Tak givet gange: 1,873
Takket 1,151 gange i 716 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Min datter fik to tænder ud i december og bøjle på. Det går fuldtstændig uproblematisk. Hun spiser da fint flæskesteg :-)!
Ulæste 13-01-18, 19:22   #27
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Stormy-mor Vis indlæg
Min datter fik to tænder ud i december og bøjle på. Det går fuldtstændig uproblematisk. Hun spiser da fint flæskesteg :-)!
Vi fik at vide at flæskesvær kan ødelægge bøjlen og Julia elsker flæskesvær, så vi har aftalt at det må vente til bøjlen er kommet af igen

Var det slemt for din datter at få de to tænder ud? Ved Julia, der er det minifortænderne for hun har to for meget.
Ulæste 13-01-18, 19:38   #28
Syslerier
Syslerier Whatever you do from the heart is absolutely effective
Jeg betaler husleje her!

Sysleriers avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-10
Geografisk placering: På landet ved Fredensborg
Tak givet gange: 1,780
Takket 4,026 gange i 1,823 indlæg
Jeg fik hevet to kindtænder ud som 10-12 årig. Det var væmmeligt med lyden og fornemmelsen - men huske det slet ikke som slemt eller smertefuldt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande