curlingbørn - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-01-18, 08:55   #1
slyngelise
slyngelise har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Tilmeldingsdato: 04/04-07
Tak givet gange: 853
Takket 827 gange i 502 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Lightbulb curlingbørn

Jeg bliver inspireret af udsendelsen på tv2 (sådan opdrager man en vinder... eller noget lign. hedder det).

Jeg kunne godt tænke mig, at børnene tog mere ansvar, og mere fællesskab i familien.

Er der nogle af jer, der har skabt succesfulde ændringer i den retning?
Ulæste 10-01-18, 10:34   #2
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen
Mit IRL er skiftet ud med en URL

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,537
Takket 3,013 gange i 1,143 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Det jeg oplever bedst succes med i den henseende, er at hylde og italesætte de positive aktioner. Familiemøde er desuden et hit een gang om ugen.Børnene finder i fællesskab med mig øvepunkter.

supermom er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-01-18, 10:59   #3
Ramety
Ramety Am I black with white stribes or white with black stribes?
Shhhhh........ jeg skriver

Rametys avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-11
Geografisk placering: Danmark
Tak givet gange: 1,318
Takket 2,376 gange i 800 indlæg
Jeg så kun første afsnit og dette bliver bare nogle få strøtanker (og vi er ikke så langt herhjemme heller):
- kort efter udsendelsen så jeg en kommentar på FB af Svend Brinkman - at vi først og fremmest skal lære vores børn at livet ikke er en konkurrence med hentydning til titlen. Det kunne jeg godt lide at blive mindet om. Det sagt, synes jeg der var nogle pointer i programmet. Det handler jo om at tage medansvar og tage del - og ikke om at vinde....
- En pointe der var vigtig for mig, var at lade være med bare at gøre tingene for ham. Smider han tøjet på gulvet skal han selv samle det op - lad ham selv tømme skoletasken, sætte sko på plads og alt det der (som er nemmere at jeg gjorde selv nogle gange).
- Noget jeg ikke brød mig så meget om, var at der gik lidt "LEAN- virksomhedseffektivtet " i den. Alle de der post-it sedler, skemaer, "hvad-man-kan-selv-skal-man-selv" messen osv.... Måske det er nødvendigt med en børneflok - vi har blot et barn. Men vi er en familie og ikke en virksomhed. Det kan være godt at i talesætte og synliggøre - men det kan også kamme over synes jeg.
- Jeg har sat mig for, at vi skal blive bedre til at gøre ting sammen/samtidig, så han føler han er en del af opgaven og det kan være lidt hyggeligt - og ikke bare bliver stukket en sur tjans, som han skal gøre alene. Fx han dækker bord mens jeg laver mad, vi tømmer opvasker sammen, hænger tøj op sammen osv.
- Jeg minder mig selv om, ikke at forvente at jeg vipti vapti får en dreng der glad og gerne gør ting af sig selv eller hvad han bliver bedt om uden protest. Det betyder ikke at jeg skal lade være med at insistere på at han tager del - men jeg må bare forvente brok ind imellem.
- Jeg skal huske at børn ofte kan mere end jeg tror.
- Ansvarlighed er noget man lærer tror jeg, ikke noget man har i sig så meget....
The Following 5 Users Say Thank You to Ramety For This Useful Post:
Aesters (10-01-18), Bojola (10-01-18), Caroline (10-01-18), Dorte (10-01-18), sommerregn (10-01-18)
Ulæste 10-01-18, 11:17   #4
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 5,656
Takket 5,710 gange i 2,522 indlæg
næ - jeg har ikke gjort så meget i det, men skulle ville jeg gøre det ved først at sætte mig ned med børnene

- fortælle dem at jeg var blevet opmærksom på at JEG ikke havde været god nok til at få dem til at hjælpe til. - Jeg ville tage ansvaret. Ikke noget med - jeg synes ikke i er så gode til at hjælpe til, jeg synes godt i kunne - al ansvar - mit. Minus bebrejdelser på børnene.

Derefter ville jeg inddrage dem. Fortælle min mission om at jeg frem over ikke længere vil tage selvstændigheden fra dem/ gerne vil have mere hjælp fra deres side. Og så spørge om de har ideer til hvordan de kan hjælpe - på hvilke præmisser og med hvad.

Når vi er i gang med ændringen vil jeg fortælle og vise jeg værdsætter deres indsats - og focusere på alt det de gør - ikke det de ikke gør/ ikke gør "godt nok" e.l. I hverdagen ville min værdsættelse komme til udtryk via ord - tak, hvor er det dejligt du har gjort..., det er en kæmpe hjælp. Indimellem ville det komme mere på - det har været en kæmpe hjælp og det har gjort jeg har bedre tid til noget andet, så skal vi ikke hygge os med et spil, en film, en tur i biografen, ud at bowle m.m. ofte kan man lade valget op til dem, har man ikke tid, råd eller overskud til andet end spil eller film kan man blot foreslå dette.
luna er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to luna For This Useful Post:
Aesters (10-01-18), Dorte (10-01-18), Fru Solskin (10-01-18), Katja (13-01-18), Vardemor (10-01-18), Zebrafisken (10-01-18)
Ulæste 10-01-18, 11:55   #5
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 1,809
Takket 2,007 gange i 1,268 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Det jeg manglende i første udsendelse var helt klart at "se skyggesiden" ved at de var blevet "curlet".

Jeg kan da godt forstå at moderen gerne ville hygge om sine børn og eftermiddagen og lod dem sove 5 min længere om morgen

Men det var jo ikke fordi de ikke kunne - da de skulle. Klart de voksede endnu mere. Men jeg mangler helt klart den vinkel hvor de så kunne vise at fordi de er blevet curlet så er de udfordret her...

Har svært ved at formulere mig men håber det giver lidt mening trods alt.
Ulæste 10-01-18, 13:08   #6
dragongirl
dragongirl er den stolte mor til to dejlige piger

No Avatar

Tilmeldingsdato: 23/10-09
Geografisk placering: Horsens
Tak givet gange: 1,226
Takket 1,036 gange i 720 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Kan man stadig finde udsendelsen et eller andet sted?
Ulæste 10-01-18, 14:46   #7
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,905
Takket 3,635 gange i 1,821 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Citat:
Oprindeligt skrevet af supermom Vis indlæg
Det jeg oplever bedst succes med i den henseende, er at hylde og italesætte de positive aktioner. Familiemøde er desuden et hit een gang om ugen.Børnene finder i fællesskab med mig øvepunkter.
Må jeg høre sådan helt lavpraktisk hvordan du gør med familiemøder?
Følgende brugere siger tak til Salling for dette brugbare indlæg:
Madrid (15-01-18)
Ulæste 10-01-18, 15:03   #8
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,293
Takket 14,898 gange i 5,388 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Vores smører selv deres madpakker, oftest imens jeg laver aftensmad. Jeg sætter det frem - men resten klare de selv. Ofte sprøger de os til råds 'er det ok* og måske vi kommer med lidt input 'vil du ikke have lidt gnavegrønt med - har du husket 10'er mad?' og den slags.

Vi har en seddel med det de skal huske:
Tøj på plads
madkasse ud
gøre klar til i morgen (pakke taske/idrætstøj)
Har de lektier for?
Læse 20min (og den glipper ofte haha)
Smøre madpakke
tøj til vask /på plads

Lige om snart indfører vi maddag til dem alle, også fordi jeg, alt efter planen, skal fire mdr. til udlandet til efteråret, så skal de bare tage lidt mere del i opgaverne hjemme.

Men jeg skelner meget mellem opgaverne, ja de skal lære at vaske tøj og hjælpe med det en gang imellem, men overordnet synes jeg stadig det er vores ansvar som forældre, det samme med støvsugning og rengøring - de skal ordne egne værelser og hjælpe til, hvis nødvendigt, men ellers er det ok, vi har hovedansvaret.

Faktisk er det lidt sjovt, herhjemme synes manden helt klart at drengene laver for lidt - hvor jeg synes at de også 'bare' skal være børn og den slags.

Jeg er vokset op med, at jeg tog del i alt - havde fast maddag, stod for vasketøjet, badeværelse og aftørring af støv.

Manden er vokset op med en mor, der ordnede alt for dem.

Det er lidt pudsigt synes vi -og noget vi ofte taler om.

Vi skal hjælpes ad og alligevel prioritere jeg ikke altid, at få dem indført i diverse opgaver. Og jeg synes det er en balance - med for lidt og for meget

Sidst redigeret af Blomstervinge; 10-01-18 kl. 15:57
Blomstervinge er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
dragongirl (11-01-18), Imma (10-01-18), Koby (10-01-18), solsikke (10-01-18), sommerregn (10-01-18), Vanadia (12-01-18)
Ulæste 10-01-18, 15:52   #9
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,537
Takket 3,013 gange i 1,143 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Må jeg høre sådan helt lavpraktisk hvordan du gør med familiemøder?
Ja, skriver i aften.

supermom er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til supermom for dette brugbare indlæg:
Salling (10-01-18)
Ulæste 10-01-18, 16:03   #10
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,293
Takket 14,898 gange i 5,388 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Men i forhold til 'curling', så skal de selv ringe til læge (når de er store nok til det), skrive ansøgninger og tage til samtaler, de skal selv stå for deres egen konto og de får penge til at betale diverse ting.

Jeg tror, synes, ikke, at curling handler om, at de får smurt madpakker, eller vasket tøj. Men om, at man overtager opgaver der ligger udenfor hjemme, hvor de har en alder, hvor de burde selv. Hvornår skelner det så?! Det er nok lidt forskelligt fra barn til barn, men når de er 15år, synes jeg de bliver unge mennesker, der selv skal tage ansvar for deres eget. Ligesom jeg synes, at når de begynder på uddannelse, så bliver det deres ansvar, i folkeskolen oplever jeg, at jeg er hoved ansvarlig, hvor senere hen bliver det deres ansvar. Og så handler det om at hjælpe, guide og støtte dem, når de har brug for det.
The Following 6 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
Caroline (10-01-18), ChristinaS (10-01-18), Dana (10-01-18), dragongirl (11-01-18), Salling (10-01-18), solsikke (10-01-18)
Ulæste 10-01-18, 17:22   #11
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 35,263
Takket 49,680 gange i 7,696 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af F08 Vis indlæg
Det jeg manglende i første udsendelse var helt klart at "se skyggesiden" ved at de var blevet "curlet".

Jeg kan da godt forstå at moderen gerne ville hygge om sine børn og eftermiddagen og lod dem sove 5 min længere om morgen

Men det var jo ikke fordi de ikke kunne - da de skulle. Klart de voksede endnu mere. Men jeg mangler helt klart den vinkel hvor de så kunne vise at fordi de er blevet curlet så er de udfordret her...

Har svært ved at formulere mig men håber det giver lidt mening trods alt.
Jeg tror er fis i en hornlygte.

Jeg tror helt ærligt ikke der er videnskabeligt belæg for, at man klarer sig dårligere, hvis man ikke selv har ordnet sin morgenmad eller vasket sit tøj.

Jeg er enig med Blomstervinge; her måtte Lucas selv tage turen til først sin lærer og dernæst skolelederen, fordi han var så ked af sit valgfag, og ønskede at skifte.
Han var to meter høj, da det efter nogle uger og flere møder (hvor kun han deltog) lykkedes at få lov.

Jeg vasker tøj, manden gør rent (i huset, værelserne ordner de selv) og det er sjældent de er aktive i selve madlavningen, men de dækker ofte bord og bærer ud - og smørrer selv madder, når de er sultne i weekenden f.eks.

Jeg synes sgu da også det er meget hyggeligt at gøre lidt ekstra af og til, hvorfor i alverden skulle det stille dem ringere?
The Following 3 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
Caroline (10-01-18), Gammelmor (11-01-18), solsikke (11-01-18)
Ulæste 10-01-18, 17:23   #12
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Og forresten, jeg blev så irriteret under udsendelsen, at jeg kun så det halve.
Ulæste 10-01-18, 17:28   #13
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 5,905
Takket 3,635 gange i 1,821 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Og forresten, jeg blev så irriteret under udsendelsen, at jeg kun så det halve.
1. Eller 2. Afsnit? Syntes nemlig 2. Var bedre
Ulæste 10-01-18, 20:04   #14
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg

1. Eller 2. Afsnit? Syntes nemlig 2. Var bedre
1. - Gider ikke se flere af dem ...
Ulæste 10-01-18, 20:11   #15
Mango
Mango har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Mangos avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-11
Tak givet gange: 1,348
Takket 1,406 gange i 546 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg tror at det at være klar til at møde verden og være robust og selvstændig er noget helt andet end at kunne vaske sit tøj eller skifte sengelinned eller whatever. Jeg skulle det hele selv (jeg stod for en del af madlavning til 6 personer da jeg var 12 år, og skulle vaske mit eget tøj og tjente min egen lommepenge ved at vaske biler osv) meget tidligt derhjemme, mest fordi jeg var den yngste af 4 i en sammenbragt flok. Men da jeg flyttede hjemmefra var jeg helt lost og traf rigtig dårlige beslutninger fordi jeg ikke var følelsesmæssig klar eller robust. Hvis bare mine forældre havde brugt ligeså meget tid på at tale med mig om verdenen og de valg jeg ville skulle træffe, eller bare vist lidt interesse i mit indre liv, så var mit begyndelse på voksen tilværelset blevet meget mere vellykket. Jeg var SÅ umoden, selv om jeg kunne stryge skjorter og alt mulig andet.
Mango er offline   Besvar med citat
The Following 16 Users Say Thank You to Mango For This Useful Post:
anja (10-01-18), Bubumor (11-01-18), CharlotteQvist (12-01-18), ChristinaS (10-01-18), dragongirl (11-01-18), Fru Blå (10-01-18), fruFjendsbo (11-01-18), Gammelmor (11-01-18), Imma (12-01-18), Koby (10-01-18), LotusSen (10-01-18), p1nille (12-01-18), Saxifraga (14-01-18), solsikke (11-01-18), Strapudemaj (11-01-18), Vardemor (10-01-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande