Når man ikke ved om ........ åh gud - kan det være så simpelt? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 19-02-18, 21:49   #16
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,307
Takket 6,784 gange i 3,382 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Yes, men stofskiftet skulle efter alt at dømme være helt i ro nu og har været det i flere år. Ingen tal der tilsyneladende stritter. Og nej ikke autominunt.
Grunden til at jeg spurgte er at jeg jo har flere "ting" der hænger sammen med et alt for aktivt immunforsvar (altså autoimmune sygdomme) og deriblandt er mine stofskifteproblemer - og også Psoriasis ..... derfor er det (desværre) ret nærliggende at mine problemer kan skyldes det også
Ulæste 19-02-18, 22:35   #17
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,565
Takket 12,774 gange i 5,239 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Yes, i know.... og jeg mistænkte også selv som det allerførste mit stofskifte, også fordi jeg var møgtræt. Som sagt synes jeg heller ikke gigtsymptomer passer helt på mine smerter ... så jeg bebrejder såmænd heller ikke min læge at han ikke aner helt hvad han skal stille op med mig

Min søster har noget der ligner (og har haft d vitaminmangel tidligere, men ikke stofskiftehalløj), men meget mere udtalt og invaliderende og er endt i fibromyalgikassen - om den så passer eller ej. Veninde har også lignende smerter, dårligt reguleret stoftskiftehalløj og gigtagtige smerter - og har fået konstateret laktoseintolerans.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 19-02-18 kl. 22:37
MarenKi er offline   Besvar med citat
Ulæste 20-02-18, 08:39   #18
Rosiebaby
Rosiebaby "The wound is the place where the light enters you."
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Rosiebabys avatar

Tilmeldingsdato: 27/09-11
Tak givet gange: 8,220
Takket 2,015 gange i 1,060 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
Grunden til at jeg spurgte er at jeg jo har flere "ting" der hænger sammen med et alt for aktivt immunforsvar (altså autoimmune sygdomme) og deriblandt er mine stofskifteproblemer - og også Psoriasis ..... derfor er det (desværre) ret nærliggende at mine problemer kan skyldes det også
Når man nu kan se slidgigt på et røntgen, kan man så også se psoriasis-gigt?
Ulæste 20-02-18, 08:51   #19
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rosiebaby Vis indlæg
Når man nu kan se slidgigt på et røntgen, kan man så også se psoriasis-gigt?
Så vidt jeg kan forstå vil psoriasis-gigt først kunne ses på røntgen når der er deciderede ødelæggelser af leddet. Men det er der ikke i starten
Fandt dette på nettet
Citat:
Der findes ingen specifik diagnostisk test for psoriasisartrit. Lægen ser ved undersøgelsen efter de typiske mønstre af ledforandringer, som psoriasisartritten giver. Det er vigtigt for lægen at vide, om du har eller har haft hudforandringer, som kan være psoriasis, eller om du har tilfælde med enten psoriasis og/eller psoriasisgigt i familien.
Typisk for gigt ved psoriasis er, at såkaldte leddegigt-prøver er normale. Blodsænkning, CRP og hæmoglobin (" blodprocenten") kan give oplysninger om, hvor hidsig sygdommen er.
Røntgenbilleder af de angrebne led kan give typiske fund, men forandringerne kan også være uspecifikke. Man kan ikke altid stille diagnosen sikkert ud fra røntgenbillederne. Ved behov kan MR-billeder vise betændelser i senetilhæftninger, men normalt er en sådan undersøgelse ikke påkrævet.
Har en bekendt der fik diagnosen for et lille år siden - og jeg har læst og kigget for at se om det kunne være det. Det der umiddelbart tæller imod er at det IKKE er mine yderste led i fingrene der er påvirket, samt at de ikke hæver op, men som de også skriver alle steder intet er umuligt med Psoriasisgigt
Ulæste 20-02-18, 09:01   #20
Rosiebaby

Rosiebabys avatar

Citat:
Så vidt jeg kan forstå vil psoriasis-gigt først kunne ses på røntgen når der er deciderede ødelæggelser af leddet. Men det er der ikke i starten
Fandt dette på nettet

Har en bekendt der fik diagnosen for et lille år siden - og jeg har læst og kigget for at se om det kunne være det. Det der umiddelbart tæller imod er at det IKKE er mine yderste led i fingrene der er påvirket, samt at de ikke hæver op, men som de også skriver alle steder intet er umuligt med Psoriasisgigt

Ja, ok, det er tricky hvis det er mange individuelle måder det kan vise sig på
Ulæste 20-02-18, 09:22   #21
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
[/COLOR]

Ja, ok, det er tricky hvis det er mange individuelle måder det kan vise sig på
Men jeg har det med i tankerne - at jeg skal HUSKE at nævne at jeg har psoriasis if all other things fail
Ulæste 20-02-18, 09:28   #22
Rosiebaby

Rosiebabys avatar

Citat:
Men jeg har det med i tankerne - at jeg skal HUSKE at nævne at jeg har psoriasis if all other things fail
God ide. Vi håber at det ikke er det. Det kan sikkert være mange andre ting - og når jeg sidder og læser om det står der godt nok det der med leddende også hæver (og det er dine jo ikke, vel?). Jeg er overrasket over at det er ca. 40 procent med psoriasis, som også udvikler gigt-formen. Det er et højt tal, synes jeg. Min stedfar og eksmand har psoriasis, og har ikke gigten, så jeg har aldrig tænkt på, at det var en risiko. Men okay, så er der jo også 60 procent, som ikke udvikler det
Ulæste 20-02-18, 09:38   #23
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
God ide. Vi håber at det ikke er det. Det kan sikkert være mange andre ting - og når jeg sidder og læser om det står der godt nok det der med leddende også hæver (og det er dine jo ikke, vel?). Jeg er overrasket over at det er ca. 40 procent med psoriasis, som også udvikler gigt-formen. Det er et højt tal, synes jeg. Min stedfar og eksmand har psoriasis, og har ikke gigten, så jeg har aldrig tænkt på, at det var en risiko. Men okay, så er der jo også 60 procent, som ikke udvikler det
Nej ingen oplevelse af hævede led. Kun ømme, og nedsat kraft i hænder (arme og ben )

Og ja - jeg blev også overrasket over hvor mange der rent faktisk var ramt.
Men ja - der er også mange der går fri
Ulæste 16-03-18, 10:01   #24
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Nå - alle blodprøver var normale.

Det ændrer så ikke på det faktum at jeg jo stadigvæk har ondt.

Så nu har jeg fået en henvisning til en reumatolog. Og da jeg har en sundhedsforsikring via job - så har jeg fået en tid på mandag hos en.
aejster (19-03-18), anmani (17-03-18), ChristinaS (19-03-18), karisma (18-03-18), LeLa (16-03-18), Rikke (16-03-18), Rosiebaby (16-03-18), Totaa (16-03-18)
Ulæste 17-03-18, 08:41   #25
Netter11
Netter11 Man bevæger sig jo også selvom man kun træder vande

Netter11s avatar

Tilmeldingsdato: 27/03-13
Geografisk placering: Linde ved Struer
Tak givet gange: 9,707
Takket 1,938 gange i 1,293 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Kan nikke genkendende til mange af de symptomer du beskriver, smerter i led inden hævelse men dog varme i de led der er smerteplagede :Think:
Bliver fulgt hos reumatologerne men eneste konklusion hver gang er “du har ikke gigt endnu” øh og hvad skal jeg så bruge det til men på trods af det vil de ikke afslutte mig. Skal så siges jeg har ikke psoriasis så vidt vides.
Er nu via egen læge igang med at blive udredt for noget med binyrerne grundet dårlig optagelse af d-vitamin trods rimelig stort tilskud, mine tal har overhoved ikke rykket sig så nu hedder det endokrinologerne. Noget med smerter, sammenholdt med lavt d-vitamin også træt træt træt :søvnig:
for at de finder ud af hvad der driller, det der med at have smerter er bare aldrig rart

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 19-03-18, 13:41   #26
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

scanning af hænderne på torsdag - nøj hvor går det hurtigt i privat regi (det gik så hurtigt at min tid faktisk ikke var blevet booket ordentlig - så lægen var faktisk gået en tur nå men han kom tilbage og tog mig ind selv om jeg ikke var registreret ordentlig i systemet).

Han spottede selvfølgelig at der stod psoriasis i mine papirer - så det er der han kigger først.
aejster (19-03-18), ChristinaS (19-03-18), Dana (19-03-18), karisma (19-03-18), Netter11 (22-03-18), Rosiebaby (20-03-18)
Ulæste 10-04-18, 11:53   #27
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Jeg var hos reumatolog i går, til svar på min scanning.

Der er INTET at se - ikke ud over en seneskedehinde betændelse i min venstre tommelfinger (Og det er den jeg har haft ondt i "hele tiden" - så det giver mening)

Det eneste han kunne tilbyde mig var: et skud binyrebarkhormon bagi og så ny tid om 4 uger for at se om det gjorde noget godt.

Jeg takkede selvfølgelig ja. Så nu må vi se hvad der sker den kommende periode.

MEN...... så her i dag...... pludselig begyndte jeg at tænke..... (wiiihuuu .... tillykke med premieren Katja ) hvad nu hvis det er mit stofskifte eller bivirkninger af medicinen?

Så mig tjekke bivirkninger på Eltroxin. Som jeg lige så det så, kan bivirkninger være muskel svaghed f.eks. - som jeg er det jeg også oplever.

Så tænkte jeg videres - hvad med symptomer på stofskifte problemer. Og BANG..... for lavt stofskifte kan jo give muskelsvaghed og led/muskel smerter.

FOR H*LVEDE.....

Min læge har jo over det sidste år til halvandet været meget hook på at få reduceret min medicin fordi min TSH lå meget lavt (uden dog at mine T3 og T4 prøver var forhøje (måske T4 en lille bitte over normalen ind i mellem))

Tænk hvis det nu er så simpelt?

At jeg bare skal ligge så højt? SÅ nu har jeg bestilt tid til blodprøve igen.
Rosiebaby (10-04-18), Sienna (10-04-18)
Ulæste 10-04-18, 11:57   #28
fynmor
fynmor fynmor har nu brugt den nye funktion
Mit IRL er skiftet ud med en URL

fynmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/12-09
Tak givet gange: 663
Takket 1,970 gange i 1,269 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Jeg var hos reumatolog i går, til svar på min scanning.

Der er INTET at se - ikke ud over en seneskedehinde betændelse i min venstre tommelfinger (Og det er den jeg har haft ondt i "hele tiden" - så det giver mening)

Det eneste han kunne tilbyde mig var: et skud binyrebarkhormon bagi og så ny tid om 4 uger for at se om det gjorde noget godt.

Jeg takkede selvfølgelig ja. Så nu må vi se hvad der sker den kommende periode.

MEN...... så her i dag...... pludselig begyndte jeg at tænke..... (wiiihuuu .... tillykke med premieren Katja ) hvad nu hvis det er mit stofskifte eller bivirkninger af medicinen?

Så mig tjekke bivirkninger på Eltroxin. Som jeg lige så det så, kan bivirkninger være muskel svaghed f.eks. - som jeg er det jeg også oplever.

Så tænkte jeg videres - hvad med symptomer på stofskifte problemer. Og BANG..... for lavt stofskifte kan jo give muskelsvaghed og led/muskel smerter.

FOR H*LVEDE.....

Min læge har jo over det sidste år til halvandet været meget hook på at få reduceret min medicin fordi min TSH lå meget lavt (uden dog at mine T3 og T4 prøver var forhøje (måske T4 en lille bitte over normalen ind i mellem))

Tænk hvis det nu er så simpelt?

At jeg bare skal ligge så højt? SÅ nu har jeg bestilt tid til blodprøve igen.
Det kan sagtens være så simpelt da underligt din læge ikke selv har tænkt tanken og foreslået at kigge på din vanlige medicin jeg håber for dig det 'bare' er det der skal reguleres
fynmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-04-18, 13:01   #29
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af fynmor Vis indlæg
Det kan sagtens være så simpelt da underligt din læge ikke selv har tænkt tanken og foreslået at kigge på din vanlige medicin jeg håber for dig det 'bare' er det der skal reguleres
Altså en alm praktiserende læge ville aldrig som det første tænke det. Slet ikke når jeg "er velbehandlet"

Og taget i betragtning af at jeg har haft stofskifte problemer i 33 år snart, så er det næsten mere underligt at jeg ikke selv har tænkt tanken før.

Men det er første gang jeg har noget som måske kan relateres - UDEN at mine prøver er helt skæve.
Ulæste 14-06-18, 11:17   #30
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Nå var forbi reumatolog igen i dag.

Han kan ikke rigtig gøre mere for mig.
Han anerkender at jeg har smerter der reagerer positivt på binyrebark hormon - men at der ikke er noget der kan påvises.

Han var dog om end MEGET HOOKED på at mit stofskifte kan være synderen.
Så han har skrevet tilbage til min læge at han vil anbefale en henvisning til endokrinologisk afdeling. Hvilket passer mig fint- da der er flere af mine tal der ikke passer sammen, og ikke har gjort det i et stykke tid.

Men man føler sig sgu sådan lidt hypokonderagtig når man siger man har ondt - men at man ikke kan påvise noget

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande