"Jamen alle de andre har..." - Side 4 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 22-01-17, 21:18   #46
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,501
Takket 3,645 gange i 1,622 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af dendrit Vis indlæg
Vi er helt samme sted med vores ældste.
Hun er stort set den eneste i klassen der ikke har en telefon.
Ind imellem kunne jeg godt se at der kunne være fordele i at hun havde en: hun går f.eks. Selv hjem fra SFO og vi har lige indført at hun må gå hjem op til en time inden der kommer nogen hjem, så hun skal være alene hjemme. Jeg synes bare ikke helt det er nok, og hvis vi skifter mening om det, bliver det helt sikkert ikke en smart Phone men en dumb mobil som kun kan ringe og SMS.

Jeg er virkelig stor modstander af at børn i den alder skal have en smartphone, jeg kan jo se hvad det gør ved deres leg, når nogle af hendes kammerater ind imellem har både smartphone og iPad med når de kommer på besøg.
Så det er vores plan at være standhaftige.
Jeg vil ikke sige at det er noget man vinder prisen som den mest populære mor og far på, men jeg synes egentlig at hun har accepteret vores nej fint.
Det er langt værre at alle andre i klassen har en hund, den har trukket lidt tårer, men efter at vi har haft et par snakke om det store ansvar der følger med at have et dyr, synes jeg egentlig hun lader til at have forstået hvorfor vi ikke skal have hund.

For mig er der en sund læring i, at man ikke nødvendigvis kan få det samme som "alle andre".
Ikke at det er et mål i sig selv, men jeg mener absolut ikke at det at alle andre har noget, skal være et argument i sig selv.
Enig !
Det er vel også noget med, at lære, at verden ikke går under blot fordi, man ikke er med på moden inden for teknik og tøj.
At lære, at uanset hvilke dimser, eller ting man ikke har eller oplever. Så går der intet af en og at man faktisk er helt ok i sig selv og at ens liv er helt ok aligevel. Det tror jeg virkelig er en vigtig lektion i livet
Ulæste 22-01-17, 21:58   #47
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,309
Takket 4,678 gange i 1,768 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Vores ældste fik en i sommers af min bror... En skrammel smartphone der er mega sløv...

Der er ingen data på den, han må kun ringe til dem i Kontakt bogen (dvs nærmeste familie) og kun efter at have spurgt os.

Den ligger i skoletasken og bliver brugt ifbm bussen til og fra skole, og legeaftaler.

Han bruger den absolut ikke til andet netop fordi den er skod :-)
Ulæste 22-01-17, 22:07   #48
Mildbasse
Mildbasse Skifter navn til Fru Skykonge Ostebjælke. Kald mig det når du ser mig i Salling :-D
Jeg betaler husleje her!

Mildbasses avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,391
Takket 18,107 gange i 5,781 indlæg
Det tror jeg langt de fleste forsøger at lære deres børn. Jeg siger sørme kækt nej til alt muligt.
Jeg kom tidligere med et støvle-eksempel, hvor jeg virkelig ikke følte mig set og forstået, men ud over det er der jo også et socialt fællesskab omkring og i telefonerne. Og det er jeg meget ambivalent over for. Alt det halløj med børn der ikke har lært at opføre sig pænt online ønsker jeg jo at beskytte hende imod, men på den anden side vil jeg jo ikke hæmme hendes sociale liv. Og som nogen også skriver det, er det måske smart at lære hende tlf-etiketten, mens man stadig kan opdrage som man gør med en 8-årig frem for en 11-årig.
Nå, så vægelsindet som jeg er, når hun jo nok alligevel at blive 15-16 år før hun får den.

Sent from my iPhone using Tapatalk
AnneBel (22-01-17), Salling (25-01-17)
Ulæste 22-01-17, 22:29   #49
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,471
Takket 4,258 gange i 1,778 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mildbasse Vis indlæg
Det tror jeg langt de fleste forsøger at lære deres børn. Jeg siger sørme kækt nej til alt muligt.
Jeg kom tidligere med et støvle-eksempel, hvor jeg virkelig ikke følte mig set og forstået, men ud over det er der jo også et socialt fællesskab omkring og i telefonerne. Og det er jeg meget ambivalent over for. Alt det halløj med børn der ikke har lært at opføre sig pænt online ønsker jeg jo at beskytte hende imod, men på den anden side vil jeg jo ikke hæmme hendes sociale liv. Og som nogen også skriver det, er det måske smart at lære hende tlf-etiketten, mens man stadig kan opdrage som man gør med en 8-årig frem for en 11-årig.
Nå, så vægelsindet som jeg er, når hun jo nok alligevel at blive 15-16 år før hun får den.

For mig er den del af det sociale liv der kan foregå gennem en smartphone, bare noget jeg gerne vil beskytte hende imod indtil videre. Jeg mener simpelthen ikke at de sociale fordele ved at have en telefon (som jeg i øvrigt mener er til at overse) opvejer de potentielle ulemper der er.
Og jeg har svært ved at købe argumentet om, at man bedre kan lære en 8 årig at begå sig varsomt og klogt på nettet, end man kan med en 11 årig. Tværtimod er ( i hvert fald min) 8 årige efter min mening ikke i stand til at håndtere de muligheder og risici der følger med på en fornuftig og reflekteret måde. Og jeg har svært ved at se hvordan man kan opdrage dem til det. Det er efter min mening noget der modnes med alderen, og jeg tror simpelthen ikke på at den proces sker hurtigere og lykkes bedre, fordi man har mulighed for at gøre sig en masse dumme erfaringer undervejs.

Nå, det er vist ikke så svært at læse hvor jeg står

Selvfølgelig synes vores datter at vi er jævnt håbløse, men jeg synes egentlig at også at vi får os nogle fornuftige snakke undervejs om hvorfor det ikke er en god ide, og At vi i den proces også lytter til hendes argumenter. Så jeg tror egentlig ikke at hun står tilbage med en følelse af at det er en magtdemonstration "bare fordi" eller at vi ikke lytter til hende.
Ulæste 23-01-17, 08:16   #50
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,293
Takket 14,898 gange i 5,388 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Citat:
For mig er den del af det sociale liv der kan foregå gennem en smartphone, bare noget jeg gerne vil beskytte hende imod indtil videre. Jeg mener simpelthen ikke at de sociale fordele ved at have en telefon (som jeg i øvrigt mener er til at overse) opvejer de potentielle ulemper der er.
Og jeg har svært ved at købe argumentet om, at man bedre kan lære en 8 årig at begå sig varsomt og klogt på nettet, end man kan med en 11 årig. Tværtimod er ( i hvert fald min) 8 årige efter min mening ikke i stand til at håndtere de muligheder og risici der følger med på en fornuftig og reflekteret måde. Og jeg har svært ved at se hvordan man kan opdrage dem til det. Det er efter min mening noget der modnes med alderen, og jeg tror simpelthen ikke på at den proces sker hurtigere og lykkes bedre, fordi man har mulighed for at gøre sig en masse dumme erfaringer undervejs.

Nå, det er vist ikke så svært at læse hvor jeg står

Selvfølgelig synes vores datter at vi er jævnt håbløse, men jeg synes egentlig at også at vi får os nogle fornuftige snakke undervejs om hvorfor det ikke er en god ide, og At vi i den proces også lytter til hendes argumenter. Så jeg tror egentlig ikke at hun står tilbage med en følelse af at det er en magtdemonstration "bare fordi" eller at vi ikke lytter til hende.
Nu er det kun min ældste, der er på sociale medier, facebook, og det er han ikke så meget, det interessere ham ikke Men alle de andre, har jo også en smartphone (altså, alle de andre af mine børn) Og de kan sagtens have en masse godt socialt omkring det, ligesom de lærer en masse, det kommer særligt omkring de der 8-9år synes jeg. Lillebror på 7, jamen han spiller kun på den, og så skyper han med en masse venner, når de spiller.

Vi har snakket meget omkring spillereglerne og konsekvenser, ved online livet. Og ja, det er nogle andre udfordringer og selvfølgelig kan de lære det, selvom de er 12, før de får en smartphone, de kan også godt lære det før, ligesåvel at jeg vidste da jeg var 8, at jeg ikke måtte gå med fremmede, at der var et kontakt telefon nummer man kunne ringe til (gud, jeg kan sguette huske det mere - jeg er blevet gammel)

Man skal beskytte børnene, i forhold til alt det her online liv, og pigerne og drengene har forskellige udfordringer i den henseende. Men jeg tror ikke, den ene måde nødvendigvis er bedre end den anden, jeg tror der er fordele og ulemper ved begge. Og så er det nemmere, at holde storebror fra online livet, end det er med nr.5, det er der ligesom på en anden måde

Jeg er dog helt med på, at beskytte dem mod den her facade, de social medier giver, især når de er mindre. Jeg synes ikke 8-9årige skal lave duckface og jagte likes på deres udseende.

Hørte lige til morgen, at noget kunne tyde på, at gaming havde været med til at reducere ungdomskriminaliteten.
The Following 2 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
p1nille (23-01-17), Rullemusen (23-01-17)
Ulæste 23-01-17, 11:26   #51
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 11,895
Takket 11,770 gange i 6,132 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Jeg vil lige sige, at Leonora harmeget glæde af det sociale liv der foregår på en smartphone.

Hun er naturligvis ikke på facebook (eller andre onlinegrupper) hvor man skal være over 13 for at melde sig til. Hun sms'er og hun facetimer.

sms'erne med veninderne får hende til at skrive mere, end hun ellers ville have gjort. Facetime er bare en billigere måde at kommunikere på end at tale i telefon, og så er det da fedt at der er billede på. Hun har specielt en veninde fra svømmeholdet som hun facetimer med, det er vildt hyggeligt. Så sidder de der på vej hjem fra skole og taler sammen. Altså Leonora er på vej hjem fra skole veninden er allerede hjemme, de går jo ikke på samme skole. Skoleveninderne sms'er hun mest med. Og så er de nogle stykker der spiller pokemon go, de sender billeder til hinanden af de pokemon de har fanget. Ganske uskyldigt vil jeg mene, og en fin måde at lege sammen, når man er langt væk fra hinanden. Og ja skoleveninderne bor alle langt væk, så de kan ikke bare mødes.
Så spiller hun også sådan et tegnespil med et par af skoleveninderne (og med Kaj og Veronika). Det er da også rigtig hyggeligt. Hvis Leonora sidder hjemme alene i en times tid, får hun på den måde nogle gange svar fra den ene eller den anden, så det ikke bliver for ensomt de dage hun er tvunget til at tage tidligt hjem fra skole, fordi hun skal til svømning.
ChristinaS (24-01-17)
Ulæste 24-01-17, 08:39   #52
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,880
Takket 23,893 gange i 7,881 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Jeg vil lige sige, at Leonora harmeget glæde af det sociale liv der foregår på en smartphone.

Hun er naturligvis ikke på facebook (eller andre onlinegrupper) hvor man skal være over 13 for at melde sig til. Hun sms'er og hun facetimer.

sms'erne med veninderne får hende til at skrive mere, end hun ellers ville have gjort. Facetime er bare en billigere måde at kommunikere på end at tale i telefon, og så er det da fedt at der er billede på. Hun har specielt en veninde fra svømmeholdet som hun facetimer med, det er vildt hyggeligt. Så sidder de der på vej hjem fra skole og taler sammen. Altså Leonora er på vej hjem fra skole veninden er allerede hjemme, de går jo ikke på samme skole. Skoleveninderne sms'er hun mest med. Og så er de nogle stykker der spiller pokemon go, de sender billeder til hinanden af de pokemon de har fanget. Ganske uskyldigt vil jeg mene, og en fin måde at lege sammen, når man er langt væk fra hinanden. Og ja skoleveninderne bor alle langt væk, så de kan ikke bare mødes.
Så spiller hun også sådan et tegnespil med et par af skoleveninderne (og med Kaj og Veronika). Det er da også rigtig hyggeligt. Hvis Leonora sidder hjemme alene i en times tid, får hun på den måde nogle gange svar fra den ene eller den anden, så det ikke bliver for ensomt de dage hun er tvunget til at tage tidligt hjem fra skole, fordi hun skal til svømning.
Ca. samme oplevelse har vi med den ældste (som er 11 år).

Som iøvrigt er skide sur over at han ikke må få facebook profil før han er 13, men sådan er dét
Men han har rigtig meget glæde at at sms'e, facetime, og iøvrigt også spille online spil med vennerne. ikke at det afløser ægte legeaftaler hvor man tager hjem til hinanden, men sådan en hurtig FIFA kamp kan de snildt tage mens vi er ved at lave aftensmad f.eks., hvor det ville være for stort og upraktisk et projekt at tage hjem til hinanden.
Og det er iøvrigt også tit over telefonen at de aftaler at mødes - det er ligesom om at det glipper med at få lavet aftaler mens de er i skole.

Til trådens oprindelige spørgsmål, så vil jeg også foreslå at spørge de andre forældre, om det nu også passer at alle de andre må.

Vi er iøvrigt ret utjekkede herhjemme - der er ikke noget faste regler for hvornår de må få mobil. De fik begge da de gik i hhv. 0. og 3. kl (tror jeg - ellers var det det sidste år i bh + 2. kl. ). Men mobilerne lå altid bare og lå fordi de glemte dem eller glemte at lade dem op. Og så blev de inddraget igen. Ældstebarnet fik så igen i 4 klasse og nu har han helt styr på den. Yngsten skal nok også snart have, tænker vi - men i mellemtiden har jeg overtaget hans gamle, så vi skal liiige spare sammen
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
Mildbasse (24-01-17), p1nille (24-01-17)
Ulæste 24-01-17, 16:59   #53
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg
Nu er det kun min ældste, der er på sociale medier, facebook, og det er han ikke så meget, det interessere ham ikke Men alle de andre, har jo også en smartphone (altså, alle de andre af mine børn) Og de kan sagtens have en masse godt socialt omkring det, ligesom de lærer en masse, det kommer særligt omkring de der 8-9år synes jeg. Lillebror på 7, jamen han spiller kun på den, og så skyper han med en masse venner, når de spiller.

Vi har snakket meget omkring spillereglerne og konsekvenser, ved online livet. Og ja, det er nogle andre udfordringer og selvfølgelig kan de lære det, selvom de er 12, før de får en smartphone, de kan også godt lære det før, ligesåvel at jeg vidste da jeg var 8, at jeg ikke måtte gå med fremmede, at der var et kontakt telefon nummer man kunne ringe til (gud, jeg kan sguette huske det mere - jeg er blevet gammel)

Man skal beskytte børnene, i forhold til alt det her online liv, og pigerne og drengene har forskellige udfordringer i den henseende. Men jeg tror ikke, den ene måde nødvendigvis er bedre end den anden, jeg tror der er fordele og ulemper ved begge. Og så er det nemmere, at holde storebror fra online livet, end det er med nr.5, det er der ligesom på en anden måde

Jeg er dog helt med på, at beskytte dem mod den her facade, de social medier giver, især når de er mindre. Jeg synes ikke 8-9årige skal lave duckface og jagte likes på deres udseende.

Hørte lige til morgen, at noget kunne tyde på, at gaming havde været med til at reducere ungdomskriminaliteten.

Jeg er ikke modstander af at børn færdes online.
Min datter har adgang til nettet på sin computer både herhjemme og i skolen (de har en bærbar udleveret).
Men der er der langt bedre muligheder for, at der i en eller anden grad er voksne der følger med i hvad der foregår.

Giver jeg hende en smartphone med simkort, så får hun langt videre rammer for at færdes på nettet uden voksenindblanding, og det er jeg ikke særligt stor fan af.

Jeg har set hvad nogle af hendes klassekammerater publicerer på nettet, og jeg stiller mig ret tvivlende overfor det. Det er ikke gennemtænkt, og det kan man heller ikke forvente i den alder.
Derfor vil jeg også gerne kunne være der og støtte min datter, når hun skal træffe valg om hvordan hun begår sig online.

For vores familie er det det der giver den bedste mavefornemmelse.
Og selvfølgelig er betænkelighederne forbundet med den slags meget forskellig i forskellige familier.
Jeg er f.eks. ret blufærdig på nettet, og det smitter helt klart af på den måde, jeg vælger at håndterer det der for mig er et mobil-dilemmaet på.

Uanset hvordan vi vælger at reagere på de muligheder og udfordringer der er, så overlever vores børn med stor sandsynlighed som sunde og helstøbte personer.
Så jeg synes egentlig bare man skal lytte til sin egen mavefornemmelse.
Følgende brugere siger tak til dendrit for dette brugbare indlæg:
Dittemus (25-01-17)
Ulæste 24-01-17, 22:57   #54
Mildbasse
Mildbasse Skifter navn til Fru Skykonge Ostebjælke. Kald mig det når du ser mig i Salling :-D
Jeg betaler husleje her!

Mildbasses avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,391
Takket 18,107 gange i 5,781 indlæg
Jeg poster lige denne, som jeg tror flere af jer vil finde interessant:
http://boernogsocialemedier.dk/veninder-paa-instagram/

ChristinaS (25-01-17), meyervip (25-01-17)
Ulæste 24-01-17, 23:05   #55
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,215
Takket 6,991 gange i 2,004 indlæg
iTrader: 1 / 100%
det der med at sidde med hovdet i en skærm nå de burde lege, syntes jeg har mange aspekter...

mine børn spiller sammen laver film sammen... osv...
min søn har tlf.. han går i 4 klasse.. han glemmer den, han gider ikke svare på sms... og der er aldrig nogle der har ringet til ham...
han bruger den kun til pokemongo...

min datter vil gerne havde tilf jeg ved ikke lige hvad hun vil med den... mensejt er det at havde tlf.. hun får det ikke hun går i 2 klasse og har ikke et behov..

hun har veninder med tlf... dvs de som ofte når de leger her smider deres tlf et sted eller til den der voksne i huset også kan vi passe den.. og høre efter den hvis nu forældrene skulle ringe...
Ulæste 25-01-17, 02:12   #56
p1nille
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Citat:
Jeg er ikke modstander af at børn færdes online.
Min datter har adgang til nettet på sin computer både herhjemme og i skolen (de har en bærbar udleveret).
Men der er der langt bedre muligheder for, at der i en eller anden grad er voksne der følger med i hvad der foregår.

Giver jeg hende en smartphone med simkort, så får hun langt videre rammer for at færdes på nettet uden voksenindblanding, og det er jeg ikke særligt stor fan af.
Hvorfor får man videre rammer for at færdes på nettet, med en telefon end med en computer?

Man kan da lige så let gå på nettet fra sin computer. Jeg er f.eks. næsten altid på fra min computer, næsten aldrig fra min telefon.

Telefonen bruger jeg til kort og den slags, hvor det er smart at have en lille enhed med mig. Så umiddelbart ville jeg forbinde en computer med netadgang til sociale medier, og en telefon med spil, kort og så naturligvis facetime, sms og reelle telefonsamtaler.

Leonora på 10 har både telefon, iPad og computer. Jeg kan ikke se at telefonen inviterer til mere brug af internettet. Men det er da meget muligt at jeg ikke er klar over hvad der foregår. Det ser bare slet ikke ud som om hun søger på noget som helst på telefonen. Det gør hun på computer eller iPad. For det meste er det skolerelateret det hun søger på. Altså stjernenæste muldvarp som hun har lavet oplæg om er der rigtig mange søgninger på, både på computer og iPad.

I må forklare mig forskellen hvis den er der. Jeg kan simpelthen ikke se den. Det er meget muligt at der er en forskel, jeg bare ikke kan se, fordi jeg er så gammeldags som jeg er.
Ulæste 25-01-17, 07:47   #57
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Hvorfor får man videre rammer for at færdes på nettet, med en telefon end med en computer?

Man kan da lige så let gå på nettet fra sin computer. Jeg er f.eks. næsten altid på fra min computer, næsten aldrig fra min telefon.

Telefonen bruger jeg til kort og den slags, hvor det er smart at have en lille enhed med mig. Så umiddelbart ville jeg forbinde en computer med netadgang til sociale medier, og en telefon med spil, kort og så naturligvis facetime, sms og reelle telefonsamtaler.

Leonora på 10 har både telefon, iPad og computer. Jeg kan ikke se at telefonen inviterer til mere brug af internettet. Men det er da meget muligt at jeg ikke er klar over hvad der foregår. Det ser bare slet ikke ud som om hun søger på noget som helst på telefonen. Det gør hun på computer eller iPad. For det meste er det skolerelateret det hun søger på. Altså stjernenæste muldvarp som hun har lavet oplæg om er der rigtig mange søgninger på, både på computer og iPad.

I må forklare mig forskellen hvis den er der. Jeg kan simpelthen ikke se den. Det er meget muligt at der er en forskel, jeg bare ikke kan se, fordi jeg er så gammeldags som jeg er.
Jeg skriver at hun får videre rammer for at færdes på nettet uden voksenindblanding.

Det er det der er relevant for mig. Som jeg også skriver, er jeg ikke modstander af at børn har adgang til nettet, men jeg vil bare meget gerne kunne kigge min datter over skulderen. Det synes jeg bliver mere vanskeligt når det foregår på en telefon, hvor hun kan bruge den i skolen, på vej hjem fra skole, hjemme hos venner.
Som sagt har jeg oplevet hendes klassekammerater bruge deres adgang til nettet, på en måde jeg i hvert fald ikke ønsker hun skal bruge nettet.
Jeg har også fået forklaringer om hvilke "spændende" søgeord man kan bruge på google og youtube, også noget jeg er vældig taknemlig over at blive indblandet i, så vi kan få en snak om det.

Så derfor har JEG et ret stort behov for at kunne overvåge min datters brug af nettet.

Børn og forældre er forskellige, men min mavefornemmelse ville være rigtig dårlig hvis hun fik en telefon.
Ulæste 25-01-17, 18:54   #58
p1nille
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

ok det vildeste Leonora har søgt på er Perle Harry Potter. Som giver en masse hist på perleplader med HP motiver. Det er muligvis fordi hun går i skole i et nørdereservat.
Ulæste 12-03-17, 20:34   #59
dendrit
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

I dag oplevede jeg så skoleeksemplet på, hvorfor smartphones og indskolingsbørn kan være en særdeles giftig cocktail.
Min datter og en veninde på otte og ni år blev filmet med en smartphone af to jævnaldrende piger. De bad dem stoppe, men pigerne fortsatte ufortrødent, og toppede den endda med at sige, at de havde tænkt sig at lægge det på Youtube.
De filmede dem endda ind af vinduet, da de gik ind i huset for at få fred.
Det her handler selvfølglig lige så meget om grænseoverskridende opførsel, som om smartphones. Forældrene var helt og aldeles uforstående overfor at det var sket. Men da heldigvis enige i, at det var uacceptabelt.
Selvfælgelig kender man selv bedst sit eget barn, men dømmekraften er i hvert fald ikke lige god hos alle..
The Following 2 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
Mildbasse (12-03-17), Vanadia (12-03-17)
Ulæste 12-03-17, 21:18   #60
Mathildesmor
Mathildesmor Får ikke postet indlæg, men læser gerne med...
Sølvslyngel

Mathildesmors avatar

Tilmeldingsdato: 13/07-09
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 132
Takket 219 gange i 87 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Vi er nok noget mere laissez-faire herhjemme.

Med både Lucas og Lærke har det heddet, at når de kunne læse, og skrive forståeligt, så måtte de få en mobil. Det med læsning har været super svært for Lærke, og havde hun haft et livslangt læsehandicap, f.eks. været ordblind, så havde vi med garanti lavet det om.

Men nu blev det sådan, og derfor fik hun sin mobil i julegave for lidt over et år siden, da hun var 8 1/2, og endelig, endelig, endelig knækkede læsekoden, efter ekstraundervisning og en kæmpe indsats (hun fik min gamle IPhone.)

Jeg er iskold overfor hvad de andre har og må, men jeg har absolut ikke haft nogen problemer med at give hende den. Muligheden for at skrive SMS´er har i øvrigt forbedret hendes stavning markant.

Hun bruger den ikke nævneværdigt meget til at surfe, og hun har naturligvis hverken Facebook, Instagram, eller andet, som hun i forhold til reglerne, ikke er gammel nok til.

Hun har den ofte med i skole, men de må kun bruge den torsdag eftermiddag, i SFO´ en. Og så til at ringe om eftermiddagen, i forbindelse med legeaftaler - hvilket forøvrigt er blevet 100 gange nemmere, fordi de nærmest selv arrangere det hele.

Jeg havde nok ikke forstillet mig, at de skulle have mobil så forholdsvis tidligt, men det har aldrig været vigtigt for mig, at holde stand. Jeg kan sagtens skifte mening og standpunkt, hvis jeg synes det er sådan det skal være, jeg holder ikke fast, bare "fordi".

Linus har fået samme besked som de to andre, og så må vi jo æde den, hvis han læser og skriver når han er 7 1/2.

Vi har regler for skærm, men det er i forhold til, hvornår man ikke må bruge den; når vi spiser, laver lektier osv. - men vi har ingen skærmtider.

Vi har sunde, aktive og kreative børn og hvis de, efter en lang dag, fra 7.50-15.30, har brug for nogle timer ved skærmen (hvad de nu kan nå, når man fratager lektier, sport, mad, bad, legeaftaler osv.), så er det simpelthen helt i orden med mig - sådan har jeg det jo også selv. (Hej Slyngebarn, som jeg nyder at spendere en pæn slat af min fritid på - simpelhen fordi jeg så kobler af. )

Lige mine ord - vi har det på samme måde som du beskriver det

Mathildesmor er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Mathildesmor for dette brugbare indlæg:
ChristinaS (12-03-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande