Børnefødselsdag for klassen - hvad kan vi finde på? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 08-09-19, 10:28   #1
lullu
lullu at spise kage er kun en synd hvis mad er ens religion
Jeg betaler husleje her!

lullus avatar

Tilmeldingsdato: 14/03-10
Geografisk placering: Nørrebro
Tak givet gange: 3,811
Takket 2,325 gange i 1,245 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Børnefødselsdag for klassen - hvad kan vi finde på?

Min datter vil gerne holde fødselsdag for klassen, men det er første gang vi prøver det, så vi er lidt på bar bund i forhold til hvad der er bedst. (de andre år har vi desværre været ramt af nogle ret alvorlige begivenheder, så det er først nu vi har energi til det).

Børnene er 8-9 år, og jeg tænker det skal helst være noget der kan foregå i en lejlighed, i hvert fald hvis vejret er dårligt. De skal selvfølgelig have noget at spise - tænker boller og byg-selv lagkage, men hvad med aktiviteter? Vi har et ret godt sæt til at lave glimmertatoveringer med, men det kan vi jo ikke få hele dagen til at gå med mindre vi skal have glimmer over hele huset

Wanting to be someone you're not is a waste of the person you are
lullu er offline   Besvar med citat
Ulæste 08-09-19, 11:00   #2
Madam skrald
Madam skrald er på vej tilbage...men hvor??
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Madam skralds avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-09
Geografisk placering: 1200 km nord for Vanløse
Tak givet gange: 2,688
Takket 4,589 gange i 1,366 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Her er fødselsdag 2 timer, så mad, kage, pakke gaver op og lav selv tattoos lyder ret fint. Er der lidt tid til overs leger de sikkert fint selv.

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk
The Following 3 Users Say Thank You to Madam skrald For This Useful Post:
Gammelmor (11-09-19), Katja (08-09-19), lullu (08-09-19)
Ulæste 08-09-19, 11:07   #3
Speltmor
Speltmor Langtidsammende, samsovende science mom
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-12
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 837
Takket 1,505 gange i 480 indlæg
Vi har holdt en del fødselsdage for den aldersgruppe. De kører efter et ret fast mønster (som ikke må ændres for meget - så bliver børnene skuffede). Vi henter dem kl 14, så vasker de hænder og så får de serveret nogle store snackfade med lune frikadeller, nachos med salsa og guacamole, spyd med grillede pølser eller pølsehorn og boller med smør - ikke noget sødt. Så er der en ret lang skattejagt med poster rundt omkring i kvarteret - een samlet gruppe og voksenstyring hele vejen igennem. Skatten kan være små bolde med navn eller andet, som byttes til en slikpose når de går hjem. Efter skattejagten er der lagkage/islagkage og lidt leg og så er klokken 17 og forældrene Kommer. Vores fødselsdage er altid hyggelige og uproblematiske og jeg tror tricket er mad - ikke sukker og massiv forberedelse så de voksne kan være 100% til stede og sørge for at det hele tiden er inkluderende og positivt i børnegruppen.
Speltmor er offline   Besvar med citat
The Following 8 Users Say Thank You to Speltmor For This Useful Post:
Gammelmor (11-09-19), Kristiane (09-09-19), lullu (08-09-19), Maki (08-09-19), MarenKi (11-09-19), Munni (09-09-19), slyngemortilto (13-09-19), sommersol (11-09-19)
Ulæste 08-09-19, 11:12   #4
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,216
Takket 26,692 gange i 8,622 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Vores erfaringer med børnefødselsdage:

1 - Tænk grundigt over hvor længe fødselsdagen skal vare. 3 timer er fint, synes vi og er tid nok til at ungerne synes der har været masser af fest - 4 timer kan være VIRKELIG lang tid.

2 - Mht. forplejning er det visuelle indtryk alt. Spring gerne over hvor gærdet er lavest (ikke alt behøver være lavet fra bunden), men giv den gas med dug, servietter, paraplyer i bollerne og andet gejl Helt basic gulerods- og agurkestave som tilbehør plejer at være i høj kurs.

3 - Vi plejede (nu er mine børn blevet for store til børnefødselsdage, synes de) altid at starte med 'den som flasken peger på' til at give gaver. Altså når alle er kommet indenfor sætter de sig i en rundkreds med gaverne i skødet og skiftes så til at give og blive pakket op. Det synes de er ret sjovt, og der går lidt tid med det, hvor alle ligesom falder til.

4 - Vi plejer også at dele måltiderne op i to - ét mad-måltid, og senere et kagemåltid. Mest fordi de der måltider er meget rare samlingspunkter, og det er heller ikke sikkert at ungerne kan spise så meget kage lige efter bollerne.

5 - Så plejede vi at have 1 eller max 2 planlagte aktiviteter, som kunne være: Stopdans (altid en succes), skattejagt, rundbold, sækkeløb. Afspejler lidt at det var min mands tjans, og han er mest til fysiske aktiviteter Min pointe er at tiden går hurtigere end man tror, og ungerne er også rigtig glade for at se fødselarens værelse og ting, og 'bare' lege. Så man skal sætte en del tid af til fri leg.

6 - mht. børnefødselsdag i lejlighed, så har vi klart haft de letteste fødselsdage de år vi har haft udendørs aktiviteter. Mine unger har fødselsdag i maj og oktober, så vejret har ikke altid været optimalt, men lidt regn og blæst behøver ikke være en forhindring. Der bliver dælme trangt i sådan en lejlighed med en hel flok unger. I vores klasser er det helt almindeligt at skrive på indbydelsen 'vi skal også udenfor, så medbring gerne regntøj' eller lignende.

Sidst redigeret af liv; 08-09-19 kl. 11:14
liv er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
lullu (08-09-19), sommerregn (08-09-19), Vanadia (08-09-19)
Ulæste 08-09-19, 12:14   #5
Koby
Koby Nyder barselslivet
Jeg betaler husleje her!

Kobys avatar

Tilmeldingsdato: 08/07-09
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 7,933
Takket 4,899 gange i 2,552 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi har lige holdt for vores på otte. Vi grillede hotdogs da de var landet = god solid bund (og det kan laves uden grill).
Bagefter bla stopdans og limbo, som er et stort hit hos dem.
Havde også forberedt en gang gæt pg grasser. Den nåede vi godt nok ikke. Det kan også være gæt en kendt person, hvor de kun må svare ja og nej på de andees spørgsmål.

Spise snørebånd er også nemt i lejligheden, tegne sig selv med en blyant i munden kan de også synes er sjovt.
The Following 2 Users Say Thank You to Koby For This Useful Post:
lullu (08-09-19), sommerregn (08-09-19)
Ulæste 08-09-19, 12:40   #6
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,541
Takket 12,370 gange i 6,403 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Stopdans er ret let at arrangere og de plejer at synes det er en fest. Der må meget gerne være en lille gave til vinderen. Vi plejer at bruge lidt slik der var til overs da vi lavede slikposer (som vi plejer at uddele lige inden de går hjem, så vi slipper for at have slikpapir liggende over det hele.
Ulæste 08-09-19, 12:49   #7
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,373
Takket 7,429 gange i 3,414 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Liv har mange gode pointer.
Max 3 timer i den alder er min erfaring. Vi skriver altid "vi skal være ude noget af tiden, så medbring påklædning efter vejret". En mulighed kunne være at lave aktiviteter i nærliggende park, lege eller sportsplads noget af tiden.
Overvej også hvilke dele af boligen, der er tilgængelig fx mindre søskendes værelser, gemme skrøbeligt legetøj osv. Ryd evt stuen og brug den. Vi holder det i weekenden ofte 11-14, starter med gaver efterfulgt af solidt måltid, så aktiviteter udendørs, fri leg og slutter med kage/is ofte med forælderkaffe sammen med kagen den sidste halve time.
Vanadia er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Vanadia for dette brugbare indlæg:
lullu (08-09-19)
Ulæste 08-09-19, 18:51   #8
Magritte
Magritte har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

No Avatar

Tilmeldingsdato: 02/10-07
Geografisk placering: Slagelse
Tak givet gange: 591
Takket 865 gange i 412 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Min far fortalte ALTID historie til vores fødselsdage. Det var i megahøj kurs og selv i 6. klasse formåede han at holde 15 svedlugtende miniteenagere i absolut ro i op mod en halv time.
Jeg har selv med succes brugt samme trick: En hjemmestrikket historie, som du nemt kan fortælle, evt med et lokalt islæt. (fx om din gamle uhyggelige onkel som har efterladt dig en mystisk æske eller om en pige der boede i lejligheden i gamle dage eller lign)
.
CeJay (08-09-19), lullu (09-09-19)
Ulæste 08-09-19, 18:55   #9
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,188
Takket 9,192 gange i 4,574 indlæg
Vores formel plejer nogenlunde at være

Tid: Fra skole og til kl. 17. (det tager oftest en lille times tid at få dem her hjem - de kan gå ret langsomt, når de hygger sig så det er mest det sidste stykke fra bussen og hjem der tager tid).

Når de ankommer får de boller og gnavegrønt
Derefter fri leg indtil ca. kl. 15-15.30.

Så er der skattejagt udenfor (i år har vi Legend Of Zelda tema)

Efter skattejagten er der lidt fri leg indtil vi har sat kage på bordet.

De spiser kage og bliver så hentet.
Følgende brugere siger tak til Althia for dette brugbare indlæg:
lullu (09-09-19)
Ulæste 08-09-19, 19:40   #10
Syslerier
Syslerier Whatever you do from the heart is absolutely effective
Jeg betaler husleje her!

Sysleriers avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-10
Geografisk placering: På landet ved Fredensborg
Tak givet gange: 1,795
Takket 3,953 gange i 1,824 indlæg
Vi er lige sprunget over verdens laveste gærde og inviterede drengene fra 3b i biffen til ToyStory 4 fredag eftermiddag sammen med en anden familie.

De fik gnavegrønt, købe-pølsehorn og vand ved ankomst (hentede på SFO kl 15) og pakkede gaver op. Var i biffen kl 16 med to slikpose, juice og et lille bæger popcorn og forældre hentede kl 18.

Virkelig nemt og de synes det mega-cool! Vi plejer at have hele klassen til skattejagt og hvad har vi - men der var simpelthen ikke krudt til det i kalenderen i år.

Fik et godt tilbud fra biffen så med snacks og det hele kostede det 1000,- pr familie. Og man kunne jo sagtens have været 3 familier om at dele.
Aesters (09-09-19), Gammelmor (11-09-19), lullu (09-09-19)
Ulæste 11-09-19, 18:42   #11
Munni
Munni elsker at have have
Jeg betaler husleje her!

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 12,404
Takket 5,082 gange i 1,839 indlæg
Jeg elsker denne tråd, den kommer som kaldet. Vi holder fødselsdag på lørdag og jeg har lige stashed up på flag, servietter, balloner og pynt OG vi skal have nachos og pølsehorn, lav-selv-lagkage efter skattejagt og stopdans som afslutning.

TAK
Munni er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Munni for dette brugbare indlæg:
lullu (12-09-19)
Ulæste 11-09-19, 20:33   #12
babyaya
babyaya ville gerne have lidt flere timer i døgnet
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Tilmeldingsdato: 23/11-11
Geografisk placering: Holstebro
Tak givet gange: 2,001
Takket 3,929 gange i 1,913 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Vi skal i år holde disco fest når datteren fylder 8. Tænker at give den gas med glimmer, konfetti, knæklys osv.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
lullu (12-09-19)
Ulæste 11-09-19, 21:09   #13
Chokofant
Chokofant har ikke brugt den nye funktion...

Chokofants avatar

Tilmeldingsdato: 08/10-11
Geografisk placering: 7500, på den rigtige side af Nørrebrogade :)
Tak givet gange: 1,151
Takket 3,407 gange i 1,586 indlæg
Vi holdte disco fest for en måned siden for datterens 2. klasse (hele klassen) og det var så hyggeligt, men tiden fløj afsted.

Da de kom startede de med at pakke gaver ud - stille og roligt ved bordet hvor de skiftes til at give deres gave.
Derefter fri leg 30 min. Derefter aftensmad - pizza og pandekager med nutella og is; og så blev der ellers spillet op. Fuld gas på diskolamper med blink og farver. Der blev arrangeret en omgang ballondans (de var 3 børn der holdte fødselsdag sammen), men det var alt.
Ellers hyggede de sig bare sammen.
S
lullu (12-09-19)
Ulæste 12-09-19, 11:25   #14
thunberg
thunberg stresser

thunbergs avatar

Tilmeldingsdato: 04/12-06
Geografisk placering: Vanløse
Tak givet gange: 2,298
Takket 1,956 gange i 773 indlæg
iTrader: 3 / 100%
De sidste 3-4 år vi har holdt pigefødselsdag for min datter, har jeg bagt småkager der kan pyntes med royalicing. Det har været et stort hit og nogle af pigerne pyntede meget minimalistisk og andre pyntede så der var top på icingen. Småkagerne kom i små kageposer og så fik de dem med hjem når festen var slut. De har som regel pyntet en 3 småkager hver og det har taget omkring en halv times tid.
lullu (16-09-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande