Hjælp kloge sb'ere brovsk - Side 7 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 14-01-18, 09:42   #91
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,879
Takket 23,823 gange i 7,868 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Linie ser simpelthen så smukt ud stavet på den måde
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
Rikke (14-01-18), Vanadia (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 09:49   #92
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,368
Takket 18,691 gange i 6,442 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Jeg oplever at ret mange bruger ordet.

Jeg bliver i hvert fald temmelig gnaven. Det er unødvendigt at tale dårligt om min ø, når man bare taler almindeligt ("Skal du besøge Djævleøen?").
Hvis vi taler om, at jyden fortæller, at det er rart at være hjemme i Grindsted igen, for hen følte sig ikke hjemme på Djævleøen, synes jeg at det er bedre at bruge ordet.

Og man kan vel argumentere for at folk skal tage det med et smil, når andre siger nedladende ting for sjov, men jeg bliver træt af så ofte at høre på det.
Ligesom hvis man gør grin med at ens etnisk mellemøstlige ven er ens husperker. Hen kan synes, at det er sjovt et par gange, men så bliver det bare enerverende og ubehageligt.
Ulæste 14-01-18, 10:05   #93
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,879
Takket 23,823 gange i 7,868 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Saga Vis indlæg

Jeg bliver i hvert fald temmelig gnaven. Det er unødvendigt at tale dårligt om min ø, når man bare taler almindeligt ("Skal du besøge Djævleøen?").
Hvis vi taler om, at jyden fortæller, at det er rart at være hjemme i Grindsted igen, for hen følte sig ikke hjemme på Djævleøen, synes jeg at det er bedre at bruge ordet.

Og man kan vel argumentere for at folk skal tage det med et smil, når andre siger nedladende ting for sjov, men jeg bliver træt af så ofte at høre på det.
Ligesom hvis man gør grin med at ens etnisk mellemøstlige ven er ens husperker. Hen kan synes, at det er sjovt et par gange, men så bliver det bare enerverende og ubehageligt.
Jeg er med dig

Jeg synes faktisk også det er irriterende.
Jeg synes så at 'det mørke Jylland' er ligeså irriterende.

Uanset om det er for sjov, så er der en underliggende præmis om 'dem mod os', og hvorfor skal den dog være der? Måske er det fordi jeg selv kommer fra provinsen men i dag føler mig som ligeså meget Københavner som Fynbo, så det der 'dem og os' efterlader jo mig helt udenfor
Og så er det også bare lidt misforstået selvfedt, altså. Hvem fanden interesserer sig for hvor du kommer fra anyways, det der tæller er hvem du er og hvad du har med

Endnu værre er det hvis folk bruger udtrykket om deres egen landsdel. For så ligger der implicit at 'det er jo nok det du ville kalde min hjemstavn men nu gør jeg det bare selv først for at vise hvor ligeglad jeg er' Og den bås gider man jo ikke blive sat i.

Men egentlig, ikke - så synes jeg det siger mest om den person der bruger det. Og så bliver jeg som regel lidt irriteret over at jeg er nødt til at sidde og hyggesludre med en som bruger sådan et irriterende udtryk, og hvor jeg ikke kan sige fra uden at det ender med at jeg fremstår som nærtagende.

Totalt irriterende
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
MedHjertetFørst (15-01-18), Saga (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 13:37   #94
Mildbasse
Mildbasse Skifter navn til Fru Skykonge Ostebjælke. Kald mig det når du ser mig i Salling :-D
Jeg betaler husleje her!

Mildbasses avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,391
Takket 18,094 gange i 5,780 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Saga Vis indlæg

Jeg synes ikke, man behøver tage det med et smil, når folk er nedladende, men "husperker" (hvem siger dog sådan? ) er imo 1000 gange værre en djævleøen, fordi den man langer ud efter er en minoritet og i forvejen udskældt. Det er/kan være sjovt at sparke opad, men aldrig at sparke nedad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hamilton-damen (14-01-18), Moogie (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 15:25   #95
Schmetterling
Schmetterling Er gået i teen mode!
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-12
Tak givet gange: 2,144
Takket 8,597 gange i 2,917 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mildbasse Vis indlæg
Jeg synes ikke, man behøver tage det med et smil, når folk er nedladende, men "husperker" (hvem siger dog sådan? ) er imo 1000 gange værre en djævleøen, fordi den man langer ud efter er en minoritet og i forvejen udskældt. Det er/kan være sjovt at sparke opad, men aldrig at sparke nedad.

Det er jeg ikke enig i. Jeg tror de fleste helst ikke vil forskelsbehandles. Hvis man vælger dem ud og siger “i er fredet for jokes” gør man IMO noget ud af at udpege forskellene og tage en beslutning på deres vegne. Så er det selvfølgeligt muligt at joken er for grov/ikke sjov, men det synes jeg er en generel problematik.

Det er lidt lige som HogM og den søde sorte knægt med teksten “i am a monkey” eller noget i den retning. Hvorfor må han ikke være en abekat, hvis min ultra ariske/selvlysende dreng må? Det er da racistisk. Moderen og H&M fandt det naturligt, men VI føler det vores ansvar at påpege hvor synd det er for ham. Det forstår jeg virkeligt ikke.
Ulæste 14-01-18, 15:51   #96
Hamilton-damen
Hamilton-damen har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Hamilton-damens avatar

Tilmeldingsdato: 13/03-09
Geografisk placering: Aalborg
Tak givet gange: 3,638
Takket 9,205 gange i 2,294 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Schmetterling Vis indlæg
Det er jeg ikke enig i. Jeg tror de fleste helst ikke vil forskelsbehandles. Hvis man vælger dem ud og siger “i er fredet for jokes” gør man IMO noget ud af at udpege forskellene og tage en beslutning på deres vegne. Så er det selvfølgeligt muligt at joken er for grov/ikke sjov, men det synes jeg er en generel problematik.

Det er lidt lige som HogM og den søde sorte knægt med teksten “i am a monkey” eller noget i den retning. Hvorfor må han ikke være en abekat, hvis min ultra ariske/selvlysende dreng må? Det er da racistisk. Moderen og H&M fandt det naturligt, men VI føler det vores ansvar at påpege hvor synd det er for ham. Det forstår jeg virkeligt ikke.
Jeg tror at den er lidt mere tricky end som så. Sort historie vidner om massiv og systematisk undertrykkelse, der kan tilskrives hvidt overherredømme. Det er også derfor det aldrig bliver okay at lave et såkaldt “blackface” hvor hvide sminker sig som sorte, men det samme ikke gør sig gældende den anden vej rundt, fordi hvide mennesker aldrig har været undertrykt af sorte. Og på grund af denne historie vil det altså være problematisk at putte en sort dreng i en bluse, hvor der står “coolest monkey in the jungle”. Så fordi det trækker paralleller til en tid hvor sorte blev solgt som slaver og undermennesker, så ER det bare ikke smart. Også selvom vi andre ikke umiddelbart ikke synes det er et problem, fordi vi ikke selv havde tænkt i i de baner.
Hamilton-damen er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Hamilton-damen For This Useful Post:
Fru Solskin (14-01-18), Moogie (14-01-18), Quinnie (14-01-18), Rullemusen (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 16:05   #97
Mildbasse
Mildbasse Skifter navn til Fru Skykonge Ostebjælke. Kald mig det når du ser mig i Salling :-D
Jeg betaler husleje her!

Mildbasses avatar

Citat:

Njaa, jeg kan godt se det med at forskelsbehandle, men det er egentlig mere noget med at være bevidst om, hvor man selv er. Perker er i mine ører er hadsk og degraderende ord, hvis det kommer fra en der ikke selv kunne risikere at blive kaldt det.

Citat:

Ja, det er en underlig sag. Hvis jeg havde været ansat på det fotoset og pludselig havde tænkt tanken: "kan dette billede blive problematisk?" Så kunne folk vel sagtens have kaldt mine tanker racistiske.

Men det kan nok ikke udelukkes, at det er mere følsomt med ordet monkey for sorte i Nordamerika, hvor The Weeknd kommer fra.

Ulæste 14-01-18, 16:08   #98
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Hamilton-damen Vis indlæg
Jeg tror at den er lidt mere tricky end som så. Sort historie vidner om massiv og systematisk undertrykkelse, der kan tilskrives hvidt overherredømme. Det er også derfor det aldrig bliver okay at lave et såkaldt “blackface” hvor hvide sminker sig som sorte, men det samme ikke gør sig gældende den anden vej rundt, fordi hvide mennesker aldrig har været undertrykt af sorte. Og på grund af denne historie vil det altså være problematisk at putte en sort dreng i en bluse, hvor der står “coolest monkey in the jungle”. Så fordi det trækker paralleller til en tid hvor sorte blev solgt som slaver og undermennesker, så ER det bare ikke smart. Også selvom vi andre ikke umiddelbart ikke synes det er et problem, fordi vi ikke selv havde tænkt i i de baner.
Jeg er stadigt ikke enig. Hersker der et moralsk hvidt overherredømme nu? Må de ikke selv om det? Måske er min omgangskreds markant anderledes men jeg har set “Sømand Carlsen” sorte som udklædning flere gange. Det handler jo ikke om en bluse med billede af en sort dreng og teksten om en abe. Det er en dreng (og mor) der vel selv må bestemme om de føler sig undertrykte af os?

I forhold til vores fælles historie som kolonimagter (Danmark har lige så slem som de andre, den eneste grund til vi stoppede før, var fordi vi ikke kunne holde dem i live på vej hjem i skibene og man derfor tabte penge), så virker det som om at det kun er enkeltsager man tager fat i. Når en sort dreng har en abe bluse på. Men hvad med når vi danskere DAGLIGT køber såkaldte “kolonialvarer”? Med andre ord: mad fra de varme lande i dåser. Eller når der til dato stadigt er sorte kvinder som “udsmykning” på diverse produkter.

Jeg synes der er en forskel. Vi kan stoppe vores fortsatte produktion af fordomme, men jeg mener sørme ikke VI kan bestemme at noget er stødende på andres vegne. Hvorfor har vi tolkeret på ordet “abe”?

Sidst redigeret af Schmetterling; 14-01-18 kl. 16:10
Schmetterling er offline   Besvar med citat
Ulæste 14-01-18, 16:25   #99
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Den her snak fik mig til at tænke på noget jeg engang for længe siden læste af Mathias Tesfaye:

Citat:
Der er dog noget, som provokerer mig i de her sager. Det er, at de hvide øvre middelklasseborgere, som ofte står bag anklagerne om racisme, indirekte giver udtryk for, at mennesker som mig er undertrykte og helst skal beskyttes fra mægtige, hvide menneskers uartigheder rettet imod mine farvefæller og mig.

Og hvorfor i alverden gør de dog det? Måske fordi, at de føler skyld og skam over tidligere kolonimagters undertrykkelse af sorte mennesker fra Afrika. De ser det åbenbart som deres opgave at gøre bod med fortiden.
http://nyheder.tv2.dk/2014-10-10-dro...ger-om-racisme

Selvom jeg ser flere problemer med vores forsatte produktion af gamle fordomme, så tager jeg den på egen banehalvdel. Jeg vil gerne at vi kommer videre fra den tid, fordi jeg har nogle holdninger jeg synes vi skal leve op til. Jeg kan godt se hvorfor nogle føler det nødvendigt at tage afstand fra kolonitiden, men jeg synes det er forkert at vi dermed antager at den sorte dreng og dennes familie skal beskyttes af os (de hvide med skyldfølelse) når vi ser noget, vi finder racistisk. For det gjorde de åbenbart ikke. Men jeg er ret sikker på de føler sig krænket nu. Nu hvor vi atter engang føler det nødvendigt at tage styringen.

(Og det er altså ikke jer i tråden jeg skriver direkte til. Meget mere generelt ment.)
Ulæste 14-01-18, 17:35   #100
Mildbasse
Jeg betaler husleje her!

Mildbasses avatar

Hjælp kloge sb'ere brovsk

Citat:
Den her snak fik mig til at tænke på noget jeg engang for længe siden læste af Mathias Tesfaye:

http://nyheder.tv2.dk/2014-10-10-dro...ger-om-racisme

Selvom jeg ser flere problemer med vores forsatte produktion af gamle fordomme, så tager jeg den på egen banehalvdel. Jeg vil gerne at vi kommer videre fra den tid, fordi jeg har nogle holdninger jeg synes vi skal leve op til. Jeg kan godt se hvorfor nogle føler det nødvendigt at tage afstand fra kolonitiden, men jeg synes det er forkert at vi dermed antager at den sorte dreng og dennes familie skal beskyttes af os (de hvide med skyldfølelse) når vi ser noget, vi finder racistisk. For det gjorde de åbenbart ikke. Men jeg er ret sikker på de føler sig krænket nu. Nu hvor vi atter engang føler det nødvendigt at tage styringen.

(Og det er altså ikke jer i tråden jeg skriver direkte til. Meget mere generelt ment.)

Men det er jo ikke os hvide der påpegede blusen, det var jo en mand med etiopiske rødder. Skal vi så ikke støtte op, når han siger, at det er problematisk? Vi kan da ikke bare sige, at han ikke har ret i sin oplevelse af at være ramt af racisme?

Sidst redigeret af Mildbasse; 14-01-18 kl. 17:36
Mildbasse er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Mildbasse for dette brugbare indlæg:
Rullemusen (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 18:22   #101
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Mildbasse Vis indlæg
Men det er jo ikke os hvide der påpegede blusen, det var jo en mand med etiopiske rødder. Skal vi så ikke støtte op, når han siger, at det er problematisk? Vi kan da ikke bare sige, at han ikke har ret i sin oplevelse af at være ramt af racisme?

Jeg mener at han har lige så lidt ret til at bestemme over HogM, barn og mor som os. andre. Drengen havde en bluse med tekst på. Den tolkes af nogle som sort = abe. Så må de købe andet tøj til deres børn. Jeg synes derimod der er et problem når et produkt, som fx kaffe bevidst får et logo med en sort kvinde, der klart trækker på kolonitidens “hvor får vi kaffe fra” tænkning. Det gider jeg ikke se på hver dag.
Ulæste 14-01-18, 18:37   #102
AnneBel
AnneBel og så var der 3
Under overvågning :)

AnneBels avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-09
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 2,857
Takket 4,849 gange i 1,545 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Jeg mener at han har lige så lidt ret til at bestemme over HogM, barn og mor som os. andre. Drengen havde en bluse med tekst på. Den tolkes af nogle som sort = abe. Så må de købe andet tøj til deres børn. Jeg synes derimod der er et problem når et produkt, som fx kaffe bevidst får et logo med en sort kvinde, der klart trækker på kolonitidens “hvor får vi kaffe fra” tænkning. Det gider jeg ikke se på hver dag.
Det forstår jeg ikke - kaffe gror i egne af verden hvor befolkningen er mørkere i huden end den gennemsnitlige europæer?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
ChristinaS (15-01-18)
Ulæste 14-01-18, 18:45   #103
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg
Det forstår jeg ikke - kaffe gror i egne af verden hvor befolkningen er mørkere i huden end den gennemsnitlige europæer?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Ja, men har kvinden med kaffen at gøre? Hun er endda meget stereotypisk for netop kolonitiden. Der er mange eksempler. “Kolonialvarer” synes jeg stadigt er det værste.
Ulæste 14-01-18, 19:17   #104
Hamilton-damen
Hamilton-damen har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Hamilton-damens avatar

Tilmeldingsdato: 13/03-09
Geografisk placering: Aalborg
Tak givet gange: 3,638
Takket 9,205 gange i 2,294 indlæg
Citat:
Ja, men har kvinden med kaffen at gøre? Hun er endda meget stereotypisk for netop kolonitiden. Der er mange eksempler. “Kolonialvarer” synes jeg stadigt er det værste.

Er det det her billede du tænker på? Det synes jeg egentlig bare er rigtig fint og da på ingen måde stødende. Kaffen kommer fra et land hvor folk er mørke i huden. Det er der vel ikke noget i vejen for at afbilde. Det er jo ikke tegnet karikaturisk, jeg synes da bare hun er smuk.

Hamilton-damen er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Hamilton-damen For This Useful Post:
AnneBel (14-01-18), ChristinaS (15-01-18), Fru Solskin (15-01-18), Quinnie (14-01-18)
Ulæste 14-01-18, 19:22   #105
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Ja, det er det billede. Mon der er hvide mennesker på havtorn i Afrika (aner ikke om havtorn udelukkende er nordisk eller om det overhovedet sælges andre steder )? Kineseren på atamon bryder jeg mig heller ikke om.

Hende der er smuk, helt sikkert. Men jeg synes det stinker af, at hun er “indbegrebet af kaffe” og ikke en forbruger der nyder det. Hvad hvis det var et logo for bomuld?
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande