Madøkonomi - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-01-18, 13:40   #31
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,082
Takket 23,631 gange i 7,613 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af HBT Vis indlæg
Dine børn er jo så store at de kan hjælpe med at lave madplanen der er imo en fælles opgave at få lavet hver uge. Og ifht hvad de enkelte kan lide : det er svært at gøre alle glade så nogen gange må de spise rugbrød hvis de ikke vil spise det der er lavet
Helt kort: Børnene spiser ikke rugbrød. De store kan godt, men helst ikke. Og den lille slet ikke. Så det med rugbrød til aftensmad er ikke en mulighed.

Men ja. Måske skal jeg engagere dem til at hjælpe med at få lavet planen ..
Ulæste 12-01-18, 14:18   #32
Almalusen
Almalusen Lærer alt muligt på SB
Træslyngel

Almalusens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-10
Geografisk placering: Singapore
Tak givet gange: 60
Takket 77 gange i 42 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Tricket, der fik mig i gang med de der madplaner, var at lave en laaang liste over alle de (nemme) retter, vi godt kan lide. Alle i familien byder ind (og kig evt på valdemarsro.dk - der er vildt mange lækre, nemme retter), så der er noget, alle kan lide. Når man så har sådan en liste, bliver det lige pludselig ret nemt (og hurtigt) at plotte 7 retter ind i kalenderen - og hvis man så samtidigt skriver ned, hvad man mangler til de pågældende retter, er det mere overskueligt at få købt samlet ind, så man har det hele.... Held og lykke med det
Almalusen er offline   Besvar med citat
The Following 8 Users Say Thank You to Almalusen For This Useful Post:
ChristinaS (12-01-18), D.morT3 (12-01-18), Imma (12-01-18), KSC (25-01-18), MedHjertetFørst (13-01-18), meyervip (12-01-18), Munni (12-01-18), sommerregn (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 15:16   #33
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 452
Takket 438 gange i 220 indlæg
iTrader: 1 / 100%
I perioder hvor vi har været pressede, har vi også brugt madplaner. Det er lidt besværligt at komme igang, men jeg VED hvor nemt det bliver, så jeg prioriterer det.

Nu for tiden, prøver jeg at tænke et par dage frem. Så kan jeg købe ind til 3-4 dage, måske er en af dagene planlagt take-away eller færdig mad fra supermarkedet (hos os er ambitionen ikke at spare penge, men at spare mad - og stadig få relativ sund mad).

Jeg synes at ideen med at skrive familiens nemme yndlingsretter ned på en seddel er en god start....

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 16:35   #34
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,372
Takket 4,903 gange i 1,829 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Altså vi får kasser fra kokkens hverdags mad. Vi EEEELSKER det! Pt hver 3. Uge, men det kører lidt op og ned.

Vi giver lige under 600 for en 4+ til 4 dage. Det tager Maks 30 min at lave og smager godt.

Derudover handler vi en gang i ugen til morgenmad og rugbrød. Vi ender under 1000 de uger. De uger vi ikke får en Lasse kommer vi nemt op på 1500 i panik køb, kager, restaurant og diverse andet genialt

De sidste tre dage spiser vi 1 dag rester fra kassen, en dag kold mad og en dag kæmpe ret lavet fra bunden så der også er til fryseren
Løvemutter (13-01-18)
Ulæste 12-01-18, 16:42   #35
Titta
Titta kaffe må der til:-D
Vild Halthe-slyngel

Tittas avatar

Tilmeldingsdato: 25/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 4,682
Takket 5,302 gange i 2,534 indlæg
iTrader: 26 / 100%
Jeg gemmer altid mine madplaner og hvis det skal gå hurtigt en uge, hiver jeg bare en gammel plan frem og genbruger.
Gammelmor (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 16:59   #36
Lisbeth87
Lisbeth87 har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Geografisk placering: Odense NØ
Tak givet gange: 14
Takket 308 gange i 112 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Årh jeg kan godt følge dig, men vi er inde i en god stimme lige nu..

Vi hæver madpenge hver mdr - 4000 kr og smider i 4 kuverter..

Der bliver lavet madplan, men ikke mere minutiøst end at der kan skiftes ud, hvis jeg falder over billigt kød eller har lyst til at bytte rundt.
Jeg er blevet god til kun at købe den mængde vi skal bruge og så danne overblik løbende.

Jeg fik til jul en kalender fra Kasia Lilja - den er umiddelbart ret fantastisk.. Der er både plads til madplan, ugekalender, månedskalender, indkøbsliste, pyt´er, ønsker, drømme mm.. Den er jeg ved at lære at bruge på en god måde - normalt har jeg alt mellem ørerne og det giver sgu stress.

Så jeg vil foreslå rema/netto også nogle gode retter i kan lave hurtigt.. Og hvis de ikke spiser rugbrød - så sandwich/toast en aften måske istedet?
Lisbeth87 er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 17:00   #37
babyaya
babyaya ville gerne have lidt flere timer i døgnet
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Tilmeldingsdato: 23/11-11
Geografisk placering: Holstebro
Tak givet gange: 1,885
Takket 3,532 gange i 1,734 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
To år i træk, har vi nu lavet madplan, og jeg er maaaarjet stolt.

Vi laver til en uge, ugedagene er skrevet på køleskabet, og så skrives dagens menu ud for hver dag. - søndag er ALTID rugbrødsdag, evt. suppleret med rester for de foregående dage.

Levering ville muligvis betyde ingen spontane indkøb, til gengæld ville jeg gå glip af spontane gode tilbud, særligt nedsatte varer osv.

Jeg handler stort en gang, og supplerer en gang. Vi spænder ikke livremmen ind for tiden (desværre i alle henseender ) - så vi bruger 12-1500 om ugen til 6 personer.

Når vi spænder ind, kan vi godt liiige snige os under 1000 om ugen, og havde jeg ingen mand, kunne jeg komme meget længere ned.

Men madplan er vejen frem, og så giver det så vildt meget ro i ugens løb.

Min næste plan er at lave seddel for fryseren, som en skrev, det kunne virkelig være hjælpsomt tror jeg.
Hvad spiser i for at det kan lade sig gøre?

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Ulæste 12-01-18, 17:02   #38
Helle
Helle ....:-)
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Helles avatar

Tilmeldingsdato: 11/05-06
Tak givet gange: 133
Takket 1,444 gange i 570 indlæg
iTrader: 7 / 89%
http://madforfattigroeve.dk

Jeg synes der er nogle ok madplaner der.

Helle
Helle er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 17:04   #39
babyaya
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Imma kunne du over et par uger skrive det ned i spiser? Skal kan du evt bruge det som planen?
Vi har madplan. Men jeg er også et menneske der har det allerbedst med lister.

Hunpingvin (13-01-18)
Ulæste 12-01-18, 19:37   #40
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,295
Takket 6,801 gange i 3,395 indlæg
Jeg tænker der er de mennesker der får ro og mere energi af madplaner - og dem der bliver drænet for energi ved tanken om at skulle lave en madplan.

Jeg har i de 48,5 år jeg har levet aldrig lavet en madplan.
Jeg kan decideret ikke.

Det længste jeg har kunnet strække mig er at tænke to dage frem, når jeg er ovre og handle, og det passer mig fint.
Det svarer til det antal dage jeg har børn i løbet af hverdagene.

Der er også lige den detalje at indkøb til en hel uge - simpelthen kræver et større køleskab end jeg er i besiddelse af.

I fht. at spare penge der tænker jeg at det er godt at vide hvor det er man "spilder" penge.

Er det på slik/snolder og Cola (som mig f.eks.)?
Eller er det på de underlige dimser og dutter der ligger i tilbudsburene? (blev jeg god til at gå uden om da jeg i en periode handlede mest i Fakta Q)
Eller får man ikke brugt/udnyttet den mad man allerede har i køleskabet? (Er jeg ikke altid skide god til - får desværre ind imellem købt ting jeg så måske aldrig får brugt og som jeg så pænt kan smide i skralderen når det er blevet for dårligt)

Sidst redigeret af Rullemusen; 12-01-18 kl. 19:59
Rullemusen er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Rullemusen For This Useful Post:
*smølfine* (12-01-18), liv (13-01-18), MedHjertetFørst (13-01-18), moreva (17-01-18), Vanadia (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 20:19   #41
anja
anja Nobody ever looks happy when they spit out, "NONFAT MILK, please
Shhhhh........ jeg skriver

anjas avatar

Tilmeldingsdato: 10/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 859
Takket 494 gange i 248 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Titta Vis indlæg
Jeg er sådan en type der har mega meget styr på det, det halter så andre steder
Når det først er kørt ind, så passer det lidt sig selv, eller bliver i hvert fald meget nemmere.....
1. Vi ved præcis hvad der er i fryseren - skriver på en seddel når vi lægger noget i og streger når det forlader fryseren igen.
2. Ordet du hader: madplan - før i tiden lavede jeg altid til en måned af gangen, men nu ungerne er store ændres deres planer sig ofte og så skal madplanen også, så nu laver jeg kun en uge frem.
3. Handle en gang om ugen, søndag, og evt lidt ekstra sidst på ugen. Jeg bruger en fortrykt indkøbsliste hvor alt det vi normalt køber står, så tjekker jeg skabe/køleskab, skriver antal eller streger hvis vi ikke mangler. På den måde løber vi aldrig tør for noget. Sedlen ligger fremme så jeg lige kan sætte et bette kryds hvis jeg tømmer noget i løbet af ugen
Og når den fortrykte indkøbsseddel er opbygget efter hvordan ‘ruten’ er rundt i butikken, så bliver det ikke nemmere
anja er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 20:48   #42
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 8,950
Takket 3,551 gange i 1,733 indlæg
Vi kører også madplan og indkøb hos nemlig. Supplerer en gang om ugen fra nærmeste supermarked. Vi lavede også en liste over retter vi kunne lide og så følger Jeg nogle forskellige på Instagram hvor jeg har lavet en mappe til aftensmad-ideer. Jeg har en bog jeg laver madplanerne i, så jeg både kan genbruge og ikke gentage (for meget). Dem der ikke kan lide maden må tage rugbrød eller müesli med mælk (eller jeg planlægger ekstra af noget de kan lide hvis de voksne skal have noget jeg ved de ikke kan lide). I mange år har vi slavisk lavet dobbelt op begge dage i weekenderne så der var til nogle dage i ugen, det har virkelig hjulpet meget da børnene var mindre.
Ulæste 12-01-18, 21:52   #43
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 35,652
Takket 50,476 gange i 7,804 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Almalusen Vis indlæg
Tricket, der fik mig i gang med de der madplaner, var at lave en laaang liste over alle de (nemme) retter, vi godt kan lide. Alle i familien byder ind (og kig evt på valdemarsro.dk - der er vildt mange lækre, nemme retter), så der er noget, alle kan lide. Når man så har sådan en liste, bliver det lige pludselig ret nemt (og hurtigt) at plotte 7 retter ind i kalenderen - og hvis man så samtidigt skriver ned, hvad man mangler til de pågældende retter, er det mere overskueligt at få købt samlet ind, så man har det hele.... Held og lykke med det
Lige pt. er den lange seddel blevet væk, og vi kæmper en brav kamp, for at finde på de skide seks retter hver uge (søndag er jo fast rugbrøds/restedag). Når vi har fundet retterne, skriver jeg indkøbssedlen i noterne på min telefon, jeg har telefonen i hånden og går gennem fryser og skabe, mens jeg skriver det ned, der mangler til de enkelte retter - det går egentlig hurtigt. Det tager under 5 minutter at skrive sedlen, derudover kommer der hisholdningsting på; toiletpapir, tandpasta, vaskemiddel osv. - og så selvfølgelig det der skal bruges til hele ugens morgenmad og madpakker.

Når jeg handler, sletter jeg tingene i telefonen, efterhånden som de lander i vognen. Det tager max. 30 min. at handle (plus køreturen selvfølgelig.)

Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Hvad spiser i for at det kan lade sig gøre?

Hvad mener du? At det er dyrt/billigt, vi lever?

Det er ikke såååå interessant i hverdagene, som en anden skrev, ting der tager lang tid, må vente til weekenderne.

I denne uge har vi fået æggekage, tomatsuppe, bagte kartofler m. fyld, omeletter og i dag forloren hare.
I sidste uge fik vi, bum,bum, ej, jeg kan ikke engang huske det ...
Svinemørbrad med krydderost i og bacon om i hvert fald - og ej, jeg kan ikke huske resten.

Men det er vist meget almindelig mad; lasagne, hjemmelavet pizza, hjemmelavede burgere/kyllingeburgere (i hvert fald en gang om mdr.) pitabrød, tortilla med fyld (sidst var de hjemmebagte, stor succes), hakkebøffer, krebinetter, forskellige ting med kylling - ja, bare almindelig mad.

Sidst redigeret af ChristinaS; 12-01-18 kl. 21:54
ChristinaS er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til ChristinaS for dette brugbare indlæg:
babyaya (13-01-18)
Ulæste 13-01-18, 00:47   #44
babyaya
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Lige pt. er den lange seddel blevet væk, og vi kæmper en brav kamp, for at finde på de skide seks retter hver uge (søndag er jo fast rugbrøds/restedag). Når vi har fundet retterne, skriver jeg indkøbssedlen i noterne på min telefon, jeg har telefonen i hånden og går gennem fryser og skabe, mens jeg skriver det ned, der mangler til de enkelte retter - det går egentlig hurtigt. Det tager under 5 minutter at skrive sedlen, derudover kommer der hisholdningsting på; toiletpapir, tandpasta, vaskemiddel osv. - og så selvfølgelig det der skal bruges til hele ugens morgenmad og madpakker.

Når jeg handler, sletter jeg tingene i telefonen, efterhånden som de lander i vognen. Det tager max. 30 min. at handle (plus køreturen selvfølgelig.)

Hvad mener du? At det er dyrt/billigt, vi lever?

Det er ikke såååå interessant i hverdagene, som en anden skrev, ting der tager lang tid, må vente til weekenderne.

I denne uge har vi fået æggekage, tomatsuppe, bagte kartofler m. fyld, omeletter og i dag forloren hare.
I sidste uge fik vi, bum,bum, ej, jeg kan ikke engang huske det ...
Svinemørbrad med krydderost i og bacon om i hvert fald - og ej, jeg kan ikke huske resten.

Men det er vist meget almindelig mad; lasagne, hjemmelavet pizza, hjemmelavede burgere/kyllingeburgere (i hvert fald en gang om mdr.) pitabrød, tortilla med fyld (sidst var de hjemmebagte, stor succes), hakkebøffer, krebinetter, forskellige ting med kylling - ja, bare almindelig mad.
Synes det er helt vildt billigt

Ulæste 13-01-18, 08:31   #45
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 35,652
Takket 50,476 gange i 7,804 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Synes det er helt vildt billigt

Jeg synes også det er fint, og det er jo derfor vi nu i to år har holdt fast i madplanerne. Inden vi blev konsekvente med det, kunne vi sagtens handle for 300 om dagen, og mere i weekenden. Uden at synes vi fik noget særligt ud af det.

Nu bliver det, alt efter hvor meget, især kød, vi kan bruge fra fryseren, ml. 600 og 900 ved det store indkøb, og så 2-400 senere på ugen.

Det er klart, at så kommer alle de andre ting udover; fødselsdagsgaver, tøj osv.

Jeg har også fundet ud af, at det ikke kan betale sig for mig, at køre i mange butikker efter særskilte tilbud, det bliver for dyrt, i det lange løb er det billigere for mig at handle det hele et sted, f.eks. Netto eller Rema. (Og supplere, hvis der er noget de ikke har.)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande