Madøkonomi - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-01-18, 21:21   #16
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,777
Takket 14,435 gange i 5,203 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Schmetterling Vis indlæg
Kender du “too good to god” appen? Vi bruger især til at købe en pose fra vores lokale Spar. Vi betaler 29 kr og sidst var der mindst for 150kr. Meget af det havde endda 4-6 dage inden den udløb.
I Odense er der også et par restauranter, hvor man ved lukketid kam komme og vælge rester fra dagens buffe. Mange gode muligheder
Jeg har app installeret men har ikke brugt den endnu, det er så dumme tidspunkter man kan hente på.
Salling (12-01-18)
Ulæste 11-01-18, 21:36   #17
Jonathansmor
Jonathansmor tja......
Kaospilot

Jonathansmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/09-07
Tak givet gange: 3,324
Takket 10,695 gange i 3,967 indlæg
iTrader: 29 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gammelmor Vis indlæg
Ork ja, men...

HVIS du kan finde ork til at lave en basis madplan - og ork mangler her men jeg leder - så kan jeg huske at min madplan havde
1 æggedag ( omelet, æggemuffins, souffleer og en masse andet?
1 suppedag
1 hakket kød dag
1 vegetardag
1 mad fra fryseren, all of the above - det var de 5 nemme dage og
2 dage med noget "andet" noget større lavet fra bunden men i portioner der giver noget til fryseren.

I morgen kommer en veninde og spiser og jeg har kyllingestykker der ligger og marinerer til en gang butterchicken men mindst dobbelt portion så er der til Kristoffer og mig en aften jeg kommer fra arbejde.

HOOOLD da op hvor jeg lyder til at ha styr på det

Den der butterchicken, kan du ikke lige smide en opskrift..?
Jonathansmor er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Jonathansmor For This Useful Post:
AnneBel (12-01-18), Salling (12-01-18)
Ulæste 11-01-18, 22:09   #18
Titta
Titta kaffe må der til:-D
Vild Halthe-slyngel

Tittas avatar

Tilmeldingsdato: 25/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 4,723
Takket 5,331 gange i 2,553 indlæg
iTrader: 26 / 100%
Jeg er sådan en type der har mega meget styr på det, det halter så andre steder
Når det først er kørt ind, så passer det lidt sig selv, eller bliver i hvert fald meget nemmere.....
1. Vi ved præcis hvad der er i fryseren - skriver på en seddel når vi lægger noget i og streger når det forlader fryseren igen.
2. Ordet du hader: madplan - før i tiden lavede jeg altid til en måned af gangen, men nu ungerne er store ændres deres planer sig ofte og så skal madplanen også, så nu laver jeg kun en uge frem.
3. Handle en gang om ugen, søndag, og evt lidt ekstra sidst på ugen. Jeg bruger en fortrykt indkøbsliste hvor alt det vi normalt køber står, så tjekker jeg skabe/køleskab, skriver antal eller streger hvis vi ikke mangler. På den måde løber vi aldrig tør for noget. Sedlen ligger fremme så jeg lige kan sætte et bette kryds hvis jeg tømmer noget i løbet af ugen
Ulæste 11-01-18, 22:32   #19
sisling
sisling Nyder livet
Bare send min post til Slyngebarn.dk

sislings avatar

Tilmeldingsdato: 25/01-07
Tak givet gange: 750
Takket 2,700 gange i 972 indlæg
iTrader: 10 / 100%
Vores madpenge holder klart længst når vi kører efter en madplan. Jeg bliver i øjeblikket inspireret af en på facebook der hedder madforfattigrøve, den bliver lavet ud fra Remas tilbuds avis, og da Rema er der vi handler mest, er det fedt. Vi vælger det vi synes lyder spændende og fylder så resten af ugen ud, med grøddag, restedag eller brøddag.
Når vi også skal spare bruger vi princippet "nice to have or need to have" Det er meget godt at have i baghovedet når man er ude at handle.
I øjeblikket skriver vi også alt ned der bliver købt, så giver det også et større overblik, plus det hjælper lidt på købetrangen at det bliver noteret.
Gammelmor (11-01-18)
Ulæste 12-01-18, 08:27   #20
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 36,041
Takket 50,772 gange i 7,910 indlæg
iTrader: 30 / 100%
To år i træk, har vi nu lavet madplan, og jeg er maaaarjet stolt.

Vi laver til en uge, ugedagene er skrevet på køleskabet, og så skrives dagens menu ud for hver dag. - søndag er ALTID rugbrødsdag, evt. suppleret med rester for de foregående dage.

Levering ville muligvis betyde ingen spontane indkøb, til gengæld ville jeg gå glip af spontane gode tilbud, særligt nedsatte varer osv.

Jeg handler stort en gang, og supplerer en gang. Vi spænder ikke livremmen ind for tiden (desværre i alle henseender ) - så vi bruger 12-1500 om ugen til 6 personer.

Når vi spænder ind, kan vi godt liiige snige os under 1000 om ugen, og havde jeg ingen mand, kunne jeg komme meget længere ned.

Men madplan er vejen frem, og så giver det så vildt meget ro i ugens løb.

Min næste plan er at lave seddel for fryseren, som en skrev, det kunne virkelig være hjælpsomt tror jeg.

Sidst redigeret af ChristinaS; 12-01-18 kl. 09:25
ChristinaS er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-01-18, 09:00   #21
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

[QUOTE=ChristinaS;4136436]To år i træk, har vi nu lavet madplan, og jeg er maaaarjet stolt.

Vi laver til en uge, ugedagene er skrevet på køleskabet, og så skriver dagens menu ud for hver dag. - søndag er ALTID rugbrødsdag, evt. suppleret med rester for de foregående dage.

Levering ville muligvis betyde ingen spontane indkøb, til gengæld ville jeg gå glip af spontane god tilbud, særligt nedsatte varer osv.

Jeg handler stort en gang, og supplerer en gang. Vi spænder ikke livremmen ind for tiden (desværre i alle henseender ) - så vi bruger 12-1500 om ugen til 6 personer.

Når vi spænder ind, kan vi godt liiige snige os under 1000 om ugen, og havde jeg ingen mand, kunne jeg komme meget længere ned.

Men madplan er vejen frem, og så giver det så vildt meget ro i ugens løb.

Min næste plan er at lave seddel for fryseren, som en skrev, det kunne virkelig være hjælpsomt tror jeg. [/QUOTE
Lige præcis det der med at finde gode tilbud ville jeg også savne. Og jeg kan simpelthen lide at handle og planlægge så alle mine tanker om at få mad leveret handler udelukkende om mangel på tid.
ChristinaS (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 12:01   #22
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,179
Takket 3,772 gange i 1,882 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Det der med madplan... Åhhh har det vist som dig Rina. Kan i teorien sagtens se det smarte men i praksis bliver jeg irriteret over at skulle lave planen.... Måske man bare skal øve sig??
Ulæste 12-01-18, 12:06   #23
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 288
Takket 2,821 gange i 1,668 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Det der med madplan... Åhhh har det vist som dig Rina. Kan i teorien sagtens se det smarte men i praksis bliver jeg irriteret over at skulle lave planen.... Måske man bare skal øve sig??

Ellers kan man jo bruge nogle af dem der ligger online, ihvertfald til en begyndelse.. der er en del på facebook, fx den der er nævnt tidligere i tråden, så det burde være muligt at finde en der er tiltalende

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 12-01-18, 12:10   #24
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,423
Takket 24,265 gange i 7,768 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Jeg er ikke irriteret over at skulle lave den. Jeg kan bare ikke mønstre overblik og overskud til at gøre det. Virkelig. Jeg kan godt tænke tanken, og jeg aner ikke, hvor jeg skal starte. Det ser for mig ud som et kæmpe stykke arbejde, jeg ikke engang ved, hvordan jeg skal starte med.
Jeg kan godt se, det er smart og at folk er glade for det. Og at det sparer penge. Jeg kan bare ikke engang overskue, hvordan jeg skal klare mig igennem 5 mdr.s klinik fra d. 5 februar. Hvordan jeg skal få det hele til at hænge sammen, logistisk. Madmæssigt. Med børnene.

Jeg aner ikke engang, hvad vi skal spise i morgen aften (og i aften er de ikke hjemme, så der behøver jeg ikke at bekymre mig). Jeg kan sagtens høre, det lyder småskørt, men jeg kan virkelig ikke.

Jeg kan ikke engang huske, hvem af mine børn der kan lide hvad..
Otilie (12-01-18), Salling (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 12:18   #25
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 288
Takket 2,821 gange i 1,668 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Hvad så med at prøve en af madkasserne? Kokkens hverdagsmad, årstiderne eller lign?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 12-01-18, 12:28   #26
D.morT3
D.morT3 Venter sig en baby til februar
Jeg betaler husleje her!

D.morT3s avatar

Tilmeldingsdato: 18/08-07
Geografisk placering: Tåstrup, vestsjælland
Tak givet gange: 11,265
Takket 2,123 gange i 1,002 indlæg
vi har kørt med madplaner i alle de år vi har haft børn, dvs 10 år

jeg kan slet ikke huske hvad vi gjorde før. jeg laver madplanen for en uge adgangen og handler stort ind hos Nemlig 1 gang om ugen og supplerer op engang om ugen.

Vi handler kun hos nemlig.com. jeg synes ikke det er dyre end fysiske butikker men for os sparer det tid og det er ret vigtigt for os.

måske du kunne starte i det små og planlægge for et par dage adgangen også tage den der fra
Ulæste 12-01-18, 12:56   #27
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,511
Takket 4,295 gange i 1,799 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Herhjemme kan vi fint klare os med at købe ind en gang om ugen.
Vi bruger ikke madplaner eller måltidskasser, til gengæld er vores hverdagsmad ret kedelig (og nem!) , og vi har et ret stort basislager med ris, gryn, linser m.m. og kød, fisk, grønt og især færdige, hjemmelavede gryderetter i fryseren.

Jeg magter på ingen måder det der med madplaner, for mig vil det være totalt uoverskueligt.
Vi laver så reelt også kun mad "fra bunden" ca. en gang/uge på hverdage.
De andre dage spiser vi rester fra weekenden (hvor vi altid laver store portioner) , opvarmede gryderetter fra fryseren, eller nem mad som friskefrikadeller, omelet m.m.

Et typisk uge ser sådan ud:
mandag: rester fra weekenden
tirsdag: omelet med rugbrød
onsdag: gryderet fra fryseren
torsdag: gryderet fra fryseren
fredag; et eller andet frisklavet

Daglig madlavning fra bunden har vi simpelthen ikke tid til, til gengæld bruger vi så af og til flere timer på at lave kæmpe portioner mad til fryseren.

For os er det et spørgsmål om tid, men jeg er slet ikke i tvivl om, at vi også sparer mange penge på ugentligt indkøb og det at spise mange rester.

Sidst redigeret af dendrit; 12-01-18 kl. 12:58
dendrit er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
Imma (12-01-18), Salling (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 13:18   #28
Munni
Munni elsker at have have

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 11,748
Takket 4,760 gange i 1,730 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vores økonomi er bedst, når der er madplan og hurtigt tilgængelig mad for os alle, når panikken, om eftermiddagen, rammer. Hurtig mad kan både være frugt, en skal havregryn, kiks, skrællede gulerødder m.v. vigtigst er dog, at det er let at gå til OG noget vi har lyst til.

Det med, at maden skal være noget man har lyst til går rigtig meget igen. Jeg startede, for mange år siden, med spændende, innovative, super sunde madplaner. Det resulterede i virkelig mange ubrugte fødevarer, for vi orkede aldrig andet end ''plejer'.
Nu laver vi retter som vi kender og kan lave uanset, hvor trætte vi ender med at være den dag, og så får vi faktisk brugt det vi køber.
Innovation er et weekendsgode.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Munni er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Munni For This Useful Post:
Gammelmor (12-01-18), MedHjertetFørst (13-01-18), Salling (12-01-18), sommerregn (12-01-18), Vanadia (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 13:30   #29
HBT
HBT overvejer.........
hedder som et køkken

HBTs avatar

Tilmeldingsdato: 02/01-08
Geografisk placering: Brørup
Tak givet gange: 988
Takket 2,699 gange i 1,479 indlæg
iTrader: 14 / 100%
Dine børn er jo så store at de kan hjælpe med at lave madplanen der er imo en fælles opgave at få lavet hver uge. Og ifht hvad de enkelte kan lide : det er svært at gøre alle glade så nogen gange må de spise rugbrød hvis de ikke vil spise det der er lavet
MedHjertetFørst (13-01-18), sommerregn (12-01-18)
Ulæste 12-01-18, 13:33   #30
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Munni Vis indlæg
Vores økonomi er bedst, når der er madplan og hurtigt tilgængelig mad for os alle, når panikken, om eftermiddagen, rammer. Hurtig mad kan både være frugt, en skal havregryn, kiks, skrællede gulerødder m.v. vigtigst er dog, at det er let at gå til OG noget vi har lyst til.

Det med, at maden skal være noget man har lyst til går rigtig meget igen. Jeg startede, for mange år siden, med spændende, innovative, super sunde madplaner. Det resulterede i virkelig mange ubrugte fødevarer, for vi orkede aldrig andet end ''plejer'.
Nu laver vi retter som vi kender og kan lave uanset, hvor trætte vi ender med at være den dag, og så får vi faktisk brugt det vi køber.
Innovation er et weekendsgode.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Det er lige netop hvad det er og ikke alle weekender kan bruges.
ChristinaS (12-01-18), Munni (12-01-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande