Fisk - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-09-19, 13:48   #1
Ette80
Ette80 :)
Papirslyngel

Ette80s avatar

Tilmeldingsdato: 09/02-11
Tak givet gange: 78
Takket 6 gange i 3 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Fisk

Hej!

Er der nogle der ved noget om fisk?

Sønnen på 12 har ønsket sig et lille akvarie på værelset læææænge - og nu er jeg tæt på at give ham lov. Det skal ikke være stort, men ikke så lille at det er synd for fiskene.

Køber man noget brugt, eller hvad? Det er lommepengene der skal bruges på det - er aftalen.
Ulæste 11-09-19, 15:31   #2
Mejlgade
Mejlgade kaffe! Nu!
Guldslyngel

Mejlgades avatar

Tilmeldingsdato: 29/05-12
Tak givet gange: 438
Takket 568 gange i 213 indlæg
Søg på "Er der nogen der ved noget om akvariefisk" så kommer du til en all time Slyngebarns-tråd. Du bliver nok ikke klogere på akvarier og fisk, men du bliver klogere på eventuelle fremtidige Allan-referencer

Sorry, off-topic
babyflunk (12-09-19), BoletteMarie (11-09-19), Ette80 (12-09-19), Fru Solskin (12-09-19), Hjemmemor (11-09-19), Kestrel (11-09-19), Kreamutti (13-09-19), lillesmor (11-09-19), liv (11-09-19), Løvemutter (11-09-19), meyervip (12-09-19), Munni (11-09-19), Speltmor (13-09-19), Vanadia (11-09-19)
Ulæste 11-09-19, 18:29   #3
Munni
Munni elsker at have have
Jeg betaler husleje her!

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 12,399
Takket 5,075 gange i 1,838 indlæg
Akvariesiden.dk er et godt sted at læse lidt om alt muligt forskelligt.
Min mand fortæller, at et lille akvare hurtigt bliver beskidt og kræver mere arbejde end et større. Omkring 120 L. mener han er ok som start.
Tænk over fisk i vælger. Guppyer kan man let få, men de formerer sig rigtig nemt, lidt for nemt nogle gange, og er lidt træls at skulle af med igen. Nogle fisk slås, andre hygger bare. Nogel er flotte i farverne, andre er mere interessante. Min mand elsker fx nogle store trekanter, der kun kan være et par stykker af i akvariet før de slås. Jeg synes de er mega kedelige, så det er nok også lidt efter, hvad din dreng vil have ud af akvariet
Munni er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Munni For This Useful Post:
Ette80 (12-09-19), Speltmor (13-09-19)
Ulæste 11-09-19, 18:50   #4
Kestrel
Kestrel Lidt mafioso er man vel altid
Regular Powerhouse
Administrator

Kestrels avatar

Tilmeldingsdato: 03/01-11
Geografisk placering: Give
Tak givet gange: 15,774
Takket 11,003 gange i 3,908 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mejlgade Vis indlæg
Søg på "Er der nogen der ved noget om akvariefisk" så kommer du til en all time Slyngebarns-tråd. Du bliver nok ikke klogere på akvarier og fisk, men du bliver klogere på eventuelle fremtidige Allan-referencer

Sorry, off-topic
This! Jeg kom kun for denne kommentar
The Following 3 Users Say Thank You to Kestrel For This Useful Post:
babyflunk (12-09-19), Mejlgade (11-09-19), Munni (11-09-19)
Ulæste 12-09-19, 12:05   #5
Ette80
Ette80 :)
Papirslyngel

Ette80s avatar

Tilmeldingsdato: 09/02-11
Tak givet gange: 78
Takket 6 gange i 3 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mejlgade Vis indlæg

Sorry, off-topic
Hold nu kæ.. hvor har jeg hygget mig ved at læse den tråd - TAK TAK TAK
The Following 2 Users Say Thank You to Ette80 For This Useful Post:
Kestrel (I går), Mejlgade (13-09-19)
Ulæste 12-09-19, 18:30   #6
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 4,026
Takket 2,926 gange i 1,298 indlæg
iTrader: 4 / 100%
S på 9 har lige fået akvarium og har selv sparet op til det meste.
Vi fandt et brugt akvarium på dba til 150 kr - 90 l, pumpe, varmelegemer, bord etc.
Så købte vi sådan noget der skal i for at vandet bliver godt. Det kostede 200 kr I plantorama. Dertil noget grus. 1 uge efter skulle vandet havde været klar, men vi havde problemer med at holde den rette temperatur, så vandet var ikke godt. Vi brugte 1 uge på at skifte vand ud flere gange og køre i plantorama, som tjekkede det for os. Så købte hun en plante og noget pynt. Dernæst 4 guppier.
Da alt var vel efter et par dage mere, købte hun en guppy han samt 5 Mollyer.
Alt er gået godt. Hun vil udvide med lidt Rejer, en suge malle og nogle neonfisk om et par uger.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
Ette80 (13-09-19)
Ulæste 12-09-19, 21:32   #7
Ragna
Ragna har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 26/06-12
Tak givet gange: 2,090
Takket 1,216 gange i 658 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Akvarier er mega hyggelige!

Angående valg af størrelse og etablering:

Som nævnt af andre: et lille akvarie er sværere at holde vandkvaliteten god i. Omkring de hundrede liter og opad, så bliver det nemmere.
Vær også obs på, at der er fisk, der er territorielle etc. Der er en huskeregel om, hvor mange centimeter fisk, man må have pr liter (sådan groft formuleret). Den er nævnt her, sammen med andre virkelig gode råd: https://bonniedyrecenter.dk/viden_om_dyr/tjekliste/
Vær også opmærksom på, at akvariet gerne skal køre i minimum en uge inden der introduceres fisk.
Der er nogle akvariegrupper på facebook, hvor jeg synes der er mere gang i handlen ift dba, når det kommer til brugte akvarier.
Køb nemme planter - der er stor forskel på, hvor svære planter er at holde i live.

Angående fisk:
Gå gerne efter "fredelige selskabsfisk" og hold øje med, hvilken temperatur, de trives i.
På bunden: rejer (søg på rcs eller red cherry shrimp på dba) er super fine og gode til at rydde lidt op. De skal dog have mos eller lignende fluffy planter at opholde sig på og yngle i. Ligeledes kan man med fordel have lidt snegle - der er også flere, der sælger på dba til meget rimelige penge. Kuhli-ål er lidt sky, men også hyggelige og fredelige. En ancistrusmalle eller alternativt et par er også hyggelige bundfisk - begge vil gerne have huler og rør. (Spørg i dyrehandlen til særlig foder.)

Børn synes typisk det er sjovt, hvis/når fisk yngler. Guppy, Molly, sværddrager, platy er alle ret nemme at få til at yngle og de er meget fredelige i akvariet.
Stimefisk såsom tetraarter herunder neonfisk er flotte. De yngler ikke nemt i akvarier og det er stimefisk, så man bør have flere sammen. De stimer dog kun, hvis de er utrygge, hvilket selvfølgelig ikke er at foretrække.

Med ovenstående kan du sammensætte et børnevenligt akvarium med masser at kikke på og lidt action ift yngel uden at fiskene slås.
Husk at tjekke vandkvaliteten jævnligt og hold øje med fiskenes opførsel - fx hvis de alle opholder sig ved overfladen, skal man straks skifte op til 2/3 af vandet.

Når I køber fisk, så vær opmærksom på, at I ikke må købe fra akvarier, hvor der er fisk, der klemmer hale/finner sammen eller har hvide pletter. Da er der sygdom i akvariet, som I tager med hjem. Ofte har akvariebutik-fisk levet et lidt turbulent liv allerede og holder ikke nødvendigvis længe. Køb gerne hos private med veletablerede akvarier. Se fx på dba. Priserne her er også betydeligt lavere. Og husk husk at researche fisk inden I køber, så I ved, at de matcher akvariets størrelse, vandtemperatur og andre fisk/dyr.

God fornøjelse med det! Det er en virkelig hyggelig hobby!
Ragna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Ragna for dette brugbare indlæg:
Ette80 (16-09-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande