Overvejelser omkring flytning # Update i 50 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 16-08-18, 11:52   #1
Netter11
Netter11 Man bevæger sig jo også selvom man kun træder vande
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Netter11s avatar

Tilmeldingsdato: 27/03-13
Geografisk placering: Linde ved Struer
Tak givet gange: 9,929
Takket 1,988 gange i 1,316 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Overvejelser omkring flytning # Update i 50

Håber at kunne gøre dette overskueligt.
Vi har tanker om at sælge vores nuværende bopæl og flytte i noget mindre, i byen i stedet for vores nuværende bopæl på landet.

Vi bor på en dejlig nedlagt ejendom og har de sidste 8 år gjort i stand og ordnet diverse.
Derudover er der en stor have under opbygning og mange andre småprojekter som nu engang hører med til sådan et sted.
Alt indendørs vi har påbegyndt er også færdiggjort, men der er fortsat rum som ikke er renoveret men som fungere optimalt i deres nuværende form. Så der vil for en evt køber være projekter med årene.

Det der har sat tankerne omkring evt salg igang, er at vi har fået mulighed for at købe min mands bedstefars hus. Han er flyttet på plejehjem og huset er derfor sat til salg, det trænger indvendigt til en opfrisker, men kan forholdsvis nemt gøres indflytningsklart og dejligt. Med henblik på at renovere nogle ting siden hen.

"problemet" hvis man kan kalde det det, er at det ikke ligger hvor vi bor nu, det ligger i nabokommunen som også er samme kommune som vi begge har arbejde i nu.

Da vi købte vores nuværende bolig lå det godt ift at min mand og jeg skulle i hver vores retning ift beliggenhed af arbejdsplads, jeg har så sidenhen fået arbejde i samme by/område som min mand. Så ved en flytning ville vi kunne sælge den ene bil og indkøbe en ladcykel eller lign til mig som primær transportmiddel, og dermed frigøre penge og tid til noget andet/andre ting.
Vores nuværende bopæl ligger i en op landsby med aktivt nær miljø og foreningsliv. Hvor jeg også er aktiv som træner i den lokale gymnastik forening.
Her er en integreret institution med vuggestue og børnehave i samme hus og en skole med 0-6 kl.

Det der for mig giver den største knude i maven er at skulle flytte børnene fra deres nuværende nær miljø og til nye institutioner. Men kan ikke finde ud af om det er det mindste problem og de hurtigt vil falde til igen.

Den yngste går i børnehave(startede der 1/4) og den ældste er netop startet i 0. klasse i mandags, ved et flytte ville han først skulle starte i skole til start november da den skole der ligger i den nye kommune har rullende optag med start mandagen efter de fylder 6 år.

De har været i ferie pasning i hovedbyen her i sommer, og den yngste elskede det og det var faktisk mest bare hans kendte voksne han savnede, hans jævnaldrene kammerater efterspurgte han ikke.
Den store er lidt mere kringlet, han har altid haft det svært med skift og forandringer. Han fungere umiddelbart godt og er vellidt i hans klasse, men ifm de flyttede i førskolen i marts rykkede hans 2 bedste kammerater (et hold tvillinger) ikke med, de skulle nemlig til en anden skole. Og han har haft et par legeaftaler med andre, men det er som om han er ikke helt faldet ind i drengegruppen endnu, og egentlig er tilpas i klassen men ikke har nogle konkrete "bedste" venner. Han har det ikke altid lige nemt og er også tilknyttet ppr og børneergo pga nogle sanseintegrationsproblemer og obs om der skal noget evt udredning senere hen. Men pt fungere vores hverdag med de værktøjer vi har fået fra ppr, og vi har ikke konkret møder før der evt skulle blive noget igen, men en åbning til at måtte ringe/tage kontakt ved behov.

Årrhh synes det er så svært. Var lige nede og se huset igen idag sammen med manden og svigerfar. Min mavefornemmelse bobler og vi kan tydeligt se os selv indrette og finde en hverdag i det nye.
Ift vores omgangskreds og venner, så har vi ikke det store fra før vores børn. Mange har vi lært at kende gennem mødregruppe, naboer og institution og dem vi er tættest med vil helt sikkert ikke falde fra trods en flytning. Der er 20 min kørsel fra nuværende til evt ny bopæl.

Så kære slyngepanel , byd ind og skyd med tanker og erfaringer, for jeg er ved at blive skør af alle de tanker og overvejelser jeg har i mit hoved og min krop
Ulæste 16-08-18, 12:49   #2
Grumling
Grumling hjertet er ikke helt for det bliver delt
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Grumlings avatar

Tilmeldingsdato: 01/08-11
Geografisk placering: den jyske hede
Tak givet gange: 577
Takket 1,932 gange i 993 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi er lige flyttet og der kiggede vi også på landejendomme og valgte tilspidset byen til da der var så mange ting der var nemmer vi skulle ikke have 2 biler vores søn kan selv cykle hjem. Lege kammerater tæt på. Jeg ville dog have elsket pladsen ved landet det frirum der er uden for. Vil i savne det?

Vi er så heldige at vi kun er flyttet 800m så samme skole mm det har gjort det nemmer.

Men jeg ville helt klart heller flytte børn nu ind om 5år hvor især skolebørn vil have dannet stærke Bond.

Mor til 2vildbasser med en 3på vej
Grumling er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-08-18, 13:02   #3
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Grumling Vis indlæg
Vi er lige flyttet og der kiggede vi også på landejendomme og valgte tilspidset byen til da der var så mange ting der var nemmer vi skulle ikke have 2 biler vores søn kan selv cykle hjem. Lege kammerater tæt på. Jeg ville dog have elsket pladsen ved landet det frirum der er uden for. Vil i savne det?

Vi er så heldige at vi kun er flyttet 800m så samme skole mm det har gjort det nemmer.

Men jeg ville helt klart heller flytte børn nu ind om 5år hvor især skolebørn vil have dannet stærke Bond.

Det med at cykle er også en faktor der trækker hårdt i os, hvor vi bor nu kører folk ikke så pænt på de små veje, så det er udelukket at vores børn kan køre i skole.

Vil helt sikkert savne haven, med drivhus mm. Men vi vil ikke savne alt vedligeholdet ved det uden for haven det er en større mundfuld end vi havde beregnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 16-08-18, 13:20   #4
Grumling
Grumling hjertet er ikke helt for det bliver delt
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Grumlings avatar

Tilmeldingsdato: 01/08-11
Geografisk placering: den jyske hede
Tak givet gange: 577
Takket 1,932 gange i 993 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Det var også en af grundene til at vi valgte det fra vedligeholdelse. Børn er også gode til at tilpasse sig. Jeg ville ikke være nervøs når jeres ældste "kun" går i 0

Mor til 2vildbasser med en 3på vej
Grumling er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Grumling For This Useful Post:
Netter11 (16-08-18), Rikkerar (04-09-18), sommerregn (30-09-18)
Ulæste 16-08-18, 17:17   #5
roenlund
roenlund det var ski lidt en overraskelse ;-)
Shhhhh........ jeg skriver

roenlunds avatar

Tilmeldingsdato: 18/10-12
Geografisk placering: 4660
Tak givet gange: 630
Takket 653 gange i 417 indlæg
Jeg har skiftet skole ret mange gange i løbet af mit liv og selvom det føles kæmpestort og nogengange som verdens undergang så falder de fleste børn utrolig hurtigt til i de nye omgivelser... Selvfølgelig kan det for nogle børn være et stort arbejde at finde deres plads men hvis din søn ikke rigtigt er faldet til i 0 klasse ville det absolut ikke være det der ville afgøre det for mig, jeg ville kigge mere på hvor i ser jeres familie i fremtiden.... Og jeg hører det som om i hellere vil huset i byen med den meget mindre vedligeholdelse....
roenlund er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-08-18, 19:25   #6
Chokofant
Chokofant har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Chokofants avatar

Tilmeldingsdato: 08/10-11
Geografisk placering: 7500, på den rigtige side af Nørrebrogade :)
Tak givet gange: 1,147
Takket 3,380 gange i 1,564 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Hvis det var mig og jeg skulle finde noget at bekymre mig om, ville det være størrelsen på skolen.
Hvordan vil han have det med flere mennesker/børn. Den rullende skolestart har jeg hørt rigtig meget godt om - og tænker også de på en eller anden måde er vandt til hele tiden at tage i mod nye, da der jo også starter nye i børnehaven konstant.
Ulæste 16-08-18, 19:35   #7
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Chokofant Vis indlæg
Hvis det var mig og jeg skulle finde noget at bekymre mig om, ville det være størrelsen på skolen.
Hvordan vil han have det med flere mennesker/børn. Den rullende skolestart har jeg hørt rigtig meget godt om - og tænker også de på en eller anden måde er vandt til hele tiden at tage i mod nye, da der jo også starter nye i børnehaven konstant.

Det er en meget større skole end den han går på nu. Hvor han er nu er det i snit 1 klasse i hver årgang med mellem 20-28 elever, højest 2 også med få elever 16-18 i hver klasse. Så en det er en omvæltning at skulle på en stor skole, ved ikke hvor stor den egentlig er også tænker vi skal på besøg der hvis flyttet bliver en realitet.

Ulæste 16-08-18, 19:37   #8
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af roenlund Vis indlæg
Jeg har skiftet skole ret mange gange i løbet af mit liv og selvom det føles kæmpestort og nogengange som verdens undergang så falder de fleste børn utrolig hurtigt til i de nye omgivelser... Selvfølgelig kan det for nogle børn være et stort arbejde at finde deres plads men hvis din søn ikke rigtigt er faldet til i 0 klasse ville det absolut ikke være det der ville afgøre det for mig, jeg ville kigge mere på hvor i ser jeres familie i fremtiden.... Og jeg hører det som om i hellere vil huset i byen med den meget mindre vedligeholdelse....

Tak for input omkring skoleskifte, vores snak går også på at det er nemmere at flytte børnene nu, fremfor om 5-10 år.

Vi trives egentlig her, men føler os kronisk bagud med alting grundet have, småprojekter med ombygning/renovering og almen vedligehold.

Ift fremtid kan vi fint se os selv i det nye hus i mange år og det vil fint kunne rumme det jobskifte jeg ser for mig selv om måske 10 år :Think:

Ulæste 18-08-18, 08:31   #9
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,558
Takket 4,358 gange i 1,824 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Vi er verdensmestre i at flytte hjemme hos os, eller ingvert fald har vi gjort det helt uhørt mange gange siden vores ældste blive født. Hun har prøvet at flytte ikke mindre end seks gange, den ene gang dog i samme by.

Mange af gange har der ikke været de store muligheder for at vælge flytningen fra.
Eller jo, det har der måske nok, men det ville have betydet at min mand helt skulle skifte karrierespor, og vi har ikke været flytte-forskrækkede, for at sige det mildt.
Vores næstsidste flytning ( sidste flytning var i samme by, da vi skulle have bygget et hus) var dog en svær beslutning, men viste sig at være helt rigtig.
På mange måder mindede vores situation meget om Jeres: vi havde bosat os i en by ca. 30 minutters kørsel fra den by hvor vi begge arbejdede, og havde fundet ud af at vi, af forskellige årsager, måske ikke var helt så glade for at bo der som håbet.
Vores ældste var lige startet i skole.
Beslutningen om at rykke børnene igen, var helt klart den der gjorde det vanskeligt.

Vi valgte dog efter mange overvejelser at flytte, og det viste sig på alle måder at være det helt rigtige for os.

Vi har et barn som er ret robust og som vi vidste ville tage flytningen i stiv arm, og et som generelt har lidt sværere ved at falde til. Det var absolut svært for hende vi på forhånd var bekymrede for, men jeg tror egentlig mest at det handlede om, at vi fik valgt en institution som vi efterfølgende godt kan se ikke passede til hendes behov.

Så jeg tror egentlig ikke jeg ville bekymre mig så meget om børnene så længe de ikke er ældre, realtionerne kommer ret hurtigt til dem i den alder, er vores erfaring.
Men i stedet se på hvad der passer bedst for Jerrs familie som en helhed.

Sidst redigeret af dendrit; 18-08-18 kl. 08:33
dendrit er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
Maki (18-08-18), Netter11 (18-08-18)
Ulæste 18-08-18, 10:58   #10
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,469
Takket 5,027 gange i 2,671 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Netter11 Vis indlæg
Tak for input omkring skoleskifte, vores snak går også på at det er nemmere at flytte børnene nu, fremfor om 5-10 år.
jeg ville helt klart flytte dem tidligt, hvis det er muligt at planlægge. Nu er det jo "bare" legekammerater, men når de når teen alderen bliver vennerne en del af det sociale sikkerhedsnet på en meget mere gennemgribende måde.
Ulæste 18-08-18, 11:07   #11
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af dendrit Vis indlæg
Vi er verdensmestre i at flytte hjemme hos os, eller ingvert fald har vi gjort det helt uhørt mange gange siden vores ældste blive født. Hun har prøvet at flytte ikke mindre end seks gange, den ene gang dog i samme by.

Mange af gange har der ikke været de store muligheder for at vælge flytningen fra.
Eller jo, det har der måske nok, men det ville have betydet at min mand helt skulle skifte karrierespor, og vi har ikke været flytte-forskrækkede, for at sige det mildt.
Vores næstsidste flytning ( sidste flytning var i samme by, da vi skulle have bygget et hus) var dog en svær beslutning, men viste sig at være helt rigtig.
På mange måder mindede vores situation meget om Jeres: vi havde bosat os i en by ca. 30 minutters kørsel fra den by hvor vi begge arbejdede, og havde fundet ud af at vi, af forskellige årsager, måske ikke var helt så glade for at bo der som håbet.
Vores ældste var lige startet i skole.
Beslutningen om at rykke børnene igen, var helt klart den der gjorde det vanskeligt.

Vi valgte dog efter mange overvejelser at flytte, og det viste sig på alle måder at være det helt rigtige for os.

Vi har et barn som er ret robust og som vi vidste ville tage flytningen i stiv arm, og et som generelt har lidt sværere ved at falde til. Det var absolut svært for hende vi på forhånd var bekymrede for, men jeg tror egentlig mest at det handlede om, at vi fik valgt en institution som vi efterfølgende godt kan se ikke passede til hendes behov.

Så jeg tror egentlig ikke jeg ville bekymre mig så meget om børnene så længe de ikke er ældre, realtionerne kommer ret hurtigt til dem i den alder, er vores erfaring.
Men i stedet se på hvad der passer bedst for Jerrs familie som en helhed.

Mange tak for deling, det bekræfter mig i at vi skal videre med vores tanker og planer.
Det er nemlig det vi er endt i at vores ønsker og drømme for det her sted vi bor nu og vores liv nu, ikke matcher de ønsker vi havde for 8 år siden :Think:
Så tingene har forskubbet sig og vi er jo egentlig glade for at være her og bo her, men vi bruger bare tiden på alt mulig andet end det vi egentlig gerne ville og vil give vores børn

Så det vil klart frigive tid og overskud til mange ting at flytte.

Så tror vist bare vi skal have gang i processen.

Første skridt hedder vist at få en ejendomsmægler ud og vurdere vores nuværende bopæl, ift en vurdering og salg.
+ hvad der evt skal udbedres for at gøre det mest muligt attraktiv

Ulæste 18-08-18, 11:08   #12
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg
jeg ville helt klart flytte dem tidligt, hvis det er muligt at planlægge. Nu er det jo "bare" legekammerater, men når de når teen alderen bliver vennerne en del af det sociale sikkerhedsnet på en meget mere gennemgribende måde.

Er nemlig også vores tanke :Think:

Ulæste 18-08-18, 11:11   #13
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,469
Takket 5,027 gange i 2,671 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Netter11 Vis indlæg
Er nemlig også vores tanke :Think:
vi flyttede da børnene var hhv. 2 og 6 år, og den store var et par gange tilbage i vores gamle by til legeaftaler med tidligere børnehavevenner. Men det gled ud i løbet af et halvt års tid, og nu er det bare gode minder om gamle dage.
Ulæste 18-08-18, 12:30   #14
Aesters
Aesters Rengøringsrobotentusiast
Shhhhh........ jeg skriver

Aesterss avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-13
Geografisk placering: Rødovre
Tak givet gange: 3,326
Takket 1,791 gange i 682 indlæg
Når jeg læser dine indlæg, lyder der til at være mest energi/lyst til at flytte fremfor at blive. Vi har selv lige været igennem en flytning, og der var prioriteringen mht. tid i hverdagen og nærhed til job noget lignende det du beskriver, hvis I flytter. Det betyder meget, at ungerne selv kan cykle/transportere sig rundt inden for en overskuelig fremtid og at kunne klare sig med en bil. Det lyder skønt
Netter11 (19-08-18)
Ulæste 19-08-18, 09:13   #15
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Aesters Vis indlæg
Når jeg læser dine indlæg, lyder der til at være mest energi/lyst til at flytte fremfor at blive. Vi har selv lige været igennem en flytning, og der var prioriteringen mht. tid i hverdagen og nærhed til job noget lignende det du beskriver, hvis I flytter. Det betyder meget, at ungerne selv kan cykle/transportere sig rundt inden for en overskuelig fremtid og at kunne klare sig med en bil. Det lyder skønt

Lige præcis, som vi har det nu ligger energien omkring at vi gerne vil flytte.

Så skal vi begge lige komme os over en følelse af at vi giver op på et projekt hvor vi i sin tid så os blive gamle sammen.
Vi vil elske det nye hvis det bliver en realitet og det vil kunne give os meget mere frihed både i form af tid men også en økonomisk frihed til måske at kunne gå yderligere ned i tid og være der for børnene.

Så tror bare jeg skal have fat i den ejendomsmægler imorgen og havd bestilt tid til vurdering

Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande