Kanin som kæledyr - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 20-04-19, 21:43   #1
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,841
Takket 3,983 gange i 1,963 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Question Kanin som kæledyr

Hvað kan í fortælle af erfaring og gode råd
Ulæste 20-04-19, 22:08   #2
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,187
Takket 13,649 gange i 5,624 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg hørte en dyrelæge på radioen forleden, der vånede sig meget over, at kaniner godtnok er det tredje mest populære kæledyr, men slet ikke så nemme at holde og stimulere, som populariteten antyder. Der er rigtig mange, der bliver trætte af deres kaniner og så sidder de der.... og de kan jo blive ret gamle. Så det er i hvert fald vigtigt, at i får sat jer godt ind i alle elementerne i kaninhold - men det er jo også derfor du spørger

https://www.netdyredoktor.dk/smaadyr...godt-kaninliv/

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
FruPanda (20-04-19), Salling (21-04-19)
Ulæste 20-04-19, 22:47   #3
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,953
Takket 2,726 gange i 1,123 indlæg
Til hvor gammelt et barn?
Vi har kanin, der har dit eget bur og er ude at løbe i huset på 200 KVM 2-3 timer hver dag, samt at vi går til kaninhop 1 gang om ugen, og derudover også kommer udenfor at hoppe rundt i nabolaget hvor pigerne har hende i sele. Kaniner kræver meget aktivering, da de ellers får adfærdsproblemer.
Ligeledes kræver det forskellige former for legetøj der jævnligt skiftes ud, da de ellers keder sig.

Jeg er en af dem der korsede mig over at Esbjerg Storcenter aflyste en påske event med kaniner, fordi mange mente det var for stress fuldt, men kaniner kræver meget aktivering. Vores har været med til dyrskue, været ude at køre bus og bil, mødt katte, været med til Dyrenes dag i Plantorama hvor hun hoppede rundt og hilste på alle der ville snakke med hende (der havde vi hende også i sele), så der skal rigtig meget til for at man kan køre en kanin træt og opfylde deres behov for at lære nyt/tilfredsstille deres nysgerrighed.
Alt det skal man tænke på, for det er slet ikke nok at have den i et bur og tage den op og snakke med 10 minutter om dagen. Det er langt fra nok.

Husk også på at kaniner undersøger alt med tænderne, dvs tapet, ledninger mm, det går ikke frit for at blive bidt i, hvis man har en indendørs kanin.

Spørg gerne hvis der er mere du vil vide
hansan (22-04-19), Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 00:15   #4
Quinnie
Quinnie Mere yngel end slyngel...
afro-(sl)yngel

Quinnies avatar

Tilmeldingsdato: 14/04-07
Geografisk placering: Bramming
Tak givet gange: 1,904
Takket 3,784 gange i 1,086 indlæg
iTrader: 12 / 100%
SØg info på frikanin.dk - der står alt, hvad du bør vide.
Det er ikke et nemt kæedyr. Den bør ikke sidde i et bur. Den bør ikke bæres rundt på...
Quinnie er offline   Besvar med citat
Ulæste 21-04-19, 06:51   #5
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af BetinaT Vis indlæg
Til hvor gammelt et barn?
Vi har kanin, der har dit eget bur og er ude at løbe i huset på 200 KVM 2-3 timer hver dag, samt at vi går til kaninhop 1 gang om ugen, og derudover også kommer udenfor at hoppe rundt i nabolaget hvor pigerne har hende i sele. Kaniner kræver meget aktivering, da de ellers får adfærdsproblemer.
Ligeledes kræver det forskellige former for legetøj der jævnligt skiftes ud, da de ellers keder sig.

Jeg er en af dem der korsede mig over at Esbjerg Storcenter aflyste en påske event med kaniner, fordi mange mente det var for stress fuldt, men kaniner kræver meget aktivering. Vores har været med til dyrskue, været ude at køre bus og bil, mødt katte, været med til Dyrenes dag i Plantorama hvor hun hoppede rundt og hilste på alle der ville snakke med hende (der havde vi hende også i sele), så der skal rigtig meget til for at man kan køre en kanin træt og opfylde deres behov for at lære nyt/tilfredsstille deres nysgerrighed.
Alt det skal man tænke på, for det er slet ikke nok at have den i et bur og tage den op og snakke med 10 minutter om dagen. Det er langt fra nok.

Husk også på at kaniner undersøger alt med tænderne, dvs tapet, ledninger mm, det går ikke frit for at blive bidt i, hvis man har en indendørs kanin.

Spørg gerne hvis der er mere du vil vide
Citat:
Oprindeligt skrevet af Quinnie Vis indlæg
SØg info på frikanin.dk - der står alt, hvad du bør vide.
Det er ikke et nemt kæedyr. Den bør ikke sidde i et bur. Den bør ikke bæres rundt på...
Ja jeg fornemmer godt der er sket en del sine jeg var barn og selv havde 5 udstillings-kaniner i bur ved siden af min fars 50 kaniner..... Og kan mærke jeg er lidt ambivalent i det. Selvfølgelig kan jeg godt se at frikanin måden er mere naturlig for kaninen men at det ligefrem er synd for den at sidde i bur som da jeg var barn
Vil Í fortælle lidt mere om hvorfor gammeldags-kaninhold er så slemt. Mine kom ud et par gange om ugen og havde ikke noget legetøj og mindes ikke der var hverken adfærds el andre problemer så ja er nok lidt undrende over denne nye "bevægelse" indenfor kaniner, men vil gerne blive klogere

Vi havde egentlig tænkt at den skulle have bur udenfor. Selvfølgelig et sted med godt læ osv. Desuden bur i "etager" så den har mulighed for at komme ned på græsset også når den er i buret.

Sidst redigeret af Salling; 21-04-19 kl. 06:53
Salling er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Salling for dette brugbare indlæg:
Muminille (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 08:33   #6
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,953
Takket 2,726 gange i 1,123 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Ja jeg fornemmer godt der er sket en del sine jeg var barn og selv havde 5 udstillings-kaniner i bur ved siden af min fars 50 kaniner..... Og kan mærke jeg er lidt ambivalent i det. Selvfølgelig kan jeg godt se at frikanin måden er mere naturlig for kaninen men at det ligefrem er synd for den at sidde i bur som da jeg var barn
Vil Í fortælle lidt mere om hvorfor gammeldags-kaninhold er så slemt. Mine kom ud et par gange om ugen og havde ikke noget legetøj og mindes ikke der var hverken adfærds el andre problemer så ja er nok lidt undrende over denne nye "bevægelse" indenfor kaniner, men vil gerne blive klogere

Vi havde egentlig tænkt at den skulle have bur udenfor. Selvfølgelig et sted med godt læ osv. Desuden bur i "etager" så den har mulighed for at komme ned på græsset også når den er i buret.
Vores er ikke frikanin, og det skyldtes at vi både har kat, som hun elsker at løbe efter hvorefter katten er ved at få et hjerteanfald, samt at Snowi simpelthen undersøger ALT med tænderne. Lige fra gulvtæppe til ledninger, tapet, brætspil mm., så hun kommer kun ud under opsyn. Det er hun så flere timer hver dag, hvor hun rigtig kan få rørt sig og kommer også udenfor i en lille løbegård eller i sele.

Jeg tror mange tænker at det ikke er godt for et dyr at være i et bur så mange timer, men jeg tænker det er okay, så lange man sørger for at de kommer ud og får rørt sig. Sådan er der også mange der gør i vores kaninhopsklub, og der er der flere kaninopdrættere imellem. Ingen af dem har frikaniner.

Hvis I har den udendørs i et bur, så synes jeg I skal sørge for at der er en rigtig god løbegård til den, hvor den for alvor kan hoppe rundt uden at blive begrænset.

Personligt tror jeg, mange tænker at dyrene skal leve sådan et liv så tæt på deres naturlige som muligt, men så ville vi nok ikke engang have kaniner som kæledyr, da det ikke er naturligt de bor indendørs.

Vi har selv pony, og jeg kan huske fra da jeg var barn, at der stod heste i spiltov og var bundet det meste af døgnets timer. Nu kommer vores pony ud mellem 3-6 timer hver dag (3 timer vinter, 6 timer sommer), står i en udendørs boks med en masse frisk luft, bliver redet 45 minutter til 1 time næsten hver dag, men var hun vild hest, så ville hun jo gå 25-30 km hver dag, sove under åben himmel og nyde livet i en stor flok.
I starten der havde jeg det mega dårligt, over at hun var så mange timer i en boks, men ærlig talt, jeg kan jo se på hende nu, at hun hygger sig der, og har selskab i ponyen der står i boksen ved siden af hende. De to står gerne og deler lidt wrap, og vrinsker lidt til hinanden. Det er hendes "fri-sted".

Tror det handler meget om, at folk synes deres liv skal leves så naturligt som muligt, men man kan også gå på kompromis og finde den løsning der passer en bedst.

Vores kanin, Snowi, når hun er ude, så løber hun rundt i hele huset, hopper op på reoler, ned igen, op 1 sal og ned igen, og så kommer hun gerne hen til os i sofaen, slikker os i ansigtet og vil kæles med. Det tager jeg som et tegn på, at hun holder af os og egentlig er ganske godt tilfreds med hendes liv
Bojola (21-04-19), Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 11:22   #7
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,467
Takket 16,323 gange i 5,896 indlæg
Her bor vores kanin

Vi havde tre (søskende) men de to døde med kort tids mellemrum. Men hende den sidste trives.

Hun får grene, grønt og hø (og mad og snacks)

Det vil kræve en aktiv indsats, at børnene bliver ved med at have interesse.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Følgende brugere siger tak til Blomstervinge for dette brugbare indlæg:
Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 11:32   #8
Quinnie
afro-(sl)yngel

Quinnies avatar

Det er skadeligt, fordi de får ledproblemer (har brug for bevægelse). Man kan sammenligne det med at have en hund eller en kat i et bur. Vores bor ude i legehus/løbegård. Vi har hunde, som ser ud som om de synes kaninsteg er et hit - så vores er heller ikke fri.
The Following 2 Users Say Thank You to Quinnie For This Useful Post:
hansan (22-04-19), Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 22:40   #9
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!
Shhhhh........ jeg skriver

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 6,078
Takket 2,080 gange i 856 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Mine bedste råd er nok 1) tænk dig godt om før du anskaffer kaniner, for det bliver dig der hænger på den når børnene efter tre sekunder mister interessen. Og 2) tag telepatisk kontakt med krapylet før du anskaffer det, og følg din intuition mht. om I kan blive venner. Vi har kun skrækhistorier herfra. Med den første kanin var den telepatiske kontakt perfekt og alt var idyllisk, indtil den en aften slap ud af sit bur og blev dræbt af et rovdyr. Med de to vi har nu manglede fornemmelsen af at vi nok skulle blive venner helt fra starten. Og da de bor ude og jeg også har tre unger at tage mig af, hvoraf den yngste opfører sig som et par tvillinger, har vi fået snakket for lidt med kaninerne i vinter. De har kedet sig og er begyndt at jage hinanden og bide os. Nu tror jeg ikke rigtig på at vi kan tæmme dem og ville putte dem i en gryderet hvis jeg turde. Og er ikke topmotiveret på at bruge 1000 kr og en weekend på at bygge nyt kæmpebur til dem. Og gider slet ikke fodre dem de næste 10 år. Så tænk jer godt om og find de rigtige individer.
Bogfinken er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Bogfinken for dette brugbare indlæg:
Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 22:46   #10
Quinnie
afro-(sl)yngel

Quinnies avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Bogfinken Vis indlæg
Mine bedste råd er nok 1) tænk dig godt om før du anskaffer kaniner, for det bliver dig der hænger på den når børnene efter tre sekunder mister interessen. Og 2) tag telepatisk kontakt med krapylet før du anskaffer det, og følg din intuition mht. om I kan blive venner. Vi har kun skrækhistorier herfra. Med den første kanin var den telepatiske kontakt perfekt og alt var idyllisk, indtil den en aften slap ud af sit bur og blev dræbt af et rovdyr. Med de to vi har nu manglede fornemmelsen af at vi nok skulle blive venner helt fra starten. Og da de bor ude og jeg også har tre unger at tage mig af, hvoraf den yngste opfører sig som et par tvillinger, har vi fået snakket for lidt med kaninerne i vinter. De har kedet sig og er begyndt at jage hinanden og bide os. Nu tror jeg ikke rigtig på at vi kan tæmme dem og ville putte dem i en gryderet hvis jeg turde. Og er ikke topmotiveret på at bruge 1000 kr og en weekend på at bygge nyt kæmpebur til dem. Og gider slet ikke fodre dem de næste 10 år. Så tænk jer godt om og find de rigtige individer.
Er de neutraliserede?
Hvis ikke, så er det snarere problemet end manglende telepati.
Følgende brugere siger tak til Quinnie for dette brugbare indlæg:
Bojola (22-04-19)
Ulæste 21-04-19, 22:56   #11
Fru Sole
Fru Sole Er så velsignet
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Fru Soles avatar

Tilmeldingsdato: 18/06-10
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 6,823
Takket 3,050 gange i 1,103 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Åh mine børn fabler også om at få kaniner, og jeg har dem kraftigt mistænkt for at miste interessen for dem inden der går 14 dage...
Og jeg er bare slet ikke dyre-menneske, så gider ikke at det er mig der så skal passe dem.
Salling (21-04-19)
Ulæste 21-04-19, 23:43   #12
Salling
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tak for alle jeres svar.
Det er vores ældste på snart 11 som såååå gerne og længe har ønsket sig en kanin men vi har boet for småt før vi efter nytår fok hus og have.
Jeg er som sagt selv opvokset med kaniner så kan mærke jeg har rigtig svært ved at sige nej og måske jeg også har svært ved at være 100% "objektiv" i mine tanker om både hendes interesse på den lange bane og min viden om at vi (selvfølgelig) også kommer til at trække det store læs....

Lillebror ønsket sig desuden et marsvin (men der er en del vej før pengene er sparet sammen til det) som jeg tænker bliver svært senere at tale ham fra hvis hun får kanin.... Helst ville jeg de kunne få en kanin fælles men DET vil ældste ikke!! Og det et så også hende som har sparet sammen i håbet om kanin....
Ulæste 22-04-19, 00:37   #13
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,187
Takket 13,649 gange i 5,624 indlæg
Altså med en levealder på omkring 10 år må i hvert fald skulle påregne, at hun skal kunne flytte hjemmefra med kræet

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MarenKi for dette brugbare indlæg:
Salling (22-04-19)
Ulæste 22-04-19, 10:04   #14
aarhus
aarhus har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

aarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 13/06-07
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 7,250
Takket 2,827 gange i 1,001 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Det kunne jo også være at storesøster ombestemmer sig efter lidt tid og kan lade lillebror komme på banen.

Når først den største nyhedsværdi har lagt sig, og hun finder ud af at det er en daglig ting at lufte og kæle med den og der skal muges ud, så er det måske meget rart at være to.
Måske de dage hvor hun har fritidsinteresser eller vil hjem med veninder kunne være hans dage.
aarhus er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til aarhus for dette brugbare indlæg:
Salling (22-04-19)
Ulæste 22-04-19, 10:10   #15
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,545
Takket 11,053 gange i 4,837 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Til det med levealder så kan man overveje at anskaffe sig en voksen kanin på et par år i stedet for en unge, det er ikke svært, der er mange der gerne vil af med dem så binder man sig ikke helt så længe.

Og så vil jeg iøvrigt lige slå et slag for ørkenrotter i stedet. De kan blive ret tamme (hvis man køber dem fra en ordentlig opdrætter), tisser stort set ikke og skal derfor sjældent have skiftet bur og de bliver kun et par år gamle.

Sidst redigeret af BoletteMarie; 22-04-19 kl. 10:13
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
MarenKi (22-04-19), Salling (22-04-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande