Hjælp en begynder, omlægning mm. - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 22-04-19, 16:31   #1
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,820
Takket 3,975 gange i 1,960 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Hjælp en begynder, omlægning mm.

Vi har et stykke med perlesten og sådan noget fiberdug el.l under som vi gerne vil omlægge til græs mhp bl.l engan at have kanin og hønsehold på dele af området.
Jeg er så småt i gang med at flytte sten, nogle skal genbruges andre ikke, men er der nogen smart måde at ordne det hele på/noget vi skal være opmærksomme på ift; flytte sten, fjerne fiberdug, forhåbentlig så græs og som det ses på billederne er der også en flisekant vi vil fjerne og lade være skråning istedet (vores have er generelt jævnt kuperet)
Alle tips tricks tanker og ideer modtages med kyshånd

Desuden påtænker vi at fjerne beplantningen i cirklen. Har allerede taget noget som virkede ret nemt at få op, men alligevel ; noget vi skal være obs på?

På det sidste billede er der noget krat i et hjørne haven som ser ud til at blive rig på brændenælde hvordan slipper vi bedst af med dem (om muligt)
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg DSC_1872.jpg (79.5 KB, 52 visninger)
Filtype: jpg DSC_1870.jpg (100.6 KB, 47 visninger)
Filtype: jpg _20190422_152810.jpg (103.9 KB, 48 visninger)
Filtype: jpg DSC_1873.jpg (144.9 KB, 46 visninger)
Ulæste 27-04-19, 23:47   #2
Bogfinken
Bogfinken prøver at være her nu. Det er sværere end man tror!
Shhhhh........ jeg skriver

Bogfinkens avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-13
Geografisk placering: Skødstrup (Århus)
Tak givet gange: 6,078
Takket 2,080 gange i 856 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi har fjernet fiberdug og perlesten og plantet græs. Det blev godt, men tog naturligvis som alle andre projekter længere tid end forventet, også fordi der viste sig at være en terrasse under noget af det som så også skulle fjernes osv. Kan ikke huske nogen uundværlige tricks. Eneste råd herfra bliver derfor at være lidt forsigtige med ambitionsniveauet og ikke slå jer selv i hovedet over hvis det tager tid og kommer lidt efter lidt.
Bogfinken er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Bogfinken for dette brugbare indlæg:
Salling (28-04-19)
Ulæste 28-04-19, 07:40   #3
Majer80
Majer80 holder af hverdagen
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Majer80s avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-07
Geografisk placering: Nord for Kbh
Tak givet gange: 4,193
Takket 1,840 gange i 1,173 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Vi har nogle af de planter, du har i cirklen. De får nogle lyserøde blomster, men jeg ved ikke, hvad planten hedder. Min erfaring er, at de er nemme at få gravet op, deres rodnet er ikke så dybt. Til gengæld var de nemme at få til at vokse igen, jeg flyttede nogle stykker af dem.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Salling (28-04-19)
Ulæste 28-04-19, 09:40   #4
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 35,193
Takket 21,178 gange i 10,720 indlæg
De hedder stenbræk -de kan bedst lide at vokse i halvskygge - de kan ret nemt flyttes omend maj er en virkelig dårlig måned at flytte planter på- kræver ugenligt vanding de næste 3 måneder med mindre sommeren regner væk.

Brombær er svært at fjerne -buskrydder flere gange i løbet af sommeren.

Jeg ville nok bruge sommeren på at fjerne sten og fiberdug finde ud af hvordan linjerne i haven skal være- hvor skal jeg ha hvad bekæmpe det man er helt sikker på man ikke vil ha -og så i september-oktober plante nyt.

Hvis man planter meget nu vil det kræve meget vanding HELE sommeren.
Min mor som er landskabsarkitektanbefaler altid at de store plantninger venter man med til sensommer/efterår da man har færre planter der går ud.
Majer80 (28-04-19), Salling (28-04-19), Vanadia (28-04-19)
Ulæste 28-04-19, 09:50   #5
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,820
Takket 3,975 gange i 1,960 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
De hedder stenbræk -de kan bedst lide at vokse i halvskygge - de kan ret nemt flyttes omend maj er en virkelig dårlig måned at flytte planter på- kræver ugenligt vanding de næste 3 måneder med mindre sommeren regner væk.

Brombær er svært at fjerne -buskrydder flere gange i løbet af sommeren.

Jeg ville nok bruge sommeren på at fjerne sten og fiberdug finde ud af hvordan linjerne i haven skal være- hvor skal jeg ha hvad bekæmpe det man er helt sikker på man ikke vil ha -og så i september-oktober plante nyt.

Hvis man planter meget nu vil det kræve meget vanding HELE sommeren.
Min mor som er landskabsarkitektanbefaler altid at de store plantninger venter man med til sensommer/efterår da man har færre planter der går ud.
Planterne skal helt væk så det gør ikke noget.
Eneste vi har sået er løgplanter som er flyttet rundt på grunden, blåbærbuske som er kommet i et ryddet bed istedet for kæmpe altankasse og så har jeg plantet lidt sommer/bi-blomster.

Ja ved godt sådan em vild brombær kan være svær at få bugt med. Planen er på længere sigt at der skal opmures stor flot bådplads i halvcirkel i det område.

Men denne sommer kommer vist til at gå med sten-rydning og forhåbentligt noget græsplantning på stykket istedet
Ulæste 28-04-19, 09:57   #6
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 35,193
Takket 21,178 gange i 10,720 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Planterne skal helt væk så det gør ikke noget.
Eneste vi har sået er løgplanter som er flyttet rundt på grunden, blåbærbuske som er kommet i et ryddet bed istedet for kæmpe altankasse og så har jeg plantet lidt sommer/bi-blomster.

Ja ved godt sådan em vild brombær kan være svær at få bugt med. Planen er på længere sigt at der skal opmures stor flot bådplads i halvcirkel i det område.

Men denne sommer kommer vist til at gå med sten-rydning og forhåbentligt noget græsplantning på stykket istedet
Det lyder klogt - husk at græspæner anlagt nu skal også vandes.

jeg har lige pletsået min da jeg troede at jeg skulle ha en masse vand ...men åbenbart ikke
Salling (28-04-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande