Medbringe hjælpemidler i skolen? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 08-12-19, 20:30   #1
althea
althea hygger med mine 4 dejligedrenge
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-07
Geografisk placering: Vallensbæk
Tak givet gange: 2,452
Takket 3,306 gange i 1,285 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Medbringe hjælpemidler i skolen?

Nogen det ved om man har pligt til at medbringe sine hjælpemidler i skolen eller om skolen selv skal anskaffe deres eget?

Kort og godt. Vi har en søn med høreapparater, han bruger et lille apparat så han tydeligere kan hører en hvis vi fx cykler eller lign.
I skolen har de et klasse anlæg. Det er desværre tit i stykker og så er de begyndt at bruge hans lille apparat i stedet. Han har det altid med fordi de altid har lånt det til timer udenfor klassen fx idræt.
Problemet er lidt at de kun har strøm til Max 8 timer og er 8 timer om at oplade (håbløst), dvs at vi oftere og oftere står der, hvor det løber tør om eftermiddagen og vi så ikke har det hjemme.
Ulæste 08-12-19, 20:56   #2
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,266
Takket 13,905 gange i 5,675 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Altså skolen er sådan set forpligtet til at få deres eget til at du (og generelt forpligtet til at stille hjælpemidler til rådighed i skoletiden.... hvis han f.eks. Var kørestolsbruger, skulle de sørge for at der var ramper og lifte og den slags). Hvis det driller, må de jo ha producenten ud og fixe det. Så det..... det er jo fint i en snæver vending, at i gir en hånd (og det gør i jo for jeres barns skyld) men ikke permanent

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
althea (08-12-19), CharlotteQvist (10-12-19), Salling (10-12-19)
Ulæste 08-12-19, 22:18   #3
althea
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Altså skolen er sådan set forpligtet til at få deres eget til at du (og generelt forpligtet til at stille hjælpemidler til rådighed i skoletiden.... hvis han f.eks. Var kørestolsbruger, skulle de sørge for at der var ramper og lifte og den slags). Hvis det driller, må de jo ha producenten ud og fixe det. Så det..... det er jo fint i en snæver vending, at i gir en hånd (og det gør i jo for jeres barns skyld) men ikke permanent
Tak. De har ringet til teknikker og afventer. Det er også mere, så er der lige en dag en vikar glemmer at oplade klassensmikrofoner osv osv, og det løber jo op i gange de liiige låner hans FM.
Ulæste 09-12-19, 02:47   #4
Mejlgade
Mejlgade kaffe! Nu!
Guldslyngel

Mejlgades avatar

Tilmeldingsdato: 29/05-12
Tak givet gange: 447
Takket 580 gange i 219 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Det lyder faktisk som om, at hjem og skole lige trænger til at få snakket sammen og afstemt forventningerne til hinanden. Måske har skolen ikke lige indblik i, hvad konsekvensen er ved, at de lige låner hans apparat i en snæver vending osv?

Sidst redigeret af Mejlgade; 09-12-19 kl. 02:48
Mejlgade er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Mejlgade For This Useful Post:
althea (09-12-19), Magritte (09-12-19)
Ulæste 09-12-19, 12:40   #5
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,266
Takket 13,905 gange i 5,675 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mejlgade Vis indlæg
Det lyder faktisk som om, at hjem og skole lige trænger til at få snakket sammen og afstemt forventningerne til hinanden. Måske har skolen ikke lige indblik i, hvad konsekvensen er ved, at de lige låner hans apparat i en snæver vending osv?
Enig.... jeg får også tanken, at de måske ikke tror det betyder så meget, eller har overblik over hvor ofte de faktisk bruger hans eget - men det har jo netop stor betydning, hvis han f.eks. ikke kan høre ordentligt i trafikken på vejen hjem, eller hvor der nu er behov for forstærkning om eftermiddagen eller aften. Og i er jo ikke forpligtet til at stille med back up.

Jeg ved skolen har været tunge at danse med om hans hørelse, men der er nok ikke andet for, end at tage en svingom mere.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 09-12-19 kl. 12:42
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
althea (09-12-19), lullu (09-12-19), Salling (10-12-19)
Ulæste 09-12-19, 13:15   #6
althea
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Enig.... jeg får også tanken, at de måske ikke tror det betyder så meget, eller har overblik over hvor ofte de faktisk bruger hans eget - men det har jo netop stor betydning, hvis han f.eks. ikke kan høre ordentligt i trafikken på vejen hjem, eller hvor der nu er behov for forstærkning om eftermiddagen eller aften. Og i er jo ikke forpligtet til at stille med back up.

Jeg ved skolen har været tunge at danse med om hans hørelse, men der er nok ikke andet for, end at tage en svingom mere.
Tak. Ja vi laver næsten ikke andet pt end at være i dialog med dem om manglende forståelse for at have hørehæmmede elev. Lederen e påfund er at kalde det skoleberigende, at placeret ham i et rum (med de 0 klasses elever der ikke magter at side stille), når der er undervisning i nogle fag udenfor klassen hvor han har svært lydmæssigt at rumme undervisningen .
Og lillebror med høreapparater starter i SFO til maj - jov Job de er så trætte af os
Ulæste 10-12-19, 10:37   #7
Dottelue
Dottelue er en af de gamle
Jordbunden (m.i.s.)

Forhandler

Dottelues avatar

Tilmeldingsdato: 16/01-07
Geografisk placering: Nord for Kolding
Tak givet gange: 4,995
Takket 15,325 gange i 6,175 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Send en besked via MSN til Dottelue
Skoleberigende? Det var dog et rædselsfuldt ord. Skolen skal ikke beriges på bekostning af en elev!!!
Følgende brugere siger tak til Dottelue for dette brugbare indlæg:
CharlotteQvist (10-12-19)
Ulæste 10-12-19, 11:44   #8
althea
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Dottelue Vis indlæg
Skoleberigende? Det var dog et rædselsfuldt ord. Skolen skal ikke beriges på bekostning af en elev!!!
Berigende for eleven.

I går foreslog de han så kunne side på kontoret og øve sig i de fag hvor han har svært ved at deltage- men trak det vist lidt tilbage da jeg spurgte om jeg så skulle sende blokfløjten med (musik)
The Following 5 Users Say Thank You to althea For This Useful Post:
CeJay (10-12-19), CharlotteQvist (10-12-19), Fru Blå (11-12-19), Magritte (13-12-19), MarenKi (10-12-19)
Ulæste 10-12-19, 15:39   #9
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,981
Takket 4,039 gange i 1,992 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Hvordan er jeres kontakt med den lokale PPR hørekonsulent (ellrr hvad der hedder hos jer) synes der lyder som om skolen trænger til en opsang og kursus om høretab.

Ift hjælpemidler så er det så vidt jeg ved de fleste steder 2 forskellige kasser til have skole og hjemme hjælpemidler. At nogen så finder andre løsninger er en anden sag men som Maren beskriver er det skolens ansvar på skolen.
The Following 2 Users Say Thank You to Salling For This Useful Post:
althea (10-12-19), MarenKi (10-12-19)
Ulæste 10-12-19, 22:57   #10
althea
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Hvordan er jeres kontakt med den lokale PPR hørekonsulent (ellrr hvad der hedder hos jer) synes der lyder som om skolen trænger til en opsang og kursus om høretab.

Ift hjælpemidler så er det så vidt jeg ved de fleste steder 2 forskellige kasser til have skole og hjemme hjælpemidler. At nogen så finder andre løsninger er en anden sag men som Maren beskriver er det skolens ansvar på skolen.
Det er rigtig godt, og hun vil så gerne hjælpe, men oplever at skolen aldrig selv trækker på hende.
Så nu har jeg kontaktet viso og forvaltningens faglige chef (igen igen), heldigvis er der kommet ny og hun lød mere relevant end den sidste faglige chef - som altid lige skulle spørge om barn nu var helt rask op i hovedet og over hovedet havde et sprog , for han virkede nærmest som om høretab for ham var lig mentalt retaderet.
Ulæste 12-12-19, 18:06   #11
fruFjendsbo
fruFjendsbo Mor til to skønne drenge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

fruFjendsbos avatar

Tilmeldingsdato: 03/07-07
Geografisk placering: Ikast
Tak givet gange: 446
Takket 1,456 gange i 809 indlæg
Hmmm uden at være skarp i lovgivningen, så tænker jeg at et høreapparat er personbbået, og hvis han f.eks var synshandikappet ville han jo også skulle medbringe egne briller, mens f.eks forstørrelsesapperat ville være et hjælpemiddel der skulle stille til rådighed.
Så mon ikke at der kan findes en rimelig løsning i fællesskab
Ulæste 12-12-19, 22:10   #12
althea
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af fruFjendsbo Vis indlæg
Hmmm uden at være skarp i lovgivningen, så tænker jeg at et høreapparat er personbbået, og hvis han f.eks var synshandikappet ville han jo også skulle medbringe egne briller, mens f.eks forstørrelsesapperat ville være et hjælpemiddel der skulle stille til rådighed.
Så mon ikke at der kan findes en rimelig løsning i fællesskab
Enig og alligevel. Høreapparater har han altid på, det er en tillægsdel til høreapparatet som er et problem. Et FM er en slags mikrofon som en anden en barnet har på, men lyden fra den sende direkte til høreapparaterne. Fx har vi i aften været til julefest i klassen, der er så meget larm at han intet kan hører fordi al lyd forstærkes end gennem høreapparaterne, ved jeg bruger fm'et så kan han hører mig klart og tydeligt i høreapparaterne og vi er derfor i stand til at have en samtale trods larm.
Følgende brugere siger tak til althea for dette brugbare indlæg:
Katja (13-12-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande