Amning! Tråden med de gode råd. Se #41, #57, #79, 4 måneder i #91 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 02-06-11, 20:50   #1
Mor-My
Mor-My har et hjerte, der banker <3
Jeg betaler husleje her!

Mor-Mys avatar

Tilmeldingsdato: 08/03-09
Tak givet gange: 5,073
Takket 7,972 gange i 2,491 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Unhappy Amning! Tråden med de gode råd. Se #41, #57, #79, 4 måneder i #91

Ja, sidst fik vi jo ikke amningen til at køre og denne gang havde jeg virkelig opsat på at gøre det ypperste for at få det til at virke!
Alligevel ser det ud til at det er en fiasko

Kamille er nu tre uger og hun vil meget gerne sutte på brystet. Faktisk hele tiden Hun har et godt suttegreb og en fin appetit og jeg har slet ingen sår, mælkeknuder eller noget som helst

Hun vil ikke tage sut (jeg har prøvet ALT! ) men hun skal sutte når hun falder i søvn = hun falder kun i søvn på brystet. Det er der jo ikke umiddelbart noget galt i bortset fra at jeg er bange for at det er en af grundene til at amningen nu kører på et sidespor.
Hun vågner f.eks. fra lur og vil have bryst. Det får hun så. Efter en halv time/tre kvarter er hun træt og vil sove igen. Men så hurtigt er mit bryst altså ikke fyldt op Hun bliver selvfølgelig knappet på alligevel men efter et par minutter på hver babs er der ikke længere mælk (andet end sådan noget sjatteri) og så bliver damen sur. Hun hiver i brystvorten, knapper af og på, græder sultgråd med brystet i munden etc. Og her kan jeg INTET gøre! Der ER jo bare ikke mere mælk, hun er ikke mæt (tror jeg ), hun kan ikke falde i søvn og hun kan ikke finde trøst

Jeg aner ikke mine levende råd
Jeg har forsøgt ammehotline på hospitalet, sundhedsplejersken samt en ammerådgiver men jeg får noget forskelligt at vide hver gang og jeg aner ikke hvilke råd jeg skal lytte til

Som det er nu vælger vi at give hende eftermad på kop og det hjælper lidt, men det er jo ikke en løsning som hjælper mig til at arbejde hen imod fuldamning?!

Jeg ammer praktisk talt konstant, altså, når Kamille er vågen snakker vi jo flere gange i timen! Det kan næppe blive hyppigere
Jeg spiser og drikker rigeligt.
Jeg sover rimelig godt om natten og tager også lure om dagen.
Hvad mere kan jeg gøre for at få mere mælk??

Jeg aner ikke om jeg skal få en anden ammeteknik. Altså, jeg tilbyder jo bare brystet på må og få (når hun pjevser - om det så er sult, sut, tryghed eller hvad hun nu mangler ved jeg ikke) og hun får også lov til at ligger der i en halv til en hel time mens hun falder i søvn.
Er det forkert??

Det ene bryst producerer næsten ingen mælk. Det problem havde jeg også med Kaja. Jeg aner ikke hvorfor men mit højre bryst er dobbelt så stort som det venstre som følge deraf Det gør det endnu mere tricky, for jeg kan ikke amme hende på begge bryster som så mange andre gør det, fordi der kun er mad i det venstre bryst til 1 - 3 minutters amning. Så er det tomt.....

Nå men jeg skriver vel bare det her for selv at få lidt klarhed over hvor mit problem er og i håb om at I også har nogle råd til mig udover at supplere med MME som min sp har givet som eneste råd

I øvrigt.. Når vi supplerer på kop sover damen tungere og længere så jeg tænker (frygter ) at hun har et reelt sultbehov som j eg ikke kan tilfredsstille til trods for de hyppige amninger
Eller overfortolker jeg her...?

Jeg VIL kunne amme og det kan simpelthen ikke passe at når der er mælk i brysterne og ungen er suttevillig at det så ikke kan fungere
Er det normalt at brysterne er 2-3 timer om at blive fyldte med mælk efter amning eller er det her mit problem ligger??

Håber I har nogen kloge svar

Sidst redigeret af Mor-My; 27-10-11 kl. 11:36
Mor-My er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-06-11, 21:03   #2
mettemis
mettemis Har travlt med RL men er her stadig...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

mettemiss avatar

Tilmeldingsdato: 04/06-06
Geografisk placering: Mols -Finkemor, lonelainen, Madrid ved hvor :)
Tak givet gange: 5,058
Takket 1,886 gange i 1,027 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Har desværre ikke nogle gode råd men det er jeg sikker på at andre har.. Men du skal have sådan et her for det er så frustrerende når det ikke lige vil....
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:03   #3
Sopnah
Sopnah Mangler mod.
Shhhhh........ jeg skriver

Sopnahs avatar

Tilmeldingsdato: 07/10-09
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 1,369
Takket 938 gange i 445 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Har desværre ingen gode råd, udover den meget omtalte mælkebombe... Men du skal da ha et stort og jeg for at det kommer til at lykkes

Kh
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:09   #4
Magritte
Magritte har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

No Avatar

Tilmeldingsdato: 02/10-07
Geografisk placering: Slagelse
Tak givet gange: 608
Takket 881 gange i 421 indlæg
iTrader: 5 / 100%
det lyder hårdt.
Vokser hun? Hvis hun gør, så har du måske hvad du skal bruge, men trænger til at få lidt ro på omkring amningen? (Hvordan man så end bærer sig ad med det med en bebs der bliver så sur)
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:16   #5
Kriz
Kriz :lurve:
Jeg betaler husleje her!

Krizs avatar

Tilmeldingsdato: 23/03-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 2,515
Takket 4,184 gange i 1,872 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Det er bare ikke så'n lige til med den amning!

Da Gry var helt lille lavede jeg heller ikke andet end at amme og alligevel var det som om hun aldrig blev helt mæt. Jeg fik følgende råd af min sundhedsplejerske, så må du se om det kan bruges...

Jeg skulle amme 15-20 min fra hvert bryst. Altså ført 15-20 min fra det ene og så pille hende af og skifte til det andet, hvor jeg igen max måtte amme de der ca 15-20 min. På den måde undgik jeg, at Gry brugte en masse energi på, at få meget lidt mælk. Efter de 15-20 min så skulle brystet sådan ca være tømt og det der er tilbage i det, kræver så meget energi at få ud, at barnet bruger mere energi end det får. Derfor var Gry hele tiden sulten, for hun brugte enormt meget energi på at få meget lidt mælk. Det hjalp rigtig meget for os den gang, vi fik en gladere og mere tilfreds pige.

Min sundhedsplejerske den her gang har et lignende råd: når han sutter mere end 3-4 gange mellem hver synk, så skal jeg pille ham af og skifte bryst, for så er vi igen der, hvor han bruger mere energi end han får.

Hvordan afviser hun sutten? Nor kan heller ikke altid holde den i munden, i hvert fald skal vi ofte lige ha' en finger på i starten så den bliver hvor den skal ellers kan den flyve meget langt

Håber du finder roen og troen på dig selv Og ellers, så er det bedre at have en glad mor med overskud og så et barn på mme, end en træt og nedkørt mor og et barn på mm.
Følgende brugere siger tak til Kriz for dette brugbare indlæg:
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:17   #6
Notbabe
Notbabe ah.. mandag!
Jeg betaler husleje her!

Notbabes avatar

Tilmeldingsdato: 15/11-09
Tak givet gange: 6,942
Takket 10,191 gange i 3,116 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Det er altså lidt på samme måde m Storm... Jeg tænker, at det har været sådan i begyndelsen m alle 3, jeg ammer, ammer og ammer de første par mdr - og så kan jeg begynde med ca hver 3. time...
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:27   #7
Sanja
Sanja har ikke brugt den nye funktion...
Selvstændig twi-sb'er-slyngel

Sanjas avatar

Tilmeldingsdato: 04/02-09
Tak givet gange: 3,775
Takket 7,814 gange i 2,330 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Hvis der har været behov for en produktionsøgning hos Saxo har jeg drukket et par kopper ammethe, det har hjulpet godt. Han vil heller ikke have sutten, og har trøstespist i en længere periode hvilket så har resulteret i overproduktion hvilket har resulteret i en ked dreng, der har villet trøstes på brystet hvilket har resulteret i mere overproduktion etc. etc. Det har dog fundet et fint leje nu, men også først nu, hvor han er 2½ måned. Jeg synes også til tider at jeg ikke har lavet andet end at amme, og det er bare opslidende Jeg synes det lyder rigtigt klogt, det som Kriz skriver, at man skal holde dem fra at spise når de reelt bruger flere kræfter på at sutte end de får energi fra det Men det jo nok ikke let når ens barn ikke vil have sut
Sanja er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Sanja for dette brugbare indlæg:
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:31   #8
JuliAnd
JuliAnd har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

JuliAnds avatar

Tilmeldingsdato: 18/07-09
Geografisk placering: Odense C
Tak givet gange: 578
Takket 954 gange i 744 indlæg
iTrader: 3 / 83%
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:38   #9
MarieMy
MarieMy har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

MarieMys avatar

Tilmeldingsdato: 29/10-08
Tak givet gange: 653
Takket 3,747 gange i 1,327 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mor-My Vis indlæg
Jeg aner ikke om jeg skal få en anden ammeteknik. Altså, jeg tilbyder jo bare brystet på må og få (når hun pjevser - om det så er sult, sut, tryghed eller hvad hun nu mangler ved jeg ikke) og hun får også lov til at ligger der i en halv til en hel time mens hun falder i søvn.
Er det forkert??
Sådan gjorde jeg også!

Jeg har i perioder gået op og ned af gulvet med barnet i armene og ammet, fordi det var det eneste, han ville... og jeg havde en periode, hvor han kun ville ammes, hvis vi lå ned (=mig liggende på gulvet selv når vi var på besøg hos folk).

Hvad med at putte hende i en slynge og gå op og ned af gulvet med hende? Eller måske i barnevogn og ud at gå en tur?

Hvis jeg skulle give et råd ville det måske være at acceptere, at der er (mange!) perioder, hvor tingene ikke går glat, men at det går over igen. Altså hvis hun vokser og trives, ville jeg nok bare blive ved at prøve...
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:39   #10
CeJay
CeJay er alt for meget på SB og burde være i RL
Mit IRL er skiftet ud med en URL

CeJays avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-10
Tak givet gange: 6,732
Takket 2,295 gange i 1,587 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Knus fra mig. Det er bare rocker hårdt! Kan ik lige overskue at skrive langt fra Tlf men jeg har fuld ammet fra kun et bryst, har haft så mange problemer ligesom dine. Kan sp hjælpe med at introducere sutten? Kan du eller måske bedre andre end dig holde hende hen så du kan få lidt ro og måske nøjes m at amme lidt mindre? Så der er mere når hun skal ammes. Til slut så lyder det som appetit spring. Hun er v at øge din produktion!?
Knus
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:40   #11
tasso
tasso har ikke brugt den nye funktion...

tassos avatar

Tilmeldingsdato: 20/05-09
Geografisk placering: nordjylland
Tak givet gange: 1,226
Takket 240 gange i 152 indlæg

Jeg kan desværre ikke hjælpe. Men krammere skal du have. Jeg kender det.
Jeg har også et svært ammrforlæb bag mig. Ved vores første sagde min sp jeg skulle bruge 1 time og 45 min pr amning.... Ikke et godt råd.
Vores pige var sulten og kunne ikke finde ud af at sutte ordentligt.
Endelig da hun blev 3 måneder på dagen (jeg ville bare så gerne amme) tænkte jeg jeg kunne give hende flaske. Jeg ville "skræmme" hende til brystet med nutramigen. Hun drak så bare 180 ml i første forsøg.. Og jeg opgav amningen.. Og hun blev mæt...
Hun var aldrig i mistrivsel, bare sur, ked og åbenbart meget sulten...
Jeg skulle have stoppet amningen før, men vores sp pressede på med amningen, og jeg ville også gerne selv. Hvis jeg var stoppet før havde jeg haft en gladere baby og jeg havde også selv været foruden en masse bekymringer og tårer..
:kn us:
Jeg håber det løser sig for dig.
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:42   #12
tasso
tasso har ikke brugt den nye funktion...

tassos avatar

Tilmeldingsdato: 20/05-09
Geografisk placering: nordjylland
Tak givet gange: 1,226
Takket 240 gange i 152 indlæg
Ang sut, så er mit råd prøv en rund sut str 6 mdr plus eller dem i fx bilka 0-36 måneder. Begge mine har kun kunne finde ud af at bruge dem fra de var helt små. trods hæftige forsøg med alle mulige andre fx mam eller anatomiske..
Mor-My (03-06-11), Mumsi3 (16-08-11)
Ulæste 02-06-11, 21:47   #13
nulletrold
nulletrold synes tiden går for hurtigt
Jeg betaler husleje her!

nulletrolds avatar

Tilmeldingsdato: 10/01-07
Geografisk placering: Ballerup
Tak givet gange: 1,630
Takket 2,296 gange i 1,478 indlæg
Min første tanke er, at det lyder tæt på det jeg oplevede med Alexander. Han lå også ved brystet i al hans vågne tid og sov kun små lure. Mine bryster virkede altid "flade" og tomme. MEN han tog fint på, så jeg bekymrede mig egentlig ikke om at der var for lidt.
Kan du se, om hun synker, eller om hun bare ligger og hyggesutter. Det kan jo reelt være, at du har mælk nok til hende (hvis hun tager fint på), og at hun så bruger brystet som hygge, trøst og sut.

Frederik vil også gerne lægges til brystet, når han er træt og ind i mellem gør han nøjagtig, som du beskriver: hiver i brystet og pjevser. Enten skal han bøvse eller også skal han sove, men på en anden måde end med brystet f.eks gå med ham rundt, i barnevognen, slynge osv.

Frederik er heller ikke vild med at få sutten i munden og det er faktisk først inden for de sidste to uger, han har godtaget den ind i mellem, men altså ikke uden at vrænge ansigt først.
Jeg stopper den i munden på ham og holder på den samtidig med at jeg stryger ham over næsen og holder min hånd hen over hans hoved som beroligelse. Nogen gange virker det og andre gange bliver han bare mere sur...
For øvrigt virker sutten bedre, når far giver den.

Jeg håber virkelig for dig, at du får det til at virke.

Jeg synes det vigtigste er: tager hun på som hun skal ifølge sin kurve (for så har du mælk til hende) og hvor meget orker du at amme/være hyggesut.

Sidst redigeret af nulletrold; 02-06-11 kl. 21:50
nulletrold er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to nulletrold For This Useful Post:
ama (02-06-11), Kestrel (02-06-11), MedHjertetFørst (03-06-11), Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:49   #14
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,792
Takket 3,960 gange i 1,952 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Ville gerne gerne skrive en masse, men kan mærke hjernen er ngoet "mast" på dette tidspunkt af dagen så vil se om jeg får tid i morgen.

Men jeg kender ALT til amme-problemer og har haft det med begge mine på forskellige måde. Det er bare så fuc..... hårdt fysisk og psykisk.

Mit eneste hurtige råd er at ringe til FogF's ammerådgivere. Man få rnemlig ofte forskellige råd, men min erfaring er helt sikkert at de er de mest "amme-uddannede". SPer er der nemlig STOR forskel på indenfor ammeviden.
Følgende brugere siger tak til Salling for dette brugbare indlæg:
Mor-My (03-06-11)
Ulæste 02-06-11, 21:59   #15
bork
bork Hjemme<3
Border-line wrapper

borks avatar

Tilmeldingsdato: 23/06-06
Geografisk placering: Göteborg
Tak givet gange: 4,155
Takket 997 gange i 494 indlæg
iTrader: 15 / 100%
husker du at tilbyde det samme bryst et par gange i træk, så du er sikker på hun får den fede mælk og ikke kun det tynde der kommer i starten? - Når nu hun ammer så ofte så kan der hurtigt opstå overproduktion hvilket hurtigt resultere i meget af den tynde mælk.... og selv om brystet føles tomt så ER det altså ikke tomt! Jeg håber der er nogen af ammerådgiverne der vil give sit besyv med for jeg er langt fra ekspert, men har selv bøvlet med at få amningen til at fungere
ama (02-06-11), MedHjertetFørst (03-06-11), Mor-My (03-06-11)
Besvar

Tags
amning, gode råd om amning, ikke nok mælk

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande