Børn og youtubekanal - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 07-03-17, 19:28   #1
cvj
cvj har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

cvjs avatar

Tilmeldingsdato: 03/12-07
Tak givet gange: 7,502
Takket 4,814 gange i 2,203 indlæg
iTrader: 8 / 100%
Børn og youtubekanal

Er der nogen af jeres unger, som har åbne youtube kanaler ?
Vores på 9 og 11 vil meget meget gerne. Flere fra deres klasser har tilsyneladende.

Vi forstår det jo godt.
Youtubere er de nye idoler.. der er bare så mange konsekvenser vi ikke kender til. Det er så nyt IMO.

Vi havde en god snak med dem til aften. Om at vi forstår det og hvorfor vi synes det er for tidligt, Konsekvenser mv.

Og lovede at vi ville tænke over det. Igen.

Hende på 5 vil også bare virkelig gerne være den nye Naja men det er bestemt for tidligt. Synes vi.

Ps. Vi ved godt at de reelt set ikke er gamle nok til at oprette en kanal.

Sidst redigeret af cvj; 07-03-17 kl. 21:42
cvj er offline   Besvar med citat
Ulæste 07-03-17, 20:53   #2
lonelainen
lonelainen er landet
Helt gak og glad i låget

lonelainens avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 8,084
Takket 4,615 gange i 2,103 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Jeg er super skrap med Youtubekanal til børn af flere årsager. Den ene er at de efter min mening skal have en vis alder (mindst de 13 år som aldersgrænsen vist er) for at kunne håndtere mulige kommentarer osv.
En anden årsag er at jeg ikke vil have mine børn til at bidrage til alt det indholdsløse c***, der efter min mening fylder mange youtubekanaler
Derimod må man MEGET gerne øve sig på at lave videoer (og tage billeder til en fremtidig Instagramkonto for den sags skyld). Faktisk får min slet ikke lov til at få en kanal før man har øvet sig, men det bliver ikke til alverden og så er interessen ikke stor nok til at jeg vil plages om at give lov

I øvrigt har jeg været den, der skrev til forældre fra klassen at mit barn ikke må optræde på videoer på deres børns kanaler (heller ikke selv om det kun er faderen, der kan lægge videoer op) Det er vi flere, der har udtrykt en klar holdning til og vi har bedt SFO personalet være opmærksomme på om der bliver optaget film og taget billeder i SFO tiden.

Så altså: man må hjertens gerne øve sig, men aldersgrænsen for adgang til YouTube bliver overholdt hos os. Instagram kan godt komme på tale med en privatkonto længe før, men som sagt, ikke uden at øve sig først
AnneBel (07-03-17), Dittemus (07-03-17)
Ulæste 07-03-17, 21:00   #3
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen
Mit IRL er skiftet ud med en URL

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,546
Takket 3,112 gange i 1,164 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Min søn har en. Han lægger sejlervideoer op med ham selv i jollen, fordi han er sponsoreret, og det er en del af aftalen. Han lægger også minecraftvideoer op.
Det går fint.

supermom er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til supermom for dette brugbare indlæg:
Dittemus (07-03-17)
Ulæste 07-03-17, 21:18   #4
Dittemus
Dittemus har opgivet at rette alle autocorrectfejlene - lev med dem :)
Distræt? Jeg er ikke -SE, EN FUGL!!!

Dittemuss avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-07
Geografisk placering: Hadbjerg
Tak givet gange: 4,595
Takket 4,458 gange i 1,095 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af lonelainen Vis indlæg
Jeg er super skrap med Youtubekanal til børn af flere årsager. Den ene er at de efter min mening skal have en vis alder (mindst de 13 år som aldersgrænsen vist er) for at kunne håndtere mulige kommentarer osv.
En anden årsag er at jeg ikke vil have mine børn til at bidrage til alt det indholdsløse c***, der efter min mening fylder mange youtubekanaler
Derimod må man MEGET gerne øve sig på at lave videoer (og tage billeder til en fremtidig Instagramkonto for den sags skyld). Faktisk får min slet ikke lov til at få en kanal før man har øvet sig, men det bliver ikke til alverden og så er interessen ikke stor nok til at jeg vil plages om at give lov

I øvrigt har jeg været den, der skrev til forældre fra klassen at mit barn ikke må optræde på videoer på deres børns kanaler (heller ikke selv om det kun er faderen, der kan lægge videoer op) Det er vi flere, der har udtrykt en klar holdning til og vi har bedt SFO personalet være opmærksomme på om der bliver optaget film og taget billeder i SFO tiden.

Så altså: man må hjertens gerne øve sig, men aldersgrænsen for adgang til YouTube bliver overholdt hos os. Instagram kan godt komme på tale med en privatkonto længe før, men som sagt, ikke uden at øve sig først

Såååå meget ditto. Præcis samme overvejelser og konklusion her på matriklen. Hvis man vil eksponere sig selv, så skal det være på baggrund af noget, man har øvet sig på og som man mener bidrager til noget.

Ina er begyndt at spille et onlinespil, der hedder Star Stable (hvis I har hestetossede børn, så er det et relativt lødigt spil imo). Hun vil gerne lave videoer om spillet og udgive. Der har jeg sagt, at når hun er blevet god til at optage video og forklare etc, så må hun gerne. Men det er godt nok pø om pø med øvelsen Samme med photoshoppede billeder, det vil hun også gerne lave noget med og jeg har opsat muligheden for at hun kan lære om og bruge programmet, men det kniber med at holde kadancen på at øve sig. Her kunne jeg som forælder nok godt gøre mere for at holde interessen oppe, men det har jeg så bare ikke energi til pt.

Citat:
Oprindeligt skrevet af supermom Vis indlæg
Min søn har en. Han lægger sejlervideoer op med ham selv i jollen, fordi han er sponsoreret, og det er en del af aftalen. Han lægger også minecraftvideoer op.
Det går fint.
Mads har jo ogSå netop noget at vise frem
Følgende brugere siger tak til Dittemus for dette brugbare indlæg:
boble (08-03-17)
Ulæste 07-03-17, 21:25   #5
Jonathansmor
Jonathansmor tja......
Kaospilot

Jonathansmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/09-07
Tak givet gange: 3,314
Takket 10,679 gange i 3,960 indlæg
iTrader: 29 / 100%
Herhjemme er jeg det sure og meget bestemte mor, og det er absolut no-go at lave videoer og optræde på kammeraters.

Der er desværre nogle grimme eksempler med andre børn i klassen, som har lagt meget dårlige videoer ud, som efterfølgende er blevet totalt bombet med grimme kommentarer, og blevet meget kede af det.

Ligeledes synes jeg ikke det er nødvendigt, at der skal smides så mange underlødige videoer ud, af børn som ikke er særligt gode til det, som de optræder med.

Så vi har snakket om det, og jeg har forklaret om risici og hvad det kan betyde videre frem, og det accepterer han.
Jonathansmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 07-03-17, 21:36   #6
cvj
Jeg betaler husleje her!

cvjs avatar

Det ser ud til at vi er ret enige indtil videre.

Så hvad med en lukket youtube konto? Til det de øver sig på.
Ulæste 07-03-17, 22:48   #7
KSC
KSC har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 19/02-07
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 141
Takket 440 gange i 235 indlæg
iTrader: 0 / 0%
M vil også meget gerne have en. Men vi siger også nej, da vi synes han er alt for lille. A har musicly eller hvad det nu hedder . Hun har kun en privat konto, så dem hun har givet lov kan se hendes videoer. Jeg synes ikke hun skal offentliggøre sine små musikvideoer.
Ulæste 08-03-17, 07:59   #8
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,925
Takket 24,530 gange i 8,029 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Min ældste på 11 har haft en siden i sommers.

Vi talte rigtig meget om det inden, især det med at eksponere sig selv - at man ikke kan fjerne hvad der én gang er lagt ud til hele verden, at der kan komme grimme, sure og dumme kommentarer, at der også er mennesker derude som ikke har gode hensigter osv. osv. Vi vurderede, at han forstod det og formentlig (men vi kunne jo ikke vide det med sikkerhed på forhånd) godt ville kunne håndtere kritik af de ukonstruktive slags.
Vi talte også meget om hele konceptet med reklamer/sponsorater og forbrug i bred forstand, fordi det er en stor del af det der får youtube til at dreje rundt og jeg vil ikke have han er blind/ukritisk overfor det.

Han fik lov på disse betingelser:

Alt hvad han uploader, er set igennem af jeg eller hans far først, og vi har altid ret til at redigere, slette eller nægte at det bliver uploadet.
Der må ikke bandes, tales grimt om andre, gøres grin med andre, eller lignende.
Vi følger med i kommentarsporene, og kan til enhver tid enten slette en video pga. kommentarer, anmelde folk hvis der er grund til det eller andet. Og vi er også inde over det hvis han svarer på kommentarer.
Vi kan til enhver tid sætte nye betingelser op, hvis der viser sig noget vi ikke havde tænkt på på forhånd.
Brok over betingelserne kan i yderste konsekvens betyde at vi sletter kanalen.

Og det er bare gået så fint
Der er blødt en lille smule op på nogle af tingene fordi det har vist sig at han styrer det rigtig godt selv. Vi er dog fortsat rigtig meget inde over. Han er blevet super god til både at finde på, og især til at redigere og lave finish- Han har selv fundet gratisversioner af redigeringsprogrammer på nettet, og bruger dem virkelig godt. Han har lavet videoer sammen med kammerater, og haft en masse socialt ud af det.
Kun én gang har jeg slettet en video, hvor han bandede i ét væk

Jeg var meget skeptisk fra starten, men må sige det er blevet gjort til skamme.
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
cvj (08-03-17), Katja (10-03-17)
Ulæste 08-03-17, 08:49   #9
cvj
Jeg betaler husleje her!

cvjs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Min ældste på 11 har haft en siden i sommers.

Vi talte rigtig meget om det inden, især det med at eksponere sig selv - at man ikke kan fjerne hvad der én gang er lagt ud til hele verden, at der kan komme grimme, sure og dumme kommentarer, at der også er mennesker derude som ikke har gode hensigter osv. osv. Vi vurderede, at han forstod det og formentlig (men vi kunne jo ikke vide det med sikkerhed på forhånd) godt ville kunne håndtere kritik af de ukonstruktive slags.
Vi talte også meget om hele konceptet med reklamer/sponsorater og forbrug i bred forstand, fordi det er en stor del af det der får youtube til at dreje rundt og jeg vil ikke have han er blind/ukritisk overfor det.

Han fik lov på disse betingelser:

Alt hvad han uploader, er set igennem af jeg eller hans far først, og vi har altid ret til at redigere, slette eller nægte at det bliver uploadet.
Der må ikke bandes, tales grimt om andre, gøres grin med andre, eller lignende.
Vi følger med i kommentarsporene, og kan til enhver tid enten slette en video pga. kommentarer, anmelde folk hvis der er grund til det eller andet. Og vi er også inde over det hvis han svarer på kommentarer.
Vi kan til enhver tid sætte nye betingelser op, hvis der viser sig noget vi ikke havde tænkt på på forhånd.
Brok over betingelserne kan i yderste konsekvens betyde at vi sletter kanalen.

Og det er bare gået så fint
Der er blødt en lille smule op på nogle af tingene fordi det har vist sig at han styrer det rigtig godt selv. Vi er dog fortsat rigtig meget inde over. Han er blevet super god til både at finde på, og især til at redigere og lave finish- Han har selv fundet gratisversioner af redigeringsprogrammer på nettet, og bruger dem virkelig godt. Han har lavet videoer sammen med kammerater, og haft en masse socialt ud af det.
Kun én gang har jeg slettet en video, hvor han bandede i ét væk

Jeg var meget skeptisk fra starten, men må sige det er blevet gjort til skamme.
Det lyder rigtig interessant og gennemtænkt.
Vi var også ude i noget i den stil, eller manden var - til den store. Fordi han netop er så fornuftig og vi skulle være med inde over det hele. Det kræver dog tid og et vidst overskud fra vores side, selvom nyhedens interesse ville sandsynligvis fortage sig ret hurtigt, tror jeg

Men så fik jeg kolde fødder.. jeg synes det er SÅ svært.
Det er bare en ny verden og jeg synes det er svært, selv for os, at gennemskue konsekvenserne for vores børn/unge.

Jeg er ellers ikke internetforskrækket.. men jeg kan mærke jeg er begyndt at trække lidt i den anden grøft.
Overvejer endda at slette alle billeder fra min fjæsbog - selvom de nok ligger der et sted til evig tid.

Sidst redigeret af cvj; 08-03-17 kl. 08:51
Ulæste 08-03-17, 09:08   #10
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,925
Takket 24,530 gange i 8,029 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af cvj Vis indlæg
Det lyder rigtig interessant og gennemtænkt.
Vi var også ude i noget i den stil, eller manden var - til den store. Fordi han netop er så fornuftig og vi skulle være med inde over det hele. Det kræver dog tid og et vidst overskud fra vores side, selvom nyhedens interesse ville sandsynligvis fortage sig ret hurtigt, tror jeg

Men så fik jeg kolde fødder.. jeg synes det er SÅ svært.
Det er bare en ny verden og jeg synes det er svært, selv for os, at gennemskue konsekvenserne for vores børn/unge.

Jeg er ellers ikke internetforskrækket.. men jeg kan mærke jeg er begyndt at trække lidt i den anden grøft.
Overvejer endda at slette alle billeder fra min fjæsbog - selvom de nok ligger der et sted til evig tid.
Ca. sådan havde jeg det også dengang - jeg har også kun enkelte billeder på facebook, for jeg kan bare ikke li' det.

Men min mand var meget mere pro, så jeg blev jo tvunget til at være konkret om hvad jeg egentlig havde imod det. Til gengæld var han god til at foreslå løsninger/betingelser der kunne imødegå de ting jeg ikke brød mig om - derfor vi endte med modellen ovenfor.

Forresten en ting jeg glemte: Det er også en aftale, at ældsten skal sige til, hvis der er noget han oplever på nettet, som han har det skidt med. Vi skal kunne tale om det sammen. Og vi har talt meget om, at det er for at vi kan passe på ham og hvis han ikke vil passes på, kan han ikke have en youtubekanal.

Jeg troede også nyhedens interesse ville fordufte, men det gjorde den ikke. Til jul ønskede han sig kun udstyr til det - kamera, kamerastativ, mikrofon og alt muligt. Og han elsker det stadig.
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
cvj (08-03-17), lonelainen (08-03-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande